avstemning
Spørsmål: Klarer jeg 620 kg sammenlagt raw J-NM 2007?  (Avstemning er avsluttet: 30. desember 2006, 13:16)
Du har prolaps, Idiot!!! Begynn med fotball - 14 (20.9%)
Med mine røykebein, går ikke 210 kg i bøy selv med WPO utstyr og regler. - 6 (9%)
Mulig i klasse 125kg+ - 3 (4.5%)
Jeg klarer ikke kvalifiseringen - 3 (4.5%)
LETT! Det er LETT! - 41 (61.2%)
Stemmer totalt: 63

Skrevet av Emne: Ivrig pingle: Benk film s. 627  (Lest 1015091 ganger)

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9675 : 07. april 2011, 23:56 »
Trenger noe som motiverer for å dra på trening. Ryggen er litt i en down, så da ble det benk som vanlig.

Erget meg at jeg ikke fikk filmet 160 kg i smal, utført i uke 11. Så derfor ble dette dagens mål.
Det gikk veldig greit, nå skal jeg legge en plan for å gjøre nærmere 170 kg i år.
Kanskje blir det Anderson system; høy kloss, lavere kloss, ned på 170 kg. Mange muligheter.
Jeg husker enda mine yngre dager og mitt utgangspunkt, så jeg er faktisk jævlig happy med presstyrken om dagen! Ikke på noen måte legendarisk, men jeg gir meg selv en klapp på skuldra allikevel Wink

http://www.youtube.com/watch?v=F5vNVXj-W9k

http://www.youtube.com/watch?v=E7zfodesZg4
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9676 : 08. april 2011, 00:00 »
Med en treer på 150 kan ikke 170 var fryktelig langt unna. Jeg mener 175 er et bedre mål Grin


Utlogget xchrisx

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 576
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 576

Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9677 : 09. april 2011, 17:06 »
Hvordan synes du teknikken de viser i serien So You Think You Can Squat fra EliteFTS.com?

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9678 : 10. april 2011, 10:11 »
Med en treer på 150 kan ikke 170 var fryktelig langt unna. Jeg mener 175 er et bedre mål Grin



Bedre kanskje, men tyngre å nå Wink

Hvordan synes du teknikken de viser i serien So You Think You Can Squat fra EliteFTS.com?

Ikke sett serien, så den skal jeg ikke kommentere.

Bare et generelt tips: Ta utgangspunkt i rykk knebøy, så vil de fleste eventuelle svakheter avsløre seg.
Utover det vil jeg bare kommentere at knebøyteknikken som utøves i det ganske land av ungdommene og juniorene ser meget effektiv og bra ut. Med andre ord har jeg ikke stort behov for å se denne serien, da jeg føler det vil være overflødig.
Se på følgende løftere: Tutta, Bergan, J.Hansen, CYC, Hans Erik og du vil ha gode indikasjoner på hva som er god teknikk. Og her strekker det seg fra Jente - 63 kg til mann +165 kg.

Edit: Sett del 1 og 2, disse virker lovende. Spot on vil jeg si.
Edit2: Sett hele serien. Godt beskrevet, mangler et punkt i teknikken. ALbuer frem. Og selvsagt bruker de for høy kloss for IPF standarden. Men dette endrer ikke verdien til serien. synes dette var meget fonuftig Smiley
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget eggz0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 457
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 457

Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9679 : 15. april 2011, 14:02 »
Hei Lars,

Du satt opp tredagers  oppkjøringsprogram uten utstyr for en tid tilbake for meg, er litt sløv og byttet ikke før nå. Noen spørsmål:

Hva er JS rows?
Funker en 20kg skive som kloss i mark? Evt, holder en 5cm kloss? JSJ Skriver et sted at Dietmar sier at 5cm er det han basert programmet på?
Halvannenlitersflaske for stor som kloss i benk?

takk Smiley

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9680 : 17. april 2011, 11:43 »
Hei Lars,

Du satt opp tredagers  oppkjøringsprogram uten utstyr for en tid tilbake for meg, er litt sløv og byttet ikke før nå. Noen spørsmål:

Hva er JS rows?
Funker en 20kg skive som kloss i mark? Evt, holder en 5cm kloss? JSJ Skriver et sted at Dietmar sier at 5cm er det han basert programmet på?
Halvannenlitersflaske for stor som kloss i benk?

takk Smiley


JS rows er en ro variant hvor du ligger med overkropp parallelt med bakken og ror til magen, med en hold på toppen.
Finner ikke igjen film nå, øvelsen kan byttes ut med denne (0:42):

http://www.youtube.com/watch?v=jBUeXqj8MKk

En 20 kgs skive funker bra Smiley
1,5 l flaske kan du fint bruke i benken til kloss ja
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9681 : 16. mai 2011, 16:36 »
Sliter du med ryggen like intenst som du gjorde i vinter?

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9682 : 16. mai 2011, 23:56 »
Sliter du med ryggen like intenst som du gjorde i vinter?


Går veldig i perioder, er ikke ofte så vondt egentlig.
Har noen perioder hvor lårene er veldig vonde og hoften virker å være ganske låst, sliter litt med å få kroppen anatomisk korrekt. Den muskulaturen jeg bør styrke/mobilisere, styrkes ikke slik den skal på grunn av nevrale og  biomekaniske endringer av belastningsmønsteret. Svært vanskelig å rette opp i, både pga mange timer sittende hver dag og fordi musklene som er svake svarer med å akkumulere mye melkesyre pga redusert oksygendistribusjon og glukosetransport pga sammetrykte virvler.

Er nok aller mest MOTIVASJONEN som hindrer meg. Kunne trent stikk motsatt og tatt flere og bedre hensyn.
Men da tror jeg at jeg må legge opp først. Nytter ikke å satse styrkeløft og samtidig oppnå varig fremgang for rygg. I alle fall ikke foreløpig.
Men generelt lite smerter, men også lite fremgang.

Får jeg orden på dagsrytmen og får jobbet med mobilitet i alle ledd regelmessig vil jeg kunne prestere mye bedre over tid og oppleve svært lite smerte. Men da må jeg finne nye mål tror jeg.
Avventer litt, har noen konkrete kortsiktige styrkemål først Smiley
250-240-300

Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9683 : 17. mai 2011, 00:07 »
Den muskulaturen som bør styrkes/mobiliseres styrkes ikke, når? I styrkeløftene?

Melkesyre skulle man tro var et godt tegn på at muskulaturen i det hele tatt er i bruk, og dermed positivt i sammenheng med vekstfaktorer-> styrke.

Men det er vel noe i det du sier, motivasjonen må være på plass.. og "styrkeløftknebøy" og sumo-markløft er vel ikke akkurat det mest positive for hele funksjonaliteten.

Hva innebærer forresten "satsingen" din om dagen, får du trent bøy og mark ofte?

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9684 : 17. mai 2011, 01:46 »
Den muskulaturen som bør styrkes/mobiliseres styrkes ikke, når? I styrkeløftene?

Melkesyre skulle man tro var et godt tegn på at muskulaturen i det hele tatt er i bruk, og dermed positivt i sammenheng med vekstfaktorer-> styrke.

Men det er vel noe i det du sier, motivasjonen må være på plass.. og "styrkeløftknebøy" og sumo-markløft er vel ikke akkurat det mest positive for hele funksjonaliteten.

Hva innebærer forresten "satsingen" din om dagen, får du trent bøy og mark ofte?

Den styrkes ikke så lenge det biomekaniske belastningsmønsteret ikke lengre fungerer slik det engang gjorde og absolutt fremdeles burde. Den muskulaturen man gjerne skulle innervert og aktivert, lar seg rett og slett ikke aktivere optimalt.
Styrkeforholdet mitt rygg-mage, er nå 1:2. Noe som selvsagt ikke er veldig overraskende for meg.

Vil si at Sumo og funksjonalitet korrelerer ganske bra! Pen sumo markløft tyder på en kropp i balanse med god styrke.
Sparer ryggen nokså mye, men på maksimale vekter får jeg ikke helt den korrekte dynamikken gjennom løftet allikevel. Men dette er ikke noe man kan gjøre noe med når man ikke får overføring av nervesignalene til underliggende muskulatur, her stopper mind to muscle koblingene opp og aktivering av høyterskel enheter virker å være sterk redusert. Hvorvidt det samme gjelder lavterskelenhetene vet jeg egentlig ikke, da jeg ikke har trent lav terskel aktivitet med lengre varighet.

Vil du si melkesyreopphopning på særdeles submaksimale vekter for svært moderat antall reps er et sunnhetstegn på muskulatur som aktiveres optimalt? 180 kg i bøy gjør jeg hvilken som helst dag i uken, men å trene tekniske eksemplariske reps på over 60 % av dette har vist seg å være svært utfordrende. I tillegg er det slik at noe over 3 uker med progresjon gir stadige tilbakefall. Her må rygg gjennom runder med aktiv hvile. Erfaringsmessig klarer jeg å komme opp til pre-prolaps styrke anno mars 2004, deretter følger plager. Og som nevnt er motivasjonen deretter en faktor.

Glukose og oksygen transporteres heller dårlig gjennom skiver hvor kjernen har sprukket og har lekket ut å blitt hard, og jeg vil nå ikke si det er spesielt positivt å oppleve en opphopning av melkesyre umiddelbart etter påbegynt aktivitet. Dette er noe som normalt skal skje etter lengre tid under mer kontinuerlig muskelarbeid. At det skjer nær sagt akutt og medfører en umiddelbar stans av aktivitet kan vel neppe oversettes til noe fordelaktig. I alle fall kan jeg ikke si det har gitt noen positiv effekt.

Motivasjon henger forøvrig også sterkt sammen med en gevinst i form av f.eks styrkefremgang.  Jeg er på trening stort sett 5 dager i uken og slår nær sagt alle styrkeløftere i alt som har med mobilitet å gjøre og har også en relativt vidt spekter av coreøvelser som jeg mestrer uten videre problem. Det å overføre dette til sportslig prestasjon i f.eks styrkeløft hvor helheten definitivt teller mest og innervering av komplett muskulatur er av sentral betydning, har jeg derimot ikke klart å oppnå. Dette kan ikke si å skyldes motivasjon.

"Satsning" i benk....  :Smiley
Du kan gå inn på grafene på NSF siden så ser du hva satsningen min i benk de senere årene har vært.
Eneste øvelsen jeg faktisk alltid har sugd i, nå gjør jeg 232,5 kg @99 kg. Dette krever en enorm satsning fra min side, som du ser tok det meg omlag 3 år å nå 100 kg i benkpress. Nå presser jeg 180 kg. Kan dessverre ikke kalle det "satsning", i benk satser jeg Wink
Er bare ikke bedre. I bøy og mark var forutsettningene gode.

Jeg kan trene bøy 10-15 ganger  i uken jeg, null problem. Teknikken kan være eksemplarisk, men dette fordrer at jeg ikke legger på vekter. Noe som selvsagt tilsier at motivasjonen ikke er stor nok til å faktisk gjennomføre dette. Nå trener jeg mark ca. 0 ganger i uken, 1-2 ganger i måneden. Og jeg bøyer opp til 50-70 kg 4-5 dager i uken. Totalt 5-8 sett.

Jeg kan ikke fremlegge komplett dokumentasjon på at den tekniske svikten på treningsvekter i bøy/mark utelukkende skyldes mangelfull evne til å aktivere rett muskulatur, med rett frekvens og med rett timing skyldes prolapsene. Men jeg kan ikke se at noen kan motbevise disse påstandene og nok av dokumentasjon finnes som beviser at både biomekanikk, nevral innervering og belastningsmønstre endres etter en skade. Hvilke nivå man kan ende på i etterkant av skade beror på nivået før skade og treningserfaringen. Jeg skadet ryggen i en stygg ulykke som 20 åring, den gang var jeg primært hobby dranker og discopumper!

Motivasjonen får jeg nok en liten dose av etter Junior EM i juni.  Cheesy









Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget ThisIs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9685 : 19. mai 2011, 17:39 »
Du som trener på Bjølsen, hvordan er det for folk som ikke er medlem av OSK? Trenger å finne meg et sted å trene da treningsstudioet jeg trente på tidligere har lagt ned.

Utlogget Roger N

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9686 : 19. mai 2011, 21:30 »
JS rows er en ro variant hvor du ligger med overkropp parallelt med bakken og ror til magen, med en hold på toppen.
Finner ikke igjen film nå, øvelsen kan byttes ut med denne (0:42):

http://www.youtube.com/watch?v=jBUeXqj8MKk

En 20 kgs skive funker bra Smiley
1,5 l flaske kan du fint bruke i benken til kloss ja


Mykje bra øvelser her, takk for film Smiley

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9687 : 20. mai 2011, 22:03 »
Hva med en slik en:

http://ironmind-store.com/Super-Squats174-Hip-Belt/productinfo/1220/



Da kan du muligens forbigå ryggproblemene, og fortsatt trene opp beina.. Det blir ikke akkurat knebøy, men om det fungerer så har du en øvelse du kan gjennomføre og kan få progresjon i (og dertil motivasjon osv.).

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9688 : 22. mai 2011, 19:34 »
Hva med en slik en:

http://ironmind-store.com/Super-Squats174-Hip-Belt/productinfo/1220/



Da kan du muligens forbigå ryggproblemene, og fortsatt trene opp beina.. Det blir ikke akkurat knebøy, men om det fungerer så har du en øvelse du kan gjennomføre og kan få progresjon i (og dertil motivasjon osv.).

Denne har jeg trent noen perioder, men veldig lenge siden nå.
Denne bør testes omfattende for å teste min hypotese om at bena ikke oppnår ny styrketilvekst som følge av de nå forstyrrede nevrale faktorene. Har ikke trent den regelmessig over tid.

Jeg er i utgangspunktet ikke fan av å trene bena isolert, da dette ikke vil gi overføring til knebøy. Ryggen vil her ikke styrkes og dette vil medføre økt risiko for at jeg ikke klarer å bøye med rett rygg og følgelig vil sjansen for å tippe frem og få nye smeller i rygg øke.

Men jeg skal gi denne et forsøk Wink
Trener bulgarske bøy, pistols og step ups for lår, her kan utfall legges til. Har til nå kombinert dette med bøy, og dette har medført skuffelse. Kanskje en utelukking av bøy, samt benk m/bena opp vil gi ryggen hvile og restitusjon.
Klarer jeg gjennomføre dette kan jeg kanskje komme til en konklusjon som er mer i samsvar med hva de lærde illustrerer Smiley

Men funksjonelt i forhold til deltagelse på styrkeløftstevne er dette jo ikke, men for ryggens del skal jeg gi det et forsøk Cheesy
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Ivrig pingle: Benk film s. 627
« #9689 : 22. mai 2011, 22:40 »
Denne tiden med den tyngste smerten er en prøvelse de færreste takler, jeg håper virkelig du klarer å fortsette på beste måte. Skjønner godt at det er vanskelig å finne motivasjon til en deffeperiode når målet i utgangspunktet er å beholde muskelmassen du har opparbeidet deg i beina - Men om du utfører dietten på en rolig og langsiktig måte, bør det da være mulig å hente mye motivasjon i formen som kommer? Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!