Skrevet av Emne: Mer rettferdig for styrkeløftere og løfte raw?!  (Lest 25242 ganger)

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Drakter gjør styrkekurven mer gunstig for hvordan kroppen fungerer Smiley baliba er inne på noe
Non Plus Ultra

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Hvis man tar kreatin løfter man bittelitt mer enn man ville klart uten, men jeg har til gode å se at lokket på kreatinboksen hopper av helt på egenhånd ... Kreatin som løfter eller ikke?

Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

bad-boy

  • Gjest


Nei det er ikke like mye doping i NSF, vet du noe annet kan du jo kontakte ADN om du sitter på informasjon. Jeg synes det å si at når man løfter i drakt så bruker man ikke musklene er en teit og patetisk og for dum ting å si.Men det er vel alt etter hvilken side av grensen man står på Smiley

Jeg lurer på hva som gir mest styrke over tid --> Testo eller benkskjorte?

Du kan jo gi et svar på de andre tingene jeg svarte deg på istedet for å henge deg opp en liten setning, jeg driter ærlig talt i hva som brukes hvor og ditt og datt, jeg er bare lei av dette draktmaset. Sikkert like lei som dere i strongman er over doping, eller hva Raymond?.  Smiley

ja jeg er lei ja!!end off disc for min del..ingen blir enige uansett!!! Smiley

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
ja jeg er lei ja!!end off disc for min del..ingen blir enige uansett!!! Smiley

Da er vi 2 Grin 
Non Plus Ultra

bad-boy

  • Gjest
alle får stå på med sitt :)hehe

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

oraler og stikk,herregud hvor patetisk,om du sier det er doping i strongman er det like mye i styrkeløft!!!herregud for en dom unskyldning ass.. DRAKT hjelper for noen opp till 60kg,og da er det ikke musklene som løfter di 60 kg..at det er mulig,og være så trangsynt ass... ingen kan kjomme og si hva slags sport det er mest doping i..for i all sport er det det.. styrkeløftere er helt reine di,noen er det noen ike,samme som i strongman!!!!!bli for  domt!!!

"Om du sier det er doping i strongman så er det like mye i styrkeløft", hehe, du skal ikke likesågodt begynne med "pappan min er sterkere enn pappan din"-argumentasjon også da? Ordet patetisk burde man ikke kunne bruke om en voksen person som diskuterer, men linja du har lagt deg på er faretruende nær Wink

Men om man, nok en gang, skal prøve å se litt seriøst på spørsmålet som trådstarter stilte, "er det mer rettferdig for styrkeløftere å løfte raw?" Grunnen til spørsmålet er fordi noen tjener 35kg på ei benkpresskjorte, mens et fåtall tjener 70kg. Noen tjener 50kg på bøydrakt og surringer, mens et fåtall tjener 100kg.

For å finne svaret på dette må man sammenligne de som tjener mer og de som tjener mindre. Man må se på kroppstype, typen trening og hvor lenge man har trent (kan legge til samme vektklasse også, men ingen her er vel så dumme at de mener man kan sammenligne hva Roy Brandtszæg i 56 og Roy Holte i 125 får på skjorta).

Når man begynner å se litt på dette så forstår man ganske kjapt at de som tjener mest på utstyret er de som også er/ville vært sterkest uten utstyr. Korte lårbein og lang rygg er et eminent utgangspunkt for en knebøyer. Disse er best uten utstyr, og jaggu er det de som har størst forutsetninger for å tjene mest på bøydrakta og knebinda også. Samme om du ser i benk, korte armer og stor brystkasse og kanskje bra spenn i tillegg gir deg en enorm fordel kontra en med laaange armer og dårlig spenn. Disse som har korte armer, større brystkasse og bedre spenn er også de som tjener mest på utstyret. Ergo, den som har størst forutsetninger for å bli best uten utstyr har det samme med utstyr.

Man kan ikke sammenligne en topp styrkeløfter med en som har trent styrkeløft like lenge, men som har trent for å løfte uten utstyr. Denne sammenligningen blir ikke reell da utstyr-løfteren trener for å bli sterk med utstyret, det vil si en annen måte å trene på, f.eks. med klosser, strikker, kjettinger osv, kontra han som trener for å være sterkest mulig raw.

På toppen av hvilke forutsetninger du har kommer selvsagt det aller viktigste som er uansett, treningstalent og vilje. Du kan ha alle forutsetninger i verden, men om du ikke gidder å trene, har en ræva innstilling til utstyr og alt med det er et ork, bruke det, trene for det osv så vil du heller aldri få ut potensiale for hva du kan tjene på utstyret.

En siste ting man må se på for at man skal definere om det er rettferdig eller ikke er om noe utstyr er tilgjengelig for enkelte, mens det ikke er det for andre. I styrkeløft idag har alle tilgang til det samme utstyret. Maraton var en drakttype som var veldig populær for noen år siden, men dette viste seg for enkelte deler av styrkeløftverden å være nærmest umulig å få tak, da ble det forbudt, slik at alle skulle ha tilgang på det samme tillatte utstyret. Men vær så snill, ikke kom med det argumentet at jeg har ikke råd til ei bøydrakt, eller det blir for dyrt med både benkskjorte OG markløftdrakt og dermed blir det ikke rettferdig. Den enkeltes økonomiske situasjon kan man ikke her ta hensyn til, utstyret er billig om man sammenligner med andre idretter, x-antall skipar som langrennsløper, x-antall 10-tusen det koster å kjøre alpint. Skal du ha alt i styrkeløft koster det deg noen få tusenlapper. Idrett idag innebærer utstyr som koster penger, get over it.

Så nei, jeg syns ikke det blir mer rettferdig for styrkeløftere å løfte raw. Det blir lettere i form av å legge opp treningen, lære seg teknikk, slippe slit og smerte med drakter, men alle har tilgang på det samme. Pengeargumentet er for tynt, her er det enkelt og greit snakk om prioriteringer, kjøp deg dress på dressmann istedenfor fra armani, dropp et par helger å dra på fylla, kjøp deg sko til noen hundrelapper istedenfor tusenlapper. Lista er lang, det handler om prioriteringer og hva du har lyst til.


At enkelte på et forum bruker drakter som argument for at de ikke gidder å starte med styrkeløft tar jeg ikke så tungt. Alle vet du har lov til å konkurrere uten utstyr, men uansett om utstyret hadde blitt forbudt hadde de glatt funnet en annen unskyldning for å ikke stille, styrkeløft er uansett en idrett i veldig vekst om dagen, vil du ikke være med på utviklingen så er det bare å la være.

At enkelte på et forum syns det er teit av en styrkeløfter å oppgi perser med drakt kunne heller ikke brydd meg mindre. Blir det samme som å klage på at en gymrotte ikke sier at når han benker 200 så er det med fleskesprett, ræva i taket, kroppen full av testo og spottere som bare er "litt" borti stanga. (Selvfølgelig gjelder ikke dette alle, men ikke alle styrkeløftere forteller persene sine oppgitt med utstyr heller, det er ikke alle styrkeløftere som trener med utstyr engang). Hvofor klage så ille på det, er man virkelig så redd for at det finnes noen som har hatt mer på stanga enn seg selv at man må finne på en unskyldning for å ikke være svakere enn den enkelte? Norge er vel jantelovens opphav, og det virker som de fleste her i landet har fått den inn med morsmjølka si  Wink 



Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

bad-boy

  • Gjest
"Om du sier det er doping i strongman så er det like mye i styrkeløft", hehe, du skal ikke likesågodt begynne med "pappan min er sterkere enn pappan din"-argumentasjon også da? Ordet patetisk burde man ikke kunne bruke om en voksen person som diskuterer, men linja du har lagt deg på er faretruende nær Wink

Men om man, nok en gang, skal prøve å se litt seriøst på spørsmålet som trådstarter stilte, "er det mer rettferdig for styrkeløftere å løfte raw?" Grunnen til spørsmålet er fordi noen tjener 35kg på ei benkpresskjorte, mens et fåtall tjener 70kg. Noen tjener 50kg på bøydrakt og surringer, mens et fåtall tjener 100kg.

For å finne svaret på dette må man sammenligne de som tjener mer og de som tjener mindre. Man må se på kroppstype, typen trening og hvor lenge man har trent (kan legge til samme vektklasse også, men ingen her er vel så dumme at de mener man kan sammenligne hva Roy Brandtszæg i 56 og Roy Holte i 125 får på skjorta).

Når man begynner å se litt på dette så forstår man ganske kjapt at de som tjener mest på utstyret er de som også er/ville vært sterkest uten utstyr. Korte lårbein og lang rygg er et eminent utgangspunkt for en knebøyer. Disse er best uten utstyr, og jaggu er det de som har størst forutsetninger for å tjene mest på bøydrakta og knebinda også. Samme om du ser i benk, korte armer og stor brystkasse og kanskje bra spenn i tillegg gir deg en enorm fordel kontra en med laaange armer og dårlig spenn. Disse som har korte armer, større brystkasse og bedre spenn er også de som tjener mest på utstyret. Ergo, den som har størst forutsetninger for å bli best uten utstyr har det samme med utstyr.

Man kan ikke sammenligne en topp styrkeløfter med en som har trent styrkeløft like lenge, men som har trent for å løfte uten utstyr. Denne sammenligningen blir ikke reell da utstyr-løfteren trener for å bli sterk med utstyret, det vil si en annen måte å trene på, f.eks. med klosser, strikker, kjettinger osv, kontra han som trener for å være sterkest mulig raw.

På toppen av hvilke forutsetninger du har kommer selvsagt det aller viktigste som er uansett, treningstalent og vilje. Du kan ha alle forutsetninger i verden, men om du ikke gidder å trene, har en ræva innstilling til utstyr og alt med det er et ork, bruke det, trene for det osv så vil du heller aldri få ut potensiale for hva du kan tjene på utstyret.

En siste ting man må se på for at man skal definere om det er rettferdig eller ikke er om noe utstyr er tilgjengelig for enkelte, mens det ikke er det for andre. I styrkeløft idag har alle tilgang til det samme utstyret. Maraton var en drakttype som var veldig populær for noen år siden, men dette viste seg for enkelte deler av styrkeløftverden å være nærmest umulig å få tak, da ble det forbudt, slik at alle skulle ha tilgang på det samme tillatte utstyret. Men vær så snill, ikke kom med det argumentet at jeg har ikke råd til ei bøydrakt, eller det blir for dyrt med både benkskjorte OG markløftdrakt og dermed blir det ikke rettferdig. Den enkeltes økonomiske situasjon kan man ikke her ta hensyn til, utstyret er billig om man sammenligner med andre idretter, x-antall skipar som langrennsløper, x-antall 10-tusen det koster å kjøre alpint. Skal du ha alt i styrkeløft koster det deg noen få tusenlapper. Idrett idag innebærer utstyr som koster penger, get over it.

Så nei, jeg syns ikke det blir mer rettferdig for styrkeløftere å løfte raw. Det blir lettere i form av å legge opp treningen, lære seg teknikk, slippe slit og smerte med drakter, men alle har tilgang på det samme. Pengeargumentet er for tynt, her er det enkelt og greit snakk om prioriteringer, kjøp deg dress på dressmann istedenfor fra armani, dropp et par helger å dra på fylla, kjøp deg sko til noen hundrelapper istedenfor tusenlapper. Lista er lang, det handler om prioriteringer og hva du har lyst til.


At enkelte på et forum bruker drakter som argument for at de ikke gidder å starte med styrkeløft tar jeg ikke så tungt. Alle vet du har lov til å konkurrere uten utstyr, men uansett om utstyret hadde blitt forbudt hadde de glatt funnet en annen unskyldning for å ikke stille, styrkeløft er uansett en idrett i veldig vekst om dagen, vil du ikke være med på utviklingen så er det bare å la være.

At enkelte på et forum syns det er teit av en styrkeløfter å oppgi perser med drakt kunne heller ikke brydd meg mindre. Blir det samme som å klage på at en gymrotte ikke sier at når han benker 200 så er det med fleskesprett, ræva i taket, kroppen full av testo og spottere som bare er "litt" borti stanga. (Selvfølgelig gjelder ikke dette alle, men ikke alle styrkeløftere forteller persene sine oppgitt med utstyr heller, det er ikke alle styrkeløftere som trener med utstyr engang). Hvofor klage så ille på det, er man virkelig så redd for at det finnes noen som har hatt mer på stanga enn seg selv at man må finne på en unskyldning for å ikke være svakere enn den enkelte? Norge er vel jantelovens opphav, og det virker som de fleste her i landet har fått den inn med morsmjølka si  Wink 



mange styrke løftere som er mye sterkere en meg,sier ikke noe negativt om styrkeløft jeg...men orker ikke og disk dette mere.. jeg er langt i fra sterk enda,håper på og bli det!!!!EN DAG!!

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Et bra innlegg av Simen, som vanlig, men grunnen til at Marathon-draktene ble forbudt var fordi selskapet gikk konkurs/la ned og derfor ikke kunne betale sponsorpengene IPF krever for å godkjenne en produsents utstyr.

Når det kommer til kroppstyper og utstyrsfordeler tror jeg faktisk at de beste raw-knebøyerne som regel har solide lår. De som imidlertid tjener mest på utstyret i knebøy har imidlertid slanke lår. Som følge av dette får de flere surringer med knebindene. En med råsvære lår får kanskje 7 surringer rundt mens Õnerud får 12. DET er en klar forskjell i hvor mye hjelp man kan få av utstyret. Skulle det vært helt likt i forhold til kroppstyper så skulle knebindenes lengde stått i forhold til omkretsen til hver enkelt utøvers lår. Det hadde imidlertid blitt veldig spesielt å hatt det slik, men slik jeg ser det er det her en slags urettferdighet.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget grizzlysterk

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 958
  • Honnør: 526
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 958

Bra innlegg Simen!

HONNØR!

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Det er baller som avgjør hvor mye du får på utstyret.
Har ikke du baller får du vanligvis bare 50 kg i knebøy og 30 kg på benkskjorte.
En med baller får fort 100 kg i knebøy og 70 kg i benk på utstyret..
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Et bra innlegg av Simen, som vanlig, men grunnen til at Marathon-draktene ble forbudt var fordi selskapet gikk konkurs/la ned og derfor ikke kunne betale sponsorpengene IPF krever for å godkjenne en produsents utstyr.

Når det kommer til kroppstyper og utstyrsfordeler tror jeg faktisk at de beste raw-knebøyerne som regel har solide lår. De som imidlertid tjener mest på utstyret i knebøy har imidlertid slanke lår. Som følge av dette får de flere surringer med knebindene. En med råsvære lår får kanskje 7 surringer rundt mens Õnerud får 12. DET er en klar forskjell i hvor mye hjelp man kan få av utstyret. Skulle det vært helt likt i forhold til kroppstyper så skulle knebindenes lengde stått i forhold til omkretsen til hver enkelt utøvers lår. Det hadde imidlertid blitt veldig spesielt å hatt det slik, men slik jeg ser det er det her en slags urettferdighet.

Jeg har også hørt det om maraton sammen med det jeg beskrev, men da har jeg enten hørt feil eller fått feil info.

Jeg er ikke helt enig med deg i det du sier om utstyret og slanke lår. Ja, Önerud får mye på utstyret, men han er også "bare" en -110kg-løfter, eller knapt det med sine 104-105kg. Så sinnsykt mye mindre lår enn andre har han ikke. Men han har også det som Mr. Benkpress sier, baller, samt bukstyrke og eminente surrere. Så kommer treningsmetode inn igjen, om du trener for å bli god med utstyret eller om du trener for å bli sterk raw.

Mine erfaringer av hva jeg har sett internasjonalt underbygger hva jeg har beskrevet ihvertfall. Men legg merke til at jeg har sagt hva som gir størst forutsetninger, så er det det å benytte seg av de forutsetningene også.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
...Men han har også det som Mr. Benkpress sier, baller, samt bukstyrke og eminente surrere.  forutsetningene også.


Han surret seg selv på EM. Var så dyp som han aldri har vært før på 360 kg, og det gikk med et nødskrik.
Men 360 kg er meget bra i 110 kg klassen, spesielt i den alderen. Så grunne bøy på 370-390 kg hjelper det også  Cool

Men nok om det..
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg oppgir ikke mine stevne perser til folk som ikke forstår utstyr. Det er ikke noe vits i å prøve å forklare det heller. Det må oppleves.

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke skulle oppgi stevnepersen sin selv om de man snakker til ikke forstår utstyr? Hva er vitsen? At de skal kunne sammenligne sin egen pers med den som styrkeløfteren har? Under samme forhold og forutsetninger? Som aldri vil bli like uansett? Eller for å sammenligne med de 480 kg som Torkel Ravndal tok i benk på ei brygge i Bergen på 80-tallet?

Jeg skrev forøvrig et innlegg i SI for en stund siden som illustrerer hvor lite relevant det er å sammenligne benkpress i styrkeløft med gym-benk. Så lite relevant at det er like greit å oppgi stevnepersen sin med utstyr uansett, eventuelt svare "vet ikke" eller "60 kg" hvis noen spør.



Hvor sterk er du EGENTLIG i benken
 
Her følger en samtale mellom to personer på et helsestudio. Den ene er styrkeløfter (heretter kalt ”Styrkeløfter”) og den andre er overhodet ikke styrkeløfter (heretter kalt ”Curlkongen”).
 
Curlkongen: ”Kan jeg kjøre i mellom deg i benken?”
Styrkeløfter: ”Ja, ittno problem”
Curlkongen: ”Jeg ser at du kjører ganske tungt. Hvor mye tar du?”
Styrkeløfter: ”200 kg godkjent på stevne”
Curlkongen: ”200 kg! Wow! Godkjent på stevne?”
Styrkeløfter: ”Ja jeg konkurrerer i styrkeløft”
Curlkongen: ”Aha, styrkeløft ja, sånn som på TV. Han som fikk stanga over seg. Jeg tar 77,5 kg, men jeg har ikke trent så lenge”
Styrkeløfter: ”Jeg har trent i 12 år og konkurrert i 10”
Curlkongen: ”Nja jeg har nå ikke trent mer enn i 3 år jeg da”
Styrkeløfter: ”Jeg kjører et sett før deg jeg” (legger på 100 kg)
Curlkongen: ”Hvorfor ligger du så rart på benken? Er det ikke farlig med sånn bøy i ryggen?”
Styrkeløfter: ”Neida, og det er lov i konkurranse. Det er for å spenne seg opp slik at det blir kortere løftevei”
Curlkongen: ”Så da løfter du mer? (gisp!)”
Styrkeløfter: ”Ja, jeg tar vel omtrent 20 kg mer enn hvis jeg ligger helt flatt”
Curlkongen: ”Jeg ligger nå helt flatt jeg da. Synes det tar nok på ryggen i bicepscurl. Tar 40 kg i neste jeg”
Styrkeløfter: ”Ok, legg på 120 nå. Og hjelper du å holde klossen på brystet?”
Curlkongen: ”KLOSSEN?Huh Hva i alle dager er det du driver med nå?”

Styrkeløfter: ”Klossen simulerer benkpresskjorta. Får kjørt tyngre og mer på triceps, og da tar man mer i benken.”
Curlkongen: ”Mener du at du øker i benken ved å trene med den klossen?”
Styrkeløfter: ”Ja, jeg har økt over 20 kg siden jeg startet å bruke den. Som sagt den simulerer skjorteløft”
Curlkongen: ”Haha, skjorteløft! Er det noe lignende som buksevann?”
Styrkeløfter: ”Nei jeg skal vise deg. Legg på til 150. Vi bruker denne skjorta her” (tar på skjorta og kjører ett sett)
Curlkongen: ”Ojojoj. Det gikk jo lettere enn 120!!!”
Styrkeløfter: ”Ja man løfter mer med skjorta”
Curlkongen: ”Hvor mye da?”
Styrkeløfter: ”Jeg får ca 30 kg”
Curlkongen: ”30 kg?”
Styrkeløfter: ”Ja, men det er viktig å få inn teknikken”
Curlkongen: ”Teknikken?”
Styrkeløfter: ”Ja, bl.a. hjelper det å holde albuene inn. Etter at jeg begynte med albuene inn så fikk jeg 10 kg ekstra, så totalt får jeg 40 kg”
Curlkongen: ”Fikk du det helt sånn gratis?”
Styrkeløfter: ”Legg på 160 du” (løfter)
Curlkongen: ”Hvorfor løfter du hodet når stanga er helt nede på brystet?”
Styrkeløfter: ”Det er fordi skjorta er så stram. Da må jeg løfte hodet. Hvis ikke så måtte jeg ha slakkere skjorte og da hadde jeg fått mindre på den”
Curlkongen: ”Tenk slakk skjorte da gitt. Det hadde vært noe, haha! Hvor mye forskjell blir det da?”
Styrkeløfter: ”Jeg har en annen skjorte som er enda strammere, og da må jeg løfte hodet enda mer, og da får jeg vel minst 5 kg ekstra”
Curlkongen: ”Hva er de greiene du har rundt håndleddet?”
Styrkeløfter: ”Det er håndleddsbind. De støtter håndleddene”
Curlkongen: ”Støtter? Som Røde Kors?”
Styrkeløfter: ”Nei man blir mer stabil”
Curlkongen: ”Ja jeg har hørt om de steroideanfallene”
Styrkeløfter: ”Nei man får mer stabilitet i løftet, og det støtter opp håndleddet”
Curlkongen: ”Men du løfter ikke noe mer med de?”
Styrkeløfter: ”Nja jeg har litt problemer med håndleddene, så jeg klarer nok 5 kg mindre uten”
Curlkongen: ”Jeg har sånne gule. De støtter også. Kreftsaken og han syklisten Lænse. Han med t-stiklene”
Styrkeløfter: ”Jeg tar 180 i neste. Gir du meg magnesiumen?”
Curlkongen: ”Magnesiumen? Å du mener talkumen”
Styrkeløfter: ”Nei, det er magnesium. De gjør at hendene ikke sklir”
Curlkongen: ”Mormor sier talkum. Nei nå vet jeg det. Kritt, heter det”
Styrkeløfter: ”Ja du har kanskje sett at klatrere bruker det”
Curlkongen: ”Å ja! Som han Tom Krus i Mission Unimpåssibel nr 2! Han hang i fjellet med arma rett ut!”
Styrkeløfter: ”Jeg bruker alltid magnesium på de tyngste settene”
Curlkongen: ”Ja men det hjelper jo ikke. Bortsett fra for Tom Krus”
Styrkeløfter: ”Jo det hjelper litt. Og det hjelper på psyken. Så kanskje noe få kg”
Curlkongen: ”Tror jeg holder meg til talkumen jeg får av mormor”
Styrkeløfter: ”Jeg tar 190 i siste. Gir du meg luktesaltet?”
Curlkongen: ”Luktesaltet? Hva lukter det? Er det ikke når man får heteslag man skal ha salt? Det sier mormor”
Styrkeløfter: ”Det klarner opp i luftveiene, og så hjelper det på psyken”
Curlkongen: ”Ja men hva er vitsen?”
Styrkeløfter: ”Du klarer mer på maxløft”
Curlkongen: ”Mer?”
Styrkeløfter: ”Ja, 5-10 kg avhengig av hvor mye tenning man får”
Curlkongen: ”Steroider og pyromani. Litt av et miljø”
Styrkeløfter: ”Det er ikke alltid det hjelper nok. Da hjelper det med en skikkelig ørefik for å få opp adrenalinet”
Curlkongen: ”Onkelen min kjører sykebil og de har sånne adrenalinsprøyter. Visste ikke at det var for benkpress”
Styrkeløfter: ”Ja det var benkinga for i dag. Skal du være med å kjøre noen rotator cuff øvelser?”
Curlkongen: ”Nei huff, de rotary folka vil jeg ikke ha noe med å gjøre. Det er en sånn slags religiøs sekt. Samme som de i Frimure-lunchen.
Styrkeløfter: ”Nei det er rotasjonsøvelser for skuldrene. De trener opp støttemuskulaturen. Ofte er de et svakt ledd i benken”
Curlkongen: ”Svakt ledd? Har hørt noen si noe om at det svakeste leddet ikke er sterkere enn det sterkeste. Tror det var i Rokki 4 med han Baloba. Han var svær”
Styrkeløfter: ”Jeg økte 10 kg i benken når jeg hadde kjørt de en stund. Fikk vekk skader og ble mer stabil i skuldrene”
Curlkongen: ”Stabil ja. De er ikke alltid like stabile de som onkelen min henter i sykebilen”
Styrkeløfter: ”Vi kjører et par sett og så skal jeg ha en proteindrink”
Curlkongen: ”Protiener ja. Jeg kjenner en som brukte protiener. Han tok over 360 i knebøy. Men han drakk gulrotsaft.”
Styrkeløfter: ”Gir du meg den kreatinboksen fra bag’en min?”
Curlkongen: ”Kreatin? Det har jeg hørt om. Det gir kreft. Er ikke det på dopinglista, som det Ribåise fra Spania? Sånn som han med dialekten ble tatt på i OL. Han fra Gaustad. Han hadde kjøpt fra han på Olympitoppen når de var i Spania. Geir Moen.”
Styrkeløfter: ”Neida, det er helt lovlig. Det er kreatin i vanlig mat som kjøtt og tyttebær, men med pulver så kan man enkelt få i seg større doser”
Curlkongen: ”Men hva er vitsen liksom, bortsett fra at man får kreft?”
Styrkeløfter: ”Enkelt sagt så kan man trene tyngre og hardere og dermed øke mer”
Curlkongen: ”Øke mer? Altså løfte mer i benken?”
Styrkeløfter: ”Ja erfaring og studier viser at man kan øke styrken med opptil 5%. Dvs 5 kg hvis man tar 100 kg i benken”
Curlkongen: ”Oj. Det vil si nesten 10 på deg”
Styrkeløfter: ”Ja det stemmer”
Curlkongen: ”OK, du har 200 kg, men hvor sterk er du EGENTLIG i benken?”
Styrkeløfter: ”Egentlig?”
Curlkongen: ”Ja du får 20 kg på å ødelegge ryggen, 20 kg på klossetrening, 40 kg på skjorta, 5 kg på løfte hodet, 5 kg på håndleddsbindene, et par kg på talkumen, 10 kg på luktesaltet og ørefiken, 10 kg på rotary øvelser, og 10 kg på kreatin. Det er nesten 130 kg. Hvis vi trekker det fra 200 kg så blir det du egentlig tar i benken ca 70 kg. Og jeg tar 77,5. Og du har trent i 10 år mer enn meg.
Styrkeløfter: ”…”
 
Like etter fikk Curlkongen ett lass med 50 kg vektskiver over seg. Så moralen i historien er: Det spiller liten rolle hvor mye man egentlig tar i benken hvis man ikke graver seg ned i tide.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Hvis man tar kreatin løfter man bittelitt mer enn man ville klart uten, men jeg har til gode å se at lokket på kreatinboksen hopper av helt på egenhånd ... Kreatin som løfter eller ikke?

Jeg har sett det skje med proteindrinker. Da bør vel drinkene klassifiseres som utstyr, og man bør oppgi hvor mye man tar i benk uten proteindrinker.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Det er baller som avgjør hvor mye du får på utstyret.
Har ikke du baller får du vanligvis bare 50 kg i knebøy og 30 kg på benkskjorte.
En med baller får fort 100 kg i knebøy og 70 kg i benk på utstyret..

Det er ikke rart jentene aldri får 100 kg ekstra i bøy.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!