Skrevet av Emne: For lite markløft?  (Lest 8086 ganger)

Utlogget NattJegeren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 176
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 176

For lite markløft?
« : 22. september 2008, 10:30 »
Mulig dette bør bli stemplet som overanalysering  Smiley, men jeg føler jeg har for lite markløft i programmet mitt. På samme tid er jeg redd for å legge bort øvelser som jeg mener er de beste, for rygg tykkelse. F.eks vil jeg alltid ha med foroverbøyd stangroing i en eller annen variant.

Her er programmet:

Treningsøkt A1   

Benk                                                       rp                            bryst                                               
Skulderpress sittende manualer               rp                           skuldre
 skullcrusher                                       rp                           triceps
Chins                                                     rp                          rygg bredde
t bar row med olymp. s.                         Ss                         rygg tykkelse
   

Treningsøkt A2   

Benkpress m/ manualer              RP                                 bryst
Militærpress                              RP                                skuldre
armhev m vekter                      RP                                 triceps
smale chins                               RP                                 rygg bredde
Stangroing                               SS                                   rygg tykkelse
   

Treningsøkt A3   

Skråbenk m/ manualer. hakk 3                    RP   bryst
Sittende skulderpress i maskin                     RP   skuldre
Smalbenk                                                   RP    triceps
Nedtrekk med omvendt smalt grep             RP   rygg bredde
Markløft                                   2 ss (6-9) (9-12)   rygg tykkelse

   

   
Treningsøkt B1   

Sittende biceps manualer skråbenk         RP             biceps
 hammercurl                                         RP      underarmer
Tåhevsmaskin                                        SS 12 - 15legger
Strake markløft                                      SS   bakside lår
Frondbøy                                     6-10 reps + wm   forside lår
   
Treningsøkt B2   
EZ-stangcurls biceps                     (vekt+stang)   RP   biceps
 omv g kabel curl                                            RP    underarmer
Leggpress i beinpressmaskin (sikring på!)              SS 12 -15reps legger
lårcurl                                                             RP      bakside lår
Knebøy                                                           6-10 ss   forside lår
Beinpress   widdowmaker                                   20 reps SS
   
Treningsøkt B3 (v+stang)   
Perfect curl                                                RP   biceps
omv g stang curl                                         RP   underarmer
Tåhev på stepstativ i knebøymaskin    12-15reps SS   legger
 good morning                                 12-15 reps SS bakside lår
frondbøy                         2x SS   6-8 reps + 9-12 reps      forside lår

-------------------------------------------


Jada, benkpress vil bli byttet ut  Wink

Og ja det er bare to øvelser for fremside lår, men jeg føler jeg må trene såpass ofte bøy for å holde på bevegelighet og teknikk.

Armhevninger med vekter en øvelse jeg har inne til vurdering, anbefales så langt.

Det er dette med markløft jeg lurer på, men kom med tips!

Utlogget NattJegeren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 176
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 176

Sv: For lite markløft?
« #1 : 22. september 2008, 11:36 »
Har nå klekket ut et forslag til markløft problemstillingen:

På treningsøkt A2, før stangroingen varmer jeg opp med 3 sett markløft. Ingen skikkelig tunge, men fine halv-lette markløft. Repsantall 20-15-10 kankje... Hva sier dere?

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Sv: For lite markløft?
« #2 : 22. september 2008, 14:11 »
Visst du skal kjøre DC, så ville jeg droppet å begynt å "fikse" på det. Det du kan gjøre, er å bytte ut en av de andre ryggtykkelse øvelsene med halv-mark. Men etter 4 år med DC så har jeg funnet ut at når man har mange øvelser som krever så mye av kroppen, så betyr det ingenting at markløft kommer annenhver uke.

Ser at du bruker frontbøy 2 ganger i programmet. Det ville jeg forandret på, selv om rep rangen er forskjellig. Jeg ville tatt beinpress vekk fra knebøy dagen og kjørt widomaker settet på knebøy og heller hatt beinpress som quadricepsøvelse istedefor frontbøy på en av de dagene.

Også usikker på om good mornings er god nok hamstring øvelse. Da vill jeg heller ha brukt sumo beinpress eller kanskje pull throughs:

http://www.weighttrainersunited.com/pullthrough.html

Utlogget NattJegeren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 176
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 176

Sv: For lite markløft?
« #3 : 23. september 2008, 14:39 »
Enig i at det er dumt å fikse på programmet....Men markløft er jo en nøkkeløvelse for det meste igrunn, er usikker altså.

Beinpress kommer til å bli flyttet ut av hele programmet og jeg er helt enig i at good mornings ikke er en super øvelse. Kommer til å erstatte den, muligens med pull throughs.

Takker for tips!

Utlogget Gullgutten

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: For lite markløft?
« #4 : 24. september 2008, 10:52 »
Bare kjapt spørsmål, man skal ikke kjøre widowmaker hver gang man tar knebøy/trener quads? ;o

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Sv: For lite markløft?
« #5 : 24. september 2008, 21:28 »
I "gamle dager" så stod det så i Dante sine skriverier. Men i seinere tid så viser det seg at han bare brukte det på enkelte klienter, og at det ikke trengs brukes av alle. Selv har jeg alltid bruk widowmaker sett på quadricepsøvelsene mine.

Utlogget Gullgutten

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: For lite markløft?
« #6 : 25. september 2008, 09:12 »
Aha, så man liksom bare putte inn en widowmaker om man vil? Smiley

Takk for svar btw!

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: For lite markløft?
« #7 : 27. september 2008, 06:10 »
Bruk Widowmaker set på alle Quad øvelsene dine.

Hvis du trenger mer Markløft så kan du gjøre rotere med Markløft, Stangroing eller Tbar og Rack Marklift (halv mark).

Så enkelt er det.

Gå til:  

Proteinbombe - pizza med kjøttbunn

Kosthold24.08.20192630

Og toppet med kyllingfilet!

Gikk ned 55 kg på 10 måneder

Intervju23.08.20198

Hun veide 160 kg på det meste og fikk så vidt plass i en vanlig personbil. Da tok hun grep!

Verdensrekord i Planken

Trening21.08.201969

Klarer du å stå i planken 2-3 minutter? Prøv å slå 4 timer og 20 minutter!

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019519

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.