Skrevet av Emne: Støtter dere utsagnet?  (Lest 19175 ganger)

Utlogget kubein

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 806
  • Honnør: 316
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 806

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #90 : 28. august 2008, 23:48 »
Ed Coan... hadde dere kunne gjort han sterkere altså?

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #91 : 29. august 2008, 00:48 »
Fuck Coan!!! Han var/er proppfull i dop Grin
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget Julenisse

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 824
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 824

  • lei nå.
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #92 : 29. august 2008, 12:19 »
hvordan kan man si at nesten alle har godt av å trene en muskel flere ganger i uken... Hvorfor alltid komme med så bastante påstander. Sier ikke at dette er galt, men å legge dette frem som nesten eneste riktige, blir feil.... kan nevne at jeg selv kuttet totalt ut biceps trening. De får nå kun kjørt seg på ryggdagen. Etter dette vokste de opp til 60cm. Har altså kun 1 gjennomkjøring på denne muskelen. Den kunne kanskje også vokst hvis jeg la opp til litt flere gjennomkjøringer i uken... Da måtte jeg trent veldig lett og kanskje lagt inn noen lette eksplosive sett.. men hva  er poenget med det når den vokser utmerket på en økt, tviler på at den ville blitt 65 med 3 økter... Sett utifra en styrkeløfters trenings mål, er det helt sikkert effektivt å trene feks benk av ulik variant 3 ganger i uken.. Det med volum og masse er veldig genetisk betinget. Hvis man studerer Mr benkpress fysikk så er han ikke massiv, men klart sterk. Jern jørn er massiv og sterk.. De trener vel etter mye samme prinsipper... For bygging av volum og størrelse er man lettere på tynn is hvis man begynner anbefale  å trene feks bryst 3 ganger i uken, men for en styrkeløfter som kun er ute etter maks løft og perfekt teknikk er det nok meget hensiktsmessig. Føler vel at kortene blir litt blandet her og at man for enhver pris skal trene som en styrkeløfter for å bli stor å sterk. Smiley
Gjerdrum har et poeng her, med at det viktigste er struktur og progresjon. Har man ikke en plan havner man lett på for tunge vekter og for mye eller lite trening, og da blir man verken stor eller sterk.

Mr. Benketeig har også et poeng i at nesten alle vil ha godt av å trene en muskel flere ganger i uken, Minst tre, gjerne flere. Eksempelet hans med at kroppsbyggere som sliter med et område trener det oftere og mer, ikke mindre og sjeldnere. Man kan ikke prioritere alt samtidig, da det går mot selve betydningen av prioritere, men man kan med en god plan trene alle muskelgrupper mange ganger i uken. Da gjenstår det å regulere volum i form av sett og repetisjoner, og kaloriinntak for å sikre seg at man er i stand til å gå opp i vekt.


Gikk en tur i skogen, hørte skogens ro, ko , ko , ko.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #93 : 29. august 2008, 14:44 »
hvordan kan man si at nesten alle har godt av å trene en muskel flere ganger i uken... Hvorfor alltid komme med så bastante påstander. Sier ikke at dette er galt, men å legge dette frem som nesten eneste riktige, blir feil.... kan nevne at jeg selv kuttet totalt ut biceps trening. De får nå kun kjørt seg på ryggdagen. Etter dette vokste de opp til 60cm. Har altså kun 1 gjennomkjøring på denne muskelen. Den kunne kanskje også vokst hvis jeg la opp til litt flere gjennomkjøringer i uken... Da måtte jeg trent veldig lett og kanskje lagt inn noen lette eksplosive sett.. men hva  er poenget med det når den vokser utmerket på en økt, tviler på at den ville blitt 65 med 3 økter... Sett utifra en styrkeløfters trenings mål, er det helt sikkert effektivt å trene feks benk av ulik variant 3 ganger i uken.. Det med volum og masse er veldig genetisk betinget. Hvis man studerer Mr benkpress fysikk så er han ikke massiv, men klart sterk. Jern jørn er massiv og sterk.. De trener vel etter mye samme prinsipper... For bygging av volum og størrelse er man lettere på tynn is hvis man begynner anbefale  å trene feks bryst 3 ganger i uken, men for en styrkeløfter som kun er ute etter maks løft og perfekt teknikk er det nok meget hensiktsmessig. Føler vel at kortene blir litt blandet her og at man for enhver pris skal trene som en styrkeløfter for å bli stor å sterk. Smiley

Du er strongman er du ikke? I så fall driver du vel en del øvelsestrening i tillegg til ”Gymdagene” dine. Øvelser som steinløfting, stokkvedinger, dekkflipping osv, er alle øvelser som vil gi biceps stimuli. Om disse øvelsene blir trent på ulike dager og du vil med andre ord trene armene øvelsene flere ganger pr uke.

Ved all trening må man ta hensyn til dose-respons. Før eller siden vil man trene så mye at man ikke klarer å hente seg inn mellom øktene, og då vil mer trening være negativt, av den grunn er det meget mulig at din ekstra dag med bicepstrening var akkurat dråpen som fikk begeret til å renne over.

Biceps, triceps underarmer og fremside skuldrer er typiske muskler som alltid får mer enn en trening pr uke uansett hvilken treningssplitt en bruker, nettopp fordi at disse musklene allerede er involvert  ved trening av større muskelgrupper. Ekstra biceps eller triceps dager er av den grunn, kanskje ikke der man har mest å hente. Men for eksempel bein, som for de fleste Bygger bare blir trent 1 gang i uka, kunne gjerne vært trent minst en gang til. 

Eg nekter å tro at ett friskt individ med talent for muskelbygging og en viss treningserfaring må ha 7 fulle dager for å restituere seg. I så fall må jo vi styrkeløftere som trener reint og har fremgang på å trene knebøy 5 dager i strekk, for så å ha 2 hviledager være reine superindivider, og det tror ikke eg at vi er. 

Når folk her snakker om at det finnes flere veier til Rom, så stemmer det, problemet er vel det at noen av disse veiene er så smale, hullete og svingete, at man rett og slett aldri når frem til Rom fordi man går lei på veien. Rom i dette tilfelle er ett bilde på ens eget genetiske potensial.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #94 : 29. august 2008, 15:01 »
Du er strongman er du ikke? I så fall driver du vel en del øvelsestrening i tillegg til ”Gymdagene” dine. Øvelser som steinløfting, stokkvedinger, dekkflipping osv, er alle øvelser som vil gi biceps stimuli. Om disse øvelsene blir trent på ulike dager og du vil med andre ord trene armene øvelsene flere ganger pr uke.

Ved all trening må man ta hensyn til dose-respons. Før eller siden vil man trene så mye at man ikke klarer å hente seg inn mellom øktene, og då vil mer trening være negativt, av den grunn er det meget mulig at din ekstra dag med bicepstrening var akkurat dråpen som fikk begeret til å renne over.

Biceps, triceps underarmer og fremside skuldrer er typiske muskler som alltid får mer enn en trening pr uke uansett hvilken treningssplitt en bruker, nettopp fordi at disse musklene allerede er involvert vil bli trent også ved trening av større muskelgrupper. Ekstra biceps eller triceps dager er av den grunn der man har mest å hente. Men for eksempel bein, som for de fleste Bygger bare blir trent 1 gang i uka, kunne gjerne vært trent minst en gang til. 

Eg nekter å tro at ett friskt individ med talent for muskelbygging og en viss treningserfaring må ha 7 fulle dager for å restituere seg. I så fall må jo vi styrkeløftere som trener reint og har fremgang på å trene knebøy 5 dager i strekk, for så å ha 2 hviledager være reine superindivider, og det tror ikke eg at vi er. 

Når folk her snakker om at det finnes flere veier til Rom, så stemmer det, problemet er vel det at noen av disse veiene er så smale, hullete og svingete, at man rett og slett aldri når frem til Rom fordi man går lei på veien. Rom i dette tilfelle er ett bilde på ens eget genetiske potensial.


Kloke ord - og en velfortjent honnør!

Det finnes definivt mange veier til Rom! ..og det er definitivt ikke behov for borti ei uke for å komme seg etter ei brystøkt - selv om restitusjonsevnen nok varierer noe mellom individer og med alder etc.

Med de fleste treningsssplitter enten en får en spesifik gjennomgang pr uke eller flere, så får en trent samme muskel opptil flere ganger enten direkte eller indirekte. Dosen pr trening vil rimelig nok variere, men like fullt.
Selv tror jeg at en ved hard trening har mer behov for 2-3 dager i uka med helt fri, enn å henge seg opp i om det var 2 eller 7 dager siden siste en kjørte ei muskelgruppe spesifikt. Trener en hele kroppen fordelt på ei uke hardt, så blir totalbelastningen på kroppen viktigere å forholde seg til enn belastningen på de enkelte muskelgruppene pr.se.
Ikke dermed sagt at jeg mener en greit kan kjøre seg helt ut på eksakt samme program 5-6 dager på rappen - en viss fokus på totalbelastning pr muskelgruppe skal en selvfølgelig ha - men de fleste tåler nok mer juling enn de selv tror..... Det forblir min helt personlige oppfattning, men dog... Smiley

Selv har jeg prøvd nær sagt alle slags varianter i de 25 årene jeg har trent seriøst, og hatt OK fremgang på dem alle. De seinere årene har jeg imidlertid falt tilbake på en tradisjonell fire-splitt der kroppen får en spesifikk og sikkert minst en indirekte gjennomkjøring (sikkert feil begrep å bruke, men dog). Ikke så mye fordi jeg tror det er en mer optimal måte å trene på enn andre metoder, men fordi det er en metode jeg trives med. Og uten trivsel med treningsopplegget, er det heller ikke like lett å holde motivasjonen oppe for de av oss som i bunn og grunn ikke har andre mål med treninga enn å trene og ha det hyggelig Smiley

Skulle jeg f.eks satset på en mer spesifik og spesialisert idrett som styrkeløft, ja så måtte jeg selvfølgelig i større grad vært avhengig av å gå mer "faglig" til verks for å nå målene.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget kubein

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 806
  • Honnør: 316
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 806

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #95 : 29. august 2008, 17:26 »
Jeg er prinsipielt enig med Mr Benkpress. MEN... det store paradokset kommer når en ser på hva slags trening som har skapt mange de råeste løftene opp igjennom tidene ( ser bort ifra vektløfting, da disse strengt tatt ikke kan sammenlignes med "trege" løft som mark osv). Da stiller 1-gang-i-uka trening svært sterkt.

Hvor mange markøftere er det som har dratt over 420, har kommet dit ved å dra markvarianter 3 ganger eller mere i uka? Kunne Andy Bolton dratt 470-480 i WPO bare han begynte å trene mark oftere?

En kan diskutere ting i teorien til vi sprekker, men noen ganger må en se på hva slags trening som har skapt historiens sterkeste menn. Argumenter som at "de visste ikke om annet" osv er selvsagt kurante, men at f.eks Coan som jeg nevnte ( etter min mening råeste styrkeløfteren noensinne) ville vært særlig sterkere om han var underlagt Dietmar ser jeg på som svært lite sannsynlig.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #96 : 29. august 2008, 17:53 »
Jeg er prinsipielt enig med Mr Benkpress. MEN... det store paradokset kommer når en ser på hva slags trening som har skapt mange de råeste løftene opp igjennom tidene ( ser bort ifra vektløfting, da disse strengt tatt ikke kan sammenlignes med "trege" løft som mark osv). Da stiller 1-gang-i-uka trening svært sterkt.

Hvor mange markøftere er det som har dratt over 420, har kommet dit ved å dra markvarianter 3 ganger eller mere i uka? Kunne Andy Bolton dratt 470-480 i WPO bare han begynte å trene mark oftere?

En kan diskutere ting i teorien til vi sprekker, men noen ganger må en se på hva slags trening som har skapt historiens sterkeste menn. Argumenter som at "de visste ikke om annet" osv er selvsagt kurante, men at f.eks Coan som jeg nevnte ( etter min mening råeste styrkeløfteren noensinne) ville vært særlig sterkere om han var underlagt Dietmar ser jeg på som svært lite sannsynlig.


Dette blir litt feil å si. Det er snakk om frekvens pr muskel ikke frekvens pr øvelse. Er vel ikke mange her som påstår at mark tre ganger i uken er ideelt. Kommer også ann på hvor lenge en har trent, en nybegynner kan nok løfte tung mark tre ganger i uken i begynnelsen; en styrkeløfter med 15 års erfaring derimot vil nok ikke ha så godt av å løfte så tungt mer enn kanskje en gang i uken eventuelt en gang pr andre uke. Periodisering og volum er viiiktig å passe på når man har høyere frekvens.

Utlogget kubein

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 806
  • Honnør: 316
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 806

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #97 : 29. august 2008, 18:13 »
Dette blir litt feil å si. Det er snakk om frekvens pr muskel ikke frekvens pr øvelse. Er vel ikke mange her som påstår at mark tre ganger i uken er ideelt. Kommer også ann på hvor lenge en har trent, en nybegynner kan nok løfte tung mark tre ganger i uken i begynnelsen; en styrkeløfter med 15 års erfaring derimot vil nok ikke ha så godt av å løfte så tungt mer enn kanskje en gang i uken eventuelt en gang pr andre uke. Periodisering og volum er viiiktig å passe på når man har høyere frekvens.

De fleste i denne diskusjonen har argumentert for høyere frekvens enn det du snakker om her ang 15 års erfaring

De som argumenterer for høyere frekvens enn 1 gang per uke snakker også om 3 eller flere markøkter i uka. Så nei, det blir ikke feil. De to utøverne jeg har nevnt (Bolton og Coan) trener ifølge kritikerne feil ( noe som gjerne kan stemme) selv om de kjører noe overlappende trening sett utifra muskelbruk med 1 knebøy økt og 1 markløftøkt i uka.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #98 : 29. august 2008, 18:38 »
Jeg synes at D. Ruben tolker høyfrekvent trening for firkantet her.  Det er forskjell på å trene markløft tre ganger i uka, og å trene FOR markløft tre ganger i uka.  Dette er tydelig når man studerer det opprinnelige Westsidesystemet.  I dette systemet kjøres knebøy og benkpress (og valgfritt markløft) en gang i uka med lette belastninger og fokus på eksplosivitet.  En annen gang i uka kjøres det blytungt i en øvelse som gir framgang i knebøy, benkpress eller markløft.  Denne øvelsen byttes ut etterhvert som ukene går.  Resten av treningen er basert på hjelpeøvelser.

Altså trener man de tre basisøvelsene direkte bare en gang i uka, men de trenes i realiteten minst to ganger i uka.  Dersom man har svake punkter, kan disse trenes fra tre og helt opp til seks ganger i uka.  Poenget med systemet er at mange egenskaper ved utøveren adresseres i løpet av en treningsuke, og at de samme musklene kan trenes ofte dersom utførelse, belastning og antall repetisjoner varierer.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget kubein

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 806
  • Honnør: 316
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 806

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #99 : 29. august 2008, 18:51 »
Jeg synes at D. Ruben tolker høyfrekvent trening for firkantet her.  Det er forskjell på å trene markløft tre ganger i uka, og å trene FOR markløft tre ganger i uka.  Dette er tydelig når man studerer det opprinnelige Westsidesystemet.  I dette systemet kjøres knebøy og benkpress (og valgfritt markløft) en gang i uka med lette belastninger og fokus på eksplosivitet.  En annen gang i uka kjøres det blytungt i en øvelse som gir framgang i knebøy, benkpress eller markløft.  Denne øvelsen byttes ut etterhvert som ukene går.  Resten av treningen er basert på hjelpeøvelser.

Altså trener man de tre basisøvelsene direkte bare en gang i uka, men de trenes i realiteten minst to ganger i uka.  Dersom man har svake punkter, kan disse trenes fra tre og helt opp til seks ganger i uka.  Poenget med systemet er at mange egenskaper ved utøveren adresseres i løpet av en treningsuke, og at de samme musklene kan trenes ofte dersom utførelse, belastning og antall repetisjoner varierer.

Hvordan kom Westside inn i bildet? Det er vel det siste Dietmar-disiplene ( som jeg referer til i innleggene) anbefaler. Se på hva slags treningsprogrammer de selv kjører, og anbefaler ( og jeg sier IKKE at det er feil).

Er det mulig å misforstå dette egentlig? Har ikke engang "tolket" dette, det beskrives jo i flere Dietmarprogrammer, utøvernes egne treningslogger osv

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #100 : 29. august 2008, 21:22 »
Hvordan kom Westside inn i bildet? Det er vel det siste Dietmar-disiplene ( som jeg referer til i innleggene) anbefaler. Se på hva slags treningsprogrammer de selv kjører, og anbefaler ( og jeg sier IKKE at det er feil).

Er det mulig å misforstå dette egentlig? Har ikke engang "tolket" dette, det beskrives jo i flere Dietmarprogrammer, utøvernes egne treningslogger osv

I det du drog Bolton inn i diskusjonen så kom Westside inn i bildet:-)
 
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Julenisse

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 824
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 824

  • lei nå.
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #101 : 30. august 2008, 01:20 »
Jo stemmer, men kun trent strongman systematisk siden august i fjor. Før dette drev jeg mer med kombinert bygge, styrkeløfttrening. Armene var 60 lenge før jeg begynte å stimulere de med øvelses trening. Så poenget ditt faller i grus... Kjørte mye forskjellig på armene, men kom frem til at biceps fikk kjørt seg nok på ryggdagen som sagt.. Dette blir jo selvfølgelig basert på personlig erfaring, men har registrert at mange er lik meg selv her . Jeg kuttet altså ut all biceps trening og kjørte kun biceps hver 14 dag knall tungt og i lengre perioder ingen direkte trening på de. I tillegg kjørte jeg skuldre, bryst og triceps sammen på en annen dag.. Og jeg vokste best på dette opplegget. I mark kjørte jeg kun skikkelig tungt 2 økter i måneden. De 2 andre lette, med fokus på speedreps, teknikk. Altså kun 4 økter pr måned i mark. Oppnådde 330  i mark uten drakt på dette, og jeg tviler på at jeg hadde øket så mye mer på ditt opplegg. Du må huske at dere trener svært lett og med utstyr ofte på trening og vil derfor komme opp på en helt annen treningsmengde pr uke pr muskel. Jeg sier ikke at dere trener feil med 5 bøy økter i uken, kan gjerne gjøre det, men jeg tror mye av dette vil være bortkastet for den allminnelige mann i gaten som skal trene seg opp til en sterkere kropp og ikke har behov for denne ekstreme teknikk treningen og  all utstyrs bruken. Kan jo også nevne at jeg har fulgt Rørbakken sin mark utvikling. Han trener skikkelig tung mark kun hver 10 eller 14 dag. Heller ingen øvelses trening i mellom her. På dette oppnådde han som du sikkert vet ganske ekstreme vekter. Dette handler også litt om fokus, det å kunne gi jernet og fyre i gang alle nerveceller på en gang slik at man løfter mest mulig. Altså best når det gjelder. Dette tror jeg fort kan klusse seg til for en del løftere hvis de feks kjører bøy 5 ganger i uken.....Dessuten blir treningen veldig ensidig og selv om man trener lett er man veldig utsatt for skader. Se på unike jernjørn, fått stoppet karrieren sin og det er ikke tilfeldig at det har skjedd. For ensidig trening over lang tid.
Du er strongman er du ikke? I så fall driver du vel en del øvelsestrening i tillegg til ”Gymdagene” dine. Øvelser som steinløfting, stokkvedinger, dekkflipping osv, er alle øvelser som vil gi biceps stimuli. Om disse øvelsene blir trent på ulike dager og du vil med andre ord trene armene øvelsene flere ganger pr uke.

Ved all trening må man ta hensyn til dose-respons. Før eller siden vil man trene så mye at man ikke klarer å hente seg inn mellom øktene, og då vil mer trening være negativt, av den grunn er det meget mulig at din ekstra dag med bicepstrening var akkurat dråpen som fikk begeret til å renne over.

Biceps, triceps underarmer og fremside skuldrer er typiske muskler som alltid får mer enn en trening pr uke uansett hvilken treningssplitt en bruker, nettopp fordi at disse musklene allerede er involvert  ved trening av større muskelgrupper. Ekstra biceps eller triceps dager er av den grunn, kanskje ikke der man har mest å hente. Men for eksempel bein, som for de fleste Bygger bare blir trent 1 gang i uka, kunne gjerne vært trent minst en gang til. 

Eg nekter å tro at ett friskt individ med talent for muskelbygging og en viss treningserfaring må ha 7 fulle dager for å restituere seg. I så fall må jo vi styrkeløftere som trener reint og har fremgang på å trene knebøy 5 dager i strekk, for så å ha 2 hviledager være reine superindivider, og det tror ikke eg at vi er. 

Når folk her snakker om at det finnes flere veier til Rom, så stemmer det, problemet er vel det at noen av disse veiene er så smale, hullete og svingete, at man rett og slett aldri når frem til Rom fordi man går lei på veien. Rom i dette tilfelle er ett bilde på ens eget genetiske potensial.

Gikk en tur i skogen, hørte skogens ro, ko , ko , ko.

Utlogget kubein

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 806
  • Honnør: 316
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 806

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #102 : 30. august 2008, 13:46 »
I det du drog Bolton inn i diskusjonen så kom Westside inn i bildet:-)
 

Etter det jeg har sett blir Bolton trent av dop "guru" Brian Batcheldor, og det var ikke noe typisk Westsideopplegg

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #103 : 30. august 2008, 15:18 »
Jo stemmer, men kun trent strongman systematisk siden august i fjor. Før dette drev jeg mer med kombinert bygge, styrkeløfttrening. Armene var 60 lenge før jeg begynte å stimulere de med øvelses trening. Så poenget ditt faller i grus... Kjørte mye forskjellig på armene, men kom frem til at biceps fikk kjørt seg nok på ryggdagen som sagt.. Dette blir jo selvfølgelig basert på personlig erfaring, men har registrert at mange er lik meg selv her . Jeg kuttet altså ut all biceps trening og kjørte kun biceps hver 14 dag knall tungt og i lengre perioder ingen direkte trening på de. I tillegg kjørte jeg skuldre, bryst og triceps sammen på en annen dag.. Og jeg vokste best på dette opplegget. I mark kjørte jeg kun skikkelig tungt 2 økter i måneden. De 2 andre lette, med fokus på speedreps, teknikk. Altså kun 4 økter pr måned i mark. Oppnådde 330  i mark uten drakt på dette, og jeg tviler på at jeg hadde øket så mye mer på ditt opplegg. Du må huske at dere trener svært lett og med utstyr ofte på trening og vil derfor komme opp på en helt annen treningsmengde pr uke pr muskel. Jeg sier ikke at dere trener feil med 5 bøy økter i uken, kan gjerne gjøre det, men jeg tror mye av dette vil være bortkastet for den allminnelige mann i gaten som skal trene seg opp til en sterkere kropp og ikke har behov for denne ekstreme teknikk treningen og  all utstyrs bruken. Kan jo også nevne at jeg har fulgt Rørbakken sin mark utvikling. Han trener skikkelig tung mark kun hver 10 eller 14 dag. Heller ingen øvelses trening i mellom her. På dette oppnådde han som du sikkert vet ganske ekstreme vekter. Dette handler også litt om fokus, det å kunne gi jernet og fyre i gang alle nerveceller på en gang slik at man løfter mest mulig. Altså best når det gjelder. Dette tror jeg fort kan klusse seg til for en del løftere hvis de feks kjører bøy 5 ganger i uken.....Dessuten blir treningen veldig ensidig og selv om man trener lett er man veldig utsatt for skader. Se på unike jernjørn, fått stoppet karrieren sin og det er ikke tilfeldig at det har skjedd. For ensidig trening over lang tid.
Her viser du særdeles lite innsikt, spesielt i tilfellet med Jørn. No har eg trent med Jørn siden 1995 når han først debuterte. At ryggen til Jørn holdt så lenge som den faktisk gjorde er vel et eksempel på at systematisk trening med mye mengde er en tryggere måte å bli sterk på enn å kjøre knallharde treninger hver 7. eller 14. dag.  Eg vil påstå at om Jørn hadde kjørt linjærperiodisering med maks annenhver uke, så hadde ryggen hans gått til helvete lenge før den faktisk gjorde. Eg har faktisk mareritt den dag i dag, der eg ser får meg Jørn maxe i knebøy, for det var ikke noe vakkert syn. At ryggen hans noensinne holdt til 380 i knebøy og 355 er ett gudsunder.

Når det gjelder å trene 5 dager i uka, så er det noe som så godt bil gjort av alle gode styrkeløftere og vektløftere i verden. Bare i Kina finnes det 4 millioner aktive vektløftere, så at dette både virker og er den mest effektive måten å trene på for maksimal styrkeøkning finnes det ikke tvil om.  En bygger vil selvsagt ikke kunne trene så mye, da han ikke vil rekke over alle muskler og fibrer i løpet av ei uke om han skulle gjøre dette.

Helt simpelt så blir man sterkere av å trene (bryte ned) for så å restituere seg. Av den grunn må det være veldig logisk at jo flere ganger man kan repetere denne sirkelen så vil man oppnå større fremgang vil man ha i løpet av ett år. For nå muskelen er restituert, så er den restituert og da bør man få brutt den ned så raske som mulig slik at sirkelen kan repeteres.   Dette kan det være umulig å være uenig i.

Videre vil eg påstå at en muskel vil være restituert raskere enn på 7 dager, av den grunn vil det være fornuftig å pøse på med hyppigere enn hver 7 dag.  Om så det bare er hver 5 dag, så vil det gi deg ca 20 % flere økter pr år, og teoretisk 20 % mer fremgang pr år.

Nå skal det sies at når eg diskuterer trening så utaler eg meg alltid om dopingfri trening, da det er dette eg kan, og det er kun da man virkelig kan se at en eventuell fremgang skyldes treningsoppbygging og ikke høyere dosering enn hva en hadde forrige gang. At man kan oppnå fremgang med en annen type trening da enn hva man gjør når man trener reint vet eg rett og slett ikke, selv om man med dop i teorien kun oppnår bedret restitusjonsevne, så her kan det være en svakhet i min egen argumentasjon.   
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget kubein

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 806
  • Honnør: 316
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 806

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #104 : 30. august 2008, 15:48 »

Helt simpelt så blir man sterkere av å trene (bryte ned) for så å restituere seg. Av den grunn må det være veldig logisk at jo flere ganger man kan repetere denne sirkelen så vil man oppnå større fremgang vil man ha i løpet av ett år. For nå muskelen er restituert, så er den restituert og da bør man få brutt den ned så raske som mulig slik at sirkelen kan repeteres.   Dette kan det være umulig å være uenig i.

Videre vil eg påstå at en muskel vil være restituert raskere enn på 7 dager, av den grunn vil det være fornuftig å pøse på med hyppigere enn hver 7 dag.  Om så det bare er hver 5 dag, så vil det gi deg ca 20 % flere økter pr år, og teoretisk 20 % mer fremgang pr år.


Går du for 100% ( sånn grovt sett) restitusjon mellom hver økt, eller lar du kroppen hente seg inn igjen i en liten periode ( typisk en uke ca) med lite volum?
Mange av de skjemaene jeg har sett for vektløfting legger opp til mere trening enn kroppen kan håndtere på lang sikt, for så å justere ned litt etter 3-5 uker. Dette repeteres. Er det slik Dietmar osv legger det opp?

hilsen nysgjerrig Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!