Skrevet av Emne: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?  (Lest 28611 ganger)

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« : 09. september 2008, 20:52 »
Hei!
Jeg leita litt rundt på forumet etter steder å poste dette emnet, men fant ingen forum som passe, derfor poster jeg her.

Jeg har lyst til å gå marinejeger/fallskjermjeger. Jeg lurer på om noen har tips/erfaringer fra en av disse? Jeg må bare si at jeg har høydeskrekk og er litt klaustrofobisk(spesielt trange lange rør som man ikke kan snu seg i), men jeg er villig til å presse disse to fobiene langt om jeg må(er og veldig forsiktig med ting, liker å planlegge ting, vet ikke om dette er et pluss eller minus). Jeg har 2 år igjen på vidergående(går 2. året om igjen.), og lurer på hvordan jeg bør utnytte disse 2 årene best mulig.
takk for alle svar =)
Blablabla

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #1 : 09. september 2008, 22:35 »
Trene allsidig med hovedfokus på utholdenhet.

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #2 : 09. september 2008, 22:56 »
Liker litt mer utfylte svar...

Splitten jeg driver med akuratt nå er:
mandag: styrke(studio)
tirsdag: jogging
onsdag: styrke(studio)
torsdag: jogging
fredag: styrke(studio)
(alle øvelsene er utholdenhets relatert.)

Lurer og på hva folk ville anbefale, marinejeger eller fallskjermjeger. Jeg skal gå en av dem.
Blablabla

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #3 : 10. september 2008, 00:52 »
Det fins egne treningsprogrammer på hjemmesidene til militæret (hint: Google). Fysisk er det mye vektlegging på seighet i kroppen(løpe med sekk, militærboots) pluss styrke med egen vekt. Marinejeger er den tøffeste varianten. Da må du være glad i vann =) både når det gjelder svømming i og under vann i kalde forhold. Om du har fysikken i orden står det mye på det psykiske om du blir tatt inn eller ei.

Utlogget Fex

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 88

Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #4 : 10. september 2008, 01:24 »
Kjør gjennom marinejeger programmet.. http://www.marinejeger.no/treningsprogram/pdf/treningsdagbok.pdf Og det avhenger også ganske mye på hvordan du gjør det på sesjon, burde skåre høyt på alt for å komme inn. Og hvis du tenker på å bli spesialjeger etterpå som er elitestyrken (med faktisk betaling Tongue) så burde du ta fallskjermjeger, de trener mer spesefikt på å vidreutvikle seg til spesialjeger.. Og opptaket fra fallskjermjeger --> spesialjeger er mye høyere enn fra marinejeger Smiley

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #5 : 10. september 2008, 08:12 »
Og opptaket fra fallskjermjeger --> spesialjeger er mye høyere enn fra marinejeger Smiley
hva mener du egentlig her? at spesialjeger er lettere å komme inn i, eller vanskligere?

Takk for gode svar ev og fex, lurer og på hva kroppsvekten bør ligge på rundt opptakstiden?
jeg hørte fallskjermjeger var 75-80kg, kan det stemme? Og hva med kroppsvekten til marinejeger opptaket?
Blablabla

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #6 : 10. september 2008, 08:34 »
Det spiller ingen rolle hva kroppsvekten din er for hvorvidt du kommer inn eller ei. Du må gjennomføre en del fysiske tester, men de er overkommelige for vanlige folk med litt trening. Som før sagt er mye av fokuset på utholdenhet, gjerne med sekk og utstyr, så det er det bra å trene på.

Utover den fysiske formen handler det like mye om mentale egenskaper. Du må like å ha det vondt, og du må tåle å være sliten, kald og sulten. Lenge. I tillegg må du finne deg i å gjøre ting som kan virke helt meningsløse, uten å klage. Skapinspeksjon i nærmeste veikryss, ubåtsøk i vannpytter, bananplukking i grantrær etc.

Lykke til  >Cheesy
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #7 : 10. september 2008, 08:36 »
For å bli spesialjeger så må du fullføre førstegangstjenesten som fallskjermjeger eller marinejeger.. Dette er liksom inngangsbilletten til spesialjeger troppen.
Som fallskjermjeger så man hoppe i fallskjerm og rappelere fra alle tenkelige ting (bygninger, tårn, helikopter m.m). Dette er fra høyden, så man bør ikke ha høydeskrekk.
Som marinejeger, så liger det også litt i navne.. Man bør ikke ha vannskrekk og være landkrabbe.

Du trener alt for lite kondisjon, og du må gå mye turer med full oppakning, over lengre tid.
Dvs. tung sekk med 50% kroppsvekt inkledd mye klær med armor (felt vest på 10kg). ++
Stå opp på tom mage og løp 3km, det må de igjennom daglig før frokost..
Er du avhengig av mye mat så sliter du. Mat får du kun "etter når det passer befalet".
Mye mindre mat enn du kunne tenkt deg. Kroppen skal gjennom et smerte he**, så  ikke tro at du tror du vet hva smerte er, det gjør du nok dessverre feil.
Treningsprogrammet på sidene til millitære er ikke halvparten så harde som de faktisk forhold under perioden. Ikke for å skremme deg, men opplegget er så hardt at de får personene selv til å gi opp, enn at de sier game over til deg.

Mener at det var ca. 2000 søkere etter den reklamefilmen som ble vist på tv for 1 år siden.
Av dem så kom noen hundre kommer inn.
30 stk fullførerte eksamensuken i Scotland.. Kanskje dette gir innblikk over hvordan det er? Smiley

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #8 : 10. september 2008, 09:06 »
Joda, jeg har lest litt rundt nedd, og har hørt hvor jævlig det er, men jeg kan si at jeg ikke har opplevd den type smerter ENDA... Jeg får vel ta å trene kondis sammen med styrkeøktene og for å ta meg inn, men jeg har 2 år på meg, og det burde holde i massevis. Noen sier dette å blir slapp og tenker de har lang tid, skal ikke skje meg.

Når det kommer til det med kroppsvekt, så er jeg sikkert på at en venn av meg på sesjonen snakka med en marinejeger/fallskjermjeger(mulig det var annet personell og) som nevnte at 75-80kg var en grei vekt å ligge på. Når det er sagt så vil man jo ikke veie lite heller, eller for mye. så jeg tenker jeg går for den vekten. ligger på 70kg nå, tenker jeg går opp til 80-85kg nærmere opptaket. Såklart har utholdenheten / styrken mer og si, men idell vekten sies å ligge her.
Blablabla

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #9 : 10. september 2008, 09:27 »
Hold deg på dine 70 kg du, ingen vits i å bulke seg opp. Begynn å løp, og løp mye. Tren massevis med push ups, situps, chins, hang ups og statisk styrke.

Ta deg noen fisketurer på fjellet da vel, med laaaange gåturer, kart og kompass. lærer mye mer enn man på forhånd tror av slike ting også.

Klart tjenesten og spesielt rekrutten er knallhard, men det store frafallet skyldes at de fleste ikke har den fjerneste anelse om hva de går til, og stiller altfor uforberedt. Trener du systematisk på dette i 2 år før inntaket, og trener hardt og målbevisst, greier du deg helt fint gjennom vil jeg tro.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #10 : 10. september 2008, 11:12 »
En annen ting jeg lurer på er om Fallskjermjeger er like harde på alle fysiske/psykiske(kondisjon/styrke/det mentale osv.) felter som på marinejeger?
Blablabla

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #11 : 10. september 2008, 12:28 »
En annen ting jeg lurer på er om Fallskjermjeger er like harde på alle fysiske/psykiske(kondisjon/styrke/det mentale osv.) felter som på marinejeger?

De liker å fremheve forskjellene seg imellom, men min påstand er at underveis vil du ikke merke noen vesentlig forskjell uansett hva du velger. Du kommer til å ha stunder der alt er like jævlig uansett.  Grin

Tren på å gå med tung sekk, lær deg å bruke kart og kompass, sørg gjerne for å være godt svømmedyktig, og prøv å gå lange turer med lite mat. Det er mye lettere å komme gjennom slike opptak dersom du er vant til å fungere når du er trøtt og sulten.

En del av vurderingen handler også om hvorvidt du er flink til å lede/ bli ledet, så det skader ikke om du leser en bok om gruppeprosesser og grunnleggende lederskap på forhånd. Ei heller om du faktisk tar på deg et verv eller to, bare for å ha prøvd hvordan du fungerer når du må samarbeide med andre. Det er bedre å finne det ut i trygge omgivelser, enn å oppdage at du er ubrukelig i et lag så sant du ikke får bestemme midt under et opptak.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #12 : 10. september 2008, 13:25 »
Det er bedre å finne det ut i trygge omgivelser, enn å oppdage at du er ubrukelig i et lag så sant du ikke får bestemme midt under et opptak.

Jeg fant tidlig ut at jeg klarte meg fint i felt. Klubba ned to lagkamerater med kolben på AG-3en, og lettet de for ammo, vann og matrasjoner. Ble aldri skikkelig sulten iløpet av de to ukene jeg.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #13 : 10. september 2008, 14:08 »
Jeg fant tidlig ut at jeg klarte meg fint i felt. Klubba ned to lagkamerater med kolben på AG-3en, og lettet de for ammo, vann og matrasjoner. Ble aldri skikkelig sulten iløpet av de to ukene jeg.
hehe, ja det hadde tatt seg ut, takker for svar, og vist det er noen som har mer å komme med er det bare å skrive på. Jeg tror jeg går for fallskjermjeger, siden jeg har en god venn som skal prøve å komme inn dit, men hvem vet, kanskje jeg ombstemmer meg.. Har jo fortsatt 2 år å bestemme meg, så jeg finner nok det ut på den tiden.
Blablabla

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Tips om marinejeger/fallskjermjeger?
« #14 : 10. september 2008, 14:18 »
Hvis du har autoritetsproblemer må du legge dem igjen hjemme! Klarer du det fysiske er du på god vei. Du må ha en positiv innstilling og stå på vilje. Dersom du klarer å hjelpe laget ditt til å fullføre de oppgaver dere bli satt til er det et stort pluss i margen. F.eks. at du hjelper andre med å løse deres oppgaver hvis du er ferdig med dine.

De fleste ønsker å sitte på ræva og hvile så fort oppgaven er løst, men instruktørene ligger i buskene og følger med på om du har lagvilje eller bare tenker på deg selv!
Education is important, but big biceps are importanter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!