Skrevet av Emne: Sommertrim!  (Lest 33455 ganger)

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

Sommertrim!
« : 15. juli 2008, 21:09 »
Oppdatert april 2010: Vi prøver igjen (side 22)!

Jeg har lenge vært lite fornøyd med kondisjonen, kostholdet og fettprosenten min, så nå har jeg bestemt meg for å gjøre noe med det. Jeg har trent en del styrke før, men de to siste årene har det ofte gått flere uker mellom hver treningsøkt, og i perioder har jeg ikke trent i det hele tatt. Jeg har heller aldri vært spesielt flink til å trene kondisjon, noe jeg må gjøre noe med hvis jeg skal ha noe særlig håp om å kvitte meg med overflødig fett.

Dagens tilstand
Alder: 28
Høyde: 191cm
Vekt: 110.5kg
Midje: 101.5cm
Estimert fettprosent: 15-20% (Har ikke målt dette, men jeg lå over 15% sist jeg målte, for noen år siden, men den har garantert ikke gått ned siden da...)

Styrkemessig føler jeg at jeg har et godt grunnlag, siden jeg har trent en del før, men jeg merker veldig godt at jeg har vært borte fra jevnlig trening alt for lenge. Kondisjonsmessig føler jeg vel egentlig mest at jeg begynner på "square one".

Treningsprogram
Dag 1: Styrke (bryst/triceps)
Dag 2: Kondisjon
Dag 3: Styrke (bein/skulder)
Dag 4: Kondisjon
Dag 5: Styrke (rygg/biceps)
Dag 6: Kondisjon (eller hvile)
Dag 7: Hvile

Dagene kan selvsagt stokkes om, og inndelingen av muskelgrupper kommer jeg helt sikkert til å variere litt underveis, men målet er tre dager styrke og to dager kondisjon i uka. I tillegg vil jeg også prøve å bevege meg så mye som mulig utenom trenig, og være mest mulig aktiv. Dette vil være typiske "mosjonsaktiviteter" som f.eks. å gå til/fra jobb i stedet for å ta bussen. Akkurat hva som er grensen mellom kondisjonstrening og mosjon kan sikkert diskuteres, men hensikten er uansett at jeg skal bevege meg mer enn hva jeg gjør i dag.

Kosthold
Utover dette planlegger jeg også å endre kostholdet mitt. Siden jeg har vært gjennom en lignende prosess tidligere vet jeg at det kreves mye displin for å oppretteholde et riktig kosthold over lengre tid. Jeg vet også med meg selv at dette ikke er noe jeg kommer til å klare de første ukene/månedene, så i første fase av prosessen har jeg ingen planer om å telle kalorier eller loggføre alle måltider. Derimot er jeg fast bestemt på følge disse enkle reglene:

- Ta multivitamin hver dag (vitaminer, mineraler og omega-3).
- Spise hver tredje time.
- Spise små måltider.
- Unngå brus, snacks, godteri og sjokolade.
- Redusere bruken av "junk food" kraftig.
- Drikke mye vann/mineralvann.
- Øke proteininntaket ved hjelp av egg, fisk, kylling, rent kjøtt og proteinpulver.

For å gjøre det litt mer synlig over tid om jeg klarer å endre spisevanene (uten å måtte logge alt jeg putter i munnen) kommer jeg til å notere hver gang jeg spiser/drikker noe jeg føler er usunt eller jeg egentlig ikke skulle spist/drukket. På denne måten håper jeg å øke terskelen for å "sluntre unna", samtidig som jeg ikke innfører noe totalforbud mot enkelte typer mat/drikke.

Mål
For meg er det viktigste i første omgamg å komme tilbake i en god treningsrutine. Dersom jeg lykkes med dette over en lengre periode (en til to måneder), vil jeg gå videre og se nærmere på kostholdet, når treningsrutinen er etablert.

Når det gjelder mer konkrete mål har jeg følgende:

- Gå ned minst 10kg (til under 100kg, antatt "idealvekt" er ca. 95kg, men dette vil selvsagt avhenge av muskelmasse, så jeg sier 100kg foreløpig, så får vi se).
- Kropsfett under 15% (litt usikker på hvordan måle dette, men det kan vi jo komme tilbake til, ingen hast foreløpig).
- Klare å løpe minst 30 min. sammenhengene på tredemølle i 10km/t.
- Klare 3x10 x 100kg i benkpress*.
- Klare 3x10 x 80kg i frittstående knebøy (litt usikker på denne, har aldri vært så veldig flink til å trene bein...).

Foreløpig dato for disse målene er satt til 1. november (dog litt usikker på om vektmålet er mulig/særlig lurt å nå innen da.)

Kommentarer/tilbakemeldinger mottas gjerne!

* Ja, jeg vet det er litt teit å måle fremgang bare med én øvelse, men jeg husker ikke hva jeg har pleid å ta i andre øvelser tidligere, derfor ble det slik nå. Kan jo sikkert supplere med flere øvelser etter hvert som jeg får logget noen uker og finner ut hva jeg ligger på nå.

Nye mål (i tillegg til de gamle)

- 3x10 dips m/egen kroppsvekt
- 100 pushups

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

Gårsdagens trening
« #1 : 15. juli 2008, 21:28 »
Skulderpress (sittende med manualer):
1x10 x 12kg
3x10 x 18kg

Skulderhev (ut til siden):
1x10 x 4kg
3x10 x 6kg

Skulderhev (fram foran brystet):
1x10 x 4kg
3x10 x 6kg

Knebøy (frittstående, 20kg stang):
1x10 x 5kg
1x10 x 7,5kg
2x10 x 10kg

Bakside lår (husker ikke hva maskinen heter, men du ligger på magen og "sparker" oppover bak deg)
3x10 x 30kg

Tåhev (sittende, maskin):
3x10 x 30kg

Mage ("crunch"-maskin):
3x10 x 40kg

Utfall (antall reps per bein):
1x8 x 10kg (stang på nakken)
1x8 x 0kg

Mosjon: ca. 90 min. rask ganke til/fra treningssenteret.
Usunn mat/drikke: Pizza Grandiosa (spelt Wink)

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

Dagens mosjon
« #2 : 15. juli 2008, 23:16 »
Mosjon: ca. 60 min gåtur i rolig til raskt tempo (rimelig støl i beina etter i går, ja...)
Usunn mat/drikke: 160g cheeseburger og 0.33l økologisk(!) cola.

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

Dagens trening
« #3 : 16. juli 2008, 21:23 »
Oppvarming:
20 min. på tredemølle (snittfart 7.5km/t)

Benkpress:
1x10 x 30kg
1x10 x 60kg
1x10 x 70kg
1x8 x 80kg
1x10 x 60kg

Triceps "kickback":
1x10 x 5kg
3x10 x 7kg

Skråbenk m/manualer:
1x10 x 22kg
1x10 x 24kg
1x10 x 22kg

Triceps franskpress m/stang + "benkpress" m/smalt grep:
3x10 x 20kg + 3x10 x 20kg

Mage (situps på ball):
3x10

Pec Dec:
3x10 x 50kg

Triceps "nedtrekk" m/tau:
2x10 x 25kg
1x10 x 20kg

Mosjon: ca. 20 min. gange til/fra treningssenteret.
Usunn mat/drikke: 0.33l cola

Kommentar:
Ble litt overrasket over at benkpress gikk såpass greit med 80kg. Har ikke tatt øvelsen på flere måneder, så jeg måtte prøve meg litt fram for å se hva jeg kunne klare.

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

Dagens trening
« #4 : 18. juli 2008, 23:34 »
Oppvarming: 30 min. på tredemølle (snittfart 7.7km/t)

Biceps stående curl m/stang:
1x15 x 10kg
3x10 x 25kg

Omvendt flies m/crossover-kabler:
1x10 x 10kg
3x10 x 15kg

Biceps curl ut til sidene m/crossover-kabler:
1x10 x 10kg
3x10 x 20kg

Nedtrekk (mot brystet):
3x10 x 50kg

Mage (situps på ball):
3x15

Biceps sittende curl m/manualer:
3x20 x 9kg

Rygg "roing":
3x10 x 50kg

Håndledd/underarmer m/stang:
3x10 x 10kg + 3x10 x 10kg (hånflatene opp + håndflatene ned)

Rygg korsrygg "situps" m/vekt (hyperextensions/back extenions):
3x10 x 5kg

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

Dagens trening
« #5 : 19. juli 2008, 18:13 »
Kondisjon: ca. 25 min. jogging + ca. 30 min jogging/rask gange.
Mosjon: ca. 3.5 timer rolig gange.

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

Dagens trening
« #6 : 20. juli 2008, 14:51 »
Oppvarming: 1km på romaskin

Benkpress:
1x10 x 40kg
1x10 x 80kg
1x10 x 85kg
1x6 x 90kg
1x10 x 60kg

Triceps franskpress (m/rett stang):
1x10 x 15kg
3x10 x 20kg

Skråbenk m/manualer:
2x10 x 24kg
1x10 x 20kg

Triceps "kickback" m/manual:
3x10 x 6kg

Mage (situps på ball):
3x15

Bryst flies m/crossover-kabler:
3x10 x 15kg

Triceps "nedtrekk" stående m/rett stang:
3x10 x 20kg

Kommentar: Byttet litt om på dagene fordi jeg trente sammen med en kompis som skulle kjøre bryst i dag. Flytter bein til tirsdagen i stedet. (Sannsynligvis like greit, siden jeg fortsatt er ganske støl i beina etter lang gåtur i går).

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

Dagens trening
« #7 : 21. juli 2008, 17:58 »
Kondisjon: ca. 20 min. lett jogging.
Mosjon: ca. 60 min. raske gange.

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

Dagens trening
« #8 : 22. juli 2008, 17:14 »
Knebøy:
1x10 x 20kg
1x10 x 40kg
2x10 x 60kg
1x8 x 65kg

Leg curl (på benk):
3x10 x 35kg

Tåhev (på "knebøymaskin"):
1x10 x 50kg
2x10 x 60kg

Mage (ab curl, maskin):
3x10 x 45kg

Skulderpress m/manualer:
1x10 x 12kg
2x10 x 20kg
1x10 x 14kg

Skulderhev m/manualer (fram og til sidene):
3x10 x 5kg

Utfall:
2x20
1x12

Håndledd/underarmer m/stang:
3x10 x 10kg + 3x10 x 10kg (hånflatene opp + håndflatene ned)

Mosjon: ca. 90 minutter lett gange.

Utlogget Deleted!

• Superavhengig
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

Sv: Treningslogg: Veien til en sunnere livsstil
« #9 : 22. juli 2008, 18:07 »
Hei.

Lykke til med målet ditt. Synes programmet ditt ser veldig ut som noe en treningsveileder har kommet fram til, her kan du ha god nytte av å bytte program/øvelser. 5x5 eller ryp er fine programmer for å få kicket kroppen igang igjen

Fronthev, underarmscurl, kickbacks ++ er øvelser du ikke trenger, de kan godt byttes mot noe mye bedre

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

« #10 : 22. juli 2008, 18:36 »
Lykke til med målet ditt. Synes programmet ditt ser veldig ut som noe en treningsveileder har kommet fram til, her kan du ha god nytte av å bytte program/øvelser. 5x5 eller ryp er fine programmer for å få kicket kroppen igang igjen

Det er nok en kombinasjon av hva jeg har brukt før og litt innspill fra tidligere treningsveiledere, ja Smiley

Når det gjelder å få "kroppen i gang igjen" føler jeg faktisk at programmet fungerer ganske bra. Tar det rolig i starten, med kjente øvelser jeg vet hvordan skal gjøres. Når jeg har kjørt varianter av dette programmet tidligere har jeg hatt samme oppsett av øvelser og sett/repetisjoner i noen uker, så har jeg f.eks. byttet fra 3x10 til 4x8 eller 4x6 og økt belastningen. Har også stokket om en del på øvelsene (f.eks. bytte fra bryst/triceps til biceps/bryst samme dag) og byttet ut mange øvelser.

Jeg kjører dette som "stabilisieringsprogram" i noen uker nå for å få komme inn i en bedre treningsrutine og finne ut hvordan jeg ligger an på de ulike muskelgruppene/øvelsene. Regner med at jeg kommer til å gjøre opp en status om tre til fem ukers tid og skifte om på programmet igjen da.

Takk for tilbakemeldingen. Skal lese meg opp på 5x5 og se om det er noe jeg burde prøve.

Fronthev, underarmscurl, kickbacks ++ er øvelser du ikke trenger, de kan godt byttes mot noe mye bedre

OK. Forslag mottas gjerne Smiley

Hva er bakgrunnen for at du mener at jeg "ikke trenger" øvelser som kickback, underarmscurl og fronthev? Jeg syns de fungerer veldig bra. Merker i hvert fall godt at jeg bruker muskler jeg ikke er så vant til å bruke etter å ha gjort de øvelsene.

Utlogget Deleted!

• Superavhengig
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

« #11 : 22. juli 2008, 20:50 »
Fronthev

Belastning framside skuldre. De flest jeg kjenner er mye sterkere i framside, enn i bakside, altså en ujevn fordeling, som kan bidra til fremoverroterte skuldre og mulige skader i framtiden. Framsidene får nok juling av benkpress, hantelpress osv osv. For å få mest mulig balanse i skuldrene anbefales face pull, google det.

Kick back

Den brenner, men gir deg ikke noe mer, da du aldri i verden vil klare å ta like mye i kickbacks som i f.eks smal benkpress, dips osv osv. Store muskler krever store vekter

Underarmscurl

Underarmene får kjørt seg i alle øvelser beregnet på overkroppen, det være dra eller press. Å kjøre de ekstra kan være greit av og til, men det er stor fare for overbelastning og dertil senebetennelse

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

« #12 : 22. juli 2008, 21:02 »
Takk for info. Tror ikke noen av de problemstillingene er aktuelle for meg i den fasen jeg er i nå (ganske lette vekter), men det er jo viktig informasjon å ta med seg videre!

Når det gjelder håndledd/underarm så begynte jeg egentilg å ta den fordi jeg syns det ble mye belastning på håndleddet når jeg f.eks. kjørte nedtrekk og scott curl. Føltes som om det ikke var samsvar mellom styrken i biceps/overarm og underarm/håndledd (grep). Mulig dette er noe som vil jevne seg ut etter hvert uansett, siden underarmer/håndledd får kjørt seg på andre øvelser, som du sier. Det er vel kanskje også en grunn til at folk begynner å bruke remmer på f.eks. nedtrekk ved tung belastning. Dette er uansett ikke en øvelse jeg har kjørt mye eller med tung belastning, bare litt av og til.

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

Dagens trening
« #13 : 24. juli 2008, 19:27 »
Oppvarming: 20 min. på tredemølle (snittfart 8.1km/t)

Biceps stående curl m/stang:
1x15 x 10kg
3x10 x 25kg

Omvendt flies m/crossover-kabler:
1x10 x 10kg
3x10 x 17,5kg

Biceps curl ut til sidene m/crossover-kabler:
1x10 x 10kg
3x10 x 20kg

Nedtrekk (mot brystet):
3x10 x 50kg

Mage (situps på ball):
3x15

Biceps sittende curl m/manualer:
3x20 x 12kg

Rygg "roing":
3x10 x 50kg

Rygg korsrygg "situps" m/vekt (hyperextensions/back extenions):
3x10 x 5kg

Kommentar:
Hadde en rolig hviledag i går (var ganske støl i beina etter tirsdagens økt). Fornøyd med at jeg klarte å løpe 20 min. på tredemølle i 8km/t. Løp faktisk de siste tre minuttene på 10km/t Smiley Føler nå at jeg har fått "stabilisert" meg på de ulike øvelsene, slik at jeg vet hva jeg ligger på (kjørte omtrent samme programmet et par uker før jeg begynte å logge her). Planlegger derfor å holde det gående som før én uke til før jeg stokker om litt og bytter til å 4x6 eller 4x8 med litt tyngre vekter.

Har ikke hatt noe utslag på kroppsvekt/fasong enda, men det er da heller ikke å forvente. Er fornøyd med at jeg har klart å holde meg aktiv og trene styrke tre ganger i uka i fire uker nå, merker det mest av alt på motivasjonen. Det er ikke så tiltak å dra på trening lenger, og jeg merker allerede at jeg har mer energi og overskudd.

Styrkedelen er jeg ikke så overrasket over, siden jeg har gjort dette noen ganger før, men jeg er veldig glad for at jeg faktisk har begynt å merke forskjell på kondisjonen (har aldri klart å løpe 20 min. sammenhengende i så høyt tempo før! Smiley)

Alt i alt fornøyd så langt. La oss håpe jeg klarer å holde motivasjonen oppe! Smiley

Utlogget impulskontroll

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

Dagens trening
« #14 : 25. juli 2008, 22:34 »
Kondisjon: ca. 45 min. sykkeltur.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!