Skrevet av Emne: Hvilke muskler er mest aktive under markløft og kroppshevninger?  (Lest 11245 ganger)

Utlogget trainermainn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Jeg har har hørt at hamstrings er svært viktig under markløft, men jeg skjønner ikke hvorfor. Hamstringsen får jo ingen trening når man løfter knebøy. Har ikke knebøy og markløft nesten akkurat den samme bevegelsen i føttene på den konsentriske fasen? Hvilke andre muskler får jeg trent?

Kroppshevning (chins kanskje dere sier) jeg vet at "latten" er svært viktig, men får brystet noen trening i det hele tatt? eller jobber den bare som en antagonist i denne øvelsen?

Utlogget boberg

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 478
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 478

Du presser jo vekta opp med hamstrings i mark Smiley
http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/erector/deadlift/
Brystet får vel ingen trening ved kroppshevinger. Vi tenker på chins, pullups ja?
http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/lats/chin-up/

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Står du bredt i knebøy bruker du hamstrings, mye av det og.
Non Plus Ultra

Utlogget Arild-

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 92

Hamstrings brukes når du retter opp ryggen (fra hofta altså), med andre ord i stor grad både under markløft, og korrekte utført knebøy.

Og jo, brystet brukes til en viss grad på pull ups, særlig hvis du løfter deg selv rett opp (ikke bakoverlent).

Utlogget trainermainn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Er det ingen som har en god artikkel link på hvilke muskler som går på et knebøy, markløft og chins. Jeg klarer ikke å fårstå på hvilken måte hamstringsen er med i knebøy? Den er jo der bare på samme måte som biceps ikke har noen kontraksjon når vi tar armhevninger. Bryst klarer jeg å skjønne hvis er med på chins, og jeg skjønner at hamstrings tar under markløft i og med at ryggen strekkes ut. Noen som kan komme med en fornuftig forklaring uten å skrive bare knebøy og markløft tar på hamstrings? På hvilken måte jobber hamstringsen i så fall? Jeg nekter å tro at hamstrings er en særlig aktiv muskel i knebøy. Hadde jeg satt opp de viktigste musklene i knebøy ville det vært. Quadriceps, gluteus, leggmuskler, og kanskje hofteleddsbøyerne.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Hei trainermainn.  Hamstrings er uhyre viktig i knebøy dersom man står breit, og faktisk også om man står smalt dersom man har lange lårknokler og stanga et stykke nede på skuldrene.  En av funksjonene til hamstringmusklene er å bøye kneet, men vel så viktig er en annen funksjon: Å rette ut i hofteleddet.  Denne funksjonen gjør hamstringene sammen med musklene i rumpa og musklene i nedre del av ryggen.  Muskulaturen mellom knehasene og nederste punkt på skulderbladene kalles ofte den posteriale kjeden, og utgjør til sammen den sterkeste muskulaturen i hele kroppen.  Den posteriale kjeden er av avgjørende betydning for blandt andre styrkeløftere, sleggekastere, roere, skihoppere og sprintere.

Dersom du har problemer med å få kontakt med hamstringene i knebøy, så foreslår jeg at du prøver følgende øvelser:
 * God morgen,
 * Strak markløft,
 * Knebøy til boks med pause på boksen.

Det kan virke merkelig at kvadricepser og hamstringer brukes samtidig når man løfter knebøy.  Dette kalles Lombards paradoks, og har følgende forklaring: Kvadricepsene er sterkere i kneleddet enn det hamstringene er (De fleste tar mer i lårstrekk enn i lårkrøll), samtidig som at den posteriale kjeden er sterkere i hofteleddet enn kvadricepsene (De fleste klarer mer i spark bakover med kabel festet til ankelen enn det de klarer i spark forover med kabel festet til ankelen).

PS.  Det hadde vært helt topp å ha seks rumpeballer isteden for to: To rumpeballer på ryggen, to på rumpa og to bakpå lårene.  Da skulle jeg løftet noen seriøse vekter i knebøy og markløft.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget trainermainn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Takk, for en skikkelig forklaring! Men jeg beklager for jeg klarer enda ikke å skjønne det. En av funksjonene til hamstrings er å bøye kneet, men det er også en av funksjonene til biceps også å bøye i albuen.


Ja man bøyer kneet i den eksentriske fasen, men det fungerer som en brems.. La oss sammenligne armhevninger med knebøy.  Man bremser seg ned når kroppen går mot bakken, og triceps fungerer som brems (biceps har i oppgave å bøye armen, men er her ikke aktiv på annen måte enn at den holder armen på plass, men kontraherer ikke i det hele tatt. Det vil si at du får ingen trening på biceps i denne øvelsen)  Knebøy har jo samme bevegelsen. Om vi sammenligner musklene er quadriceps (triceps på armhevninger) triceps og quadriceps bremser på både knebøy og armhevninger. Biceps og hamstrings det samme, hvor den ikke kontraherer. Gluteus må sammenlignes med skulderen i armhevning og er veldig aktiv i både armhevning og knebøy.

Er det hofteleddet som er forskjellen som gjør at hamstrings tar og biceps ikke brukes under armhevning?

Selv mener jeg ikke det er en ordentlig strekning i hofteleddet på knebøy. En strekning av hofteleddet skjer jo i et fotballskudd hvor man har pendelen langt bak seg og henter kraft for å skyte hardt. Det må jo være en bøy i hofta som skjer i knebøy og det er det rectus femoris som bidrar til å gjøre som er en muskel i quadriceps.

Jeg går kroppsøvning og har eksamen i anatomi og bevegelseslære på onsdag. Jeg har ingen bøker på akkurat denne bevegelsen, men tar gjerne i mot svar.

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Det er riktig som mange sier, at hamstring har en viktig funksjon i knebøy, da spesielt brede knebøy.

Årsaken til det er at hoftefleksjonen er større enn knefleksjonen. Det betyr i praksis at muskelfibrene i hamstring blir lengre når man bøyer seg ned, og vil da kontrahere seg på veg opp igjen. Den har også en stabiliserende effekt, mtp. at den skal motstå draget fra quadriceps (trekker tibia frem). Hamstringaktiviteten blir ikke vesentlig påvirket av dybde på bøy (dyp <-> kvart).

I en smalere versjon av knebøy, er de viktigste musklene quadriceps og gluteus. Men hamstring er stadigvekk med som stabilisator, og litt som bevegemuskel.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Det er egentlig ikke hamstrings men lår biceps. Lår biceps feste er på leggbeinet og utspring på hofta.

De store musklene som BEVEGER stanga er:
Vanlig stil:
- forside lår (strekk av knær- første del fra bakken til knærne)
- bakside lår( strekk av hofte- andre del : knær til utretting)
- glutes ( strekk av hofte- andre del: knær til utretting )
- Lats og traps ( tilbaketrekiing av skuldrene på slutten eller holde skerbladen  tett mot hofta)
Sumo/bred stil:
- innside lår
- enda mer glutes

I tillegg krevet et meget godt buktrykk og styrke i ryggstrekkerene.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Det er egentlig ikke hamstrings men lår biceps.

Biceps femoris er en av tre muskler i hamstrings (semitendinosus, semimembranosus, biceps femoris)
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
husk att hamstrings er med på å ekstendere hofteleddet, ikke bare flektere i kneleddet.
På samme måte er det med biceps brachi. Den gjør både albue fleksjon og skulder fleksjon.
Mange muskler i kroppen som virker over to ledd Smiley
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Hei igjen trainermainn.  Sammenlikningen din mellom hamstringer og biceps blir feil fordi effekten av biceps i skulderleddet (føring av armen opp foran brystet og inn foran brystet) er svakere enn effekten av biceps i albuen (bøying av albuen, rotering av underarmen).  Dette gjør at biceps ikke har noen nettoeffekt i pressøvelser for armene, mens hamstringene har en nettoeffekt i pressøvelser for beina.  Hamstringenes bidrag til hele den posteriale kjeden overgår den kraften som hamstringene utøver for å bøye knærne.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Bjarne G.T.

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 328

er ikkje cooperguns litt upresise når dei ikkje tek med at både traps og lats får køyrt seg i marklyft? Er ikkje desse i like stor grad involverte som til dømes korsryggen? (korsyggen i fyrste fase, lats og traps i andre?)

Utlogget trainermainn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

husk att hamstrings er med på å ekstendere hofteleddet, ikke bare flektere i kneleddet.
På samme måte er det med biceps brachi. Den gjør både albue fleksjon og skulder fleksjon.
Mange muskler i kroppen som virker over to ledd Smiley


Kan du ikke utdype hva ekstendere, flektere og fleksjon er? Skulle sikkert ha vist det fra før, men det går i sur for meg

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Ekstensjon i hofteledd = bakoverføring av ben i hoften
Fleksjon i hofteledd = fremoverføring av ben i hoften
Fleksjon i kne = bøy kne
Ekstensjon i kne = strekk kne

Å ekstendere i kne, er bevegelsen ekstensjon. Å flektere i kne, er bevegelsen fleksjon.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!