Skrevet av Emne: Glem kaloriene  (Lest 28765 ganger)

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Glem kaloriene
« #75 : 23. oktober 2008, 23:34 »
Jeg lukker ikke øynene for teori - på ingen måte. Men jeg mener at praksis er viktigere. En teori er lite verdt så lenge den ikke fungerer i praksis. Det vi ser er at mange teorier innen vitenskapen (spesielt ernæring) slår sprekker. Derfor gjelder det å ha et kritisk syn til teorier. Hva som fungerer i praksis kan imidlertid ingen arrestere deg på så lenge du kan vise til faktiske resultater. Men det gjelder selvsagt å være ydmyk og alltid se nyansert på ting. Ingen individer er helt like, og det er noe f eks blodtypedietten tar for seg. Mange dømmer denne dietten nord og ned, men det er ikke til å stikke under en stol at tusenvis - for å ikke si millioner har fått hjelp av den. For de som har vært villige til å prøve...

Ja, vi har virkelig en jobb med å rydde opp i myter og usannheter. Det er det jeg har gjort et forsøk på i artikkelen min Smiley
Du mener TF ikke er kildekritiske nok - javel. Jeg synes imidlertid de fortjener ros for å publisere stoff som er kontroversielt - uten press om å opptre "politisk korrekte", slik som en del offentlige instanser har.
Ingen taper på mangfold og diskusjon slik det legges opp til her på treningsforum. Snarere tvert imot!

Dette er jeg også uenig i. Da praksisen er til de grader ulik hos forskjellige personer, finnes det ikke kilder som sliter mer med validitet enn hos fakta representert og basert på "praksis". Dette er i realiteten vandrehistorier og man kan ikke ta dette for god fisk.

Videre syntes jeg ditt forsøk på å gjemme din artikkel bak "mangfold" er heller lavmål. Du har vel rett i at mindre vellykede artikler på en måte skaper mangfold, men dette mangfoldet bidrar ikke til økt kunnskap. Det bidrar heller til økt forvirring, som denne tråden bærer preg av.

Teori og forskning skal i fullkommenhet tåle allverdens testing, hvor man får samme resultat. De uavhengige og avhengige variabler målt, skal gi de samme korrelasjonene, kovariasjonene, og andre kausale årsakssammenhenger uansett når, hvor og av hvem som tester de. Tenk hvis jeg skulle ta din artikkel som forskning (da den fremstår slik). Og at man skulle glemme kaloriene og høre på kroppen. Tror du dette hadde fungert når og hvor som helst? Tror du virkelig Tande P klarer å høre på kroppen for ønsket resultat? Tror du ikke stemmene i hodet hans skriker etter flere marsipanbrød? Skal han lytte her og kaste de i seg? Eller skal han ligge på kaloriunderskudd?
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Glem kaloriene
« #76 : 24. oktober 2008, 00:22 »
"Den praktiske erfaringen er etter min mening den viktisgte. Da spiller det liten rolle hva teorien sier. Vi har desverre vært vitne til flere ganger at vitenskapen har tatt feil, så kanskje det er er et poeng å ikke henge seg altfor mye opp i den?
Jeg forfekter det som fungerer, og det gjør jeg med god samvittighet"

Dette sitatet sier vel sitt om at du bør revurdere din rolle som artikkelforfatter. Dessutten tviler jeg på at Akademiet for personlig trening er kjempefornøyd med at du har signert artikkelen på en slik måte at det ser ut som du foreleser eller jobber for de.

Jeg enig med VargT. her, Treningsforum må være litt mer kritiske til hva som slipper til.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #77 : 24. oktober 2008, 08:04 »
.

Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: Glem kaloriene
« #78 : 24. oktober 2008, 08:37 »
Har du selv prøvd et kosthold med mye fett og proteiner? Hvis ikke foreslår jeg at du gjør det Smiley

 Grin
Ingen vecka utan deca!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Glem kaloriene
« #79 : 24. oktober 2008, 09:04 »
Vargen har levd 20 uker på under 120 gram karb pr. dag.... høyprotein og høyfett.
Men han har hatt stålkontroll på KALORIENE!
Kaloriene er nøkkelen! Wink

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Glem kaloriene
« #80 : 24. oktober 2008, 09:21 »
Jeg vet at min artikkel skaper forvirring, men jeg kan ikke la være å publisere den likevel. Forrvirring er i og for seg ikke bare negativt. Det vil tvinge enhver til å se kritisk på det man leser og tar til seg, og kan på grunnlag av dette danne egne meninger. Det er et alvorlig problem dersom ulike syn ikke kommer fram og blir tatt seriøst. Uansett om man er seniorforsker eller Peronlig Trener. Eller "hvemsomhelst" av den grunn. Dette er også en grunntanke for vårt demokratiske samfunn.
Tenk deg selv hvis det bare fantes én sannhet der ute. Slik som staten jobber for å lage. Hva hvis det viste seg 50 år etterpå at denne ikke stemte? Fortsatt ville ikke staten endre sine anbefalinger, på tross av en nedadgående folkehelse. Dette er et eksempel på hvordan det ser ut i Norge i dag.

Min artikkel er ikke ment å oppfattes som forskning. Men en fremstilling av teorier som fungerer i praksis. Det er derfor den er publisert.

Og når det gjelder Tande P, så ville jeg gitt nøyaktig samme anbefalinger for han, som til alle andre. Hvis det var slik at Tande P er så glad i marsipanbrød, og at dette etter alt å dømme var årsaken til overvekt, så måtte vi sørge for å få bukt med hangen etter marsipanbrød. Dette ville vært krevende til å begynne med, men etter en tid på kost med mye fett og proteiner får kroppen omstilt seg, og suget er ikke lengre noe stort problem.

Just for the record. Ditt yrke skrives ikke med store bokstaver. Grin

Tror heller ikke jeg er den du skal overtale for å motvirke "en" statlig sannhet. Grin

Du sidestiller forskning og teorier med sannheter. Dette stemmer jo ikke. Forskning ser på sammenhengen mellom variabler, og så er det opp til forskning igjen å videreutvikle de hypoteser gjort for å skape en enda bedre teori. Jo bedre teorien er, jo mer likner det en sannhet. Det virker som dere på akademiet for personlig trening burde tatt noen ekstra kurs på metode og databehandling.

Hva gjelder teorier som gjelder i praksis, er igjen dette dårlig sammensatt. Du refererer ikke til noe som helst. Ingen teorier. Du forklarer lite, og når du blir konfrontert med dette, så forklarer du at det er basert på erfaringer. Jeg skjønner din motivasjon om å havne på forsiden på siden her, men erfaringer dannet av en "hvemsomhelst", er svært dårlig grunnlag for generell økt kunnskap. Du skriver også at det gjør det lettere for "alle" å danne seg opp sine egne meninger.  Er du seriøs her? Ønsker du at alle skal danne seg opp sine egne meninger om hva som er riktig og galt innen ernærings- og treningsviten? Det bidrar sikkert til økt inntekt for personlige trenere da dere må irettesette en haug med mennesker, men for oss andre som ønsker å lære mest mulig av teori og mennesker er dette som å fortelle eventyr for å skape lavere viten blandt folk.

Og maanen var sygelig stor
og blaa og vaarlig dén nat —
og op mod dens skjønne skive
laa æbleblomstgrenen mat.
Den skjalv i lys og i vind,
den drømte ved maanens kind
om æventyr, om hvert æventyr,
som lyser i maanens sind!


Sitat
Har du selv prøvd et kosthold med mye fett og proteiner? Hvis ikke foreslår jeg at du gjør det Smiley

Ja. Til de grader. I ca 5 mnd. Jeg deltok på NM nå i oktober, startet dietten med lavkarb i mai. Den siste måneden spiste jeg ikke noe karbohydrater. Ingenting. Dvs, jeg fikk jo i meg det lille som var i peanøttsmør, etc, men jeg inntok ingenting fra rene karbohydratkilder. Min erfaring med null karb var at det fungerte dårligere enn en tradisjonell diett. Men nok om det. Hva jeg har "forsøkt", "prøvd", "påbegynt" er svært irrelevant. Du ville sikkert skrevet en artikkel om det, men jeg lar slikt bli personlige erfaringer. Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Kalenda

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Glem kaloriene
« #81 : 24. oktober 2008, 09:24 »
Kan noen svare på hvorfor man skal kutte ned på karbs? Kostholdet mitt består av minst 50% karbs, og jeg føler meg bra, samt at jeg har masse overskudd på trening. Uansett legger man ikke på seg fett hvis man ikke inntar flere kalorier enn man forbrenner, så ser ikke helt poenget ved denne latterlige fikseringen på karbs. Er det bare en sprø ide fra karb-fanatikere?

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Glem kaloriene
« #82 : 24. oktober 2008, 09:29 »
Kan noen svare på hvorfor man skal kutte ned på karbs? Kostholdet mitt består av minst 50% karbs, og jeg føler meg bra, samt at jeg har masse overskudd på trening. Uansett legger man ikke på seg fett hvis man ikke inntar flere kalorier enn man forbrenner, så ser ikke helt poenget ved denne latterlige fikseringen på karbs. Er det bare en sprø ide fra karb-fanatikere?

Du har forsåvidt rett. Du bør egentlig bare tenke på kaloriene. Tanken er vel at man inntar bare det som er nødvenig. Du trenger bare energi til aktivitet, så da er det viktigst med karbohydrater før og etter trening. Ellers kutter man ned, fordi man ikke trenger det.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Kalenda

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Glem kaloriene
« #83 : 24. oktober 2008, 09:33 »
Du har forsåvidt rett. Du bør egentlig bare tenke på kaloriene. Tanken er vel at man inntar bare det som er nødvenig. Du trenger bare energi til aktivitet, så da er det viktigst med karbohydrater før og etter trening. Ellers kutter man ned, fordi man ikke trenger det.

Hm ok. Går fordøyelsen virkelig så raskt? Jeg tenker på hvis man f.eks. spiser et måltid 1-2 timer før trening med mye karbs, vil det allerede på den tiden rekke å nå glykogenlagrene før trening?

Utlogget Andreas Adolfsson

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7

Sv: Glem kaloriene
« #84 : 24. oktober 2008, 09:53 »
Har ikke lest igjennom alt som er sagt i denne tråden, men jeg skjønner at det er massiv kritikk av artikkelforfatteren pga av manglende forsking etc. Da må jeg bare spørre; hvor mange har prøvd et slikt kosthold?
Av egen erfaring, dels av meg selv og dels av kunder jeg satt opp kosthold/diett til, så er denne typen kosthold utrolig effektiv for vektnedgang og for å holde formen. Etter å ha prøvd denne typen diett sist gang jeg stilte er jeg blitt fast tilhenger av "lavkarb". På en diett uten karb (<30g) kan jeg ligge på  3000-3500 kcal og likevel bli i skikkelig god form og for å så holde formen kan jeg gå helt opp til 4000 (uten kardio) - så lenge jeg holder meg unna karben. Så ikke kom å si at en kalori er en kalori! På en "vanlig" diett med la oss si 40% karb må jeg helt ned i 2500 kcal før det begynner å skje noe med fett%.
Den største fordelen med denne dietten som jeg ser det er at man mister sultfølelsen og går ikke rundt og tenker på mat hele tiden, man må faktisk nesten se på kl for å huske å spise Shocked Og styrken holder seg, den tom øker! Energi nivåene er (for meg ihvertfall) bedre og jeg føler meg mye mer opplagt. De samme tilbakemeldingene får jeg også fra kunder.

Dette er min erfaring og jeg har ikke noen forskingsresultater som backer opp det jeg skriver, men alikevel funker det Grin Når man først blir vant til dette kostholdet er det helt overlegent for å holde riktig god form uten å slite i det hele tatt. Så til alle som

Mvh Andreas


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Glem kaloriene
« #85 : 24. oktober 2008, 10:02 »
Ingen som kritiserer lavkarbodiett her. Ihvertfall ikke som jeg har fått med meg.

Det er de usubstansierte påstandene i artikkelen som får pepper. Ingen orker å debattere om hvorvidt vann er vått. de fleste som har stått ute i regnevær har erfart at det er det.

Det er påstander som "glem kaloriene" og "lytt til kroppen" som blir kritisert.
Presumpsjonen at kroppene våre er i stand til å fortelle oss hva vi trenger og ikke trenger er noe av det rareste jeg har hørt. Ikke rart den vestlige verden velter over av feitinger snart. Og det er ingenting de heller vil høre, enn at: "Gjør som kroppen din sier!! Hvis den skriker etter snickers, så er det snickers du trenger!"

Grin

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Glem kaloriene
« #86 : 24. oktober 2008, 10:05 »
Ingen som kritiserer lavkarbodiett her. Ihvertfall ikke som jeg har fått med meg.

Det er de usubstansierte påstandene i artikkelen som får pepper. Ingen orker å debattere om hvorvidt vann er vått. de fleste som har stått ute i regnevær har erfart at det er det.

Det er påstander som "glem kaloriene" og "lytt til kroppen" som blir kritisert.
Presumpsjonen at kroppene våre er i stand til å fortelle oss hva vi trenger og ikke trenger er noe av det rareste jeg har hørt. Ikke rart den vestlige verden velter over av feitinger snart. Og det er ingenting de heller vil høre, enn at: "Gjør som kroppen din sier!! Hvis den skriker etter snickers, så er det snickers du trenger!"

Grin

Quoter denne i håp om at den blir lest to ganger.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Andreas Adolfsson

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7

Sv: Glem kaloriene
« #87 : 24. oktober 2008, 10:30 »
Sitat
Det er påstander som "glem kaloriene" og "lytt til kroppen" som blir kritisert.
Presumpsjonen at kroppene våre er i stand til å fortelle oss hva vi trenger og ikke trenger er noe av det rareste jeg har hørt. Ikke rart den vestlige verden velter over av feitinger snart. Og det er ingenting de heller vil høre, enn at: "Gjør som kroppen din sier!! Hvis den skriker etter snickers, så er det snickers du trenger!"

Litt av det jeg prøver å få frem da Wink Hvis man kutter ut karben så kan man spise MYE mer enn hva man kan med et kosthold som inkluderer karb. Og på et kosthold bestående av fett/protein mister man helt lysten på snickers etc Smiley Søtsuget blir "ikke eksisterende"! Sier ikke at det gjelder alle, men det funker for meg og de jeg har hjulpet.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Glem kaloriene
« #88 : 24. oktober 2008, 10:56 »
"Den praktiske erfaringen er etter min mening den viktisgte. Da spiller det liten rolle hva teorien sier. Vi har desverre vært vitne til flere ganger at vitenskapen har tatt feil, så kanskje det er er et poeng å ikke henge seg altfor mye opp i den?
Jeg forfekter det som fungerer, og det gjør jeg med god samvittighet"

Jeg skal ikke hive meg på "kalorier eller ikke" debatten i for stor grad, men ønsker bare å kommentere det du skriver.

Praktisk erfaring er i og for seg greitt, hvis man vet at den erfaringen man gjør seg er opphavet til de resultatene man får. Problemet er bare at man ikke har kjangs til å vite HVA det er som skaper effekten hvis man skal basere seg på såkalt "anekdotisk kunnskap". Det finnes ingen kontroll over variabler og forstyrrende elementer som kan påvirker sluttresultatet. Alt  man har er én anekdote om at "det fungerer".  F.eks kan jeg skrive en artikkel med tittelen "Slanking for isspisere!" hvor jeg snekkerer i hop en teori allá denne:

"jeg har erfart at økt shortsbruk fører til økt is-spising. Sist gang jeg gikk i shorts spiste jeg mere is enn da  jeg gikk i boblejakke og dunbukse. Det samme sier kompisen min. Ergo. Vil du bli slankere (ved å spise mindre is) er løsningen enkel, gå mindre i shorts". Dette funket for meg og 2-3 av kompisene mine.

De fleste merker imidlertid at noe skurrer med en slik teori.

Og det er her vitenskapen skiller seg fra kvantehealing, synskhet, varme hender osv osv. Man bruker det kraftigste verktøyet vi har for å identifisere forhold mellom variabler som faktisk er der gang på gang på gang. Om vitenskapen tar feil, så har man i hvertfall tatt feil på "riktig grunnlag". Man har fulgt metodisk korrekte fremgangsmåter for å komme frem til at man tok feil!

Jeg mener at man skal tro på vitenskapen, i hvertfall til det motsatte er bevist.


Mvh 

Burrhus (som har gått ned 12 kilo siden påsken ved å telle kalorier)


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Glem kaloriene
« #89 : 24. oktober 2008, 10:59 »
burrhus... det udrugn skrev der, var sitert fra artikkelforfatteren... det var det udrugn også angrep... Smiley

hvor lite empiri det er i en person sine erfaringer, og hvor lite vitenskapelig signifikans det utgjør.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!