Skrevet av Emne: Forklaring på fett, protein, og karbohydrater  (Lest 6562 ganger)

Utlogget -Siberian-

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Forklaring på fett, protein, og karbohydrater
« : 01. juli 2008, 09:37 »
Lurer litt på dette med energityper. Har lest meg frem til at kroppen benytter tre ulike; karbohydrater, fett, og protein. Fett lagres jo på kroppen, og proteiner har jeg forstått at rett og slett er muskelmasse. Men så er det karbohydrater. Dette har jeg ikke noe forhold til, og jeg klarer ikke å se for meg hva det liksom er. Lagres det i kroppen i form av noe? Med fett og proteiner er det enkelt å peke på magen eller bicepsen og si at "det ligger der!", men med karbohydrater vet jeg ikke hva jeg skal peke på. Kan noen være snille og forklare?

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: Forklaring på fett, protein, og karbohydrater
« #1 : 01. juli 2008, 09:53 »
Karbohydrater er sammensatt av carbon og hydrater. Hydrat kommer av ordet hydra som betyr vann. Altså består karbohydrat av carbon, hydrogen og oksygen. Dette er energi for kroppen. kroppen kan forbrenne karbohydrater for å dekke brenselbehovet.

Karbohydrater finnes i kroppen som glykogenlager i musklaturen, i leveren er det et lite lager og i blodbanen finnes det litt. Det er rett og slett lagret energi som brukes når kroppen gjør arbeid.

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Forklaring på fett, protein, og karbohydrater
« #2 : 01. juli 2008, 09:55 »
Lurer litt på dette med energityper. Har lest meg frem til at kroppen benytter tre ulike; karbohydrater, fett, og protein. Fett lagres jo på kroppen, og proteiner har jeg forstått at rett og slett er muskelmasse. Men så er det karbohydrater. Dette har jeg ikke noe forhold til, og jeg klarer ikke å se for meg hva det liksom er. Lagres det i kroppen i form av noe? Med fett og proteiner er det enkelt å peke på magen eller bicepsen og si at "det ligger der!", men med karbohydrater vet jeg ikke hva jeg skal peke på. Kan noen være snille og forklare?

For det første: Fett er ikke fett, proteiner er ikke proteiner. Forskjellige proteinkilder har forskjellig aminosyresammensetning, og forskjellen mellom transfett og omega3 er enorm. Omega 3(av den marine sorten, med EPA og DHA) kan begrense fettinnlagring ved kalorioverskudd, og øke fettforbrenning ved kaloriunderskudd. Dette kommer frem av flere studier. Dessuten har Omega 3 mange viktige oppgaver i kroppen. Du trenger fett for å bygge muskler. Du trenger også fett for å brenne fett. Så det er ikke riktig så enkelt som at det går rett til magen (selv om sukker+fett i kombinasjon gjør det) =)

Karbohydrater: Karbohydratene kan lagres i leveren som energi til hjernen, og i musklene som energi til, nettopp, musklene. Dermed er de utrolig viktig ved trening, og spiller en god rolle for optimal muskelvekst. Du kan godt peke på bicepsen din og si: "Der ligger karbohydratene" for det er ikke bare protein =)

Dersom du er i kalorioverskudd (inntar mer enn kroppen forbrenner, noe som er så godt som ett must når du skal bygge muskler) legger du på deg fett, i kaloriunderskudd (mindre enn kroppen forbrenner) mister du fett.


Edit: Nick95 kom meg i forkjøpet :p

Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget -Siberian-

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Forklaring på fett, protein, og karbohydrater
« #3 : 01. juli 2008, 10:10 »
Takker for svar Smiley
Er det slik at disse energitypene brukes opp i en bestemt rekkefølge? Å bruke muskelmasse er vel siste utvei? Går karbohydratene før fettet eller er det typen trening som bestemmer dette?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!