Skrevet av Emne: Belte - Hva er poenget?  (Lest 5673 ganger)

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Belte - Hva er poenget?
« : 17. oktober 2008, 21:40 »
Ok, jeg har kanskje spurt før, men husker ikke svaret: Hva er poenget med belte? Blir man sterkere av det, og i fall, hvor fester man det?

Utlogget susanne

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 048
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 048

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #1 : 17. oktober 2008, 21:43 »
jeg synes jeg får bedre støtte av beltet.. Man har beltet rundt hodet såklart Wink
Juniorløfter -84kg klassen Smiley


  Min treningslogg

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #2 : 17. oktober 2008, 21:44 »
Belte gir økt buktrykk og med trening økt styrke med belte - men dette kan oppnås uten belte også, vi har eksempler på løftere som løfter uten belte. Mange mener dette er skadeforebyggende, min mening er at har man svak midje som mange av oss har så bør en enten bruke belte, eller trene opp midjen gjennom stabiliseringstrening.

Hvor en har beltet? Rundt midjen selvfølgelig.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Belte - Hva er poenget?
« #3 : 17. oktober 2008, 21:48 »
Belte skaper bedre buktrykk, noe som gjør midja di mer stabil.
Det er lettere å aktivere Kjernemusklaturen når du bruker belte, for du skal skape og opprettholde trykk mot belte under hele løftet. Lett å kjenne om dette svikter når du har på belte. Uten belte er det vanskligere å opprettholde trykket i kjernemusklaturen. Du kjenner da ikke selv om det svikter.

I tunge knebøy, for de som er under metern i midja, vil jeg si det er et must Wink
Håper jeg får tak i studiene de har gjort på knebøy og beltebruk.
(Har sikre kilder på dette med beltebruk og knebøy)

Belte fester ca. midt på vomma Smiley
Løfter belte litt opp bak, og drar det litt ned foran etter jeg har festet det.
Belte strammer jeg såpass at det er stramt når jeg står rett opp og ned.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #4 : 17. oktober 2008, 21:52 »

I tunge knebøy, for de som er under metern i midja, vil jeg si det er et must Wink
Håper jeg får tak i studiene de har gjort på knebøy og beltebruk.
(Har sikre kilder på dette med beltebruk og knebøy)

Belte fester ca. midt på vomma Smiley
Løfter belte litt opp bak, og drar det litt ned foran etter jeg har festet det.
Belte strammer jeg såpass at det er stramt når jeg står rett opp og ned.

Håper du finner studien, viste ikke at det hadde blit gjort studier på knebøy og beltebruk!

PS: Den beskrivelsen av hvordan du tok på beltet gjorde at det sitra i knebøyræva Grin






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Belte - Hva er poenget?
« #5 : 17. oktober 2008, 21:56 »
Håper du finner studien, viste ikke at det hadde blit gjort studier på knebøy og beltebruk!

PS: Den beskrivelsen av hvordan du tok på beltet gjorde at det sitra i knebøyræva Grin

Kan høre med Dietmar hvorfor det var slik Smiley
Mistenker at studien er tysk.

ALLE bør forøvrig trene midjen ved siden av knebøy/markløft. Snakker da ikke om situps Wink


Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #6 : 17. oktober 2008, 21:58 »
Belte gir økt buktrykk og med trening økt styrke med belte - men dette kan oppnås uten belte også, vi har eksempler på løftere som løfter uten belte. Mange mener dette er skadeforebyggende, min mening er at har man svak midje som mange av oss har så bør en enten bruke belte, eller trene opp midjen gjennom stabiliseringstrening.

Hvor en har beltet? Rundt midjen selvfølgelig.

Litt uenig med deg der, Bjørnar! Jeg mener man bør trene opp musklene i midjen ved å trene bøy og mark uten belte, og dette selv med tunge vekter. Det som selvsagt er viktig er at teknikken er bra, men det er jo forsåvidt en nødvendighet enten man bruker belte eller ei. Kiropraktoren jeg gikk/går til kunne visstnok vise til en "undersøkelse" som viste at tung bøy uten belte var den beste måten å trene opp muskulaturen i midjen på, men da jeg ikke selv har sett denne kan jeg ikke uttale meg om kvaliteten.

Belte er, slik jeg ser det, kun noe man bør benytte på vekter hvor man ikke lenger klarer å holde stabiliteten under løftet og jeg er overbevist om at mye trening uten belte har gjort underverken for rygg- og bukmuskulaturen min.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Belte - Hva er poenget?
« #7 : 17. oktober 2008, 22:10 »
Litt uenig med deg der, Bjørnar! Jeg mener man bør trene opp musklene i midjen ved å trene bøy og mark uten belte, og dette selv med tunge vekter. Det som selvsagt er viktig er at teknikken er bra, men det er jo forsåvidt en nødvendighet enten man bruker belte eller ei. Kiropraktoren jeg gikk/går til kunne visstnok vise til en "undersøkelse" som viste at tung bøy uten belte var den beste måten å trene opp muskulaturen i midjen på, men da jeg ikke selv har sett denne kan jeg ikke uttale meg om kvaliteten.

Belte er, slik jeg ser det, kun noe man bør benytte på vekter hvor man ikke lenger klarer å holde stabiliteten under løftet og jeg er overbevist om at mye trening uten belte har gjort underverken for rygg- og bukmuskulaturen min.
Edit: er jeg som har drukket. Mistet tråden i Bjørnars innlegg Wink
Bjørnar er langt på vei enig med deg. Jeg er fullstendig uenig med deg, og enig i mye av det Bjørnar skriver  Grin
Da ble det rett  Tongue


Det er kanskje mitt innlegg du mente å sitere?
Jeg mener det er fullstendig feil å ikke bruke belte i knebøy.
Snakker vi oppvarmingssett er det helt ok, selvsagt.

Det trykket du får uten belte kan overhode ikke sammenlignes med det trykket du klarer å bygge opp med belte.
Dessuten; ryggen skal holdes rett i knebøy! Du stabiliserer kun med midje og rygg! Altså ikke en like aktiv bruk av ryggen her som i markløft. Midjen jobber med å stabilisere selv med belte.
I motsettning til i markløft hvor ryggen er langt mer aktiv som kraftaktiverer.
Det er i all hovedsak gjennom markløft, rygghev, midjetrening etc. man trener opp ryggen.
Man trener da opp ryggen til å bli sterk nok til å holde seg stabilt i knebøy!

De lærde strides neppe like mye som oss på dette feltet, holder en knapp på meg selv når det gjelder knebøyen. Markløft uten belte er helt ok.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #8 : 17. oktober 2008, 22:11 »
Litt uenig med deg der, Bjørnar! Jeg mener man bør trene opp musklene i midjen ved å trene bøy og mark uten belte, og dette selv med tunge vekter. Det som selvsagt er viktig er at teknikken er bra, men det er jo forsåvidt en nødvendighet enten man bruker belte eller ei. Kiropraktoren jeg gikk/går til kunne visstnok vise til en "undersøkelse" som viste at tung bøy uten belte var den beste måten å trene opp muskulaturen i midjen på, men da jeg ikke selv har sett denne kan jeg ikke uttale meg om kvaliteten.

Belte er, slik jeg ser det, kun noe man bør benytte på vekter hvor man ikke lenger klarer å holde stabiliteten under løftet og jeg er overbevist om at mye trening uten belte har gjort underverken for rygg- og bukmuskulaturen min.

Mener selvfølgelig at man må trene bøy og mark uten belte for å trene opp støttemuskulaturen, men spørsmålet er som følgende; må en ikke opp på et vist antall kilo i knebøy og markløft (uansett pers) før det gir skikkelig trening for midje?

Om en går opp på et vist antall kilo både sett i forhold til knebøypers og generelt (feks 220+) er ikke det da en overhengende fare for at midjen er for svak? At en rett og slett ikke får trent midjen godt nok på vekter feks mellom 80kg og 120kg fordi en trenger et vist antall kilo på stanga for at det skal kunne utfordre støttemuskulaturen særlig (uansett nivå), men når en da hiver på såpass med vekter er støttemuskulaturen såpass dårlig trent at den ikke takler det? (fordi en ikke er vant med å trene med disse vektene)

Og uansett om en ikke hiver på såpass med vekter på den måten som jeg illustrerer over her, men trener seg sakte men sikkert opp på det nivået (typ 200+ i bøy minst annenhver uke) så vil likevel støttemuskulaturen være så svak til at en kommer skadefritt fra det uten belte, ihvertfall over tid? (pga lite stabiliseringstrening gjennom tung bøy fordi en er for svak til å utfordre støttemuskulaturen skikkelig)

Forøvrig helt enig i det siste du sier, men jeg tror at jevnlig bøy og mark uten belte ikke er resepten for sterk støttemuskulatur, ikke om en er som meg og bøyer og marker langt under 200 kg - og at den derfor bør vurdere å trene den opp på andre måter i tillegg.

Har du drukket Gundersen?!
Hvordan kan du være uenig med Bjørnar, når han skriver nøyaktig det samme som deg  :Smiley Wink


Tror jeg skjønte hva han mente, og hvor jeg tror vi strides på.  Se mitt innlegg over for å se Smiley







Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Belte - Hva er poenget?
« #9 : 17. oktober 2008, 22:24 »
Tror jeg skjønte hva han mente, og hvor jeg tror vi strides på.  Se mitt innlegg over for å se Smiley



Dere virker å være bra på nett eller hur?!  what
Så den motstridene part i det her selskapet er meg  Wink

Dersom jeg øker min knebøy fra 200 til 250 kg, da vil også mine oppvarmingssett øke en god del. Belte vil da bli brukt på en stadig høyere startvekt.

Har aldri brukt, og vil heller aldri bruke knebøy for en øvelse på rygg.

Styrker ryggen i massevis med roing, rygghev, markløft og midjetrening. I knebøy er det primært et solid buktrykk, som gjør at overkroppen er stabil, jeg trakter etter.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #10 : 17. oktober 2008, 22:26 »
Nei, belte er bare til pynt...  Grin
Selvsagt har det en funksjon, men jeg mener (som Gundersen) at en bør løfte så mye som forsvarlig mulig uten det da dette helt sikkert er bedre for trening av balanse, stabilitet og generell styrke i core-muskulaturen!  Smiley

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #11 : 17. oktober 2008, 22:31 »
Du er ikke helt på nett tror jeg Grin Gundersen mener en skal trene opp midjen gjennom bøy. Jeg tror at en lurer seg selv om en tror en får "sterk nok" midje gjennom bare tung bøy uten belte, og at en i tillegg møter en skaderisiko ved å ta tung bøy uten belte, selv om en har gode intensjoner. En er rett og slett ikke sterk nok i midja.

Asbjørn Randen eller Olaf Dahl trener nok stabilitet nok gjennom vanlig trening uten belte, fordi de er oppe i meget tunge vekter feks mellom 250-305 kg uten  belte, men for normale folk vil ikke "tunge sett" på 120-180 kg uten belte være nok til å trene stabilitet. Her må en spe på med ekstra trening i tillegg, dette for at styrken på stabilitetsmuskulaturen skal kunne følge knebøypersen.



Dersom jeg øker min knebøy fra 200 til 250 kg, da vil også mine oppvarmingssett øke en god del. Belte vil da bli brukt på en stadig høyere startvekt.



Edit:
Dette mener jeg forøvrig er en flott tilnerming til en kommer til Olaf Dahl og Asbjørn Randen nivå Wink, men har en planer om å løfte mye tyngre vekter enn oppvarmingsvekter uten belte så "bør" en trene stabilitetsmuskulaturen spesifikt for at den skal takle det.

For å hindre at den svake stabilitetsmuskulaturen indirekte skaper skader, mener jeg - helt i tråd med det du mener Lars, at en bør bruke belte på tunge knebøyløft Wink

La stabilitetstreningen komme fra andre steder, når en løfter knebøy er det lårene en vil trene, en er ikke ute etter å presse stabilitetsmuskulaturen til det ytterste og utsette seg selv for skaderisiko.

Forøvrig er dette bare my 2 cents, ser frem til Gundersens motsvar.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Belte - Hva er poenget?
« #12 : 17. oktober 2008, 22:38 »
Du er ikke helt på nett tror jeg Grin Gundersen mener en skal trene opp midjen gjennom bøy. Jeg tror at en lurer seg selv om en tror en får "sterk nok" midje gjennom bare tung bøy uten belte, og at en i tillegg møter en skaderisiko ved å ta tung bøy uten belte, selv om en har gode intensjoner. En er rett og slett ikke sterk nok i midja.

Asbjørn Randen eller Olaf Dahl trener nok stabilitet nok gjennom vanlig trening uten belte, fordi de er oppe i meget tunge vekter feks mellom 250-305 kg uten  belte, men for normale folk vil ikke "tunge sett" på 120-180 kg uten belte være nok til å trene stabilitet. Her må en spe på med ekstra trening i tillegg, dette for at styrken på stabilitetsmuskulaturen skal kunne følge knebøypersen.

For å hindre at den svake stabilitetsmuskulaturen indirekte skaper skader, mener jeg - helt i tråd med det du mener Lars, at en bør bruke belte på tunge knebøyløft Wink

La stabilitetstreningen komme fra andre steder, når en løfter knebøy er det lårene en vil trene, en er ikke ute etter å presse stabilitetsmuskulaturen til det ytterste og utsette seg selv for skaderisiko.

Jeg mener da at knebøy med belte er den beste måten for å trene opp midja Wink
Det er særdeles vanskelig å holde spenningen i midjen når du ikke har belte å trykke i mot!
Tror det må være noe slikt denne studien jeg lengter etter kan påpeke!

Jeg er ikke så opptatt av musklaturen på fremsiden av buken, er mer opptatt av det trykket belte kan gi rundt hele midjen når du presser ut buken i belte.
Når man holder trykket mot beltet gjennom hele løftet, vil man jo trene statisk på midjen under hele løftet også.

Tror du en midje på over meteren skaper god stabilitet i utgangspunktet?! Wink
Olaf trener vel lite uten belte nå? Tror Dietmar har sagt sitt om det der, men det er spekulasjon fra min side. Asbjørn vet jeg ikke noe om, men disse herrene er jo ikke veldig tynne liksom  Tongue


Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #13 : 17. oktober 2008, 22:42 »
Da er jeg spent på å se den studien, men er jo meget logisk at en får aktivisert midjen mye bedre med belte. Dette har jeg ikke tenkt over en gang Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget [HE-Man]

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 287
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 287

  • Sheiko
Sv: Belte - Hva er poenget?
« #14 : 17. oktober 2008, 22:42 »
Brukte ikke belte, "for å utfordre magemusklene og coren". Jeg fikk jo prolaps, sjansen for at det var den labre bruken av belte som forårsaket det er nok liten. Men tror godt det kan ha vært med på å bidra til prolapsovicen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!