Skrevet av Emne: Samletråd for spm  (Lest 645 ganger)

Utlogget KarlJonas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Samletråd for spm
« : 18. september 2008, 22:40 »
Samletråd for masse spm.

Jeg har inngått et veddemål med en kompis som går ut på mest mulig vekttap på en 3mnd periode. Jeg er 1.88 høy og veier 85-87 kg( Har ikke gått opp på den fryktede vekta enda).
Gjør ikke det her fordi jeg er overvektig men jeg har absolutt fett å brenne bort. Jeg trener for øyeblikket så godt som ingenting, men har en skoleveg på 3,5 kmb egge veier som jeg bekjemper med sykkelen, og det hjelper jo litt.

Spørsmålene mine er da som følger:

1. Kostholdet er selvfølgelig svært viktig. Mitt vanlige kosthold ser sånn ut:

Frokost(06.00): 2 (ganske fine) brødskriver med pepperskinke og 2 glass melk.
"Før-lunsj" (09.45) 2 (ganske fine) brødskiver med pepperskinke og en appelsinjuice/halvliter vann
Lunsj:(11.40) 3 av brødskivene med appelsinjuice / halvliter vann
Middag (16.40) Veldig varierende. Alt fra fisk til pølser og pommes (ca 50:50 sunt usunt)
Før kvelds (19.00) 2 skriver med 2 glass melk
Kveldsmat (22.20) 2 skriver med 2 glass melk
___________________________________________________________________________________________________________________________________

Det er forresten snakk om lettmelk 1,0% fett.

a)Her må det helt sikkert byttes ut noe greier. Frokosten er vel grei bortsett fra at jeg sikkert kan bytte ut med grovt brød - Hva slags brød? (Melk er obligatorisk om morningen)

b) "Før-lunsjen" (De kule kaller det vel kanskje brunsj), kan jeg sikkert bytte ut med noe frukt? - Hva slags frukt? Appelsin greit? Hvordan er det er med juicedrikking?

c) Middagen - Når man bor hjemme er det ikke bare bare og kjøpe kylling hver dag og leve på det. Hvordan gjør jeg det med den usunne maten jeg blir servert? Er det lurt å ta den på dager jeg ikke trener eller omvendt?

d) Før kvelds: Byttes ut med frukt det også? Salat?

e) Kveldsmaten blir som frokosten tenker jeg. Innspill?

f) Godterier og brus? En dag i uka - "spisedag"? New energy? Sportslunch?

g) Hvor mye vann skal man drikke? 2L? 3L?

____________________________________________________________________________________

2. Treningen

Treningen er vel det viktigste i en slik slankeperiode.
a) Langkjør eller intervaller?
b) Gerilja kardio eller spinning? Variere?
c) Trene styrke? (Gjør ikke dette til vanlig)
d) Hvor ofte burde jeg trene? (vil ikke gå lei, men har en sånn konkuranseinnstilling at jeg sikkert kan trene nesten hver dag. Hvordan spiser jeg før og etter trening?


_______________________________________________________________________________________

3 Hvile

a) Mener å ha lest at søvnen også er viktig i en slik periode. 6 timer per natt? 8 timer per natt?
b) Hvordan er det med en times søvn før trening?

___________________________________________________________________________________________

Selve veddemålet:

Jeg: 188cm 86kg
Han: 197cm 124kg

Vi deler inn vekta i prosent: Meg: 86/100 = 0,86. 0,86kg = 1%
                              Han: 124/100 = 1,24. 1,24kg = 1%
                             
Her har vi da altså x kr per % vi går ned. Er dette rettferdig? Han har sikkert mer å ta av enn meg. Vil jeg stoppe opp så tidlig at han har en fordel av det? Forklar takk Wink

________________________

Lang tråd med mange svar. Jeg kunne sikkert søkt rundt men håper det er greit jeg gjør det på denne måten. Bare å svare som skoleoppg med 1b) "ditt svar" osv.

På forhånd takk!

- KarlJonas.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!