Skrevet av Emne: Best kampsport av disse fem?  (Lest 12516 ganger)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #15 : 02. august 2008, 15:56 »
haha, ja siden TKD er 90 % beinspark og verdiløst i en ekte kamp så kjør på med taekwondo. Taekwondo og kali er det siste jeg ville begynt med om jeg ville lære å sloss ihvertfall. akrate og boksing, kickboksing ville vært bedre alternativer, men ville valgt kungfu og aikido av disse mulighetene.

TKD og Kali er det siste du ville ha begynt med for å lære å slåss, men du anbefaler kung fu og aikido? Får jeg spørre hvorfor?

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #16 : 02. august 2008, 16:04 »
Har en kamerat som driver med Aikido. Etter å ha snakket mye med han om det så kan det kokes ned til at man skal kunne bekjempe en hvilken som helst motstander uten å bruke sine krefter men å bruke hans egne krefter mot han selv. Dette virker mer som en ideologi enn en kampsport, men det er det kanskje.

Litt off topic kanskje, men betyr dette at det er en fordel å være så svak som mulig, i tilfelle motstanderen din bruker dine egne krefter mot deg selv? Hvis du er svak nok så vil du da være uovervinnelig i Aikido?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #17 : 02. august 2008, 16:14 »
Tenkte kanskje å begynne med noe kampsport. Har boksa litt seriøst , i det siste har det bare blitt privat sparring og trening.

På Gjøvik har vi : Kung Fu, Tae Kwon Do, Kali , Aikido og Judo.
Jeg er ikke den tekniske typen, har mest til å lære slag og spark sånn i hovedsak.

Hvilke av disse er best egna for meg sånn sett?

kung fu=kult om du har lyst til å skryte av at du kan kung fu, minner om yoga Tongue
tae kwon do=gøy hvis du vil lære ting som ser ut som om de funker uten at de egentlig gjør det samtidig som du læerer å knekke tynne planker osv.
kali=trodde det var litt som tae kwon do men er usikker...
aikido=helt ubrukelig på alle måter. Sikkert veldig gøy da.. (du trener på å uskadeligjøre samuraier før de får trukket ut sverdet sitt, men teknikkene er så svake at de er avhengige av at samuraien i tillegg kaster seg selv i bakken.
judo=konkuranse sport, av de du har nevnt her er det den desidert mest praktiske da du faktisk trener på å kaste, låse, kvele folk som yter motstand. Det er ikke spark og slag i judo da. Garantert det som er mest gøy av disse du har nevnt om du er et konkuranse menneske.

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #18 : 02. august 2008, 16:45 »
Lurer litt på din definasjon av å "bokse seriøst".."seriøst" da tenker jeg; mer enn 3 år og vært i eller nærheten av norgestoppen i din vektklasse..og da burde du jo også ha litt innsikt i andre kampsporter..eller er det bare jeg
som definerer uttykket på den måten..?
Ja, håper du er alene om å definere uttrykket på den måten. Man må selvfølgelig ikke ha bokset i minst tre år og være i nærheten av norgestoppen for å "bokse seriøst".

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #19 : 02. august 2008, 16:53 »
kali=trodde det var litt som tae kwon do men er usikker...

Kali er ikke som TKD. Det er mye fokus på bruk av våpen (kniv og stokker), og de ubevæpnede teknikkene er ganske fancy, mye palm strikes, albuer, limb destruction, stående leddlåser, nakkemanipulasjon, osv.

Jeg har ikke så inngående kjennskap til systemet, men har sett en del videoer og fått demonstrert et par ting av en svært habil utøver. Mitt inntrykk er at de ubevæpnede teknikkene i Kali kan være ganske effektive i virkeligheten, ihvertfall hvis man supplerer med trening i noen fullkontaktsporter à la boksing, BJJ og liknende (for å ha et bedre grunnlag i sparring med reell motstand, samt en mer helhetlig teknisk forståelse). Hva f. eks. taktisk knivbruk angår, er det sannsynligvis noe av det mest effektive som finnes der ute.

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #20 : 02. august 2008, 17:49 »
har selv trent en del judo når jeg var liten kid, ikke at jeg husker så veldig mye vet jeg at det er en seriøst og effektiv kampsport, men den mangler slag og spark.

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #21 : 02. august 2008, 18:09 »
haha, ja siden TKD er 90 % beinspark og verdiløst i en ekte kamp så kjør på med taekwondo. Taekwondo og kali er det siste jeg ville begynt med om jeg ville lære å sloss ihvertfall. akrate og boksing, kickboksing ville vært bedre alternativer, men ville valgt kungfu og aikido av disse mulighetene.
Det der bare beviser hvor lite du vet om TKD og Kali. Du må nok komme med et bedre argument enn det der vis du mener at du har rett.

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #22 : 02. august 2008, 22:36 »
Ja, håper du er alene om å definere uttrykket på den måten. Man må selvfølgelig ikke ha bokset i minst tre år og være i nærheten av norgestoppen for å "bokse seriøst".
Ja..er litt forskjell på de som tror de driver seriøst..og de som vet de driver seriøst. Smiley
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
Sv: Best kampsport av disse fem?
« #23 : 02. august 2008, 23:48 »
Som vanlig er det mange folk her som snakker veldig høyt om ting de har lite/ingen greie på, og som vanlig gjelder det om å kaste litt "skit" over andre kampstiler, som alle, selvfølgelig er mye dårligere enn det man selv trener.... Huff! Jeg fatter ikke at man gidder... Det må da gå ann å gi en seriøs tilbakemelding uten at man skal begynne snakke dritt om andre stilarter i hver bidige tråd?

Siden ingen andre har klart å komme med et seriøst svar så langt, så skal ihvertfall jeg gjøre et forsøk.

Atwood har lyst til å begynne å trene, og har valget mellom noen stilarter som finnes på plassen han bor, og han har MEST lyst til å trene spark/slag. Og DA skjønner jeg ikke hvorfor folk skal forsøke å "pushe" på han "sine" stilarter? Stilarter som kanskje ikke engang finnes lokalt der han bor...og som også heller ikke har mye med "slag og spark" å gjøre...

Vel, vel - nok om det.

For å ta de enkelte stilartene en etter en:

Kung Fu: Den stilen som kaller seg for Kung Fu, som trenes på Gjøvik, heter egentlig Hiep Vo Mon, og er laget av en kar fra Vietnam. Stilarten ligner VELDIG på TKD, men innehar også elementer av akrobatikk noe våpenbruk etc. Det er dog ingen (såvidt meg bekjent) relasjon til Kina og kinesiske kampkunster, og etter min mening bruker man betengelsen "Kung Fu", feilaktig om denne stilarten. Hiep Vo Mon er navnet, stilen er utviklet i Norge av en kar fra Vietnam, og utseendemessig ser det hele veldig likt ut som det man gjør i en TKD-klubb.

Men for å trene spark/slag - som jo atwood er interessert i, vil jeg tro Hiep Vo Mon kan være et godt valg, da de har mye fokus på nettopp slag og spark.

Når det er sagt, så er det UTROLIG mye dumt som sies på forumet her om bl.a. kinesiske stilarter, og det er tydelig at kunnskapen omkring Kung Fu/Wushu/Guoshu (eller hva man velger å kalle det), er meget liten her...(dessverre)

Jeg oppfordrer de som er så kritiske til Kung Fu, om å ta turen innom det årlige "Master Kurt Wong - seminaret" i Oslo. Da kan dere se hva kinesisk Kung Fu EGENTLIG er for noe, hvordan det fungerer og ikke minst, kraften, hurtigheten og eksplosiviteten det genererer. Neste Kurt Wong seminar arrangeres såvidt jeg vet i mai/juni 2009, så da er det ingen grunn til å bli hjemme. Smiley

Tae Kwon Do: Koreansk system. Minner mye om Karate og er tydelig influert av Karate. Dog, TKD har MYE mer fokus på fotteknikker, og disse står nok for godt over 70% av fokuset på treninga, så liker du å sparke, så kan TKD være perfekt for deg.

Kali: Kali har høstet mye positiv omtale og har mye bra å komme med innen selvforsvar, spesielt mht. våpen (kniv, stokker osv.). så hvis du er interessert i våpentrening, så vil jeg tro du bør sjekke ut denne stilarten.

Aikido: Japansk, såkalt "myk" stilart. Treningen, går stort sett ut på kast og låsteknikker, og også noe våpen (sverd, stokk). Aikido er en stilart det er populært å "le" litt av, fordi den ser såpass myk og rolig ut, men det finnes flere dyktige Aikido-folk i Norge, som definitivt vet hva de driver med, og er istand til å bruke det. De av dere som har sett Mouliko Hàlen i aksjon vet hva jeg snakker om..

Judo: Japansk stil, hovedsaklig "redusert" til en konkurransestil i disse dager. Lite spark, slag her, men mer nærkontakt, kast, lås, bryting, noe bakketeknikker etc.

Konklusjon: Atwood vil trene noe som har fokus på slag og spark, og da blir det enten Hiep Vo Mon eller TKD. Begge stilartene er relativt like, men det er jo alltid lurt å sjekke ut så mange som mulig, så jeg oppfordrer deg til å gå rundt på alle klubbene og se hva de driver med. Plutselig kan det jo hende du synes at Kali ser knalltøft ut, og du heller vil begynne med det, eller kanskje du også "faller" for Aikido eller Judo? Who knows?

Lykke til iallefall!!

Utlogget atwood

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #24 : 03. august 2008, 22:30 »
Lillefighter: Jeg sier på ingen måte at jeg har drevet seriøst med den forklaringen du har på det Jeg har aldri vært noe konkurrerende utøver, men det jeg tenkte på som forskjellen mellom useriøst / seriøst for meg er : sparre i en hall med noen som veit litt om boksing / trene i klubb med trener og andre rutinerte utøvere. Har ikke rukket å trene i tre år som du nevner heller uansett så ..


Utlogget Forn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 398

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #25 : 04. august 2008, 15:04 »
Lurer litt på din definasjon av å "bokse seriøst".."seriøst" da tenker jeg; mer enn 3 år og vært i eller nærheten av norgestoppen i din vektklasse..og da burde du jo også ha litt innsikt i andre kampsporter..eller er det bare jeg
som definerer uttykket på den måten..?

Det var vell en litt drøy definisjon av ordet seriøst. Kan en ikke være seriøs innen det en holder på med selv om en ikke er i nærheten av Norgestoppen? Hva med for eksempel en som holder på med thaiboksing og ikke har muligheten til å konkurrere?
All that is gold does not glitter...

Utlogget Kjell...

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 145
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #26 : 04. august 2008, 15:23 »
Du får starte Ryan Atwood's Bokseklubb da vettu

Utlogget Sakuraba

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 433

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #27 : 04. august 2008, 15:49 »
Kali har mye bra for seg men når jeg gikk der var det mye dilldall...var flere treninger der jeg knapt var svett. Synes også at det var altfor lite sparring og når det var det så var det for lett kontakt.

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #28 : 04. august 2008, 16:15 »
fortsett med boksing med en kompis eller noe:P bedre en TKD! du kommer nok til å syns det er kjipt når du har holdt på med boksing!
UNKNOWN

Utlogget Werner

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Best kampsport av disse fem?
« #29 : 06. august 2008, 10:23 »
Til trådstarter:

Hadde jeg vært deg ville jeg i løpet av de neste 2-3 ukene dratt innom disse klubbene og fått et par gratis prøvetimer. De fleste av klubbene starter nye kurs/opptak nå i løpet av august. Plukk så den du evt. trives best med.

Likevel vil jeg nok anbefale deg Kali klubben. Ikke nødvendigvis ut fra at "stilarten" er så eller så bra i forhold til de andre, men rett og slett fordi jeg kjenner kampsportmiljøet i byen rimelig godt. Om du ønsker deg å trene både hånd og benteknikker, samt få inn litt driller med/mot våpen, så vil jeg i høyeste grad anbefale dem. Det er også en klubb som ikke er over seg opptatt av "politikk" innenfor stilarter. De er mer opptatt av selve treningen og at du som utøver gjør det bra.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!