Skrevet av Emne: Janteloven  (Lest 2532 ganger)

Utlogget MadMag

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 87
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 87

Janteloven
« : 09. august 2008, 03:49 »
Som nykomling er det kanskje visse normer og regler jeg bør tilegne meg før jeg våger å "kritisere" et helt forum, og det er på ingen måte ment å være negativ mot enkelt personer eller andre som skulle føle seg støtt Smiley Det som slår meg er at når jeg leser mange av trådene som omhandler store prestasjoner, sporer ofte diskusjonene over i kritikk, unødvendig kritikk. Senest fikk NSM (som var et flott show både sportslig og produksjons messig sett, etter min mening) helt feil fokus når Arilds oppførsel ble kritisert  Argue

Dette er bare et eksemple av mange jeg (kan være bare meg asså) har sett her inne i løpet av mitt korte opphold. Det er synd janteloven står så sterkt i Norge, det virker iallefall slik. Se på fotballen og Ole Gunnar Solskjær, og hvordan Norge elsker alt denne mannen gjør? Hvorfor ikke være stolt av mektige prestasjoner og personer, og ikke minst være stolt av at de representerer Norge!  Dance

Kanskje det bare er meg, kanskje det er noen flere der ute med samme oppfatning.
"Hvis du ikke har noe positivt å si, så ikke si det" det sa min mor!  Smiley

Go natt!  Offtopic
"The best activities for your health are pumping and humping" - Arnold Schwarzenegger

Utlogget Determined

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 731
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 731

Sv: Janteloven
« #1 : 09. august 2008, 04:31 »
God natt!

Utlogget strong woman

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 480
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 480

Sv: Janteloven
« #2 : 09. august 2008, 07:16 »
Well said!

Hanne

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Janteloven
« #3 : 09. august 2008, 07:50 »
Kan ikke se noen vesentlig forskjell på hva man snakker om her og på utenlandske forum. På et diskusjonsforum så er det mye rart som blir diskutert, inkl. dårlig oppførsel av utøverne. Det er ikke akkurat slik at det er den norske befolknings offisielle holdning det er snakk om ...

Utlogget Knesk

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

Sv: Janteloven
« #4 : 09. august 2008, 10:35 »
Velkommen til Internett Smiley
En dag uten trening er en dag uten mening. hviledag.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Janteloven
« #5 : 09. august 2008, 11:12 »
Klarte ikke helt se poenget med innlegget Huh
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Zuul

Sv: Janteloven
« #6 : 09. august 2008, 11:14 »
Nå er vel ikke Ole Gunnar Solskjær det beste eksempelet på at man skal hylle store prestasjoner for prestasjonens skyld.
Det er ikke på grunn av prestasjonene til Solskjær han blir elsket. Det er mange andre som skårer fantastastiske mål eller har fantastiske karrierer: Riise, Bratseht, Hallvar Thoresen, tidlige Flo, osv osv. Men Ole Gunnar skiller seg ut, og har noe mer: en fantastisk personlighet.
Han er den ultimate teamplayeren, som setter laget over seg selv. Ingen syting, ingen klaging. Motgang blir møtt med hardt arbeid og resultat. Utansett hvor mange ganger han ble satt ut. Eller skada seg. Eller ble forsøkt solgt.
Lojalitet, displin og et ønske om å gi tilbake. Å hjelpe andre.

Derfor elsker folket han. Ikke fordi han scora over 100 mål for et av verdens beste lag. Eller fordi han avgjorde CL finalen.
Fordi han alltid støtta laget sitt. Fordi han stilte seg på fansen sine når klubben var i fare. Fordi han aldri sa nei til å stille opp og hjelpe når han kunne. Fordi han bruker testimonialpenger til å bygge skoler i fattige land. Fordi han driver fotballskoler her hjemme. Fordi han aldri hviler på sine laurbær og soler seg i glansen, men jobber videre mot nye mål.

Å gjøre en stor prestasjon er i seg selv ikke nok til å beundre noen i mine øyne. Naturen velsigner oss ulikt. Noen er født til å bli råsterk. Og blir det uten å måtte gjøre halvparten av det en annen må gjøre for å bli litt sterk. På samme måte som noen blir født raske, smarte.
For meg er det mest imponerende måten en atlet er på. Hvordan han behandler sine omgivelser, og hvordan han takler å bli rik, berømt, populær. Hvordan han takler motstand, konkurranse og motgang. og hvordan han takler livet i sin helhet.
Riise er et godt eksempel. Rikt velsignet med talent, men kanskje ikke like godt utrusta med smarthet og sosiale skills. Derfor blir det vanskelig å like han, han gjør mye dumt støtt og stadig.

Det er lett å like folk med ekstreme gaver. Prestasjonene deres er så umennesklige at beundring kommer lett. Men det i seg selv er ikke noe hvilepute i mine øyne. Skal man beundre et menneske bør det være mer enn en egenskap ved det man beundrer. Jeg liker ikke Bjørndalen fordi han er best, men fordi han har forsaktet og vært villig til å gjøre ekstreme ting for å bli best. Akkurat som Olaf Tufte.

Dette er bare en forklaring på hvorfor det i mine øyne ikke blir riktig å bare blindt beundre en prestasjon.  Man må se på det som ligger rundt og bak. Å løfte 200 kg i markløft kan være minst like imponerene i seg selv om personen bak lider av en sykdom som gjør det nesten umulig, som at en annen løfter 400.

Dette er for øvrig ingen kommentar til Arilds oppførsel. Ikke kjenner jeg han, ikke har jeg noen negativt inntrykk av han eller noe motsetningsforhold til han. Noen syns han er bøsen, men jeg syns det hører med. en strongman skal være larger than life, ha gode kommentarer, slenge litt meldinger og lage show. Torkjell Ravndal er malen. Men man skal aldri bli ondsinnet og sparke nedover. En godslig bamse med munnen på rett sted som skaper stemning og humør.  Jeg vet som sagt ikke hvordan Arild er, men det virker som potensialet er der. Så får vi se hvor mange sider av det som blir oppfylt.
Selv liker jeg Arild, men jeg hever han ikke over kritikk. Er du en offentlig person må du tåle å bli debattert og kritisert for fremferden sin. Om det er berettiga eller ikke spiller ingen rolle, så lenge man stikker hodet frem blir det sånn.

Arild er en fantastisk atlet, og kan bli en legendarisk strongman. For det gir jeg han all annerkjennelse han fortjener. Men jeg beundrer han ikke. Han er en ung mann, og han må vise meg hvem han er først. Ikke styrkemessig, men som person. Det tar litt tid, og man er ikke forma som person i begynnelsen av 20 åra.

Jeg er stolt av prestasjonene til både Arild og andre norske strongmenn, men som sagt. Det hever dem på ingen måte over kritikk om man syns de gjøre noe kritikkverdig. Eller oppfører seg dårlig. Det er ikke jantelov, det er sunn fornuft.

OG PS: Jeg er misunnelig som faen på Arild. banna bein. Og alle andre som drar 400 i mark.  Grin og stolt av å innrømme det. 

Studenten

  • Gjest
Sv: Janteloven
« #7 : 09. august 2008, 11:37 »
Veldig bra innlegg, Zuul!

Honnør gitt  Smiley

Utlogget Johannes Doperen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

  • GET BIG - HAVREGRYN!
Sv: Janteloven
« #8 : 09. august 2008, 11:39 »
ikke dum han der Zuul.
I don't care if I die young, as long as the coffin is big!

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Janteloven
« #9 : 09. august 2008, 11:46 »
Problemet er ofte at hvis man ytrer noe som kan oppfattes negativt om en eller annen person eller gruppe vil mange være raskt ute med å rope "Jantelov!", men det må være rom for kritikk og tilbakemeldinger som ikke nødvendigvis er av den positive arten så lenge det blir holdt på et saklig nivå. Jeg blir ofte oppgitt og provosert over folk som sier jeg er misunnelig fordi jeg ikke roper "hyll hyll" hver gang noen presterer bra, men grunnene kan være ulike og det er fullt og helt min rett å ytre dem! Jeg retter ikke dette innlegget mot enkeltpersoner eller grupperinger, men jeg sier bare at det er enkelte som tar alle utspill som ikke går deres vei som personkritikk og som dermed drar fram Janteloven ganske ofte hver gang de møter noen med andre meninger enn dem selv. 

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Zuul

Sv: Janteloven
« #10 : 09. august 2008, 14:38 »
Veldig bra innlegg, Zuul!

Honnør gitt  Smiley

Takk for begge deler:)

ikke dum han der Zuul.

Jeg er for såvidt enig, men jeg har hørt det argumenteres for det motsatte også:)

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Janteloven
« #11 : 09. august 2008, 14:55 »
Problemet er ofte at hvis man ytrer noe som kan oppfattes negativt om en eller annen person eller gruppe vil mange være raskt ute med å rope "Jantelov!", men det må være rom for kritikk og tilbakemeldinger som ikke nødvendigvis er av den positive arten så lenge det blir holdt på et saklig nivå. Jeg blir ofte oppgitt og provosert over folk som sier jeg er misunnelig fordi jeg ikke roper "hyll hyll" hver gang noen presterer bra, men grunnene kan være ulike og det er fullt og helt min rett å ytre dem! Jeg retter ikke dette innlegget mot enkeltpersoner eller grupperinger, men jeg sier bare at det er enkelte som tar alle utspill som ikke går deres vei som personkritikk og som dermed drar fram Janteloven ganske ofte hver gang de møter noen med andre meninger enn dem selv. 

bra innlegg! Spesielt i forbindelse med doping virker det som at rene utøvere som er i mot doping blir beskyldt for å være misunnelige og "jantelovstilhengere". I USA eller utlandet er det ikke slik får vi høre. kanskje greit å ha et litt mer edruelig forhold til slike utøvere enn det som visstnok er så vanlig i "utlandet"

Utlogget T.E.S

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

  • no retreat - no surrender!
Sv: Janteloven
« #12 : 09. august 2008, 15:24 »
Janteloven lyder slik:

Du skal ikke tro at du er noe. her sliter jeg litt, jeg tror iaf jeg er et menneske..
Du skal ikke tro at du er like så meget som oss. hmm..lurer på hva som menes her egentlig.. what
Du skal ikke tro du er klokere enn oss. no problemo, føler meg ofte dum.. Tongue
Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss. innbiller meg mye rart jeg
Du skal ikke tro du vet mere enn oss. no problemo - se lenger opp..
Du skal ikke tro du er mere enn oss. hmm..med kroppsvekt på 100 og et eller annet er jeg jo ofte mer enn andre da.. Wink
Du skal ikke tro at du duger til noe. jeg tror ikke, jeg vet Grin
Du skal ikke le av oss. hoho, ler gjør jeg ofte og høyt biggrin
Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg. nei, det vet jeg at de gjør Smiley
Du skal ikke tro at du kan lære oss noe. har mye rart å lære bort jeg, ikke allt er like nyttig men..
If my mind can conceive it; and my heart can believe it - then I can achieve it.
- Muhammad Ali

Utlogget Johannes Doperen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

  • GET BIG - HAVREGRYN!
Sv: Janteloven
« #13 : 09. august 2008, 21:50 »
Eneste loven jæ føller.
I don't care if I die young, as long as the coffin is big!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!