Skrevet av Emne: Sett/repitisjoner ved styrketrening: "Low Volume"-trening  (Lest 1961 ganger)

Utlogget stengah

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 18

Hei,

noen som har sterke meninger om hvor mange sett/reps som er optimalt ved styrketrening ?

Kom over denne artikkelen på EXRX: 
http://exrx.net/WeightTraining/LowVolumeTraining.html

Many scientific studies demonstrate one set is almost effective as multiple sets, if not just as effective in strength and muscle hypertrophy (Starkey, Pollock, et. al. 1996). These studies have been criticized for using untrained subjects. Hass et. al. (2000) compared the effects of one set verses three sets in experienced recreational weightlifters. Both groups significantly improved muscular fitness and body composition during the 13 week study. Interestingly, no significant differences were found between groups for any of the test variables, including muscular strength, muscular endurance, and body composition.

Siden jeg har i perioder litt dårlig med tid, har jeg testa ut å kjøre ett oppvarmings-sett + ett sett med maks av det jeg klarer (klarer jeg 10 reps, går jeg opp i vekt)
Så langt kan jeg si at jeg faktisk gjør fremgang..


Kjør debatt, kunne vært interessant å få noen synspunkter/erfaringer!


bigdawg

  • Gjest
HIT liksom? Mike Mentzer sin filosofi?

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
HIT liksom? Mike Mentzer sin filosofi?
Du fikk honnør pga. Jan Thomas - avatar!
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

bigdawg

  • Gjest
Han er maks fet da :-D Svære biceps leom!

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Han er maks fet da :-D Svære biceps leom!

Jeg får frysninger på ryggen av det bildet der.



OT: Det er det vel ingen "perfekt" rep/sett forhold. Sier seg selv at 4x4 shrugs blir noe helt annet enn 4x4 knebøy.

Mange mener vel at 5x5 er en slags gylden middelvei, i de tunge øvelsene i hvertfall.. Men på en annen side så om du er nybegynner fungerer vel egentlig det meste.

Det handler om å finne det som fungerer for DEG, og ellers variere treningen bra.

Utlogget stengah

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 18

Må innrømme at jeg ikke har studert Mentzer i detalj, men ser ut til å være litt av samme greia:

A few maverick fitness authorities and professional bodybuilders have advocated high-intensity, very low-volume training. Author Jones, the founder of Nautilus and MedX weight training equipment, was one of the early pioneers of single-set training. In the 1980's, Casey Viator, the youngest Mr. America and Mr. Olympia contestant, and Mike Mentzer, Mr. Universe and Mr. Olympia contestant, promoted the high-intensity, low-volume training. More recently, Dorian Yates, several-time Mr. Olympia, reportedly performed only a warm-up set and one or occasionally two workout sets throughout his off-season training.

Er visst en del varianter ute og går av dette.

Og selvfølgelig, som det sies over, antall reps/sett ved knebøy blir ikke det samme som ved shrugs Smiley
(jeg tar 10-12 rep ved bryst, knebøy, biceps osv, mens jeg gir f.x magen mer tyn).

I tillegg kjører jeg ikke slavisk 1 oppvarming + sett på maks, føler jeg at jeg tok 10 rep veldig lett, lør jeg på mer og tar ett sett til.

dave the brave

  • Gjest
det er i hvertfall helt klart at hvis du har dårlig tid og bare får kjørt et skikkelig hardt arbeidssett er det uendelig mye bedre enn ingenting:)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!