Skrevet av Emne: Smør/majones  (Lest 5541 ganger)

Utlogget rubie

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 46
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 46

  • f
Smør/majones
« : 30. juli 2008, 15:51 »
har en del spørsmål rundt dette.

jeg hater å spise kjøtt og fiskepålegg på brødskive uten majones/smør. Så lurer jeg på hvilken smør type som er sunn? som har det beste fettet etc.

og i majones, har sett bak på pakningene, det brukes olje-fett, skal ikke det være ganske sunt da?

Er det noe ''big deal'' om jeg bruker vanlig majones på brødskivene? liker ikke lett majones, er noe rart med det :p

Utlogget Startopia

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Sv: Smør/majones
« #1 : 30. juli 2008, 16:09 »
Kommer jo ann på hva du vil med kostholdet ditt. Hvis du skal opp i vekt er ikke vanlig majones i kontrolerte mengder noe problem, skal du ned i vekt derimot....

Smør til brødskiven ala soft er jo plantemargarin og har umettet fett i motsettning til meierismør som inneholder mettet fett..

Jeg bruker ikke smør eller majones på skivenen lenger og syns egentlig det er en vanesak, du kan venne deg til å spise ting uten.

Utlogget rubie

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 46
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 46

  • f
Sv: Smør/majones
« #2 : 30. juli 2008, 16:41 »
jeg skal litt ned i vekt, ikke alt for mye, har bare noen ringer på sidene av magen som skal vekk, og litt på lårene, ekke verre enn det.

å jeg takler ikke å spise tørr mat det er seriøst pyton, så på kjøtt/fiskepålegg, salami,  makrell i tomat etc, blir det alltid majones eller smør

så hva er den beste utveien?

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: Smør/majones
« #3 : 30. juli 2008, 18:07 »
Vita har sikkert den sunneste majonesen, men er nok litt dyrere enn de andre variantene. Personlig holder jeg meg langt unna majones og mange småmengder med mettet fett når jeg er på diett, men som tidligere nevnt i tråden, det må være kontrollert.

Utlogget kris7

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

Sv: Smør/majones
« #4 : 30. juli 2008, 18:24 »
Ikke slutt å spis smør, men hold deg gjerne mer unna spess raske karbohydrater  spess hvete og sukker om du skal ned i vekt..

Metta fett er ikke usundt.

Jeg slanka meg en del kilo på høyt smør/fettinntak inntak, nå holder jeg vekten godt på det.. og svarte så godt det er:)

Utlogget tattooholica

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 189

Sv: Smør/majones
« #5 : 30. juli 2008, 18:28 »
hvis man ikke klarer å kutte helt ut så er jo mengden det viktigeste, skal ned 2-3kg selv.
jeg tar mindre smør (soft) på brødskiven enn ellers, mindre sukker i teen osv. de som klarer å være steinharde mot seg selv kutter vel helt ut. men mitt mål er å ha ett kosthold jeg kan leve med til vanlig,derfor synes jeg det funker fint for meg å minke inntak av slike ting.
med har trening,både cardio og hard styrke har jeg gått ned 1,5kg på 2 uker.
hvis jeg bare er litt sulten bytter jeg også ut brødskiva med frukt ala eple eller druer.
så er det jo greit å holde seg til grovt spelt eller rugbrød også Smiley

lykke til hvertfall Cheesy
tattooholica  (164cm ca 53kg , trenger råd for å bli skikkelig fit etter å ha fått 2 barn)

Utlogget F..Frank

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 416
  • Honnør: 263
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 416

  • Back on track...
Sv: Smør/majones
« #6 : 31. juli 2008, 11:52 »
jeg skal litt ned i vekt, ikke alt for mye, har bare noen ringer på sidene av magen som skal vekk, og litt på lårene, ekke verre enn det.

å jeg takler ikke å spise tørr mat det er seriøst pyton, så på kjøtt/fiskepålegg, salami,  makrell i tomat etc, blir det alltid majones eller smør

så hva er den beste utveien?

Hva med å bruke mager kesam hvis du ikke orker tørr mat? Du vil sikkert synes det er litt syrlig smak med en gang, men hvis du ikke er negativ til å prøve i utgangspunktet, så er det bare snakk om tilvenning. Og du kan jo krydre kesam`n litt hvis du synes det gir for lite smak.
Problemet er vel kanskje at når man er vant til å spise fet mat, som f.eks smør og majones, så vil vel lettvariantene smake "annerledes" i starten. Som sagt en vane/-tilvenningssak.

Og makrell i tomat er kanskje ikke det tørreste du kan ha på brødskiva Wink

Er selv vokst opp med at modern "drukna" all mat som torsk, laks, biff etc i smør når hun stekte det, og nå kan jeg ikke fordra mat stekt i en masse smør Smiley

Åpent sinn gir kalorisvinn :Smiley
" I firmly believe that any man`s finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious"  Vince Lombardi

 2009 Year of the FAT

1. Plass Oslo Grand Prix Overall
1. Plass NM Overall
1. Plass NM Bodybuilding Veteran åpen klasse
1. Plass Nordisk Overall

1. Plass VM Masters Classic bodybuilding
WORLD CHAMPION BABY!

You can`t Flex FAT......



Play with nature..... www.proteinfabrikken.no  Team Ironcore

Utlogget Startopia

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Sv: Smør/majones
« #7 : 31. juli 2008, 12:12 »
Jeg har gått ned mange kg til nå og har kuttet ut mye av fettet og godt ned på karbohydrater, det funker.
Noe fett som i feks makrell i tomat, laks til middag osv. spiser jeg mye av, men fett som smør på skive og majones har jeg kuttet ut.

Andre dietter hvor en spiser masse fett men kutter ut karbohydratene funger også.
Du må rett og slett finne ut hva som passer din kropp best.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!