Skrevet av Emne: Politiet måtte reddes av dørvakter  (Lest 11930 ganger)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #15 : 17. oktober 2008, 15:57 »
Jepp. Er jo ikke noe politi der til å hanke de inn, så her er det fritt frem! Eneste potensielle risiko er jo andre kriminelle, og de er jo det flust av - så du sier noe der... Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Extreme_18

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 38

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #16 : 17. oktober 2008, 15:58 »
Må legges til at nyutdannede politimenn tjener ca 280-300k NOK i  året og har ikke risikotilegg. Den er underbetalt og ja, selv i norge er det en risiko fylt jobb. Høyere lønn og risikotillegg.
Selv kommer jeg til å søke politihøgskolen når den tid kommer.  

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #17 : 17. oktober 2008, 16:00 »
Et lite tankeparadoks at samtlige yrkesgrupper som mer eller mindre bare forvaltes av staten er underbetalte, underbemannede og sliter med dårlig rekruttering (A). (Lærere, politifolk, helsearbeidere). Eneste unntaket er jo leger Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #18 : 17. oktober 2008, 16:04 »
Jepp. Er jo ikke noe politi der til å hanke de inn, så her er det fritt frem! Eneste potensielle risiko er jo andre kriminelle, og de er jo det flust av - så du sier noe der... Wink


Konkurerende Kriminelle er større trusler for hverandre, enn politiet er for dem. Uansett om det er 2 eller 20 på jobb  Wink

Derfor mener jeg at bare for å være kriminell burde man hatt minimun 350k i året! Kunne vært satt mye høyere, men iom at man ofte får bestemme arbeidstider og oppgaver selv, så er det en fin sum for de ekstra belastningene man får i dagliglivet.  Grin
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #19 : 17. oktober 2008, 16:05 »
Et lite tankeparadoks at samtlige yrkesgrupper som mer eller mindre bare forvaltes av staten er underbetalte, underbemannede og sliter med dårlig rekruttering (A). (Lærere, politifolk, helsearbeidere). Eneste unntaket er jo leger Wink

Jeg skjønner ikke hvordan sykepleiere har klart å hjernevaske alle til å tro at de tjener så dårlig. Sykepleiere er også et unntak! Sett i lys av utdannelsen de har kan de tjene veldig godt. Og lærere har også til salt i suppa - med lang, lang ferie som en bonus.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #20 : 17. oktober 2008, 16:10 »
Hva er tariff for sykepleiere? Felles for både sykepleiere og lærere (ikke lektorer) er jo en middelmådig lønn og haugevis av overtid. Lærere får ikke betalt for overtiden engang. Ferien betyr jo ingenting når de jobber ubetalt overtid nesten hver dag?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget STR

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 281
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 281

  • Be your own design
Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #21 : 17. oktober 2008, 16:11 »
Hvis de ikke kan få høyere lønn, hva med litt mer penger til ressurser?
Eller gi dem skattelette!
Det er tydeligvis veldig vanskelig å belønne arbeidet politiet gjør.

Jeg går selv PHS, og det vi hører er at i ca 5% av pågripelsene må det brukes fysisk makt. Det høres ikke mye ut, og det er det heller ikke. Men i mange av situasjonene ellers, er det svært ampert, mye munnhuggeri, spytting etc. Det skumle er at du ofte ikke vet hva du går til. Hver eneste situasjon er potensielt farlig. Derfor terpes det mye på egensikkerhet.

Når det gjelder lønn så kan man argumentere mot høyere lønn ved at flere som ikke er oppriktig interessert i yrket søker seg inn. Det er tynt, men jeg kjøper det. Jeg vil heller ha makkere som er der fordi de er genuint interessert i yrket, i steden for pengene. Men selvfølgelig, slik det er nå er det ikke likevekt mellom risiko og lønn. Så kan man jo diskutere hva "riktig" lønn vil være.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #22 : 17. oktober 2008, 16:16 »
Jeg skjønner ikke hvordan sykepleiere har klart å hjernevaske alle til å tro at de tjener så dårlig. Sykepleiere er også et unntak! Sett i lys av utdannelsen de har kan de tjene veldig godt. Og lærere har også til salt i suppa - med lang, lang ferie som en bonus.

Nå har det seg slik at jeg er utdannet lærer (er dog student nå, men det er forsåvidt en annen sak), men det er ikke slik at lærerene jobber så fryktelig lite som folk flest ser ut til å tro! Det er dessverre et faktum at mange lærere bruker det samme opplagget år etter år, og er lite flinke til å holde seg oppdatert, men det er da heller ikke den type lærere vi ønsker. For de lærerne som ønsker å utvikle seg og kunne tilføre elevene best og mest mulig kunnskap krever det en hel del arbeid. Man skal planlegge året, perioder, uker og dager, man skal lage prøver, rette disse, holde gode timer etc. og det er ikke alt man får gjort mens man er på jobb. Ja, lærere har avsatte timer hvor man jobber med skolerelaterte ting ved siden av å undervise, men det holder ikke nødvendigvis alltid. Dessuten; det er noe helt annet å arbeide med mennesker da de krever mye mer enn "livløse" objekter som planker, bakepulver, datamaskiner, sko osv. Man må være en god pedagog og det tar virkelig på å holde mange timer hver dag! Det burde prøves og erfares før man kommer med slike utspill!

Videre tjener sykepleiere dårlig mtp. grunnlønn i forhold til ansvaret yrket medfører. Hva noen potensielt sett kan tjene er irrelevant - det er grunnlønnen som betyr noe da ikke alle f. eks. har mulighet til å jobbe mye ekstra som følge av familie eller andre ansvar. Jeg syns det virker som mange mener 300-350.000kr er en helt kurant lønn, men hvis man tar i betraktning at snittlønna i dette landet er på over 400.000 er det tydelig at både politifolk og visse innen skole- og helsesektoren tjener for dårlig!

Ja, jeg er klar over at det finnes de som trekker snittet grundig opp, men dette er yrkesgrupper som uansett burde tjene mer enn gjennomsnittet pga ansvaret deres jobb medfører!

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #23 : 17. oktober 2008, 16:31 »
syns purken burde få litt juling for all dritten de gjør jeg;)!


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #24 : 17. oktober 2008, 16:31 »
Edit... motstridene kilder her... Sad
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #25 : 17. oktober 2008, 16:34 »
syns purken burde få litt juling for all dritten de gjør jeg;)!
...som å forhindre at du hadde blitt skutt og ranet?
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #26 : 17. oktober 2008, 16:37 »
Lærere på videregående trinn har jo faktisk veldig god lønn da (de fleste på GVS, der hvor jeg kommer fra, har 350-450.000 i året og det er i en dårlig lønnet landsdel).
Når det gjelder politiet; jeg har sett mye av dritten de må finne seg i opp gjennom årene og er ikke i tvil om at 50% flere politifolk i Norge ville gjort godt og at det er nødevendig i disse tider.
Har selv utallige ganger opplevd når en står i døra (dørvakt altså) at en ringer angående gjester som har gått berserk eller som er rusa på alt annet enn alkohol og politiet har ikke mulighet til å komme på grunn av underbemanning.
Det er en tap/tap situasjon for samfunnet med de tilstandene der og for å lokke flere inn i politiyrket må lønna opp vesentlig, kanskje 40.000 i året ville vært passende.
En annen sak med poiltiet er den mildt sagt varierende kompetansen og innstillingen til den enkelte tjenestemann, der jeg kommer fra blant annet (Grong) prioriterer de heller å gi folk som kjører 15 km/t for fort en bot eller avskilte ulovlige mopeder enn å gripe inn i massiv barnefyll, storstilt narkosalg helt åpenlyst fra private leiligheter og grove voldsepisoder.
Alt du gjør i en bil kriminaliseres mens dealere av allskens skit og voldelige idioter går fritt der hjemme. Morsomt når nevøen din på 13 år får høre første dag på skolen hvor han får tak i hasj og amfetamin...

Nei, noe må gjøres, lønna må opp og kravene til tjenestemenn må vurderes og evalueres (det finnes unntakk i Grong også, men en eller to flinke politimenn kan ikke gjøre jobben til alle) ellers blir det vill vest her innen kort tid, om det ikke er det allerede!

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #27 : 17. oktober 2008, 16:48 »
...som å forhindre at du hadde blitt skutt og ranet?

aah, christ, sier ikke at politiet burde bli fjernet eller no, men fy faen for noen pikker de kan være!!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #28 : 17. oktober 2008, 16:59 »

Det er en tap/tap situasjon for samfunnet med de tilstandene der og for å lokke flere inn i politiyrket må lønna opp vesentlig, kanskje 40.000 i året ville vært passende.


Nå er det jo ikke alltid slik at eneste måten å bli kvitt ugress på er å kjøpe mer ugressdreper heller? Det er en rekke andre tiltak samfunnet også kunne gjort for å bedre ting som du setter fingeren på her; som helt klart er et problem. Men å kun øke politibemanningen virker som en veldig korttenkt strategi.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Politiet måtte reddes av dørvakter
« #29 : 17. oktober 2008, 17:01 »
Agreed!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!