avstemning
Spørsmål: Tar du proteinpulver?
Ja, regelmsessig
Nei, aldri
Skjelden

Skrevet av Emne: "Du trenger ikke proteinpulver når du trener mye styrke"  (Lest 11797 ganger)

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Jeg skal love deg at jeg tenker over det jeg skriver. Det jeg reagerer på er at de gir uttrykk for at man fint kan dekke proteinnbehovet når man trener MYE styrketrening, når andre respektable treningsnettsider skriver det stikk motsatte. Jeg siterer: "Det kreves ganske mye protein hver dag når man vil bygge eller opprettholde muskelmasse. Et absolutt minimum må sies å være 2gram per kg kroppsvekt per dag, og de mest seriøse spiser ca 3-4 gram per kg kroppsvekt per dag. Gode proteinkilder omfatter eggehvite, rødt kjøtt, fisk, kylling, kalkun og magre meieriprodukter.

Hvis vi ser på en mann på 75kg som skal spise alt sitt protein fra matvarene nevnt over, må han for å komme opp i 3.5gram/kg kroppsvekt/ dag spise:
     0.5kg kyllingfilet
   + 2 liter skummet melk
   + 2 hele egg
   + 2 bokser tunfisk"

Hentet fra iform.no

Jeg vil si at dette er ganske mye mat, og i tillegg skal man ha nok fett og karbohydrater. Altså er det vanskelig å "fint" dekke proteinbehovet skal vi tro folk som (jeg med all grunn til å tro) har peiling.





det der var ikke akkurat mye mat.
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Jeg skal love deg at jeg tenker over det jeg skriver. Det jeg reagerer på er at de gir uttrykk for at man fint kan dekke proteinnbehovet når man trener MYE styrketrening, når andre respektable treningsnettsider skriver det stikk motsatte. Jeg siterer: "Det kreves ganske mye protein hver dag når man vil bygge eller opprettholde muskelmasse. Et absolutt minimum må sies å være 2gram per kg kroppsvekt per dag, og de mest seriøse spiser ca 3-4 gram per kg kroppsvekt per dag. Gode proteinkilder omfatter eggehvite, rødt kjøtt, fisk, kylling, kalkun og magre meieriprodukter.

Hvis vi ser på en mann på 75kg som skal spise alt sitt protein fra matvarene nevnt over, må han for å komme opp i 3.5gram/kg kroppsvekt/ dag spise:
     0.5kg kyllingfilet
   + 2 liter skummet melk
   + 2 hele egg
   + 2 bokser tunfisk"

Hentet fra iform.no

Jeg vil si at dette er ganske mye mat, og i tillegg skal man ha nok fett og karbohydrater. Altså er det vanskelig å "fint" dekke proteinbehovet skal vi tro folk som (jeg med all grunn til å tro) har peiling.


For det første, det er ikke mye mat.

For det andre - at enkelte nettsider påstår at man må ha 3.5 - 4 gram protein pr. dag for å vokse tilstrekkelig, det får stå for deres regning. Men hvis meg gjerne noe sted det er dokumentert. Et nivå mange er enige om er ca. 2 gram pr. kilo kroppevekt. Og det vil si for en person på 100 kg ca. 200 gram protein, og det er ikke mye mat som skal til for å dekke dette.

Det er ikke vanskelig å dekke proteinbehovet gjennom kosten alene, men for å gjenta det til det kjedsomelige - det er lettere med pulver.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Redigert2.0

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

Jeg skal love deg at jeg tenker over det jeg skriver. Det jeg reagerer på er at de gir uttrykk for at man fint kan dekke proteinnbehovet når man trener MYE styrketrening, når andre respektable treningsnettsider skriver det stikk motsatte. Jeg siterer: "Det kreves ganske mye protein hver dag når man vil bygge eller opprettholde muskelmasse. Et absolutt minimum må sies å være 2gram per kg kroppsvekt per dag, og de mest seriøse spiser ca 3-4 gram per kg kroppsvekt per dag. Gode proteinkilder omfatter eggehvite, rødt kjøtt, fisk, kylling, kalkun og magre meieriprodukter.

Hvis vi ser på en mann på 75kg som skal spise alt sitt protein fra matvarene nevnt over, må han for å komme opp i 3.5gram/kg kroppsvekt/ dag spise:
     0.5kg kyllingfilet
   + 2 liter skummet melk
   + 2 hele egg
   + 2 bokser tunfisk"

Hentet fra iform.no

Jeg vil si at dette er ganske mye mat, og i tillegg skal man ha nok fett og karbohydrater. Altså er det vanskelig å "fint" dekke proteinbehovet skal vi tro folk som (jeg med all grunn til å tro) har peiling.



Det du ramser opp er ikke MYE mat. Men det er MYE av den maten jeg rett og slett ikke gidder(eller har råd til) å stappe trynet med hver dag. Ergo er proteinshake GLIMRENDE!




Utlogget brakar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

det der var ikke akkurat mye mat.
Iflg iform er det MYE mat. "Som du ser er dette ganske mye mat, det kommer til å være vanskelig å spise all den maten og samtidig få plass til nok karbohydrater og fett, det kommer til å ta lang tid å tilberede alt sammen, og sist men ikke minst er det ganske kostbart. Et annet problem er at noe av denne maten ikke er så veldig sunn - f.eks er det veldig mye fett i hele egg, og andre gode proteinkilder, som f.eks rødt kjøtt og meiereprodukter, inneholder ofte for mye mettet fett, som hverken er bra for helsen eller or livvidden."

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Bruker ikke proteinpulver, da kroppen min heldigvis produserer 2750 gram protein per kilo kroppsvekt selv, hver eneste dag ( 378 kg kroppsvekt, med fettprosent på 0,1. )

Men for dere andre kan det sikkert være greit med en sånn 3 kg boks whey tech per måltid, for å være sikker.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Jeg er enig i at det går an å dekke proteinbehovet med vanlig mat, for all del:) Men reagerer litt på at folk mener det "fint" går an. Er ikke alle som har tid eller penger til å spise sånn.

Ved å planlegge litt er det ikke kjempedyrt. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget FOA

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 266

3.5 gram pr kg kroppsvekst er litt mye. Klarer seg fint med ca 2 gram pr kg kropssvekt for å bygge litt muskler. Er vel en del forskning som også viser at en kan gå lavere enn dette å fremdeles få meget gode resultater.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Iflg iform er det MYE mat. "Som du ser er dette ganske mye mat, det kommer til å være vanskelig å spise all den maten og samtidig få plass til nok karbohydrater og fett, det kommer til å ta lang tid å tilberede alt sammen, og sist men ikke minst er det ganske kostbart. Et annet problem er at noe av denne maten ikke er så veldig sunn - f.eks er det veldig mye fett i hele egg, og andre gode proteinkilder, som f.eks rødt kjøtt og meiereprodukter, inneholder ofte for mye mettet fett, som hverken er bra for helsen eller or livvidden."

Det er ikke mye mat - selv om IFORM sier det !

Mye fett i egg et problem ? Når ble fett farlig?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget brakar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Jeg takker for alle innspill! Som sagt ville jeg bare ha diskusjon. Internett er ett pussig sted hvor alle kan skrive det de vil, og som oftest er det ikke dokumentert. Av sånne diskusjoner kan man lære!

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
jeg er enn mann/gutt som i eksempelet ditt og det er for meg uproblematisk å spise rent.
Får ca 200 gram prot fra kilder som egg (ja hele egg) ,kotelett (uten fett),mandler(god fett kilde),laks(en til god fettkilde),mager kesam og skummet melk(som er en god karbo kilde,med mindre man er laktoseintolerant)
 i tillegg har jeg to 30 gr. scoops med whey og vips jeg er oppe i ca 260 gram så og si fullverdig prot til dagen,så noe bra gjør det,men skulle fint trødd ned noe annet for å fylle "kvoten"
alt er mulig hva mat gjelder,trodde gutta på tf likte mat jeg?
Jeg skal love deg at jeg tenker over det jeg skriver. Det jeg reagerer på er at de gir uttrykk for at man fint kan dekke proteinnbehovet når man trener MYE styrketrening, når andre respektable treningsnettsider skriver det stikk motsatte. Jeg siterer: "Det kreves ganske mye protein hver dag når man vil bygge eller opprettholde muskelmasse. Et absolutt minimum må sies å være 2gram per kg kroppsvekt per dag, og de mest seriøse spiser ca 3-4 gram per kg kroppsvekt per dag. Gode proteinkilder omfatter eggehvite, rødt kjøtt, fisk, kylling, kalkun og magre meieriprodukter.

Hvis vi ser på en mann på 75kg som skal spise alt sitt protein fra matvarene nevnt over, må han for å komme opp i 3.5gram/kg kroppsvekt/ dag spise:
     0.5kg kyllingfilet
   + 2 liter skummet melk
   + 2 hele egg
   + 2 bokser tunfisk"

Hentet fra iform.no

Jeg vil si at dette er ganske mye mat, og i tillegg skal man ha nok fett og karbohydrater. Altså er det vanskelig å "fint" dekke proteinbehovet skal vi tro folk som (jeg med all grunn til å tro) har peiling.





240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Et absolutt minimum må sies å være 2gram per kg kroppsvekt per dag, og de mest seriøse spiser ca 3-4 gram per kg kroppsvekt per dag.

Hvem er det som har skrevet dette? Visste ikke at det var et høyere proteininntak enn det som er vitenskapelig bevist fordelaktig som skilte de seriøse fra de mest seriøse ..
Ingen vecka utan deca!

Utlogget brakar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Hvem er det som har skrevet dette? Visste ikke at det var et høyere proteininntak enn det som er vitenskapelig bevist fordelaktig som skilte de seriøse fra de mest seriøse ..
iform.no:)

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Hvem er det som har skrevet dette? Visste ikke at det var et høyere proteininntak enn det som er vitenskapelig bevist fordelaktig som skilte de seriøse fra de mest seriøse ..
ha ha tenkte det samme selv..
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Hvem er det som har skrevet dette? Visste ikke at det var et høyere proteininntak enn det som er vitenskapelig bevist fordelaktig som skilte de seriøse fra de mest seriøse ..

Hva er det antallet gram proteiner per kilo kroppsvekt som vitenskapen har kommet frem til?
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget brakar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Flere innspill?? Hvordan få mest protein for pengene (mtp vanlig mat)? biggrin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!