Skrevet av Emne: Belte - Hva er poenget?  (Lest 5672 ganger)

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Belte - Hva er poenget?
« #15 : 17. oktober 2008, 22:48 »
Nei, belte er bare til pynt...  Grin
Selvsagt har det en funksjon, men jeg mener (som Gundersen) at en bør løfte så mye som forsvarlig mulig uten det da dette helt sikkert er bedre for trening av balanse, stabilitet og generell styrke i core-muskulaturen!  Smiley

Hva slags good morning-aktig knebøy er det du kjører?  Wink
Skjer det stor grad av dynamisk arbeid i midjen din under et knebøy?
Burde ikke det i alle fall, midjen skal jo jobbe i en statisk stilling gjennom hele løftet.
Og da ser jeg ikke helt hvordan midjen ikke kan trenes med god effekt av å ha på belte  what

Jeg kan godt teste ymse midjeøvelser med dere jeg, kjører alltid med belte så jeg burde jo ikke ha noen sjans i havet  Cool



Da er jeg spent på å se den studien, men er jo meget logisk at en får aktivisert midjen mye bedre med belte. Dette har jeg ikke tenkt over en gang Smiley

Jeg er også spent, regner med jeg kun får en muntlig innføring i essensen i denne av Dietmar, men jeg har en tendens til å ta ting fra den mannen for god fisk  Wink

Brukte ikke belte, "for å utfordre magemusklene og coren". Jeg fikk jo prolaps, sjansen for at det var den labre bruken av belte som forårsaket det er nok liten. Men tror godt det kan ha vært med på å bidra til prolapsovicen.

Du burde i alle fall bruke belte over hele linja nå Wink
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #16 : 17. oktober 2008, 22:53 »

Jeg er også spent, regner med jeg kun får en muntlig innføring i essensen i denne av Dietmar, men jeg har en tendens til å ta ting fra den mannen for god fisk  Wink


Muntlig innføring fra Dietmar er godt nok for meg også Wink Hva det gjelder å kjøre ulike stabiliseringsøvelser med oss, så kan jeg kanskje ta deg på det ordet og utfordre deg til å kjøre en stabiliseringsøkt jeg komponerer - så får du teste deg selv litt? Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget unreal

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #17 : 17. oktober 2008, 23:45 »
hva er tingen med å bruke belte til benkpress? har sett noen gjøre det

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Belte - Hva er poenget?
« #18 : 17. oktober 2008, 23:46 »
hva er tingen med å bruke belte til benkpress? har sett noen gjøre det


mest for å låse av skjorten. Men noen føler det gir bedre trykk und so weiter
Non Plus Ultra

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #19 : 18. oktober 2008, 03:33 »
Hva slags good morning-aktig knebøy er det du kjører?  Wink
Skjer det stor grad av dynamisk arbeid i midjen din under et knebøy?
Burde ikke det i alle fall, midjen skal jo jobbe i en statisk stilling gjennom hele løftet.
Og da ser jeg ikke helt hvordan midjen ikke kan trenes med god effekt av å ha på belte  what

Jeg kan godt teste ymse midjeøvelser med dere jeg, kjører alltid med belte så jeg burde jo ikke ha noen sjans i havet  Cool



Jeg er også spent, regner med jeg kun får en muntlig innføring i essensen i denne av Dietmar, men jeg har en tendens til å ta ting fra den mannen for god fisk  Wink

Du burde i alle fall bruke belte over hele linja nå Wink

Var ikke bare knebøy jeg mente, løfting generellt (mark osv, men jeg bruker alltid belte på f.eks stangroing siden ryggen blir så statisk). Hvis vi skulle ha "midjekonk" tar du meg lett samme faen, jeg er ikke særlig godt trent i det hele tatt og har mindre enn et år med særlig seriøs trening bak meg (har trent lengre, men det ble mye jalla inntil en lærte seg litt mer) så det ville vært helt unødvendig.
En annen grunn til at jeg ikke er helt glad i mye belte bruk er at det rett og slett er ubehagelig å ha på (er litt småfeit og det hjelper selvfølgelig ikke heller) og da spesielt i markløft!

Utlogget Dummen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 133

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #20 : 18. oktober 2008, 08:50 »
Ok, jeg har kanskje spurt før, men husker ikke svaret: Hva er poenget med belte? Blir man sterkere av det, og i fall, hvor fester man det?


Beltet er ment å fungere som en slags vegg rundt midjen, for å opprettholde buktrykket. Dette forhindrer prolaps (skiveutglidning) ved at invollene i buken presses mot rygggraden, slik at den holder seg i stilling. Uten dette trykket kan ryggraden bøyes for langt innover. Gjør man f.eks. markløft med rund rygg, så skjer det motsatte igjen; altså at ryggraden bøyes utover.

Jeg ser en del bruker slike vektløfterbelter feil (slike som er smale foran og brede bak) ved at de plasserer den brede delen bak. Man oppnår faktisk bedre buktrykk ved å plassere den brede delen foran. Styrkeløfterbelte er derimot like bred overalt. Nok om det...


Saken er at belte bør kun brukes til maksløft, hvor man løfter 1-2 RM i blant annet knebøy og markløft, og skulderpress, hvor man har lett for å få for stor bøy på ryggen under løft... spesielt hvis man sitter og presser med fristang. Men, jeg må likevel si det at jeg har løftet alle slags tunge vekter uten belte, og jeg har til med løftet partial reps med 280 kg i knebøy uten belte, uten problemer. Det er stort sett en treningssak... har man trent uten belte hele tiden, så vil bukmusklene være sterke nok til å opprettholde nok buktrykk, selv under tunge løft. Mitt råd er å droppe belte snarest. Du mister kanskje bittelitt styrke i blant annet knebøy og markløft i begynnelsen, men dette henter du raskt inn igjen.

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #21 : 18. oktober 2008, 09:23 »

Beltet er ment å fungere som en slags vegg rundt midjen, for å opprettholde buktrykket. Dette forhindrer prolaps (skiveutglidning) ved at invollene i buken presses mot rygggraden, slik at den holder seg i stilling. Uten dette trykket kan ryggraden bøyes for langt innover. Gjør man f.eks. markløft med rund rygg, så skjer det motsatte igjen; altså at ryggraden bøyes utover.

Jeg ser en del bruker slike vektløfterbelter feil (slike som er smale foran og brede bak) ved at de plasserer den brede delen bak. Man oppnår faktisk bedre buktrykk ved å plassere den brede delen foran. Styrkeløfterbelte er derimot like bred overalt. Nok om det...


Saken er at belte bør kun brukes til maksløft, hvor man løfter 1-2 RM i blant annet knebøy og markløft, og skulderpress, hvor man har lett for å få for stor bøy på ryggen under løft... spesielt hvis man sitter og presser med fristang. Men, jeg må likevel si det at jeg har løftet alle slags tunge vekter uten belte, og jeg har til med løftet partial reps med 280 kg i knebøy uten belte, uten problemer. Det er stort sett en treningssak... har man trent uten belte hele tiden, så vil bukmusklene være sterke nok til å opprettholde nok buktrykk, selv under tunge løft. Mitt råd er å droppe belte snarest. Du mister kanskje bittelitt styrke i blant annet knebøy og markløft i begynnelsen, men dette henter du raskt inn igjen.
Har du lest postene til Slux og Ivrig pingle? Er en fordel å lese gjennom tråden før man poster.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Dummen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 133

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #22 : 18. oktober 2008, 09:27 »
Har du lest postene til Slux og Ivrig pingle? Er en fordel å lese gjennom tråden før man poster.

Gidder aldri. Bare svarer på første posten jeg Smiley

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #23 : 18. oktober 2008, 10:17 »
Hvor en har beltet? Rundt midjen selvfølgelig.

Joda, det skjønner jeg, men det er jo en grunn til at jeg spør. Det er nemlig god plass der, og skal beltet plasseres langt nede eller langt oppe eller på midten. Da jeg prøvde å bruke belte på markløft virket det som om beltet kom i veien da jeg skulle løfte.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Belte - Hva er poenget?
« #24 : 18. oktober 2008, 14:46 »
Flåsete svar av meg, les Ivrig Pingle sitt første svar om hvordan han legger på beltet. Enkelte liker å ha beltet høyere på bøy enn mark, eller omvendt - prøv deg frem. Det skal ikke være i overkant ubehagelig, men ett normalt belte skal ikke komme for mye i veien.

Gidder aldri. Bare svarer på første posten jeg Smiley

Det anbefaler jeg, da kan du lære ting selv, i tillegg til at du kan finne ut hva som er ubesvart etter 1 side med diskusjon, og heller prøve å svare på de spørsmålene.






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!