Skrevet av Emne: Smerte i kneet under knebøy  (Lest 2786 ganger)

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Smerte i kneet under knebøy
« : 19. juni 2008, 19:03 »
Hei.

På mandag gjorde jeg den veldig idiotiske feilen å gå rett på 5RM toppsett mitt i knebøy uten å varme opp (kjører 5x5). Etter settet følte jeg umiddelbart smerte i venstre kne når jeg gjorde knebøy, til og med uten noen belastning. Det viste seg også senere samme økt at jeg også får vondt på samme sted når jeg gjør markløft også.

På trening idag (torsdag) forsøkte jeg på nytt. Selv om det ikke gjør vondt når jeg tar knebøy uten belastning, så kommer det krypende inn etterhvert med en gang jeg har noe belastning (skulle varme opp med bare stanga, altså patetiske 20kg, og kjente at det begynte å komme etter cirka 7 rep). Så jeg fikk heller ikke kjørt knebøy idag. Markløft gikk heller ikke. Forsøkte benpress også, like vondt som knebøy.

Gjør ikke noe vondt sånn ellers når jeg går eller løper. Er bare når jeg gjør knebøy og markløft.

Bare lurer på om noen andre har skadet kneet sitt på knebøy ved å ikke varme opp? Og isåfall, hvor lang tid tok det før det gikk over, eller måtte dere til lege?
Ganske kjipt å ikke kunne ta hverken knebøy og markløft når man kjører 5x5 program, med tanke på at omtrent hele programmet er basert rundt disse øvelsene. Jaja, har iallefall lært hvor viktig det er å varme opp, den harde veien  Tongue

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Smerte i kneet under knebøy
« #1 : 22. juni 2008, 14:18 »
Forsøkte idag (søndag)... Ingenting uforandret siden torsdag. Burde jeg oppsøke lege, eller gi det en uke til uten noen belastning?

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Smerte i kneet under knebøy
« #2 : 22. juni 2008, 14:21 »
Hvor i kneet gjør det vondt da?

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Smerte i kneet under knebøy
« #3 : 22. juni 2008, 14:27 »
fryseboks,

Slike problemer stammer veldig ofte fra hofta, eller rettere sagt underaktivering av setemuskulaturen (deriblant glut. medius). Så integrer aktiveringsøvelser dette i oppvarmingsrutinen din.

Du bør uansett komme deg til en osteopat eller naprapat (personlige preferanser) for å få utredet problemet så fort som mulig da det kan være mer alvorlige probelmer. Smiley

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Smerte i kneet under knebøy
« #4 : 22. juni 2008, 17:43 »
fryseboks,

Slike problemer stammer veldig ofte fra hofta, eller rettere sagt underaktivering av setemuskulaturen (deriblant glut. medius). Så integrer aktiveringsøvelser dette i oppvarmingsrutinen din.

Du bør uansett komme deg til en osteopat eller naprapat (personlige preferanser) for å få utredet problemet så fort som mulig da det kan være mer alvorlige probelmer. Smiley

Hvor i kneet gjør det vondt da?

Øvre del på høyre side.. er på venstre kne.

Men det er virkelig merkelig... Tidligere på dagen skulle jeg sjekke hvordan det lå ann, og fikk vondt et bare noen få reps uten noen belastning... Men når nettopp sjekket jeg igjen, og kjørte sikkert 30-40 reps uten at jeg merket noe... La dog mer fokus på å ha rette føtter osv, kanskje teknikken min bare ikke er helt tipptopp? Men jeg er forsatt litt usikker; Skal du ha helt rette føtter på knebøy, eller skal de stikke litt ut?

Og eirik, jeg gir det en uke til uten noen trening av ben før jeg går til lege... Er ikke snakk om noe veldig dramatisk her, startet bare litt brått. Har heller aldri hatt vondt i knærne tidligere.

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Smerte i kneet under knebøy
« #5 : 27. juni 2008, 20:44 »
Forsatt vondt idag, kommer etter cirka 3 set med knebøy... Og markløft var det ikke snakk om, kom med en gang. Skal på ferie nå, så tenker at jeg lar kneet hvile tilstrekkelig (ikke noe knebøy på en stund). Hvis det forsatt er problemer når jeg kommer jeg drar jeg til lege.

bigdawg

  • Gjest

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Smerte i kneet under knebøy
« #7 : 27. juni 2008, 21:20 »
Vist du ikkje allerede gjør det:
Ass to the grass når du kjører knebøy.
Varm opp og tøy litt før du begynner med bøyen.
Driv med litt beveglighets trening / tøying i tillegg..

Hjelpte ihvertfall på kneet mitt etter mye 90 graders bøy, og 0 tøying, for et par år siden..

Kjører ganske godt under parallel. Tror jeg skal prøve noen aktiveringsøvelser etterhvert også.

Men i og med at det ikke kommer før sånn tredje sett med knebøy så vil det muligens gå over av seg selv hvis jeg bare roer'n litt? Virker som om det er en skade som jeg har greid å "slå opp" igjen etter at den har delvis legget seg, med tanke på hendelsesforløpet så langt - først gjorde det vondt å ta bare knebøy uten noen belastning - noen dager etter gikk det greit med 5x5 oppsett i knebøy, noe vondt i siste sett - idag gjorde det vondt etter rundt 3 sett, og jeg kunne heller ikke ta markløft, gjør også noe vondt når jeg tar knebøy uten belastning.

Utlogget KnutMartin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

Sv: Smerte i kneet under knebøy
« #8 : 02. september 2008, 17:38 »
hei

Jeg har fått smerter og en svak hevelse på samme sted. Har du blitt bra av å hvile?

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Smerte i kneet under knebøy
« #9 : 03. september 2008, 21:30 »
hei

Jeg har fått smerter og en svak hevelse på samme sted. Har du blitt bra av å hvile?

Fikk diagnosert "Jumper's knee" av fysioterapeuten, google det hvis du vil vite mer. Han ga meg et benprogram som jeg skal følge i 12 uker før funksjonaliteten er gjenopprettet og jeg kan forsette som normalt med tung knebøy markløft osv.

Er selvfølgelig ikke sikkert at du har det samme som meg, så kom deg til fysioterapeut uansett.

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Smerte i kneet under knebøy
« #10 : 03. september 2008, 22:00 »
Mitt tips, ikke dra til fysioterapaut med kneskader! Jeg dro til fysioterapauten, trente litt øveler han ga meg, ga det støt og litt sånn, jeg hadde knepp i kneet, altså det virket som om kneet "hoppet på plass" når jeg rettet det ut. Etter 2500 kroner tok jeg MR, og jeg hadde en helt vanlig menisk skade! Han hadde visst ikke "sett" det, og jeg fikk operasjon og er nå nesten helt bra igjen! Selvsagt er nok ikke alle fysioterapauter slik, men det spørs veldig på kneskaden, noe er ikke innenfor kompetansen til fysioterapauter, og da får de seg noen letttjente spenn ved å gi deg behandling som egentlig ikke fungerer!

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Smerte i kneet under knebøy
« #11 : 04. september 2008, 17:34 »
Mitt tips, ikke dra til fysioterapaut med kneskader! Jeg dro til fysioterapauten, trente litt øveler han ga meg, ga det støt og litt sånn, jeg hadde knepp i kneet, altså det virket som om kneet "hoppet på plass" når jeg rettet det ut. Etter 2500 kroner tok jeg MR, og jeg hadde en helt vanlig menisk skade! Han hadde visst ikke "sett" det, og jeg fikk operasjon og er nå nesten helt bra igjen! Selvsagt er nok ikke alle fysioterapauter slik, men det spørs veldig på kneskaden, noe er ikke innenfor kompetansen til fysioterapauter, og da får de seg noen letttjente spenn ved å gi deg behandling som egentlig ikke fungerer!

Har sjekket litt rundt på nettet, og jumpers knee passer veldig godt med symptomene jeg har. Feildiagnoseringer vil alltid skje noen ganger uansett hva slags lege du er hos.

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Smerte i kneet under knebøy
« #12 : 04. september 2008, 20:23 »
Har sjekket litt rundt på nettet, og jumpers knee passer veldig godt med symptomene jeg har. Feildiagnoseringer vil alltid skje noen ganger uansett hva slags lege du er hos.

Legen sa det var vanlig, fysioterapauten sa det var en instabilitet, og han spurte i tillegg en annen som jobber på det senteret om kneskaden, han bare ristet på hodet. Symptomene stemte 100 %, hadde han åpnet en bok om "Mest vanlige kneskader" hadde han funnet det. Kanskje derfor jeg blir jævlig irritabel når jeg som 16 åring bruker 2500 spenn ut av egen lomme på fysioterapaut som ikke kan en dritt, ei heller viderførere meg til en som faktisk klarer å fikse meg!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!