Per hva er det du egentlig skriker? Det er jo rene Arnold-aksenten. Artige greier!
Det er egentlig slik at de beste videoene jeg har sett på nettet er av Leistner og Marunde for 185x20 i bøy, opp til Platz på 227x20 er det et stykke kan man si. Så det jeg prøvde å formidle etter løftinga var at jeg var på jakt etter samme/helst bedre resultat enn disse to. Når en spjæling på noen og 80kg (Ken Leistner) kan klare 20 rep på en så høg vekt, så skal jammen en som meg klare det og. Video av disse to har inspirert meg og det er et mål å klare det like bra som de viser i disse videoene (407lbs/185kg x 20).
Stallion 180kgx20Jesse Marunde 407lbs x 20 repsDr. Ken Leistner 405lbs x 20 repsJeg har gjort en liten analyse:
Meg selv: 180x20: Totalt tid brukt: 2:49 Pause 18-19.rep: 11sec Pause mellom 19-20. rep:11sec
Jesse Marunde 185x20: Total tid brukt: 2:37 Pause 18-19.rep: 9 sec Pause mellom 19-20. rep: 9 sec
Dr. Ken Leistner: 185x23: Total tid brukt( på første 20 reps): 2:23 Pause 18-19.rep: 6 sec Pause mellom 19-20. rep: 6 sec (Pause mellom rep 22 og 23: 7 sec)
Det er også flere faktorer som er interessante, men som jeg ikke har tatt med her. F.eks: Kroppsvekt, % av 1RM
Det er artig å registrere at noen mener jeg jukser ved å "hvile" mellom de siste repsa. Til det har jeg bare å si: Test maksen i knebøy uten belte, siden så legger man på 84.5% (samme som 180kg er i forhold til min maks) av dette på stanga, og så ser man hvor mange reps man tar... Evt. se hvor høgt man kommer opp på 20 reps i prosenter i forhold til 1RM. Ken Leistner tok aldri mer enn noen få titalls kilo over det meste han kunne 20-reppe med. 20-rep styrke har ingen god styrkeoverføringsverdi til 1RM-styrke, og er langtfra det optimale for 1RM-styrkeutvikling, men 20-rep i knebøy er mye mye hardere og mer ubehagelig enn 1RM.
Jeg har vært med på noen styrkeløft-stevner, og har derfor erfaringsgrunnlag å uttale meg på, og det er at å gjøre 20-rep all out i knebøy er veldig mye tyngre og mer smertefult enn å gjøre en maksrep der man tar i absolutt alt. Det er forståelig at styrkeløftere generelt ikke trener med 20-rep, fordi dersom det er kun maksstyrke som er viktig, hjelper 20-rep omtrent nada på dette (spesielt ikke om du har en ganske bra 1RM fra før). Likevel synes jeg innslag av 20-reppere kan være en grei avveksling og noe man absolutt kan prøve, både for å kjenne på hvordan det føles, og å utfordre seg selv og sine egne grenser. De som ikke har gått absolutt all out på et 20-rep sett i knebøy, de vet ikke hva det handler om.

Just try it! Og post gjerne video, jeg liker godt å se andre slite.