Skrevet av Emne: Jobb intervju, dørvakt!  (Lest 21119 ganger)

Utlogget Spacejim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 76
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 76

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #75 : 03. september 2008, 16:07 »
Jeg snakker om situasjoner mellom gjester og dørvakter..
Det er noe helt annet når man bestemmer seg for å hoppe på noen helt uten grunn.
Dersom men ser bort, da vil man fremdeles "gjøre seg klar" til å sloss.. Se på armene og skuldrene.
Klart, tegnene vil kun komme like før dersom man ser bort og brått bestemmer seg for å gå til angrep.
Men de tegnene har i mange situasjoner vert alt jeg trenger for å kunne blokkere et slag som kommer.

Og dersom det er tilfellet når det er snakk om kvinnelig dørvakt, da er det viktig at man ser på tegnene under samtalen.. Det skal ikke så mye til for å bedømme om en person kan bli voldelig, og da er det utrolig viktig at man gjør det klart at man backer opp vakten.
Cowards die many times before their deaths,
 The valiant never taste of death but once.

Utlogget derby

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #76 : 03. september 2008, 18:40 »
til trådstarter, hvilket utested har du fått jobb? i asker el?

Utlogget Sakuraba

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 433

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #77 : 03. september 2008, 23:15 »
Jeg snakker om situasjoner mellom gjester og dørvakter..
Det gjør jeg også.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #78 : 04. september 2008, 03:23 »
De som en lettest å se er at man får "Sinte" øyne. Det vil si at man kniper med pannen, dette er for at man skal beskytte øynene. Det man også skal se etter at at skuldrene reiser seg og man knyter nevene eller blir urolig med fingrene. Dette er for at man gjør seg klar til å slå eller blokkere slag.
blikket blir også urolig og har vanskelig for å fokusere på et punkt.

Alle disse tegnen er delevis ubeviste handlinger som stammer fra urtiden.

Det er sikkert mange som er ueninge i disse utsagnene, men jeg har selv sett at de kommer frem på alle like før de blir voldelige.

Det er også mange småtegn man kan se etter, men de trenger ikke å være en forutvarsel for at det blir voldelige handlinger.

'Nikking' (vedkommende beveger hodet opp og ned, litt som en hane) er også et typisk faresignal.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #79 : 04. september 2008, 09:13 »
De som en lettest å se er at man får "Sinte" øyne. Det vil si at man kniper med pannen, dette er for at man skal beskytte øynene. Det man også skal se etter at at skuldrene reiser seg og man knyter nevene eller blir urolig med fingrene.

Du trengte grundig opplæring for å kunne lese dette som tegn på aggressjon? Dette kunne jeg fortalt deg for en femmer.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Zeke1983

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 399

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #80 : 04. september 2008, 10:20 »
Til trådstarter:

Det virker som du har sunne holdninger for det meste. men jeg synes du er vel naiv når du sier det eneste jeg skal er å "....be folk om å gå eller eskortere de ut.."..

Jeg har nå jobbet over åtte år i døra, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er litt fort blir mer komplisert enn så. bare vent til den første innføde bamsen med 8 i promille blir nektet i døra av deg og synes det er blodig urettferdig.. eller når de fire polske stasborgerne ( som alltid går 3-4 sammen..)driter i hva du sier om kleskoden eller om oppførselen dems på dansegulvet..eller den etterhvert møkkafulle eksbokseren som sover på doen som absolutt ikke liker å bli eskortert ut av en "jypling" på 18...

Man kan komme veldig langt med å bruke snakketøyet, men ofte fungerer teori dårlig med praksis..spesielt i utelivsbransjen...

Makt er i enkelte tilfeller helt nødvendig og håndjern er en velsignelse. rent estetisk ser det utrolig mye bedre ut å ha en man i jern enn å ligge i dobbel armlås med en fyr i 20 min på bakken mens folk står å brøler ved siden av.

I noen av de første trådene spurte du om det var lurt med lenke for å vise at du ikke er noen "Whimp" om jeg husker rett..  som om lenka skulle gi deg respekt
Du sier du vil bli politi rett etter militæret.. Skal du ha på lenka da? sånn at du oser respekt og at folk ikke tør å prøve seg?

Dette var ikke bare sarkastisk ment, men ydmykhet og litt sympati er en bra ting å ha med seg i døra noe det virker som du har litt vanskelig for jmfr. enkelte av svarene dine her.

Lykke til videre i jobben!

MVH Johan
Women play hard to get... I play hard to want...

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #81 : 04. september 2008, 11:51 »
Til trådstarter:

Det virker som du har sunne holdninger for det meste. men jeg synes du er vel naiv når du sier det eneste jeg skal er å "....be folk om å gå eller eskortere de ut.."..

Jeg har nå jobbet over åtte år i døra, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er litt fort blir mer komplisert enn så. bare vent til den første innføde bamsen med 8 i promille blir nektet i døra av deg og synes det er blodig urettferdig.. eller når de fire polske stasborgerne ( som alltid går 3-4 sammen..)driter i hva du sier om kleskoden eller om oppførselen dems på dansegulvet..eller den etterhvert møkkafulle eksbokseren som sover på doen som absolutt ikke liker å bli eskortert ut av en "jypling" på 18...

Man kan komme veldig langt med å bruke snakketøyet, men ofte fungerer teori dårlig med praksis..spesielt i utelivsbransjen...

Makt er i enkelte tilfeller helt nødvendig og håndjern er en velsignelse. rent estetisk ser det utrolig mye bedre ut å ha en man i jern enn å ligge i dobbel armlås med en fyr i 20 min på bakken mens folk står å brøler ved siden av.

I noen av de første trådene spurte du om det var lurt med lenke for å vise at du ikke er noen "Whimp" om jeg husker rett..  som om lenka skulle gi deg respekt
Du sier du vil bli politi rett etter militæret.. Skal du ha på lenka da? sånn at du oser respekt og at folk ikke tør å prøve seg?

Dette var ikke bare sarkastisk ment, men ydmykhet og litt sympati er en bra ting å ha med seg i døra noe det virker som du har litt vanskelig for jmfr. enkelte av svarene dine her.

Lykke til videre i jobben!

MVH Johan


Flott innlegg! Mye intressant. Greia er at når noen kommer med et sånt innlegg så får jeg med en gang dobbelt så mye respekt for det som står skrevet der. Og jeg tar til meg alt. Men når noen randoms på forumet skriver ditt og ditt uten ordentlig begrunnelser tar jeg det med en klype salt.

Men ja, du har mange gode poenger. Jeg blir sikkert nødt til å bruke makt og eventuelt håndhjern i en eller annen situasjon. Jeg har ikke noe tro på at dette blir en lett jobb. Jeg vet også at det stedet der har hatt en god del bråk. Men håper jo også på at det skal gå greit med dette "ordensvakt" kurset, og at jeg får tips og innspill fra dørvakt kolleager som også jobber der.

Lenka var ikke noed med respekt å gjøre. Var ene og alene for at jeg skulle se litt mer stereotyp ut. For jeg kler meg verken som en boler til dagligdags, eller har millimeter kort piggsveis. Og når jeg er 18år i tilegg så tenkte ihvertfall jeg at det var greit å ikke se ut som om man kom rett fra barnehagen.

og i politiet og forcen har du en helt annen makt og myndighet. Går ikke ann å sammenligne disse 2. Hadde jo aldri tenkt på ta på meg lenka i disse 2. Hadde du satt 2 fullt uniformerte politimenn i døra på et utested hadde jo disse med en gang gaina mer repsekt og færre hadde turt å lage faenskap. Derfor er det jo litt synd men man må se litt ut som om man kan ta i et tak fysisk sett om man skal stå i døra. Merker jo bare det selv når jeg er ute. Står det en svær jævel i døra så tenker jeg med en gang på at jeg ikek er noe keen på og lage noe tull på det stedet og stå til ansvar for han. Mens er det en liten jypling på 160 uten muskler så tenker jeg ikke over det en gang.

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #82 : 04. september 2008, 13:20 »
Hvilket utested har du fått jobb på?

Utlogget Zeke1983

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 399

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #83 : 04. september 2008, 15:59 »
Hei igjen du:)

Jeg er enig og uenig med deg ang etpar ting.

først av alt så er dine kolleger det viktigste du har når du er på jobb. jeg har mer enn en gang forbannet kollegaen min som ikke står bak eller ved siden av meg når det går ei kule varmt... skal jeg gi et stalltips så må det være kommunikasjon innenfor dørvaktyrket! I alle sammenhenger, alltid!! Wink

når det gjelder politiet så er jeg fan ikke sikker på om folk hadde hatt særlig mer respekt for dem i døra.. for noen har uniformen og politiet fortsatt litt status og de viser litt mer respekt for dem enda.. men for flesteparten av dagens ungdommer og spesielt enkelte grupper ( uten å stigmatisere noen, ingen nevnt ingen glemt... :Smiley ) så betyr politiet null og niks...  men jeg håper innerst inne at folk snart verdsetter politiets arbeid mer... Jeg blir oppriktig lei meg når jeg ser hvor mye ufortjent dritt politiet får hver dag!

Ang å være en "svær jævel" i døra og at folk får mer respekt er jeg delvis enig. For noen er det trygt og godt å vite at folka i døra kan være buffer om det braker løs og at man kan være fysisk rustet til å takle fysiske utfordringer man møter på en kveld. For andre derimot, vil det å være muskuløs og svær virke stikk motsatt. Jeg opplever nesten uten unntak at noen må hen å prøve å terge meg opp. jeg er, realistisk nok, temmelig stor. Jeg opplever ikke i likestor grad at mine mindre kolleger blir forsøkt trekt opp på samme måte, men det kan være at dette er litt forskjellig fra sted til sted.


Forresten, et tips, ikke gå med lenke på jobb, den er fin å dra i om det skulle bli noe bruduljer Grin om jeg har prøvd?`jupp, gikk med anker mønster rundt halsen i et par dager etterpå..

MVH Johan


Women play hard to get... I play hard to want...

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #84 : 04. september 2008, 21:22 »
Det er vel her varknebøyers råd passer inn. Være serviceminded, blid og en bra representant for stedet man jobber på.

Men alltid være på vakt, passe på kollegaen sin og passe på gjestene sine. Gjestene betaler jo lønna di. Smiley

Unngå å rydde ølglass, unngå å stå i døra og drikke vann fra glass eller kaffe fra kopp. Skal man drikke, så ha et pappbeger stående i garderoben, eller ei vannflaske. Ikke lurt å stå med kjeften full av porselen når han du viste bort tidligere kommer tilbake og smeller til deg. Smiley

Utlogget fredderen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 619
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 619

  • Tempus fugit
Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #85 : 04. september 2008, 21:26 »
Egil, du som har peiling på lovverket og sånt.
Som dørvakt, hva kan man egentlig gjøre hvis man blir slått uten å bli dømt for voldsbruk? Kan man ta en armlås eg bare knekke armen på personen, uten å bli straffet for det, om man blir slått?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #86 : 04. september 2008, 21:31 »
En dørvakt kan gjøre det samme som en vekter og det samme som enhver person kan gjøre. Smiley
Både dørvakter, vektere og vanlige folk har SAMME MYNDIGHET.

DVS at nødvergeparagrafen i straffeloven gjelder. Straffeprossesslovens paragrafer om pågripelse og bruk av maktmidler gjelder.

§ 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

       Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

       Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer.

       Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.


for lovlig pågripelse, se straffeprossessloven §§171 til 184 ca. Smiley

Alt dette betyr at hvis du har blitt slått, og angrepet stopper med det, så kan du ikke gjøre stort annet enn å anmelde etterpå. MEN hvis legemsbeskadigelsen/fornærmelsen medfører SKADE, så er strafferammen så høy at man kan foreta en lovlig pågripelse.
Man skal likevel ikke bruke mer makt enn nødvendig for å pågripe. det er ved denne lovlige borgeraresten at vektere og dørvakter og privatpersoner har lov til å bruke håndjern da dette kan være mer hensiktsmessig enn å ligge og sloss på bakken til politiet kommer.

En legemsbeskadigelse som besvares med samme legemsbeskadigelse (han slår deg og du slår ham) kan faktisk ende som intet straffbart forhold, hvis jeg tolker Strl. § 228 tredje ledd riktig. Smiley

Utlogget fredderen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 619
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 619

  • Tempus fugit
Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #87 : 04. september 2008, 21:32 »
Men hvordan vurderer man om man overskrider noe da? Du kan jo ha fryktet at denne personen skulle ta liv?

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #88 : 04. september 2008, 21:37 »
Hvis man blir slått kan man forsvare seg, dette kalles nødverge. Det er tillatt å bruke så mye makt som er nødvendig for å avverge angrepet.

Hvert enkelt angrep må vurderes individuelt. Dersom trusselen utgjør en berettiget reaksjon kan man straffritt komme fra det motangrepet som iverksettes.

For å illustrere: Hvis du blir slått av en liten person som ikke utgjør noen stor trussel kan man ikke knekke armen på vedkommende.

Hvis det å knekke armen på angriperen er eneste utvei for å avverge skade på seg selv eller andre, kan en slik handling berettiges. Her må man vurdere personen som angriper. Er han i toppsjiktet i norges sterkeste mann vil dette være et argument som taler for et kraftig motangrep...

Selv har jeg blitt slått noen ganger i jobben som dørvakt, men aldri slått tilbake, ei heller knukket noen bein... Kan man knekke bein på angriperen klarer man sannsynligvis også å løse situasjonen uten å ty til slike reaksjoner.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Jobb intervju, dørvakt!
« #89 : 04. september 2008, 21:43 »
Men hvordan vurderer man om man overskrider noe da? Du kan jo ha fryktet at denne personen skulle ta liv?
Dette er vanskelig å avgjøre uten å ha spesifikke eksempel. Men stort sett så vil man merke dette selv. Her må sunt vett komme inn.

Du kan ikke bare gjengjelde noe, eller hevne. Hvis du er redd, og sloss for "livet" mot noen, så er det ingen som krever at du skal veie og vurdere ting.
Men hvis DU  er den overlegne, hvis du er den største og hvis du klart vinner slosskampen. Så kan du faktisk ende opp med å bli straffet for å slå din motstander i svime selv om han begynte.

det er tilfeller hvor dette har skjedd, og vitner har "forsvart" han som faktisk begynte en slosskamp.

Men klare tilfeller av forsvar og pasifisering av noen som angriper deg skal gå greit. Hvorfor knekke en arm?
det holder lenge å sette en gulvlås, håndleddslås, kimura, en side body eller lignende. det beste er dog å gjøre det nødvendige for å få avstand til gjerningsmannen og trekke seg unna.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!