Skrevet av Emne: Nedtrekk.  (Lest 4775 ganger)

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Nedtrekk.
« #30 : 20. oktober 2008, 12:10 »
At tipset er meningsløst, da dette høres ut som en høyst tilfeldig sammenheng. kanskje det nettopp var lav belastning som trengtes, isteden for det vanlige HIT-opplegget med 6-8 blytunge reps måned etter måned. Det betyr dermed ikke at alle andre skulderskader fikses på samme måte.
Jeg hadde vondt i tåa pga. inngrodd negl. Jeg fikk det fiksa ved at halve neglen ble kutta vekk. Det betyr ikke at jeg forventer at samme behandling skal funke hvis tåa er knekt, eller hva?
Eller hvis noen sier de har vondt i tåa, så sier ikke jeg "kutt vekk halve neglen, det funka for meg".

Tipset er overhodet ikke meningsløst. Det er en øvelse som mange har brukt mot skulderskader som folk drar på seg i forbindelse med trening. Og som veldig mange sier har fungert for dem. Selvfølgelig fungerer den ikke 100% av alle gangene, men såpass ofte fungerer den at den er verdt et forsøk.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Nedtrekk.
« #31 : 20. oktober 2008, 12:32 »
Du synes altså ikke det er noe snålt i å anbefale å ta 50 trege nedtrekk for å "fikse skulderen"? Fysioterapeuten på jobben behandler OFTE skulderskader. Han undersøker ordentlig, og bruker mange forskjellige behandlingsmetoder, men du mener altså at han burde starte med å sette folk til å ta 50 trege nedtrekk, siden det funker ofte?

Jeg tror mange gutter i 16-20års alderen som man ser på gym rundt omkring har godt av å kutte ut blytung ryggtrening, og dermed blir kvitt skulderproblemer når de trener annerledes, og det er grunnen. Det betyr ikke at 50 trege nedtrekk er noen mirakeloppskrift. Det er en spesifikk løsning på et speifikt problem. For alt du vet, så kan det være nedtrekk som er problemet.

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Nedtrekk.
« #32 : 20. oktober 2008, 16:42 »
Du synes altså ikke det er noe snålt i å anbefale å ta 50 trege nedtrekk for å "fikse skulderen"? Fysioterapeuten på jobben behandler OFTE skulderskader. Han undersøker ordentlig, og bruker mange forskjellige behandlingsmetoder, men du mener altså at han burde starte med å sette folk til å ta 50 trege nedtrekk, siden det funker ofte?

Jeg tror mange gutter i 16-20års alderen som man ser på gym rundt omkring har godt av å kutte ut blytung ryggtrening, og dermed blir kvitt skulderproblemer når de trener annerledes, og det er grunnen. Det betyr ikke at 50 trege nedtrekk er noen mirakeloppskrift. Det er en spesifikk løsning på et speifikt problem. For alt du vet, så kan det være nedtrekk som er problemet.

Soane sa at 50 trege shoulder dislocations kunne løse skulderproblemer for mange folk. Dette er jeg 100 % enig i, og shoulder dislocations sammen med rotator cuff kurerer det meste. Det spørs jo litt, hvis du får skulderen ut av ledd begynner du jo ikke med dette, men for de alle fleste som opplever "diffuse" smerter i skuldrene når de trener, er det often en sammenheng mellom dårlig bevegelse, samt svak støttemuskulatur.

Du trenger ikke kverrulere på alt mulig!

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Nedtrekk.
« #33 : 20. oktober 2008, 23:11 »
shoulder dislocations er en skade, og rotator cuff er betegnelse på en gruppe muskler. Når du sier "shoulder dislocations sammen med rotator cuff kurerer det meste", så må jeg si jeg ikke skjønner hva du snakker om, og det virker ikke helt som at du skjønner det selv heller.

pencilin kurerer også mye rart, men man begynner da ikke å ta det helt på måfå? Å anbefale noen å ta 50 nedtrekk når man absolutt ikke har peiling på hva det dreier seg om, annet enn "vondt i skulderen", så synes ikke jeg det er spesielt kverrulerende å påpeke at man må vite mer om skaden før man kan anbefale noen å gjøre noe som helst. Derimot synes jeg det er en uting at folk leker hobbyfysioterapeuter på nettforum, hvor anbefalingene baserer seg på hva man tror fiksa ens egne skader, samt hva som "funka på kompisen".

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Nedtrekk.
« #34 : 20. oktober 2008, 23:20 »
shoulder dislocations er en skade, og rotator cuff er betegnelse på en gruppe muskler. Når du sier "shoulder dislocations sammen med rotator cuff kurerer det meste", så må jeg si jeg ikke skjønner hva du snakker om, og det virker ikke helt som at du skjønner det selv heller.

pencilin kurerer også mye rart, men man begynner da ikke å ta det helt på måfå? Å anbefale noen å ta 50 nedtrekk når man absolutt ikke har peiling på hva det dreier seg om, annet enn "vondt i skulderen", så synes ikke jeg det er spesielt kverrulerende å påpeke at man må vite mer om skaden før man kan anbefale noen å gjøre noe som helst. Derimot synes jeg det er en uting at folk leker hobbyfysioterapeuter på nettforum, hvor anbefalingene baserer seg på hva man tror fiksa ens egne skader, samt hva som "funka på kompisen".

1. Soane sa å ta 50 trege "shoulder dislocations", ikke 50 nedtrekk
2. Jeg er fullt klar over at rotator cuff er 4 muskler i skulderen, og når jeg skriver det mener jeg øvelser som spesilt aktiverer disse.
3. Du sier man ikke kan skrive dette, men hvis det løser 60 % av alle skulderskader folk som trener har, hvorfor kan man ikke skrive det da?
4. Igjen, øvelsen "shoulder dislocations" og øvelser som aktiverer rotator cuff muskulaturen ER bra for skuldrene, og i MANGE tilfeller kan det fikse generelle skulderproblemer. Er du utdannet fysioterapaut og ikke vil at folk skal fikse problemene sine selv eller noe? Det meste er faktisk ganske lett å fikse!

Utlogget Zupah

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

  • Strong, but far from strong enough =)
Sv: Nedtrekk.
« #35 : 20. oktober 2008, 23:23 »
Selv om Zyklox er jævlig stygg i virkeligheten så må jeg si meg enig med han er. Godt poeng!
21år  -  83kg  -  182cm
Bøy: 160kg
Mark: 185kg
Benk: 117,5kg

Online Loggbok

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Nedtrekk.
« #36 : 20. oktober 2008, 23:26 »
Selv om Zyklox er jævlig stygg i virkeligheten så må jeg si meg enig med han er. Godt poeng!

Takk for støtten Gunnar Tongue

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Nedtrekk.
« #37 : 21. oktober 2008, 00:55 »
hvor kommer 60% fra? Godt mulig mange har godt av slike øvelser, men nå har det seg slik at jeg har med folk som ikke er 16-25 år å gjøre, men heller 35+, og jeg love deg at mange av disse ville fått store skulderproblemer hadde de begynt på den kosteskaftøvelsen.

poenget er at man ikke anbefaler noen å gjøre noe som helst før man i det minste har LITT info, utover å vite hvilken kroppsdel man har vondt i. Om du er uenig i det, så får du bare være det, men jeg kan love deg at hvis du for eks. er PT, men begynner å leke fysioterapeut med kundene dine, så kommer du til å brenne deg. Kunden går til en ekte fysioterapeut, og han kommer til å fortelle kunden hvilken idiot han\hun har som PT.

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Nedtrekk.
« #38 : 21. oktober 2008, 07:23 »
Poenget er at folk som faktisk har litt vett i huet, når de får svake skulderproblemer ut av det blå, går på feks. treningsforum og leter litt etter øvelser. Det første man gjør ved hver enkelt småskade er ikke å gå til feks. en fysioterapaut og svi av flere tusen kroner, på en behandling man sannsyneligvis kunne fikset selv!

Og jeg er ikke PT...

Utlogget Zupah

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

  • Strong, but far from strong enough =)
Sv: Nedtrekk.
« #39 : 21. oktober 2008, 09:39 »
Hvis man lider av store skuldersmerter og det ødelegger helt for treningen og kanskje hvordan du ellers fungerer i arbeidslivet, så vil det være såpass viktig å få diagnosert og fikset problemet så fort det lar seg gjøre. Å oppsøke en spesialist vil da være hensiktsmessig.

Om en gutt på 16 får litt vondt i skulderen sin når han kjører benkpress, så er ikke det synonymt med at han må rett til fysio å svi av tusenvis av kroner, for så å få samme tips som han sannsynligvis ville fått her.

Rotator cuff øvelser gjør i de aller fleste tilfeller mer godt enn de kan gjøre vondt. Om det er rådet han får her, og han velger å følge så er det tre muligheter:

1: Det blir bedre og han slipper å dra til fysio.
2: Smertene forblir uendret og han er like langt.
3: Det blir verre. Nå er det kanskje en ide å oppsøke mer kvalifisert hjelp.

Det jeg tror de fleste, men dessverre ikke alle skjønner er at treningsforum er ment for å hjelpe på best mulig måte, med med sine restriksjoner. Her får man råd og tips fra veldig mange kompetente individer som har lang erfaring med både trening og skader.

Hovedpoenget er vel at man kan ikke fly frem og tilbake til legen hver gang det oppstår litt smerte eller ubehag relatert til trening. Man tar imot råd og hjelp, samtidig som man selvsagt stiller seg litt skeptisk. Man kan aldri få en garantert diagnose over internett, men man får RÅD og HJELP. Det er det det handler om Wink
21år  -  83kg  -  182cm
Bøy: 160kg
Mark: 185kg
Benk: 117,5kg

Online Loggbok

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Nedtrekk.
« #40 : 21. oktober 2008, 14:34 »
Poenget er at folk som faktisk har litt vett i huet, når de får svake skulderproblemer ut av det blå, går på feks. treningsforum og leter litt etter øvelser. Det første man gjør ved hver enkelt småskade er ikke å gå til feks. en fysioterapaut og svi av flere tusen kroner, på en behandling man sannsyneligvis kunne fikset selv!

Og jeg er ikke PT...

Enig...

Om man får litt vondt i hodet, så trenger ikke jeg iallfall gå til legen å få en diagnose før jeg tar meg en paracet.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Nedtrekk.
« #41 : 22. oktober 2008, 11:02 »
Greit nok. jeg mener fortsatt man burde spørre mer før man anbefaler noen å gjøre noe som helst for å fikse skulderskader. Jeg sier ikke at man må løpe rett til fysioterapeut med en gang man har litt vondt, men her ble det kun sagt "jeg har vondt i skulderen", og svaret var "kjør 50 kosteskaftøvelser hver økt til det blir borte". Man vet ikke hvordan skaden har oppstått, når den dukker opp, hvor i skulderen det egentlig er snakk om osv. Jeg sier ikke at man skal skrive en voldsom utredning her på forumet, men litt info bør man ha ...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!