Skrevet av Emne: High Intensity Training  (Lest 3072 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

High Intensity Training
« : 08. oktober 2008, 13:21 »
Mange klager over at de ikke har tid til å trene, men faktum er at grunnleggende styrke- og muskeløkende trening og utholdenhetstrening ikke trenger å ta mye tid i det hele tatt. Du kommer svært langt hvis du kan avsette kun 1 time i uka.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: High Intensity Training
« #1 : 08. oktober 2008, 19:24 »
Sitat
Av HITman, 08.10.2008

Jøss - er HITman tilbake?
Ingen vecka utan deca!

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: High Intensity Training
« #2 : 08. oktober 2008, 20:38 »
Mange klager over at de ikke har tid til å trene, men faktum er at grunnleggende styrke- og muskeløkende trening og utholdenhetstrening ikke trenger å ta mye tid i det hele tatt. Du kommer svært langt hvis du kan avsette kun 1 time i uka.

Les hele artikkelen her

Dukker dette tullet opp igjen  woot Svært langt med 1 t i uka er nok å ta i litt :Smiley
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget pernils

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

  • Ny dag Nye nederlag.....
Sv: High Intensity Training
« #3 : 09. oktober 2008, 13:40 »
Faen må du ikke gi tømrerene tro på at de er sterke bare av valg av yrke........
BP - 165,  mark - 225,  bøy - 4 x 210

Utlogget Bjarne G.T.

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 328

Sv: High Intensity Training
« #4 : 09. oktober 2008, 20:50 »
Kvifor må han skrive opp kor mykje han tek i kvar øving i ein artikkel?

Utlogget christian123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

Sv: High Intensity Training
« #5 : 10. oktober 2008, 17:32 »
Anbefaler folk å lese Heavy Duty av Mike Mentzer, det vil gi de som er kritiske ett helt annet syn på denne måten å trene på.

Utlogget Dummen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 133

Sv: High Intensity Training
« #6 : 11. oktober 2008, 11:45 »
Jeg kan med sikkerhet si at Mike Mentzer`s Heavy Duty H.I.T. er et dårlig program. Jeg har mer erfaring med det programmet enn de aller fleste, og kan svare på det aller meste rundt det. Alt er veldig logisk og fornuftig osv., men det fungerer ikke i praksis rett og slett. Bare se på Mike Mentzer; han investerte vel 30 år av livet sitt på utvikle programmet, og det fungerer ikke spesielt godt engang... så han kom ikke spesielt langt med all tenkingen sin.

 Det er et ordtak som lyder "du lærer kun ved å gjøre det".

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: High Intensity Training
« #7 : 08. desember 2008, 09:08 »
Arthur Jones og Mike Mentzer var to personer som nøt følelsen av å være kjettere.  Det gjorde godt for selvfølelsen å være de ene mot de mange, de som våget å tenke nytt, var såkalt 'politisk ukorrekt' osv.  Dette gjorde dem attraktive blandt alle dem som var lei de vanlige artiklene i Muscle & Fitness og andre kroppsbyggerblader, formelt skrevet av 'Boyer Coe', 'Lou Ferrigno' osv., men egentlig skrevet av ghostwritere.  Mentzer og Jones ble de dristige fritenkerene som det var lett å bli glad i, på utsiden av Weiderimperiet.

Millionvis av styrketrenere verden over heiv seg på HIT-bølgen, og skviset ut langsomme, langsomme hjelpereps og negative repetisjoner med utrent støttemuskulatur og elendig løfteteknikk i benkpress, nedtrekk og krøll, og frydet seg over hvor vanvittig støle de ble.  Jeg tror at de fleste fikk følgende resultater:
 * Egen tøffhet ble bekreftet.  Det er morro når det gjør vondt!
 * Nybegynnere og folk som hadde stagnert totalt fikk god framgang helt i starten.
 * Man ble god kamerat med treningspartneren.  Man kjørte jo tross alt tomannsbenk og tomannskrøll sammen.

Men hvor mange har trent HIT helt fra starten av og helt fram til internasjonale topprestasjoner i en styrkerelatert idrett?  Jeg tipper at ingen har gjort dette, i alle fall ikke uten et solid dopinginntak.  Kroppen vender seg fort til HIT-systemet, og aspekter som løfteteknikk og eksplosivitet blir ikke adressert.  Jeg ser ettervirkningene etter HIT-bølgen på Elixia fortsatt.  Folk tyner ut hjelpereps i benkpress mens de spreller med beina, har albuene rett ut til siden og skuldrene inntil ørene.

Mentzer gikk i en gang i en artikkel til rasende angrep på Emmanuel Kant for å ha ødlagt vestlig filosofisk tradisjon.  Akk ja.  Det var med Mentzer som med Erich von Däniken.  Den uredde fritenkeren var nok egentlig først og fremst en sjarlatan.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: High Intensity Training
« #8 : 11. desember 2008, 11:47 »
Arthur Jones og Mike Mentzer var to personer som nøt følelsen av å være kjettere.  Det gjorde godt for selvfølelsen å være de ene mot de mange, de som våget å tenke nytt, var såkalt 'politisk ukorrekt' osv.  Dette gjorde dem attraktive blandt alle dem som var lei de vanlige artiklene i Muscle & Fitness og andre kroppsbyggerblader, formelt skrevet av 'Boyer Coe', 'Lou Ferrigno' osv., men egentlig skrevet av ghostwritere.  Mentzer og Jones ble de dristige fritenkerene som det var lett å bli glad i, på utsiden av Weiderimperiet.

Millionvis av styrketrenere verden over heiv seg på HIT-bølgen, og skviset ut langsomme, langsomme hjelpereps og negative repetisjoner med utrent støttemuskulatur og elendig løfteteknikk i benkpress, nedtrekk og krøll, og frydet seg over hvor vanvittig støle de ble.  Jeg tror at de fleste fikk følgende resultater:
 * Egen tøffhet ble bekreftet.  Det er morro når det gjør vondt!
 * Nybegynnere og folk som hadde stagnert totalt fikk god framgang helt i starten.
 * Man ble god kamerat med treningspartneren.  Man kjørte jo tross alt tomannsbenk og tomannskrøll sammen.

Men hvor mange har trent HIT helt fra starten av og helt fram til internasjonale topprestasjoner i en styrkerelatert idrett?  Jeg tipper at ingen har gjort dette, i alle fall ikke uten et solid dopinginntak.  Kroppen vender seg fort til HIT-systemet, og aspekter som løfteteknikk og eksplosivitet blir ikke adressert.  Jeg ser ettervirkningene etter HIT-bølgen på Elixia fortsatt.  Folk tyner ut hjelpereps i benkpress mens de spreller med beina, har albuene rett ut til siden og skuldrene inntil ørene.

Mentzer gikk i en gang i en artikkel til rasende angrep på Emmanuel Kant for å ha ødlagt vestlig filosofisk tradisjon.  Akk ja.  Det var med Mentzer som med Erich von Däniken.  Den uredde fritenkeren var nok egentlig først og fremst en sjarlatan.

Selv om det er meget vellskrevet så skinner det igjennom at du sitter med liten kunnskap om resultatene og vitenskapen  som i ettertid har bakket opp om HIT treningen. Det du driver med nå blir vell da en kjetterprosses der du mener man ikke kan vike ut i fra normalen? Og det er vell ikke så mye bedre enn å være en kjetter.  Mike Menzer var muligens litt for filosofisk i sin måte å tenke på, men dette har ikke hindret mange mennsker i å få gode resultater ved å benytte seg av HIT.

- Få trener på ett treningsstudio for å konkurrere i en idrett
- Få trener på ett treningsstudio for å bli så sterke at de skal kunne stille i lokale/nasjonale/internasjonale stevner.
- Bestemor Kari vil ikke tørre å trene om hun får ett 5x5 program slengt etter seg
- Brorparten av de som begynner å trene ønsker vektreduksojon, en liten økning i styrke, oppstramming, bedre kondisjon, laverer blodtrykk, fungere bedre i hverdagen, mer energi.

Poenget er å sammenligne HIT med feks ett 5x5 styrkeprogram eller  dietmars styrketreningspogram for den saks skyld er latterlig. Folk flest har ikke små mål å løfte 2-3-4 ganger sin egen kroppsvekt i knebøy.

Jeg kan med sikkerhet si at Mike Mentzer`s Heavy Duty H.I.T. er et dårlig program. Jeg har mer erfaring med det programmet enn de aller fleste, og kan svare på det aller meste rundt det. Alt er veldig logisk og fornuftig osv., men det fungerer ikke i praksis rett og slett. Bare se på Mike Mentzer; han investerte vel 30 år av livet sitt på utvikle programmet, og det fungerer ikke spesielt godt engang... så han kom ikke spesielt langt med all tenkingen sin.

 Det er et ordtak som lyder "du lærer kun ved å gjøre det".

Så din erfaring er mer verdt en 25 års erfaring fra de som faktisk jobber med dette hver dag? Latterlig.

Og ikke kom med det pisset om at jeg er en HIT fanatiker for det er jeg absolutt ikke, men å slakte ett program fordi DU/DERE ikke klarer å trene så hardt som anbefalt er idiotisk.
Prinsippet er ikke så langt unna dc sitt opplegg eller myo-reps men noen små modifikasjoner.




Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: High Intensity Training
« #9 : 11. desember 2008, 12:13 »
Bighus skrev blandt annet:
Selv om det er meget vellskrevet så skinner det igjennom at du sitter med liten kunnskap om resultatene og vitenskapen  som i ettertid har bakket opp om HIT treningen. Det du driver med nå blir vell da en kjetterprosses der du mener man ikke kan vike ut i fra normalen? Og det er vell ikke så mye bedre enn å være en kjetter.  Mike Menzer var muligens litt for filosofisk i sin måte å tenke på, men dette har ikke hindret mange mennsker i å få gode resultater ved å benytte seg av HIT.

- Få trener på ett treningsstudio for å konkurrere i en idrett
- Få trener på ett treningsstudio for å bli så sterke at de skal kunne stille i lokale/nasjonale/internasjonale stevner.
- Bestemor Kari vil ikke tørre å trene om hun får ett 5x5 program slengt etter seg
- Brorparten av de som begynner å trene ønsker vektreduksojon, en liten økning i styrke, oppstramming, bedre kondisjon, laverer blodtrykk, fungere bedre i hverdagen, mer energi.

Poenget er å sammenligne HIT med feks ett 5x5 styrkeprogram eller  dietmars styrketreningspogram for den saks skyld er latterlig. Folk flest har ikke små mål å løfte 2-3-4 ganger sin egen kroppsvekt i knebøy.
Joda, jeg har liten kunnskap om resultatene fra HIT, og jeg tror det kommer av at resulteter fra HIT på virkelig høyt nivå rett og slett mangler.  Du påstår at vitenskapen i ettertid har backet opp om HIT-systemet.  Hvilke kilder, hvilke studier, hvilke publikasjoner kan du vise til?  Eventuelle studier som viser imponerende framgang over f.eks. åtte uker er lite verd.  Det virkelige kravet til et godt system er at det kan gi kontinuerlig framgang over lang tid.

Og dine punktvise innvendinger koker i bunn og grunn ned til en påstand: At HIT kan egne seg for nybegynnere og mosjonister med svært beskjedne målsettinger.  I såfall er dette langt unna de opprinnelige påstandene til Arthur Jones og Mike Mentzer.  Påstandene til disse to var vitterlig at HIT var det riktige systemet på alle nivåer.  'There is a right way' var Mentzers påstand, og det gikk fram av konteksten at HIT/Heavy Duty var 'the right way' for både mosjonister og utøvere på verdensnivå.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: High Intensity Training
« #10 : 11. desember 2008, 15:07 »
Bighus skrev blandt annet:Joda, jeg har liten kunnskap om resultatene fra HIT, og jeg tror det kommer av at resulteter fra HIT på virkelig høyt nivå rett og slett mangler.  Du påstår at vitenskapen i ettertid har backet opp om HIT-systemet.  Hvilke kilder, hvilke studier, hvilke publikasjoner kan du vise til?  Eventuelle studier som viser imponerende framgang over f.eks. åtte uker er lite verd.  Det virkelige kravet til et godt system er at det kan gi kontinuerlig framgang over lang tid.

Og dine punktvise innvendinger koker i bunn og grunn ned til en påstand: At HIT kan egne seg for nybegynnere og mosjonister med svært beskjedne målsettinger.  I såfall er dette langt unna de opprinnelige påstandene til Arthur Jones og Mike Mentzer.  Påstandene til disse to var vitterlig at HIT var det riktige systemet på alle nivåer.  'There is a right way' var Mentzers påstand, og det gikk fram av konteksten at HIT/Heavy Duty var 'the right way' for både mosjonister og utøvere på verdensnivå.

Nå har det nok også slik at få tørr å gå vekk i fra tradisjonelle prinsipper, jeg sier ikke at HIT er det programmet man skal følge hele tiden eller det som nødvendigvis er rett for alle.
Du har helt sikkert hørt de samme argumentene med Yates, og bla bla Mike Mentzer trente ikke slik selv. Vil ikke si at de hadde små beskjedne målsettninger.

Jeg vil ikke kalle 40 kilo ned i vekt, laverer blodtrykk, smertefri rygg, økt fleksibilitet som små beskjedne på mål, men så klart alt ut i fra hvor man er i livet.

Det er foretatt en norsk studie der 1 set prinsippet fungerer utmerket, og nei det er ikke foretatt over noe særlig lengre enn 8 uker, har ikke den her men kan finne den på jobb i morgen.
En strongman/styrkeløfter forum bruker som hadde en 10-20% økning i styrke ved å følge hit prinsippene i 4 eller 8 uker.

Jeg sier ikke at jeg støtte Mentzer sine synspunkt fult ut, men å påstå som dummen gjørt at hit ikke fungerer er latterlig.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!