Skrevet av Emne: Mer rettferdig for styrkeløftere og løfte raw?!  (Lest 25053 ganger)

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Tråden begynner å bli gammel og antall tråder om for og imot utstyr begynner å bli mange. Likevel må jeg som trolig har mest kontakt med styrkeløftere, benkpressere og strongmenn når det gjelder utstyr tilføye og rette en del ting:

1. Man får ingenting på en skjorte- det må løftes. Dette bunner i at noen løftere ikke får en kg på skjorta og andre helt ekstreme 70-80 kg. Gjennomsnittet skal undersøkes på Benkpress NM i helga, men jeg vil tippe 35 kg.

 Benkpress er en teknisk idrett på lik linje med andre idretter, med nytt  utstyr må teknikken avpasses, treningen legges om og utstyret justeres. Dette er det mange som ikke har skjønt. Som et eksempel så var jeg på trening hos en stor klubb forrige uke, der en super tungvekter sa at han var Norges sterkeste supertungvekter UTEN skjorte men fikk ikke mye ut av skjorta. Jeg forklarte mitt synspunkt på å få mye ut av skjorta (dvs. kort løftelengde, spenn og ligge på skulderbladene). Det var ikke mulig sa han. Vi målte arm lengde og han var sa 5 cm lengre i arma enn meg. Når han la seg ned hadde han ca 40 cm løftelengde. Etter jeg justerte hadde han snaut 30cm løftevei. Vedkommende har ryggskade så noe svai var umulig og det ødelegger 10-30 kg etter min mening. Denne klubben har stort sett hatt bra styrkeløftere, markløftere og lite spesial benkere så det var naturlig at man ikke fant mye kloss, kjetting eller strikker der. Men fant også lange armer og det er helt normalt at denne klubben heller ikke er beste benkpress klubb i landet.

2. Utstyr er feil/ juks/ feil å oppgi sine perser til vanlige folk med utstyr. Jeg er grunnleggende uenig å at man skal unnskylde seg for at man driver en idrett og snakker om sine svært målbare prestasjoner der. Hvis vedkommende man snakker med ikke har noe forhold til denne idretten synes de dette er rart/ feil /juks. Men jeg synes også det er feil av gym løftere å snakke om sine benkpress perser da:
 - det ikke er gjort med godkjent utstyr (riktig høyde på benk, skivene veier eksakt, stanga er stiv nok)
 - ikke gjort med samme regler (3 x stopp, uten vesentlig ujevnheter, og med hode, bak og føtter i underlaget og i ro)
 - det er ikke dømt av tre sertifiserte dommere
 - det er ikke gjort utenfor et ditt vanlig treningsmiljø til din vanlige treningstid
 - kun tre forsøk i alt på å nå denne vekten.
 - man stiller seg disponibel for DOPING testing 24/7 og har ikke noe å frykte
 - ingen sikrere som har fingrene på stangen og hjelper opp.

Nå er det slik i styrkeløft o benkpress at skjorte , drakter osv er valgfritt og man har da alle muligheter for å sertifisert sine løft i slike konkurranser UTEN skjorte eller annet utstyr. Og vi andre styrkeløfterne synes det er utrolig bra gjort.

3. Poenget med utstyr. Støtter og skadeforbygger når det er halvt stramt. Når det er stramt løfter du mye mer spesielt i knebøy og benkpress.

4. Man blir sterk på det man trener på. Benkpressere i konkurranse trener relativt sett mindre uten utstyr enn andre og  visa versa derfor vil ulikheten være stor.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
les mitt inlegg over så fer du mitt syn på løft som ikke er gjordt i en styrkeløft konkurranse.

Eneste jeg synes er domt med skjorta er at når du spør dem som bruker den så sier di at di løfter det di gjør med skjorte,det synes jeg er feil..når folk spør meg hva jeg tar i mark for ex,svarer jeg uten drakt self...Har sittet og hørt på div folk som sitter og sier dem løfter 200 i benk,også kommer det fram till slutt at det er med skjorte..og da er det jo ingen prestasjon lenger Wink

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

Tror dere ikke folk flest ville bli mer forvirret om styrkeløftere bare oppga hva de har løftet uten utstyr? De samme, litt interesserte menneskene har jo ofte lest i avisen eller resultatlistene hva samme løfter gjorde på siste stevne og vil vel heller bli mer forvirret over å få oppgitt en mye lavere "pers". Eller kanskje den logiske konklusjonen hvis de har spurt om pers og leser fra neste stevnet om resultater laaaaangt over dette er; "fytte rakkern, han må være dødsdopa!"

Et annet poeng er at en seriøs styrkeløfter eller benkpresser sannsynligvis ikke vet nøyaktig hva han har som pers uten utstyr. Jeg vet det i alle fall ikke. Trener du målbevisst mot mesterskap har du sannsynligvis aldri prøvd maksløft uten utstyr i en periode du er i form. Det nermeste du kommer er sannsynligvis å fortelle hva du har kjørt en trippel på i oppkjøringsperioden hvis noen skulle være interessert.

Spør noen om persene dine vil det være naturlig å forutsette at vedkommende er såpass interessert og oppdatert at de vet at vi løfter med utstyr. Har de så lite peiling at de ikke greier å forholde seg til opplysninger om utstyret vi bruker er det sannsynligvis ikke så nøye om du svarer 200 eller 2000 kg heller.  Wink

Har forresten aldri hørt en skiflyger opplyse om hvor langt han har hoppet med turski fra G-sport..... Wink


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

bad-boy

  • Gjest


Har forresten aldri hørt en skiflyger opplyse om hvor langt han har hoppet med turski fra G-sport..... Wink
[/quote]

Bra samenligning på jeg si :)skal ikke si noe dårlig om sporten,for det har jo blitt slik..men uansett folk vet ikke hvordan ei skjorte funker Wink Men når jeg snakker med styrkeløftere er jeg ikke ingt i og nhøre hva di løfter med skjorte,helt uintresant,det jeg skal vite er hva di tar 5 rep på for ex eller 10 rep eller 3 som du sier Wink UTEN skjorte!! da vet jeg hvor sterk di er...samme i mark,bøy og :)dette er min menning..men skjønner skjorta blir brukt,når det er lov till det..for alle vill jo ha opp mest mulig vekt!!men uansett er det ikke det musklene løfter Smiley

Utlogget Peter123456

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 668
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 668


men uansett er det ikke det musklene løfter Smiley

Hæææ? Sier du at alle styrkeløftere kun er sene-sterke??

_Xena_

  • Gjest

4. Man blir sterk på det man trener på. Benkpressere i konkurranse trener relativt sett mindre uten utstyr enn andre og  visa versa derfor vil ulikheten være stor.


Hva vet du om hvor mye en benkpresser trener uten utstyr? Klubben vår trener 5 dager i uka.Hele kroppen. Bruker mange timer i uka på gymmet.Med utstyr er av og til for å teste hvordan man ligger ann.

_Xena_

  • Gjest

Har forresten aldri hørt en skiflyger opplyse om hvor langt han har hoppet med turski fra G-sport..... Wink


Bra samenligning på jeg si :)skal ikke si noe dårlig om sporten,for det har jo blitt slik..men uansett folk vet ikke hvordan ei skjorte funker Wink Men når jeg snakker med styrkeløftere er jeg ikke ingt i og nhøre hva di løfter med skjorte,helt uintresant,det jeg skal vite er hva di tar 5 rep på for ex eller 10 rep eller 3 som du sier Wink UTEN skjorte!! da vet jeg hvor sterk di er...samme i mark,bøy og :)dette er min menning..men skjønner skjorta blir brukt,når det er lov till det..for alle vill jo ha opp mest mulig vekt!!men uansett er det ikke det musklene løfter Smiley

Nei i styrkeløft kan man være en strek uten muskler.Legge seg ned å løfte hva som helst med skjorta. Finnes det runde trekanter også kanskje?

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Styrkeløftere snakker om maks vekter, 5 ere trener vi noe av og 10ere omtrent ikke. Hvis vi løfter 5ere eller 10 ere så er det iallefall 10% under den dagens maks. Dette fordi vi sparer styrken til maksløft på stevner. Er du ikke styrkeløfter så er du ikke styrkeløfter, da skjønner du ikke logikken. Styrkeløft er noe HELT annet en gym løft, det er ikke alle som er laget for slikt. Sånn er det bare.



Har forresten aldri hørt en skiflyger opplyse om hvor langt han har hoppet med turski fra G-sport..... Wink


Bra samenligning på jeg si :)skal ikke si noe dårlig om sporten,for det har jo blitt slik..men uansett folk vet ikke hvordan ei skjorte funker Wink Men når jeg snakker med styrkeløftere er jeg ikke ingt i og nhøre hva di løfter med skjorte,helt uintresant,det jeg skal vite er hva di tar 5 rep på for ex eller 10 rep eller 3 som du sier Wink UTEN skjorte!! da vet jeg hvor sterk di er...samme i mark,bøy og :)dette er min menning..men skjønner skjorta blir brukt,når det er lov till det..for alle vill jo ha opp mest mulig vekt!!men uansett er det ikke det musklene løfter Smiley

Utlogget grizzlysterk

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 958
  • Honnør: 526
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 958


Har forresten aldri hørt en skiflyger opplyse om hvor langt han har hoppet med turski fra G-sport..... Wink


Bra samenligning på jeg si :)skal ikke si noe dårlig om sporten,for det har jo blitt slik..men uansett folk vet ikke hvordan ei skjorte funker Wink Men når jeg snakker med styrkeløftere er jeg ikke ingt i og nhøre hva di løfter med skjorte,helt uintresant,det jeg skal vite er hva di tar 5 rep på for ex eller 10 rep eller 3 som du sier Wink UTEN skjorte!! da vet jeg hvor sterk di er...samme i mark,bøy og :)dette er min menning..men skjønner skjorta blir brukt,når det er lov till det..for alle vill jo ha opp mest mulig vekt!!men uansett er det ikke det musklene løfter Smiley

Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg oppgir ikke mine stevne perser til folk som ikke forstår utstyr. Det er ikke noe vits i å prøve å forklare det heller. Det må oppleves.

Generelt:

Men det å si at det ikke er styrkeløfteren som løfter er gangske ignorant (håper jeg stavet det riktig) spør du meg. Det er som det kommer fram i denne tråden. MYE teknikk og MYE trening på utstyr som gjør en IPF løfter bedre enn en annen IPF løfter. Når det er likt for alle kan det ikke være urettferdig

Om folk ikke liker at det løftes med utstyr kan de etablere et eget forbund som løfter RAW. Det er et i USA om jeg ikke tar helt feil. Med ca 2000 medlemmer mener jeg å ha lest. Hadde det vært et slikt forbund i Norge hadde jeg nok løfta der jeg og.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High

Har forresten aldri hørt en skiflyger opplyse om hvor langt han har hoppet med turski fra G-sport..... Wink


Bra samenligning på jeg si :)skal ikke si noe dårlig om sporten,for det har jo blitt slik..men uansett folk vet ikke hvordan ei skjorte funker Wink Men når jeg snakker med styrkeløftere er jeg ikke ingt i og nhøre hva di løfter med skjorte,helt uintresant,det jeg skal vite er hva di tar 5 rep på for ex eller 10 rep eller 3 som du sier Wink UTEN skjorte!! da vet jeg hvor sterk di er...samme i mark,bøy og :)dette er min menning..men skjønner skjorta blir brukt,når det er lov till det..for alle vill jo ha opp mest mulig vekt!!men uansett er det ikke det musklene løfter Smiley

Så ifølge deg er en submaximal vekt løftet til failure en mer representabel målestokk for styrke enn en 1rm gjort på en konkurranse med kvalitetssikring?

Jeg trodde absolutt styrke ble definert som det man klarer å løfte en gang. Uansett om det er Raw eller med drakt.   Å sammenligne løftene sine på tvers av strongman/styrkeløft og gymrotter er uansett ufruktbart. Da en gymrotte tjener like mye kg på flesksprett og rævløft som en skjorteløfter tjener gjennomsnittlig på skjorta. Strongmangutta tjener nok mer på sine løft iform av oraler og stikk-.
Non Plus Ultra

_Xena_

  • Gjest
Sant Einar! Det er veldig enkelt dette egentlig...Hvis noen spør hva du løfter,svarer du hva du løfter uten utstyr først.Og med etterpå.Så får den som vil mene å si hva de vil. De som driver med styrkeløft selv,vet hva som er imponerende med skjorta å ikke.Er vel derfor vi er en liten kult for oss selv  biggrin
Men vi har det alltid gøy når vi er ute å farter på stevner all over,å det er viktig Wink

bad-boy

  • Gjest
Så ifølge deg er en submaximal vekt løftet til failure en mer representabel målestokk for styrke enn en 1rm gjort på en konkurranse med kvalitetssikring?

Jeg trodde absolutt styrke ble definert som det man klarer å løfte en gang. Uansett om det er Raw eller med drakt.   Å sammenligne løftene sine på tvers av strongman/styrkeløft og gymrotter er uansett ufruktbart. Da en gymrotte tjener like mye kg på flesksprett og rævløft som en skjorteløfter tjener gjennomsnittlig på skjorta. Strongmangutta tjener nok mer på sine løft iform av oraler og stikk-.

oraler og stikk,herregud hvor patetisk,om du sier det er doping i strongman er det like mye i styrkeløft!!!herregud for en dom unskyldning ass.. DRAKT hjelper for noen opp till 60kg,og da er det ikke musklene som løfter di 60 kg..at det er mulig,og være så trangsynt ass... ingen kan kjomme og si hva slags sport det er mest doping i..for i all sport er det det.. styrkeløftere er helt reine di,noen er det noen ike,samme som i strongman!!!!!bli for  domt!!!

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
oraler og stikk,herregud hvor patetisk,om du sier det er doping i strongman er det like mye i styrkeløft!!!herregud for en dom unskyldning ass.. DRAKT hjelper for noen opp till 60kg,og da er det ikke musklene som løfter di 60 kg..at det er mulig,og være så trangsynt ass... ingen kan kjomme og si hva slags sport det er mest doping i..for i all sport er det det.. styrkeløftere er helt reine di,noen er det noen ike,samme som i strongman!!!!!bli for  domt!!!


Nei det er ikke like mye doping i NSF, vet du noe annet kan du jo kontakte ADN om du sitter på informasjon. Jeg synes det å si at når man løfter i drakt så bruker man ikke musklene er en teit og patetisk og for dum ting å si.Men det er vel alt etter hvilken side av grensen man står på Smiley

Jeg lurer på hva som gir mest styrke over tid --> Testo eller benkskjorte?

Du kan jo gi et svar på de andre tingene jeg svarte deg på istedet for å henge deg opp en liten setning, jeg driter ærlig talt i hva som brukes hvor og ditt og datt, jeg er bare lei av dette draktmaset. Sikkert like lei som dere i strongman er over doping, eller hva Raymond?.  Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget Dan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 391
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 391

Forstår godt hva bad-boy mener med at det ikke er muskler som løfter all vekt med skjorte. Hvis du har 200 i raw benkpress og 250 med skjorte, JA SÅ ER DET SKJORTA SOM "LØFTER" DE 50 KILOENE!!

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Eller er det skjorta som er med å hjelper til slik at man klarer de ekstra kiloene?

Hvis man legger en stang med 50kg oppå en skjorte, hva skjer?
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!