Skrevet av Emne: Støtter dere utsagnet?  (Lest 19194 ganger)

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #105 : 30. august 2008, 16:12 »
Går du for 100% ( sånn grovt sett) restitusjon mellom hver økt, eller lar du kroppen hente seg inn igjen i en liten periode ( typisk en uke ca) med lite volum?
Mange av de skjemaene jeg har sett for vektløfting legger opp til mere trening enn kroppen kan håndtere på lang sikt, for så å justere ned litt etter 3-5 uker. Dette repeteres. Er det slik Dietmar osv legger det opp?

hilsen nysgjerrig Smiley

Eg trener ofte knebøy 5 dager i uka i grunnperioder,  da er eg aldri restituert, men må som du nevner ta deg inn ca hver 3 uke.

Nå i oppbyggingsfasen i forkant av ett stevne, har eg tre knebøy økter i uka, men med tyngre vekter, eg er i utgangspunktet bortimot fullt restituert hver Mandag etter å hatt en ekstra fridag.

Her er den store forskjellen mellom bygging og styrkeutøvere. For en bygger er det av nødvendighet å bygge muskulatur jevnt og trutt. En styrkeutøver kan kjøre seg ned i kjelleren for å få en super kompensasjon og dermed toppform når han slipper opp frem mot ett stevne.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #106 : 30. august 2008, 16:17 »
(...)

Når folk her snakker om at det finnes flere veier til Rom, så stemmer det, problemet er vel det at noen av disse veiene er så smale, hullete og svingete, at man rett og slett aldri når frem til Rom fordi man går lei på veien. Rom i dette tilfelle er ett bilde på ens eget genetiske potensial.


Haha Grin

Utlogget Håndbakken

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #107 : 31. august 2008, 12:54 »
Her viser du særdeles lite innsikt, spesielt i tilfellet med Jørn. No har eg trent med Jørn siden 1995 når han først debuterte. At ryggen til Jørn holdt så lenge som den faktisk gjorde er vel et eksempel på at systematisk trening med mye mengde er en tryggere måte å bli sterk på enn å kjøre knallharde treninger hver 7. eller 14. dag.  Eg vil påstå at om Jørn hadde kjørt linjærperiodisering med maks annenhver uke, så hadde ryggen hans gått til helvete lenge før den faktisk gjorde. Eg har faktisk mareritt den dag i dag, der eg ser får meg Jørn maxe i knebøy, for det var ikke noe vakkert syn. At ryggen hans noensinne holdt til 380 i knebøy og 355 er ett gudsunder.

Når det gjelder å trene 5 dager i uka, så er det noe som så godt bil gjort av alle gode styrkeløftere og vektløftere i verden. Bare i Kina finnes det 4 millioner aktive vektløftere, så at dette både virker og er den mest effektive måten å trene på for maksimal styrkeøkning finnes det ikke tvil om.  En bygger vil selvsagt ikke kunne trene så mye, da han ikke vil rekke over alle muskler og fibrer i løpet av ei uke om han skulle gjøre dette.

Helt simpelt så blir man sterkere av å trene (bryte ned) for så å restituere seg. Av den grunn må det være veldig logisk at jo flere ganger man kan repetere denne sirkelen så vil man oppnå større fremgang vil man ha i løpet av ett år. For nå muskelen er restituert, så er den restituert og da bør man få brutt den ned så raske som mulig slik at sirkelen kan repeteres.   Dette kan det være umulig å være uenig i.

Videre vil eg påstå at en muskel vil være restituert raskere enn på 7 dager, av den grunn vil det være fornuftig å pøse på med hyppigere enn hver 7 dag.  Om så det bare er hver 5 dag, så vil det gi deg ca 20 % flere økter pr år, og teoretisk 20 % mer fremgang pr år.

Nå skal det sies at når eg diskuterer trening så utaler eg meg alltid om dopingfri trening, da det er dette eg kan, og det er kun da man virkelig kan se at en eventuell fremgang skyldes treningsoppbygging og ikke høyere dosering enn hva en hadde forrige gang. At man kan oppnå fremgang med en annen type trening da enn hva man gjør når man trener reint vet eg rett og slett ikke, selv om man med dop i teorien kun oppnår bedret restitusjonsevne, så her kan det være en svakhet i min egen argumentasjon.   

Riktig,ingen vil rekk over alle muskler med så mye trening på hver muskelgruppe.
Mange som trener vil jo ha en komplett,stor og sterk kropp,ikke en som bare er sterk i noen få øvelser 2-3 ganger i året. Passer ikke alle og trene bøy 5 ganger i uken.
Hvor raskt man blir restituert kommer jo an på veldig mange faktorer. Feks; medfødte egenskaper, alder, kosthold, søv og hvile.
Og andre belastninger som; fysisk jobb, alkoinntak og ikke minst hvor intens treningen er, hvor lenge en trener og hvor tunge vekter en bruker...

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #108 : 02. september 2008, 10:19 »
Nå er vel Dietmar sine prinsipper bygget på mengdetreningsprinsippet og da kan du ikke kjøre 200 reps knebøy over 50% av maks på en økt i mengdetreningsperiode. Middelintensiteten skal være rundt 75% av relativ maks. Det er enklere å absorbere de mengdene med å spre de utover uka og det sliter mindre på kroppen.

Jeg likte veldig godt 2 ganger i uka, en litt tyngre og en litt lettere de ene dagen overkropp og den andre strekkmusklatur. Synes en i uka er for sjelden.

Jeg spør så enkelt som; Hver muskel gruppe 1 eller 2 ganger i uka. Der 1gang blir hakket mer grundig enn 2.

Hvilken støtter og bruker dere?

logisk tenkning sier at å ha en 2 split 4 ganger i uka er bedre enn en 4 split 2 ganger i uka. hvilke tanker har dere rundt det?

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #109 : 18. desember 2008, 15:03 »
Håndbakken, kan du si litt om hvordan du trener?
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget FrankFrankFrank

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 241

  • Mine veier er uransakelige
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #110 : 18. desember 2008, 17:13 »
Nybegynnere setter jeg som oftest opp på 2/splitt, dvs overkropp dag1 og under kropp dag2.

Hehe, ikke ulikt slik jeg trener nå, selv om jeg ikke er helt nybegynner da (trent seriøst i godt over 4 år). Har prøvd en hel haug av programmer og diverse splitter. Har også gitt Dietmar et seriøst forsøk. Trente Dietmar i 3 mnd men ble totalt utbrent og økte minimalt i styrke. Min mening om Dietmar er at noe mer gørr kjedelig treningsopplegg skal man lete lenge etter... 3+ timer 3 ganger i uka med de samme øvelsene (med små variasjoner) hver jævla gang...*grøss*.

Når det er sagt så ser jeg at mange har enormt godt utbytte av den type treningsprogram. Så, for å gjenta hva andre har sagt gjentatte ganger før meg; folk er forskjellige, flere veier til Rom, ingen fasit osv...

Nå trener jeg akkurat det jeg føler for (null program) 1-2 ganger i uka med få sett, få reps, tunge vekter, nesten utelukkende flerledds(base)øvelser og tar meg ofte HELT UT på hver trening. Det eneste jeg har i bakhodet er at ingen av de store muskelgruppene skal underprioriteres, og at jeg har en progresjon i belastningen. Jeg spiser godt, har sluttet å kaste bort penger på kosttilskudd (eneste blir multivitamin og Omega-3), og jeg har aldri hatt så god fremgang som nå! Både styrkemessig, volummessig og ikke minst når det gjelder treningsglede. Men dette er min vei. Jeg har funnet ut, etter flere år med prøving og feiling, hva som funker for meg. Jeg har også blitt flinkere til å lytte til, og faktisk følge kroppens signaler (unngå overtrening).

Jeg tror mange med meg ville hatt godt av å kutte drastisk ned på mengden og heller øke belastningen (og intensiteten) noe... Spesielt for oss 'eldre' (30+) og generelt for folk som ikke innehar den beste restitusjonsevnen...
FWWM

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!