Skrevet av Emne: Sliter med overhead press i stronglifts 5x5  (Lest 3201 ganger)

Utlogget SaiKoPaTT

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sliter med overhead press i stronglifts 5x5
« : 13. oktober 2008, 20:52 »
Er nå i uke 8 av stronglifts 5x5..
og sliter da med overhead press, er 45kg.. hva gjør jeg om jeg stagnerer her?
skal jeg da gå ned ett hakk og så prøve på 45kg igjen neste økt? er det slik og forstå?

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Sliter med overhead press i stronglifts 5x5
« #1 : 13. oktober 2008, 20:54 »
Når du failer 3 ganger på 5x5 går du feks ned til 37,5 kg og kjører 5x5 og øker 2,5 kg per økt som vanlig.

Utlogget SexyLubben(rr)

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

(\\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
VIVA LA BUNNY

Utlogget SaiKoPaTT

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Sliter med overhead press i stronglifts 5x5
« #3 : 13. oktober 2008, 21:13 »
takker Smiley Smiley

Utlogget Dummen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 133

Sv: Sliter med overhead press i stronglifts 5x5
« #4 : 13. oktober 2008, 21:16 »
Er nå i uke 8 av stronglifts 5x5..
og sliter da med overhead press, er 45kg.. hva gjør jeg om jeg stagnerer her?
skal jeg da gå ned ett hakk og så prøve på 45kg igjen neste økt? er det slik og forstå?



Prøvd med eksentriske? Altså bare senker med tyngre vekt... eller du kan gjøre noe jeg elsker å gjøre; altså trene partial reps. Det vil si at du trener 1/2-1/3 av full ROM med mye tyngre vekter. Noen økter på denne måten, og du vil mest sannsynligvis passere 45 kg ganske raskt.

Siden du trener med 45 kg, så vil jeg anbefale deg å bruke 55-60 kg på enten eksentriske reps eller partial reps. Husk å kompenser med et par sett ekstra hvis du gjør partial reps, siden tiden under belastning blir kortere.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 126
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 126

Sv: Sliter med overhead press i stronglifts 5x5
« #5 : 13. oktober 2008, 21:20 »

Prøvd med eksentriske? Altså bare senker med tyngre vekt... eller du kan gjøre noe jeg elsker å gjøre; altså trene partial reps. Det vil si at du trener 1/2-1/3 av full ROM med mye tyngre vekter. Noen økter på denne måten, og du vil mest sannsynligvis passere 45 kg ganske raskt.

Siden du trener med 45 kg, så vil jeg anbefale deg å bruke 55-60 kg på enten eksentriske reps eller partial reps. Husk å kompenser med et par sett ekstra hvis du gjør partial reps, siden tiden under belastning blir kortere.

greit å nevne at dette er en ganske stor påkjenning på både musklatur og nervesystem, og bør ikke kjøres ofte. Brukes som en variasjon/sjokkmetode.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Dummen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 133

Sv: Sliter med overhead press i stronglifts 5x5
« #6 : 13. oktober 2008, 21:21 »
greit å nevne at dette er en ganske stor påkjenning på både musklatur og nervesystem, og bør ikke kjøres ofte. Brukes som en variasjon/sjokkmetode.

Sant! Partials Trening er kanskje det mest effektive jeg har vært borti... det slår eksentriske, statiske hold, rest-pause... you name it. Husker jeg sto fast ved 110 kg i knebøy... 2 uker med partials reps med 200 kg på knebøy, så føltes 110 igjen latterlig lett. Senere ekseperimenterte jeg videre, og trente med så mye som 280 kg i knebøy på denne måten. Økte vannvittig i styrke en periode Smiley

Har aldri skjønt hvorfor så få benytter seg av partial reps... men er vel på grunn av uvitenhet. Mange tenker vel også at det er ego-trening siden man løfter enormt tunge vekter uten å kjøre full ROM. Men pytt...

Utlogget SaiKoPaTT

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Sliter med overhead press i stronglifts 5x5
« #7 : 13. oktober 2008, 21:22 »
her ble det mye avanserte ord og utrykk for meg..
1/2 -1/3 av full ROM? hva er ROM?
eksentriske reps? partial reps? fatter ikke hva du snakker om her... Smiley

men blir ikke dette litt utenom det som dette programet går utpå etter hva jeg har forstått Smiley??..

Utlogget Dummen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 133

Sv: Sliter med overhead press i stronglifts 5x5
« #8 : 13. oktober 2008, 21:24 »
her ble det mye avanserte ord og utrykk for meg..
1/2 -1/3 av full ROM? hva er ROM?
eksentriske reps? partial reps? fatter ikke hva du snakker om her... Smiley

men blir ikke dette litt utenom det som dette programet går utpå etter hva jeg har forstått Smiley??..

ROM betyr Range of Motion... altså bevegelsesbane. 1/2 = halv ROM, 1/3 = en tredjedel ROM. Skjønner? Enkelt sagt kort bevegelsesbane... akkurat hvor kort spiller ikke så stor rolle. Men det er mest effektiv om man trener i den sterkeste fasen i en bestemt øvelse, som f.eks. de øverste 10-15 cm av løftet i skulderpress.

Eksentrisk er når du senker... vi har tre styrker; konsentrisk (når man løfter), statisk (når man holder en vekt i en bestemt posisjon under belastning) og eksentrisk (når man senker en vekt). Man er sterkere i statisk enn konsentrisk, og enda sterkere eksentrisk fase igjen. Kort sagt, kan man si at den konsentriske fasen er den minst effektive med tanke på effektiv trening, siden man benytter seg av de letteste vektene i den fasen. Hvis du vil ha maksimalt ut av treningen din, bør du benytte seg av statiske hold og eksentrisk trening.

Drit nå i om det går utenom programmet da... er du ikke interessert i å øke? Smiley

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 126
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 126

Sv: Sliter med overhead press i stronglifts 5x5
« #9 : 13. oktober 2008, 21:31 »
Jeg er ingen spesiell fan av partial, heller eksentriske reps. Uansett vil det bli en unormalt stor kompresjonskraft på ryggrad osv i knebøy, derav veldig høy skaderisiko. Man kan heller bruke det(Hvis man absolutt må) i øvelser som ikke er så utsatte. I benkpress trener jo mange med kloss ol.

Når det gjelder uttrykk: Eksentrisk, muskelen holder igjen. Konsentrisk, når utvikler muskelkraft mot sentrum, f.eks at du curler en hantel opp. Plyometrisk, når du jobber eksentrisk og rett over i en konsentrisk fase. Statisk/isometrisk en vedvarende kontraksjon i en bestemt lengde på muskelen.

Kjør programmet slik det er satt opp, er en grunn til at det er satt opp akkuratt slik. Vil du eksperimentere, gjør man det etter ent program eller i et program der tingene du vil prøve ut er med.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Dummen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 133

Sv: Sliter med overhead press i stronglifts 5x5
« #10 : 13. oktober 2008, 21:33 »
Jeg er ingen spesiell fan av partial, heller eksentriske reps. Uansett vil det bli en unormalt stor kompresjonskraft på ryggrad osv i knebøy, derav veldig høy skaderisiko. Man kan heller bruke det(Hvis man absolutt må) i øvelser som ikke er så utsatte. I benkpress trener jo mange med kloss ol.

Når det gjelder uttrykk: Eksentrisk, muskelen holder igjen. Konsentrisk, når utvikler muskelkraft mot sentrum, f.eks at du curler en hantel opp. Plyometrisk, når du jobber eksentrisk og rett over i en konsentrisk fase. Statisk/isometrisk en vedvarende kontraksjon i en bestemt lengde på muskelen.

Kjør programmet slik det er satt opp, er en grunn til at det er satt opp akkuratt slik. Vil du eksperimentere, gjør man det etter ent program eller i et program der tingene du vil prøve ut er med.

Er ikke enig med at partial reps er mer risikofylt med tanke på skader enn vanlig trening, tvert imot. Du oppnår en styrke i bindevev, sener og muskler som du IKKE kan oppnå med vanlig trening. Det er faktisk skadereduserende og burde være et MUST for alle som trener med vekter. Han Børge fyren (leder av myo et eller annet) benytter seg av slik trening selv, har han sagt. Hvis du hele tiden trener full ROM, så begrenser du resultatene dine i stor grad.

Dessuten er det hyklerisk å si at man er imot slik trening... ta bare alle som trener markløft, forverbøyd/-t-stang roing, brede chins osv... alle disse øvelsene trener bestemte muskler med kortere bevegelsesbane enn mulig.


Skjønner ikke hvorfor man absolutt skal følge et program slavisk heller. Man får bedre resultater hvis man tilpasser programmet etter seg selv. Treningsprogram er kun en grei retningslinje.

Utlogget SexyLubben(rr)

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

Sv: Sliter med overhead press i stronglifts 5x5
« #11 : 14. oktober 2008, 19:38 »
Gjør som det linken sier, det er sånn programmet Smiley
(\\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
VIVA LA BUNNY

Utlogget SaiKoPaTT

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Sliter med overhead press i stronglifts 5x5
« #12 : 14. oktober 2008, 21:45 »
ja jeg tror det.. Smiley har nå lest hele saken ang stronglifts og er klar for videre fremgang...
så får vi heller se...

Gå til:  

Bygg mer muskler og bli sterkere i vanlig benkpress med gulvpress.

Et varmt bad forbrenner fett

Trening03.03.2021397

Se her hvor mye du kan forbrenne ved å ligge å kose deg i badekaret eller jacuzzien.
Se video.

Kakene som bygger muskler

Kosthold26.01.20211427

Kaker er ikke lengre ensbetydende med masse sukker.

5 øvelser med strikk

Trening25.01.2021434

Disse øvelsene kan du gjøre når som helst, hvor som helst.