Skrevet av Emne: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?  (Lest 1776 ganger)

Utlogget Kreatinmann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 85

Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« : 14. september 2008, 00:57 »
Mitt mål er mest mulig volum.

DAG 1
Bryst: Benkpress 5x8-10 , pec deck 3x10 (flyes, skråbenk)
Triceps: Omvendt benkpress(holder stangen med omvendt grep) 3x10, pushdown 3x8-10, dips 3xmax

DAG 2
Rygg: Nedtrekk 5x10 , roing 3x8-10 , chins 3xmax
Biceps: Hantelcurl 3x10, hammercurl 3x10, preachercurl 3x8.

DAG 3
Hvile

DAG 4
Skuldre: Skulderpress i maskin 3x10, skulderpress 3x10, omvendt flyes 3x10-12, heve fremover 3x8-10.
**Ben: Leg Curls 3x10, Leg extesions 3x10, sittende tåhev 3x12-15.**

DAG 5
Hvile

DAG 6
starter på dag 1 igjen...


**= Sliter veldig med å få til noen øvelser på ben som passer meg. Skal prøve meg frem og finne noe bedre enn det våset som er nevnt.

Utlogget Kreatinmann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 85

Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #1 : 14. september 2008, 21:45 »
Bumpitybump!
Trenger litt hjelp med bygging. Føler at jeg ikke helt har forstått prinsippene. Folk sier så mye forskjellig.

"6 reps er det beste!"
"Nei, 8-10 reps er best!"
"Nei, ass. 12 reps på bygging!"

Utlogget Evensen

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 785
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 785

Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #2 : 14. september 2008, 21:54 »
progresjon, mat, hvile er viktigere enn hvor mange reps du tar...
Alder: 18 år    Høyde: 196 cm     Vekt: 88 kg

                                     
- ML: 155 kg old                    
- BP: 110 kg                         
- KB: 120 kg (?)           



Loggbok

Bildeprofil

Utlogget Hakono

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 913
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 913

Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #3 : 14. september 2008, 22:03 »
Mat og hvile tror jeg og har sånn halveis erfart at det er over halve treninga.
Gymløft (raw) :   Bøy: 145kg, Benk: 125kg, Mark: 3x160kg

Stevnepers:        Bøy: 140kg, Benk: 120kg, Mark: 200kg


17år, 182+cm over bakken.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64997.0
Min logg Smiley

Utlogget Kreatinmann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 85

Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #4 : 14. september 2008, 22:10 »
Fælt så koselige vi var her da! Men takk for svar Smiley
Skal holde meg på 10-12 tenker jeg =)
Hvor mange sett er best å ta? Holder det med 3, eller er 4-5 bedre?

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #5 : 14. september 2008, 22:12 »
Kreatinmann, du har beintrening som ei flatræva siameserkjerring fra Persia. Bøy og mark!

Fokuser heller på progresjon du. Det beste er variasjon. Periodiser mengde reps. Noen ganger trener du så lavt som 4-reps på baseøvelser, og andre ganger opp mot 12.
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Celdiir

  • Gjest
Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #6 : 14. september 2008, 22:16 »
1) Kremt... beindagen. Wink Men ser du er klar over den allerede så skal la deg være i fred med det! Forsøk følgende øvelser: Knebøy, frontbøy, hacklift, beinpress, bulgarsk knebøy, utfall, RDLs, natural glute-ham raise/nordic hamstring, lårcurl, stående og sittende leggpress. Masse å velge mellom!

2) "Folk" sier så forskjellige fordi "folk" ikke kan noe som helst om trening. Mange er dogmatiske og tror det som fungerer for dem er den eneste måten for alle og enhver. Vi har folk som ikke har endret treningsprogrammet deres på 10 år og står bomfast fordi det programmet fungerte jo for 10 år siden så da må det jo fungere nå (selv om det ikke har gjort det på 9 år). Derfor er det så vanskelig å prate med nybegynnere om trening. De øker på hva som helst og tror de har funnet verdens beste program på første forsøk og er eksperter.

Her er hemmeligheten: trening over tid fungerer!
Push tyngre vekt, spis, sov og gjenta det samme lenge nok. Gjør nødvendige forandringer underveis. En periode med øking av maksstyrken vil la deg pumpe med tyngre vekter ved en senere anledning.
Se på Yates, Coleman og flere andre byggere. De pusher tyngre vekter i alt fra 2 til 20 reps avhengig av øvelsene! Selv pumpguden Arnold har gjort sin dose med tunge knebøy, benkpress og markløft med lavt antall repper. Alt fra DoggCrapp til German Volume Training fungerer. Selv å øke totalen sin i styrkeløft med noen hundre kg har en tendens til å gi voldsomt mye kjøtt på kroppen! Det gjelder å finne hva som fungerer for deg, og husk at hva som fungerer bra i år ikke nødvendigvis er det beste for deg neste år. Å gå fra ei høyvolumsrutine til ei lavvolumsrutine kan ofte gi gode resultater, ikke fordi det ene er best, men fordi rutinene "utfyller" hverandre.

To bedre splitter (klassisk volumtrening splitt):

Dag 1: Rygg og bryst

Dag 2: Bein og legger

Dag 3: Armer og skuldre

eller (klassisk push/pull/underkropp)

Dag 1: Bryst, forside/side skuldre og triceps

Dag 2: Bein og legger

Dag 3: Rygg, bakside skuldre og biceps.

Bein og skuldre på en og samme dag er ikke optimalt av flere grunner. De to viktigste er:
1) Du finner mesteparten av kroppens muskler på underkroppen. Du trenger tiden din til å få trent disse, og når du er ferdig vil du mest sannsynlig være så sliten at skuldre er det siste du tenker på.
2) Skuldre brukes under alle flerleddsøvelser for overkroppen. Du trenger ikke så voldsomt mye knusing av disse. Med splitten du har ovenfor bruker du disse hver eneste treningsdag, og det er ganske mye for et lite og skadeutsatt ledd. På f.eks. German Volume Training er skuldertreningen reservert til et par sett hev for siden og baksiden av skuldrene på armdagen. Det høye volumet på bryst og ryggdagen gjør at man er nødt til å være forsiktig med skuldrene.

Utlogget Kreatinmann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 85

Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #7 : 14. september 2008, 22:18 »
Kreatinmann, du har beintrening som ei flatræva siameserkjerring fra Persia. Bøy og mark!


Er klar over det.
Derfor ** og beskrivelse for det står det.
Knebøy sliter jeg med. Lange ben, og sliv som fy. Skal prøve med på frontbøy neste gang jeg er på studio. Funker ikke det, blir det planker under hælene.

Celdiir

  • Gjest
Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #8 : 14. september 2008, 22:23 »
Er klar over det.
Derfor ** og beskrivelse for det står det.
Knebøy sliter jeg med. Lange ben, og sliv som fy. Skal prøve med på frontbøy neste gang jeg er på studio. Funker ikke det, blir det planker under hælene.

Og tøying + god oppvarming! Wink

Har du sett squat rx stickyen på styrkeløft-forumet, spesielt 1 og 5? Gjør dette til en del av din daglige rutine i noen uker og knebøy skal gå fint.
Jeg har også lange bein i forhold til overkroppen, men knebøy er ikke noe problem. Men frontbøy er en fin øvelse den også, absolutt.

Utlogget Kreatinmann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 85

Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #9 : 14. september 2008, 22:24 »
1) Kremt... beindagen. Wink Men ser du er klar over den allerede så skal la deg være i fred med det! Forsøk følgende øvelser: Knebøy, frontbøy, hacklift, , beinpress, , bulgarsk knebøy, utfall, RDLs, natural glute-ham raise/nordic hamstring, lårcurl, stående og sittende leggpress. Masse å velge mellom!

2) "Folk" sier så forskjellige fordi "folk" ikke kan noe som helst om trening. Mange er dogmatiske og tror det som fungerer for dem er den eneste måten for alle og enhver. Vi har folk som ikke har endret treningsprogrammet deres på 10 år og står bomfast fordi det programmet fungerte jo for 10 år siden så da må det jo fungere nå (selv om det ikke har gjort det på 9 år). Derfor er det så vanskelig å prate med nybegynnere om trening. De øker på hva som helst og tror de har funnet verdens beste program på første forsøk og er eksperter.

Her er hemmeligheten: trening over tid fungerer!
Push tyngre vekt, spis, sov og gjenta det samme lenge nok. Gjør nødvendige forandringer underveis. En periode med øking av maksstyrken vil la deg pumpe med tyngre vekter ved en senere anledning.
Se på Yates, Coleman og flere andre byggere. De pusher tyngre vekter i alt fra 2 til 20 reps avhengig av øvelsene! Selv pumpguden Arnold har gjort sin dose med tunge knebøy, benkpress og markløft med lavt antall repper. Alt fra DoggCrapp til German Volume Training fungerer. Selv å øke totalen sin i styrkeløft med noen hundre kg har en tendens til å gi voldsomt mye kjøtt på kroppen! Det gjelder å finne hva som fungerer for deg, og husk at hva som fungerer bra i år ikke nødvendigvis er det beste for deg neste år. Å gå fra ei høyvolumsrutine til ei lavvolumsrutine kan ofte gi gode resultater, ikke fordi det ene er best, men fordi rutinene "utfyller" hverandre.

To bedre splitter (klassisk volumtrening splitt):

Dag 1: Rygg og bryst

Dag 2: Bein og legger

Dag 3: Armer og skuldre

eller (klassisk push/pull/underkropp)

Dag 1: Bryst, forside/side skuldre og triceps

Dag 2: Bein og legger

Dag 3: Rygg, bakside skuldre og biceps.

Bein og skuldre på en og samme dag er ikke optimalt av flere grunner. De to viktigste er:
1) Du finner mesteparten av kroppens muskler på underkroppen. Du trenger tiden din til å få trent disse, og når du er ferdig vil du mest sannsynlig være så sliten at skuldre er det siste du tenker på.
2) Skuldre brukes under alle flerleddsøvelser for overkroppen. Du trenger ikke så voldsomt mye knusing av disse. Med splitten du har ovenfor bruker du disse hver eneste treningsdag, og det er ganske mye for et lite og skadeutsatt ledd. På f.eks. German Volume Training er skuldertreningen reservert til et par sett hev for siden og baksiden av skuldrene på armdagen. Det høye volumet på bryst og ryggdagen gjør at man er nødt til å være forsiktig med skuldrene.
Oi, tusen takk for godt svar! Skal følge rådene dine, prøve ut forskjellige benøveler og finne noe som passer meg =D

Hva er gode måten å trene baksiden av skuldre på?

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #10 : 14. september 2008, 22:27 »
Hva er gode måten å trene baksiden av skuldre på?

Søk på facepulls, YTWL og scap-pushups på youtube =)
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Lastinline

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 440
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 440

Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #11 : 14. september 2008, 22:33 »
hvem er du for tøffing da Angeltio... Voks opp, drit lei sånne brå kjekke dritt unger som tror de er noe pga at de har trent i 6 måneder og går med kaktuser under arma! på tide å vokse opp!!

til trådstarter:

Mark, Bøy, Benk, Militærpress og legg til 2-3 isolasjons øvelser pr base så er du godt på vei! Enkelt og greit!

Må åsså huske på kostholdet som er en av de viktigste faktorene for å vokse!
Gutt 21 år
Mark: 240kg
Knebøy: 220kg
Benk: 160kgX5 100kgX25

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #12 : 14. september 2008, 22:38 »
Mark, Bøy, Benk, Militærpress

Stangoing og chins også Wink
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Lastinline

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 440
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 440

Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #13 : 14. september 2008, 22:40 »
Gutt 21 år
Mark: 240kg
Knebøy: 220kg
Benk: 160kgX5 100kgX25

Celdiir

  • Gjest
Sv: Hvordan er dette programmet i mtp. bygging?
« #14 : 14. september 2008, 22:40 »
Oi, tusen takk for godt svar! Skal følge rådene dine, prøve ut forskjellige benøveler og finne noe som passer meg =D

Hva er gode måten å trene baksiden av skuldre på?

Foroverbøyd sidehev med manualer eller kabler, face pulls, roing med bredt grep og albuene ut eller denne øvelsen Coleman gjør ca: 3.10 ut i dette klippet: http://www.youtube.com/watch?v=r7O1HXL6vt0

Ellers er høyreps (12-15 ja selv 20 reps) hantelroing en god øvelse for hele ryggen + baksiden av skuldrene synes jeg: http://www.youtube.com/watch?v=WiH8BAK92Yk

Siden vi er litt inne på reps og sånt:
Personlig liker jeg å holde meg innom alt fra 2 reps til 40/50 reps! Mer enn 15 reps er derimot bare forbeholdt quads og hantelroinga. I markløft går jeg sjelden over 5 reps, mens i strakmark er alt over 10 derimot en fest. I knebøy er 4-6 det vanlige, med kan ta en 20 repper en gang i blant. På øvelser som hacklift kan jeg fokusere på lårene og presse opp 40 seige reps. Har også hatt med 50 reps i utfall, og det var noe jævelskap for å si det mildt (men lårene likte det - etter 50 reps oppdager du stølhet på mange morsomme plasser)! På benk, press over hodet, stangroing og pull-ups er alt fra 3-10 vanlig hos meg. Unntaket er som sagt hantelroing, og en gang i blant en repstest i dips og pull-ups. På de mindre øvelsene er jeg fra alt mellom 6-15. Aldri vær redd for å eksperimentere, men ikke eksperimenter så ofte at du aldri vet hva som funker heller da. Tongue  Finn et system slik at du har oversikt, lytt til kroppen og se hva som skjer.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!