Skrevet av Emne: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show  (Lest 88172 ganger)

Utlogget Johannes Doperen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

  • GET BIG - HAVREGRYN!
Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #180 : 12. september 2008, 10:54 »


Men uten bevis bør alle være varsomme med å la munnen løpe løpsk.

What he said... Smiley

Når det gjelder norge og norske forhold (for å se bort fra de 6000 positive testene internasjonalt), så _vet_ jeg at positive tester har blitt sett bort fra før mesterskap.

En styrkeløfter på landslagsnivå testet positivt på en test tatt i konkurranse i Norge. Dette fikk ingen konsekvenser etter noen runder mellom forbund, utøver og ADN, da denne testen ville ført til utestengelse på livstid hvis det ble dom.

Dette er ikke noe angrep på styrkeløft, bare en forklaring. Joda, det snuskes og lures i norge også. Men de lurer neppe strongmennene, for de bryr seg ganske enkelt ikke om hva vektløftere eller skiløpere gjør og ikke gjør. Disse som doper seg i idretten lurer da bare seg selv og sine venner.
I don't care if I die young, as long as the coffin is big!

Utlogget sjukflexen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #181 : 12. september 2008, 11:03 »
Denne diskusjonen er en diskusjon hvor man aldri kan komme til enighet. Selv tar jeg avstand fra aas, men uansett hvordan man vrir eller vender på det er det ikke "ulovlig" å bruke prestasjonsfremmende stoffer innenfor strongman. De har verken samarbeid med antidoping eller ligger under NIF. Reglene er like for alle som ønsker å konkurere innenfor strongman. Det er ihvertfall ingen måter man kan lure seg til seier slik som i idretter under NIF ( hvis man klarer å lure testen på ett vis) , med tanke på at man kan bruke "hva" man enn ønker, og om man er villig til å gjøre det er et etisk spørsmål man må stille seg selv. Som jeg tar jeg avstand fra aas. Men strongman er vanvittig bra underholdning!

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #182 : 12. september 2008, 11:39 »
Det viktigste skillet her går mellom hva som faktisk er ulovlig, enten ved norsk lov eller idrettens eget regelverk hva angår doping, og hva vi skulle ønske var ulovlig.

Så vidt meg bekjent gjennomfører IFSA en helsetest, for å se at misbruket skjer i kontollerte former (min tolkning). Pudz fikk vel en smekk på fingrene for noen år siden i forbindelse med en slik test? NSM har kontrakter som forbyr utøverne å bruke, men det blir ikke testet. Hva som står i kontraktene til VPC, WSM etc vet jeg ingenting om.

Vi vet at doping er et utbredt fenomen i idretter som sykling, friidrett, styrkeløft, vektløfting, fotball, sprangridning, svømming, langrenn, skiskyting og skyting, likevel blir flere av disse tilgodesett med timesvis av tv-tid hver uke på norske kanaler. Kanskje er det fordi mange av disse utøverne ikke bærer dopingbruken sin synlig på kroppen, kanskje er det fordi prestasjonene er så fjernt fra det vanlige folk prøver på at de ikke skjønner hvor absurd det de gjør faktisk er, eller så er det for mange utøvere som også er tilskuere og som holder kjeft, eller det er for mye penger i det til at noen tør å si fra. Ikke vet jeg.

Dersom noen ønsker å fjerne strongmansirkus, eller andre aktiviteter som blir assosiert med doping, fra tv kan de jo melde seg inn i lokalpolitikken og etterhvert komme seg i en posisjon der de kan fremme lovforslag og utøve makt på en måte som er forenlig med demokrati, og ikke bruke journalisters manglende kritiske sans til å henge ut dem man ikke liker?



Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Lastinline

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 440
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 440

Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #183 : 12. september 2008, 11:53 »
Det viktigste skillet her går mellom hva som faktisk er ulovlig, enten ved norsk lov eller idrettens eget regelverk hva angår doping, og hva vi skulle ønske var ulovlig.

Så vidt meg bekjent gjennomfører IFSA en helsetest, for å se at misbruket skjer i kontollerte former (min tolkning). Pudz fikk vel en smekk på fingrene for noen år siden i forbindelse med en slik test? NSM har kontrakter som forbyr utøverne å bruke, men det blir ikke testet. Hva som står i kontraktene til VPC, WSM etc vet jeg ingenting om.

Vi vet at doping er et utbredt fenomen i idretter som sykling, friidrett, styrkeløft, vektløfting, fotball, sprangridning, svømming, langrenn, skiskyting og skyting, likevel blir flere av disse tilgodesett med timesvis av tv-tid hver uke på norske kanaler. Kanskje er det fordi mange av disse utøverne ikke bærer dopingbruken sin synlig på kroppen, kanskje er det fordi prestasjonene er så fjernt fra det vanlige folk prøver på at de ikke skjønner hvor absurd det de gjør faktisk er, eller så er det for mange utøvere som også er tilskuere og som holder kjeft, eller det er for mye penger i det til at noen tør å si fra. Ikke vet jeg.

Dersom noen ønsker å fjerne strongmansirkus, eller andre aktiviteter som blir assosiert med doping, fra tv kan de jo melde seg inn i lokalpolitikken og etterhvert komme seg i en posisjon der de kan fremme lovforslag og utøve makt på en måte som er forenlig med demokrati, og ikke bruke journalisters manglende kritiske sans til å henge ut dem man ikke liker?






"Kanskje er det fordi mange av disse utøverne ikke bærer dopingbruken sin synlig på kroppen"

Jepp, akkuratt som om det er værre å dope seg og få en kropp som en grekisk gud og styrke som en okse nettopp pga at dette synes på kroppen, enn å dope seg i foreksempel friidret hvor treningsmetoden å målene er noe helt annet og som ikke synes så godt på kroppen, men heller utspiller seg i eksplosivitet, kondisjon og hurtighet!
Gutt 21 år
Mark: 240kg
Knebøy: 220kg
Benk: 160kgX5 100kgX25

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #184 : 12. september 2008, 11:59 »

"Kanskje er det fordi mange av disse utøverne ikke bærer dopingbruken sin synlig på kroppen"

Jepp, akkuratt som om det er værre å dope seg og få en kropp som en grekisk gud og styrke som en okse nettopp pga at dette synes på kroppen, enn å dope seg i foreksempel friidret hvor treningsmetoden å målene er noe helt annet og som ikke synes så godt på kroppen, men heller utspiller seg i eksplosivitet, kondisjon og hurtighet!

Det var ikke meningen å fremstille det som at det er verre å dope seg til å bli svær, enn det er å dope seg til å løpe langt. Det jeg mente å si er at det nok er lettere å se at en strongman på 190cm og 150kg med sixpack og blodårer overalt har jukset med havregrøten, enn det er å se det samme på en sprinter på 175cm og 80 kg. Mitt poeng er altså at misbruket er mer umiddelbart iøyenfallende på en strongman enn det er på mange andre utøvere.

Forøvrig skiller jeg ikke på best og verst. Er det ulovlig så er jeg mot, og er det lovlig må jeg akseptere det, det er en del av min kontrakt med samfunnet.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Lastinline

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 440
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 440

Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #185 : 12. september 2008, 12:06 »
Det var ikke meningen å fremstille det som at det er verre å dope seg til å bli svær, enn det er å dope seg til å løpe langt. Det jeg mente å si er at det nok er lettere å se at en strongman på 190cm og 150kg med sixpack og blodårer overalt har jukset med havregrøten, enn det er å se det samme på en sprinter på 175cm og 80 kg. Mitt poeng er altså at misbruket er mer umiddelbart iøyenfallende på en strongman enn det er på mange andre utøvere.

Forøvrig skiller jeg ikke på best og verst. Er det ulovlig så er jeg mot, og er det lovlig må jeg akseptere det, det er en del av min kontrakt med samfunnet.

skjønner! Jeg mente at å sende strongman på tv ikke er noe værre enn å vise andre type fysiskeidretter, for juks å fanteri er ikke å komme utenom uansett!

Mange som trekker den konklusjonen ja når de ser en godt trent fyr med muskler og hele pakka, men ingen som sier noe på en liten, tynn og spinkel syklist som er proppa full med testosteron og EPO!

Har en kompis som hele tiden blir beskyldt for å bruke anabole steroider, men som aldrig har rørt så mye som en boks med kreatin, mens en annen kompis har kjørt noen kurer og ingen som konkluderer med at han har kjørt på med anabole steroider, litt morro egentlig:)
Gutt 21 år
Mark: 240kg
Knebøy: 220kg
Benk: 160kgX5 100kgX25

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #186 : 12. september 2008, 12:08 »
Når det gjelder doping og lovlighet i hennold til norsk lov så er det jo forbudt å dstribuere og selge. Derfor er jo egentlig doping ulovlig. og slike kan man kun skaffe via lege som skriver ut resept. Leger skriver ut til syke folk og derfor bør vel dopere på seg selv som syke.  Wink

Strongman testinger går vel mer ut på å hindre skandaler ved at noen faller død om på konkuranse. Så vidt jeg vet er sentralstimulerende som amfetamin det eneste som i realiteten ikke er tilatt pga faren for død pga at man kan presse seg for hardt.

Aktiv styrkeløfter

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #187 : 12. september 2008, 12:17 »

For min del bryr jeg meg ikke om lovligheten, men det faktum at unge mennesker dør, får alvorlige skader og andre problemer som dukker opp som følge av bruk av steroider og annet dop.

Når godt trente mennesker dør i en alder av 20-40 år forklares det ofte med en medfødt hjertefeil osv noe som er en ønske-tenkning, så skrives det at vedkommende døde mens han gjorde det han elsket, noe som er piss, hvis en person er fornøyd med å dø som 25-30 år og etterlate seg barn og kone/samboer mm så tror jeg ikke på det.

Samme klisjeen kommer når basehopper smeller i fjellveggen og henger hardt skadd før de dør, regner med at det ikke er noe særlig å trakte etter.

Her snakker du igjen om hva du mener og ønsker. En av fordelene/bakdelene vad å bo i et liberalt demokrati er akkurat det at folk i stor grad står fritt til å velge sine laster selv. Alkohol, tobakk, kaffe og sjokolade har alle vært forbudt i flere land, fordi noen hadde et ønske om å beskytte folk fra seg selv. Etterhvert har de aller fleste land åpnet opp for bruk av flere og flere stoffer som ikke antas å ha en veldig negativ påvirkning på andre enn brukeren. Når vi så ser på de beviste konsekvensene av alkohol og tobakk spesielt, virker det noe søkt å ha et så anstrengt forhold til prestasjonsfremmende midler, eller?

Igjen, har du et så sterkt ønske om et totalforbud og en kriminalisering av bruk og oppbevaring av slike preparater; ta kontakt med din lokale stortingsrepresentant, og forklar ham problemet. Det er der avgjørelsen må tas.

Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #188 : 12. september 2008, 12:25 »
En ting er å hindre at folk skader seg selv. Men ut fra et samfunnsmessig synspunkt så vil det også medføre at hvis færre skader seg selv vil også helseutgiftene og skattpengene vår gå til mere, la oss si nyttige ting enn selvpåførte dopingskader.

Aktiv styrkeløfter

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #189 : 12. september 2008, 12:26 »
Et viktig poeng man må skille er jo at alle idretter som er tilknyttet Norges Idrettsforbund (og andre respektive idrettsforbund), og de som står utenfor. Er man medlem av (eksempelvis) Norges Idrettsforbund er man underlagt WADA sitt reglement og er dermed å betrakte som ren inntil det motsatte er bevist. Grunnen er jo ganske enkelt at man kan bli testet når og hvor som helst (i teorien), og dermed er å betrakte som ren inntil noe annet blir brakt på det rene - dette gjelder enten man driver med stryrkeløft, friidrett, utfor, skyting osv osv.

Saken her er jo at strongman burde vært tilknyttet NIF for at deres antidopingpolicy skulle vært gyldig. Å proklamere at utøverne er dopingfrie er en ting, men så lenge man samtidig ikke er villig til å bli en del av NIF og dermed innføre tester snakker vi om et "Janus-ansikt" her...

Hva saken egentlig dreier seg om vet jeg ikke - noen hevder at Bull-Hansen er snurt fordi strongman får mer oppmerksomhet enn styrkeløft, men hvis hans intensjon (les: hans intensjon) var å belyse det etiske spørsmålet som omhandler doping er saken en annen. Den diskusjonen har de fleste idretter på et eller annet tidspunkt tatt opp, og jeg syns man må få lov til å stille spørsmålstegn uten at man hele tiden skal bli beskyldt for det ene eller andre...


Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget lolitz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 254

Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #190 : 12. september 2008, 12:40 »
jeg skjønner ikke hvorfor folk skal ha det som fanesak å bekjempe doping. det er et knøttlite samfunnsproblem.
folk burde heller se mot alkohol og narkotika, som raymond så fint påpekte.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #191 : 12. september 2008, 12:41 »
Till alle: se en film som heter bigger faster stronger....Alkhol og tobakk dreper 10.000vis mere eller steroider i amerika er det 3 dødsfall per år pga steroide misbruk,som kan bevises till det...75.000 dør av alkohol vert år,som kan direkte bevises till det,435.000 dør av tobakk hvert år som kan direkte bevises till det..hva er farligeste???kanskje forby staten og selge alkohol og tobakk istedet så kan vi ta det minst farlige till slutt...få bort alkHol som er like farlig som alt annet rusmiddel..at det er lov fatter jeg ikke..90pros av all vold i norge blir begått i fylla..steroider er det sisste dere trenger og tenke på..

De felles konvensjonene de fleste menneskene besitter tilsier at alkohol og tobakk er akseptert som en del av vårt samfunn, men jeg er enig i at både forbrukere og staten bør vurdere å gjøre noe for å begrense bruken av disse rusmidlene da senskadene av disse midlene koster oss ufattelig mye penger hvert år, men også i form av liv og helse.

Saken her er nå fortsatt den at doping er i en gråsone - det er ikke ulovlig å benytte pr det norske regelverket, men det er noe mange ikke ønsker å se aksepter likevel. Ved å sende aktiviteter hvor man ikke utfører dopingtester på TV kan det tenkes at noen anser dette som å bryte med uskrevne, etiske regler. At dette legaliserer doping, og at holdningen er at "man kan gjøre hva man vil så lenge man er snill og grei".

Men som sagt; jeg vet ikke hva Bull-Hansens egentlige tanke var da han skrev innlegget, men hvis han vil få debatt rundt strongman og deres noe frynsete rykte mtp dopingtester syns han er i hans fulle rett til det. Debatt har aldri skadet noen, men den må holdes på et saklig nivå. Hvis det er av misunnelse pga at strongman har fått et fotfeste innen riksdekkende media som styrkeløft ikke har fått er jeg enig i at hans utspill er noe upassende. Da burde man heller fokusere på hva styrkeløft kan gjøre bedre for å bli mer attraktivt for seerne.

Uansett; så lenge vi ikke vet bakgrunnen for innlegget ender vi bare opp med å tillegge Bull-Hansen meninger han har eller kanskje ikke har. Vi tillegger ham egenskaper vi ønsker at han har slik at han, ut ifra vår tolkning av hva han blir sitert på, sier det vi ønsker eller det vi ikke ønsker. Konsekvensen av dette blir at vi enten forsvarer ham eller ytrer misnøye mot hans uttalelser.

Det hele ville blitt mye klarere hvis han kunne klargjøre helt og fullt hva han mener er essensen i innlegget sitt slik at vi kan diskutere de faktiske forhold, og ikke det vi tolker er det faktiske forhold.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Lastinline

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 440
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 440

Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #192 : 12. september 2008, 12:42 »
Till alle: se en film som heter bigger faster stronger....
Alkhol og tobakk dreper 10.000vis mere eller steroider. I amerika er det 3 dødsfall per år pga steroide misbruk,som kan bevises til det... 75.000 dør av alkohol vert år,som kan direkte bevises till det og 435.000 dør av tobakk hvert år som kan direkte bevises till det..hva er farligeste?
kanskje forby staten å selge alkohol og tobakk istedet så kan vi ta det minst farlige til slutt...
få bort alkohol som er like farlig som alle andre rusmidler..
at det er lov fatter jeg ikke..
90% av all vold i norge blir begått i fylla.. steroider er det siste dere trenger å tenke på..

Nå må du jo ta antall steroide brukere iforhold til hvor mange som røyker og drikker!!

Men er ikke noe tvil om at røking, drikking, dårlig kosthold og lite trening er skadelig for kroppen!
Gutt 21 år
Mark: 240kg
Knebøy: 220kg
Benk: 160kgX5 100kgX25

bad-boy

  • Gjest
Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #193 : 12. september 2008, 12:45 »
De felles konvensjonene de fleste menneskene besitter tilsier at alkohol og tobakk er akseptert som en del av vårt samfunn, men jeg er enig i at både forbrukere og staten bør vurdere å gjøre noe for å begrense bruken av disse rusmidlene da senskadene av disse midlene koster oss ufattelig mye penger hvert år, men også i form av liv og helse.

Saken her er nå fortsatt den at doping er i en gråsone - det er ikke ulovlig å benytte pr det norske regelverket, men det er noe mange ikke ønsker å se aksepter likevel. Ved å sende aktiviteter hvor man ikke utfører dopingtester på TV kan det tenkes at noen anser dette som å bryte med uskrevne, etiske regler. At dette legaliserer doping, og at holdningen er at "man kan gjøre hva man vil så lenge man er snill og grei".

Men som sagt; jeg vet ikke hva Bull-Hansens egentlige tanke var da han skrev innlegget, men hvis han vil få debatt rundt strongman og deres noe frynsete rykte mtp dopingtester syns han er i hans fulle rett til det. Debatt har aldri skadet noen, men den må holdes på et saklig nivå. Hvis det er av misunnelse pga at strongman har fått et fotfeste innen riksdekkende media som styrkeløft ikke har fått er jeg enig i at hans utspill er noe upassende. Da burde man heller fokusere på hva styrkeløft kan gjøre bedre for å bli mer attraktivt for seerne.

Uansett; så lenge vi ikke vet bakgrunnen for innlegget ender vi bare opp med å tillegge Bull-Hansen meninger han kanskje ikke har. Vi tillegger ham egenskaper vi ønsker at han har slik at vi, ut ifra vår tolkning av hva han blir sitert på, enten sier det vi ønsker eller det vi ikke ønsker. Konsekvensen av dette blir at vi enten forsvarer ham eller ytrer misnøye mot hans uttalelser.

men doping er lovlig i norge,så når folk aksepterer alkhol og tobakk så aksepter doping det er mye mildere en oven nevnte midler..tipper mange styrkeløftere både drikker og røyker..da gjør di noe som er farligere en og dope seg...Nå sier ikke jeg at alle i strongman er dopet,men jeg sier aksepter aas for det er lov og bruke i norge..aksepterer mann røyk og alkhol,så slutt og prat om doping ass..blir for domt!!

Utlogget Rørosingen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

Sv: Kritiserer TV 2 for Strong Man-show
« #194 : 12. september 2008, 12:46 »
Till alle: se en film som heter bigger faster stronger....
Alkhol og tobakk dreper 10.000vis mere eller steroider. I amerika er det 3 dødsfall per år pga steroide misbruk,som kan bevises til det... 75.000 dør av alkohol vert år,som kan direkte bevises till det og 435.000 dør av tobakk hvert år som kan direkte bevises till det..hva er farligeste?
kanskje forby staten å selge alkohol og tobakk istedet så kan vi ta det minst farlige til slutt...
få bort alkohol som er like farlig som alle andre rusmidler..
at det er lov fatter jeg ikke..
90% av all vold i norge blir begått i fylla.. steroider er det siste dere trenger å tenke på..

Latterlig å prøve å forsvare bruken av sterioder ved å sette fokus på andre onder som tobakk og alkohol.
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!