Skrevet av Emne: Militær krav maga  (Lest 7557 ganger)

Utlogget thomasan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

  • Spartaner
Militær krav maga
« : 05. november 2008, 18:54 »
Hei! Slik jeg har forstått det er krav maga ofte delt opp i tre deler. Sivil krav maga, politiets utgave og krav maga man lærer i forsvaret. Er nå i forsvaret og har hatt noen leksjoner på det som går på militær krav maga, altså å drepe eller å skade motstanderen fortest mulig ihht. SAS (speed, agression, surprise) prinsippet. Syns det er svært spennende og har lyst å lære mer.

Er det noen steder i norge man kan lære militær krav maga, utenom i forsvaret? Søkte litt rundt, men fant bare krav maga i form for selvforsvar, altså den sivile utgaven.

Mvh. Thomasf
Det ER en skam å snu!

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Sv: Militær krav maga
« #1 : 07. november 2008, 08:54 »
Hei!

Jeg tviler på at det du har lært i forsvaret er rein krav maga, da pensumet i militær nærkamp fortsatt er en blanding av mye rart!

Ikmf har krav maga i oslo, tromsø, bodø, sandefjord hvis jeg ikke husker feil.
Og etter hva jeg vet så har dem segmentert ut militære og politi delen.

Jeg er instruktør i ckm og kapap.
her finnes ingen slik segmentering.

I kapap så undervises det blandt annet i stille uskadeliggjøring av vaktposter OG MYE MER. Noe som selvfølgelig ikke har noe med det sivile å gjøre, derfor har jeg valgt å legge dette kun til vidregående ellevene mine!



Utlogget Rune Lind

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: Militær krav maga
« #2 : 07. november 2008, 09:03 »
Hei Thomas.

Se bort ifra Krugans svar. Du vet hva du har lært. Du kan ikke trene det millitære systemet utenfor forsvaret nei. Med mindre du treffer en instruktør i det sivile som er godkjent for å undervise dette. Noen av IKMF sine instruktører er godkjente KM militær instruktører.

Hvis du sender meg en PM så kan vi ta dette privat. Denne infoen ønsker jeg ikke å legge ut på nettet. 
Rune Lind
IKMF Krav Maga: www.kravmaga.no
Bodø Kampsportsenter: www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø: www.crossfitbodo.no

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Militær krav maga
« #3 : 08. november 2008, 09:24 »


I kapap så undervises det blandt annet i stille uskadeliggjøring av vaktposter OG MYE MER. Noe som selvfølgelig ikke har noe med det sivile å gjøre, derfor har jeg valgt å legge dette kun til vidregående ellevene mine!




Regner med at du får god bruk for stille uskadeliggjøring av vaktposter gitt. Dette er prototypen virkelighetsfjerne innlegg.. Dette havner i kategorien "jeg skal trene meg opp til å bli hemmelig agent/marinejeger/spion/fallskjermjeger hvordan bør jeg trene-postene som ramler inn her med gjevne mellomrom..

Minner meg om en jeg gikk på skole med som mente han skulle bli ninja, og hadde fullt utstyr hjemme....

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Sv: Militær krav maga
« #4 : 09. november 2008, 18:04 »
Regner med at du får god bruk for stille uskadeliggjøring av vaktposter gitt. Dette er prototypen virkelighetsfjerne innlegg.. Dette havner i kategorien "jeg skal trene meg opp til å bli hemmelig agent/marinejeger/spion/fallskjermjeger hvordan bør jeg trene-postene som ramler inn her med gjevne mellomrom..

Minner meg om en jeg gikk på skole med som mente han skulle bli ninja, og hadde fullt utstyr hjemme....


Vel nå var det jo til militært bruk han var ute etter, jeg ser jo selvfølgelig at dette ikke har noen sammenheng i virkeligheten, men for enkelte militære avdelinger så er dette relevant.

Kapap er et cqb system som ikke bare inneholder nærkamp, men også overvåkning, skyting, tredje persons beskyttelse og mye mer.. så det er i aller høyeste grad mynetet for militære styrker. Jeg har kun første instruktør grad i kapap og der er det i hovedsak nærkamp som gjelder.

Jeg legger ikke inn innlegget her for å promotere kapap da jeg ikke underviser i dette i fast sammenheng, kun for å gi informasjon.

og så tilbake til tråden.

krav maga er ikke offisielt adoptert i forsvaret i norge, så det tråd starter antakligvis har vært med på er seminar eller trening i regi av ikmf.
Forsvaret i dag har eget nærkamp system og instruktørene i dette kan inneha forskjellige nivåer, men det er ikke mange over nivå 2. (man kan mene mye rart om dette systemet) Smiley

Systemet har hentet ut teknikker fra krav maga, men også andre stiler.

Du får rette meg hvis jeg tar feil Rune!

Jeg tror jeg leste en plass at forsvaret i sverige har krav maga som offisielt system. stemmer ikke dette?



Utlogget Rune Lind

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: Militær krav maga
« #5 : 15. november 2008, 19:35 »
Det stemmer at forsvaret i Sverige har hatt IKMF ansvarlig for sine kurs i en årrekke. Det har derimot ikke vært kalt KM der, bare nærkamp. Men alle vet at det er IKMF KM som er grunnen.

På samme måte er ikke IKMF KM offisielt navngitt som systemet som undervises i Norge, men de som har tatt kurset kan jo gjøre seg opp sin egen mening. De har nok fått nok info på kurset fra instruktørene til at de forstår sammenhengen, uten at jeg skal si noe mer om det.  Trådstarter har nok trent i forsvaret ja.

Det stemmer at vi bare en en liten håndfull med nivå 2 instruktører i Norge. Nivå 3 er for den som sitter som ansvarlig for treningen i forsvaret på TRADOK.
Rune Lind
IKMF Krav Maga: www.kravmaga.no
Bodø Kampsportsenter: www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø: www.crossfitbodo.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!