avstemning
Spørsmål: Klarer jeg 620 kg sammenlagt raw J-NM 2007?  (Avstemning er avsluttet: 30. desember 2006, 13:16)
Du har prolaps, Idiot!!! Begynn med fotball - 14 (20.9%)
Med mine røykebein, går ikke 210 kg i bøy selv med WPO utstyr og regler. - 6 (9%)
Mulig i klasse 125kg+ - 3 (4.5%)
Jeg klarer ikke kvalifiseringen - 3 (4.5%)
LETT! Det er LETT! - 41 (61.2%)
Stemmer totalt: 63

Skrevet av Emne: Ivrig pingle: Benk film s. 627  (Lest 1015090 ganger)

Utlogget Herman Vandrepølse

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 353
  • Honnør: 158
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 353

  • Jau deet...
Bra jobba - ga deg en honnør for studiene jeg også!
Det jeg lurer på er hvorfor folk blir så sinnsykt svake bare få måneder etter at de går av - har jo sett russere i ipf som plutselig har løfta nesten 100kg mindre enn på nasjonale stevner (hvor det da er mulig å anta at de var dopa) og man ser det jo nesten månedlig på lokale treningssentre rundt om i landet hvor folk går fra 100 til 150 i benk på 2 måneder - mens de 2 måneder senere igjen kanskje presser opp en hårfin rep på 120 Smiley

Uten å ha for mye innsikt, vil jeg vel tippe at de som f.eks øker fra 100-150 i benkpress på dop, for så å dette ned til 120-30kg, ikke ville nådd fra 100kg til 120-30kg i samme tidsperiode uten dop? Altså en effekt uansett what Så de russerne som detter 100kg sammenlagt ville kanskje vært 150kg+ svakere med samme tidsperiode uten dop i utgangspunktet..? Jeg aner ikke hvor fort man kan øke ved å dope seg, så dette blir spekulasjoner fra min side, og litt logisk? tenkning Shocked
www.kravmaga.mobi

Sitat: fra prizm-image - til Vandrepølsa  21. Mai 2007, 21:38
"men så lenge du har det fint ellers,så har det ikke så mye å bety om du løfter 200 eller 300kg i benken Wink du kan jo uansett trøste deg med at du helt sikkert er norges sterkeste fyllikk" Grin
---------------------------------------------------------------------
Det enkle er ofte det beste Wink
 
 195 - 160 - 215 utstyrsfritt på stevne.
Vekt: 87kg
 Treningsperser raw: 225 - 180 - 240
Frogner Atletklubb Styrkeløft/Kampsport Israeli Krav International(IKI Krav Maga)  http://www.facebook.com/ikikravmaganorway

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
De styrkeløfterene trente vel 3-4 dager i uka som de fleste og brukte vel en ganske standard kombo i 8-12 uker. Poenget mitt er bare at disse funnene ikke sier noe konkret/holdbart i forhold til effekt. Da må man gjøre sammenlignende studier på løftere.
I det lys mener jeg at det er vel så interressant å referere til det man selv har sett og opp igjennom årene har jeg sett endel folk i og utenfor organisert idrett som har løftet med og uten dop. Min erfaring  er at de mistet fra 10 til 20% av styrken, hvis de fortsatte å trene som vanlig og endte omtrent der de vill ha havnet rene.

Ja du har helt rett. Det finnes mange mennesker som har erfaring med styrketrening med og uten bruk av doping.
Men èn ting: Det genetiske potensialet forandrer seg når man har brukt doping, så nivået de faller tilbake på kan fremdeles ligge over det de kunne klart rent.
For å få validitet her må man vel gjennomføre tvillingforsøk :p
I lys av ny forskning mener jeg man skal være litt forsiktig med å estimere hva en eks bruker kunne/ikke kunne ha løftet rent. Dette gjelder forsåvidt begge veier. Begge sider har mange argumenter og historier fra virkeligheten.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Bra lenker til forskning!  Honnør er avgitt.  Men jeg tror du husker VM i Fredrikstad i 1987 litt feil.  'Våre egne' ble ikke tatt fordi de hadde dårligere varer.  De ble tatt fordi dopingkontrollørene slo til i tiden før VM.  En av dem ble tatt på fersken med saftslangen ut gjennom buksesmekken og urinposen under armen, mens de andre avla positive prøver.

Prototypen til Wizzinator dette da.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Bra lenker til forskning!  Honnør er avgitt.  Men jeg tror du husker VM i Fredrikstad i 1987 litt feil.  'Våre egne' ble ikke tatt fordi de hadde dårligere varer.  De ble tatt fordi dopingkontrollørene slo til i tiden før VM.  En av dem ble tatt på fersken med saftslangen ut gjennom buksesmekken og urinposen under armen, mens de andre avla positive prøver.

Jeg sikter mer til den ekstreme forskjellen i muskelvolum. Dæven som de amerikanerne så digre ut!
Men kanskje dette skyldes hudfarge, mer enn kjemikaliene Tongue
Og ikke minst talentpoolen i USA kontra Norge.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Men sier studiene noe om hvor mye man kan tjene på å dope seg i f.eks 5,10 og 15 år?
for så å trene rent igjen? hvor mye vil man tjene i det lange løp?

Som apaco nevner så er det mange gymrotter som mister så og si alt de har tjent på kuren,for disse ville det egentlig vært best å være av hele tiden.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Ja du har helt rett. Det finnes mange mennesker som har erfaring med styrketrening med og uten bruk av doping.
Men èn ting: Det genetiske potensialet forandrer seg når man har brukt doping, så nivået de faller tilbake på kan fremdeles ligge over det de kunne klart rent.
For å få validitet her må man vel gjennomføre tvillingforsøk :p
I lys av ny forskning mener jeg man skal være litt forsiktig med å estimere hva en eks bruker kunne/ikke kunne ha løftet rent. Dette gjelder forsåvidt begge veier. Begge sider har mange argumenter og historier fra virkeligheten.


Estimatet mitt er bare basert på hvordan utviklinga var til de som var rene med ca samme utgangspunkt og hvor de endte styrkemessig i samme perioder.  Gir en viss indikasjon, men er ingen absolutt beskrivelse.
Dette var karer som var på 2, maks 3 kurer i året. Hva som skjer med de som er på i et år av gangen eller lenger,  kan jo være noe annet.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Jeg sikter mer til den ekstreme forskjellen i muskelvolum. Dæven som de amerikanerne så digre ut!
Men kanskje dette skyldes hudfarge, mer enn kjemikaliene Tongue
Og ikke minst talentpoolen i USA kontra Norge.
Jeg tror nok at dette for det meste dreide seg om naturlig størrelse.  Mike Hall tok drosje under oppholdet sitt i Fredrikstad.  Setet ble justert til bakerste plassering, men Hall satt likevel med ansiktet klint opp mot frontruta.  Fyren var rett og slett gigantisk.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Men sier studiene noe om hvor mye man kan tjene på å dope seg i f.eks 5,10 og 15 år?
for så å trene rent igjen? hvor mye vil man tjene i det lange løp?

Som apaco nevner så er det mange gymrotter som mister så og si alt de har tjent på kuren,for disse ville det egentlig vært best å være av hele tiden.

Det er nok mange som ville hatt best av å være av hele tiden ja...
Dersom studien til Eriksson hadde hatt med en gruppe tidligere styrkeløftere som ikke var aktive og ikke hadde brukt doping tidligere kunne man sett på muskelmassen deres.
Muskelvolum til eksbrukerne var nesten det samme som hos de aktive styrkeløfterne.
En sammenligning mellom eks brukere og eks styrkeløftere hadde vært nyttig i det her tilfelle.

Dersom man skal ha noen veldig langtidseffekt, må man nok ha oppnådd svært gode resultater når man dopet seg.
Men svaret på det kan jeg ikke gi, jeg kan bare anta dette fordi antall cellekjerner øker pr. fiber i en hypertroferende fiber. Og dersom hyperplasi intreffer som følge av veldig stor størrelse på fibrene, vil man ha en masse som overgår det genetiske potensialet. En muskel som ikke mister nervesignal forsvinner ikke og kan trenes opp igjen.
Når man ikke har kjemisk hjelp som hjelper på restitusjon og proteinsyntese, og ikke ekstra testosteron som trigger satelittceller,  vil ikke disse fibrene vokse seg like store og sterke som de var med doping. Men netto gevinsten kan være høyere enn den hadde vært uten.
Om så faktisk er tilfelle, noe forskningen antyder, gjelder dette livet ut. Uavhengig av når man begynner å trene igjen etter bruk. Som sagt vil metabolismen og andre aldersbetingede faktorer spille inn på hvor høyt man kommer seg opp igjen.

La oss si at doping skjedde fra 18- 28 år. 10 års pause, så trening igjen rent. Da kan man ikke forvente å komme nært resultatene man hadde. Men fremdeles kan man kanskje overgå det genetiske potensialet.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Prototypen til Wizzinator dette da.

Du har den rette ideen Smiley.  Jeg veit om folk som har lurt dopingkontrollørene gjentatte ganger med dette saftslangetrikset.   Men å avlegge en annen persons urin er selvsagt forbundet med visse risker.  Det har hendt at flere utøvere på samme lag har avlagt helt identisk urinprøve.  En gang testet en mannlig utøver visstnok positivt på graviditet.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget 1000

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 305
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 305

Kommentar til forskninga: Å koble teorien/kunnskapen med praktisk virkelighet er et stykke vei å gå. Jeg har sett feks styrkeløftere av og på doping(for en del år siden). Selv om de trente og sto på som før, så var de stort sett alltid 10-20% svakere uten dop. Det var omtrent den styrken de ville oppnådd uten antar jeg.
Men det kan jo også bare bety at de faller ned på et nivå som allikevel er høyere enn om de kun hadde trent rent?
380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178


La oss si at doping skjedde fra 18- 28 år. 10 års pause, så trening igjen rent. Da kan man ikke forvente å komme nært resultatene man hadde. Men fremdeles kan man kanskje overgå det genetiske potensialet.

så for meg som er 28 nå så er det forseint for å begynne med doping?? Grin

men for å være seriøs.
Man skulle helst gjort tvillingforsøk,men da blir man kalt mengele fortere enn man får sagt kake.
2 identiske tvillinger som trente samme program og hadde samme kosthold i 5 år uten dop,for så å la den ene bruke dop i en 5 års periode og derretter la begge trene uten dop resten av livet/videre. da hadde man fått sett forskjellene rimelig sikkert.
men et sånt forsøk hadde vært veldig vanskelig og gjennomføre med tanke på dosering og slikt for ikke å snakke om de etiske/moralske.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Men det kan jo også bare bety at de faller ned på et nivå som allikevel er høyere enn om de kun hadde trent rent?

Vet ikke om du leste det forrige innlegget mitt ang. dette? Feks var det et par kompiser som var ganske jevnsterke. I en periode så dopa den ene, mens den andre var rein. Doperen fikk 30-40-50 kg forsprang etter noen kurer( i bøy), men en stund etter siste kur ble han vel ganske jevnsterk med han som hadde trent ren hele tiden. Var en del sånne eksempler jeg refererte til.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
så for meg som er 28 nå så er det forseint for å begynne med doping?? Grin

men for å være seriøs.
Man skulle helst gjort tvillingforsøk,men da blir man kalt mengele fortere enn man får sagt kake.
2 identiske tvillinger som trente samme program og hadde samme kosthold i 5 år uten dop,for så å la den ene bruke dop i en 5 års periode og derretter la begge trene uten dop resten av livet/videre. da hadde man fått sett forskjellene rimelig sikkert.
men et sånt forsøk hadde vært veldig vanskelig og gjennomføre med tanke på dosering og slikt for ikke å snakke om de etiske/moralske.

Javisst Tongue
I alle fall om du skal slutte og SÅ prestere Wink

Ja, det er vanskelig å gjennomføre valid forskning på det her. Og man kan vel bare forsøke å utelukke små element, eller tilegne små faktorer effekt osv.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Jeg sikter mer til den ekstreme forskjellen i muskelvolum. Dæven som de amerikanerne så digre ut!
Men kanskje dette skyldes hudfarge, mer enn kjemikaliene Tongue
Og ikke minst talentpoolen i USA kontra Norge.
Mike Hall veiden 177,5 kg på VM 1987 og det sies at han var lifetime drugfree. Og jeg tror på det. Når jeg vet hvor store negre som finnes som ikke engang trener og at jeg vet vi har CYC så er det ikke noen bombe om så er tilfelle.

Se denne linken:
http://books.google.no/books?id=2GYEAAAAMBAJ&pg=PA18&lpg=PA18&dq=%22mike+hall%22+powerlifting&source=bl&ots=Ui3RJ8lbeW&sig=fUnyx4r5EZyIx1m7AyXYveqBNrg&hl=no&ei=fY1PS6G_NdLm-Qa31OjNCA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CBUQ6AEwAg
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Vet ikke om du leste det forrige innlegget mitt ang. dette? Feks var det et par kompiser som var ganske jevnsterke. I en periode så dopa den ene, mens den andre var rein. Doperen fikk 30-40-50 kg forsprang etter noen kurer( i bøy), men en stund etter siste kur ble han vel ganske jevnsterk med han som hadde trent ren hele tiden. Var en del sånne eksempler jeg refererte til.
Det er jo veldig mange faktorer som gjør at slike sammenligninger ikke kan brukes til så mye. Har man to som trener rent som har lik styrke så kan plutselig den ene ha god framgang mens den andre har tilbakegang eller stagnerer. Framgangen kan være forskjellig og kan variere som jojo. Det er ikke gitt at alle har jevn og fin framgang hele tiden. Hvis han som dopet ikke hadde dopet så hadde kanskje han som trente rent vært langt foran han som dopet men falt ned på det nye nivået den rene klarte å oppnå.

For å illustrere:
Ren trening på begge:

Tiller i benkpress tidlig 2007: 190 kg
Gilberg i benkpress tidlig 2007: 190 kg

Tiller i benkpress sent 2009: 215 kg
Gilberg i benkpress sent 2009: 195 kg

Gilberg doper som faen:

Tiller i benkpress tidlig 2007: 190 kg
Gilberg i benkpress tidlig 2007: 190 kg

Tiller i benkpress sommeren 2008: 205 kg
Gilberg i benkpress sommeren 2008: 230 kg

(Gilberg slutter å dope i mars 2009)


Tiller i benkpress sent 2009: 215 kg
Gilberg i benkpress sent 2009: 215 kg

Gilberg og Tiller, begge rene, løftet 190 kg i 2007 og 215 kg i 2009. Konklusjon: Dop ga ingen effekt for Gilberg fordi han løftet likt med Tiller både før og lenge etter dopbruken.

Feil konklusjon. I realiteten tjente Gilberg 20 kg netto på dopbruken.

Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!