Skrevet av Emne: Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen  (Lest 1805 ganger)

Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen
« : 29. oktober 2008, 18:35 »
Heisann, har prøve i dette på skolen og lurte på en ting.

Stemmer det at hvis en kandidat får flest stemmer så kan han likevel tape valget? Fordi det gjelder å få folkerike vippe stater som Florida og Ohio. Disse statene gir flere "electoral college " votes altså må hver enkelt stat enten bli demokratene sin eller republikanerne sin. På denne måten teller f.eks ikke de demokratiske stemmene i Texas fordi republikanerne vinner der allikevel.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen
« #1 : 29. oktober 2008, 18:53 »
Heisann, har prøve i dette på skolen og lurte på en ting.

Stemmer det at hvis en kandidat får flest stemmer så kan han likevel tape valget? Fordi det gjelder å få folkerike vippe stater som Florida og Ohio. Disse statene gir flere "electoral college " votes altså må hver enkelt stat enten bli demokratene sin eller republikanerne sin. På denne måten teller f.eks ikke de demokratiske stemmene i Texas fordi republikanerne vinner der allikevel.

Noe sånt Wink Som Al Gore sa "I used to be the next president of America"

Utlogget Tannfeen

Sv: Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen
« #2 : 29. oktober 2008, 19:24 »
Man kan si mye rart om disse amerikanerne, men politikk og valgkamp har de peiling på. Alt for lite amerikanske tendenser i norsk politikk.

Just my 2 cents.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

Sv: Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen
« #3 : 30. oktober 2008, 10:10 »
.

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen
« #4 : 30. oktober 2008, 10:31 »
Heisann, har prøve i dette på skolen og lurte på en ting.

Stemmer det at hvis en kandidat får flest stemmer så kan han likevel tape valget? Fordi det gjelder å få folkerike vippe stater som Florida og Ohio. Disse statene gir flere "electoral college " votes altså må hver enkelt stat enten bli demokratene sin eller republikanerne sin. På denne måten teller f.eks ikke de demokratiske stemmene i Texas fordi republikanerne vinner der allikevel.
Jepp, det var dette som skjedde med Al Gore. Han hadde flere stemmer, men tapte valget. Mener å huske at dette har skjedd bare med Gore og en annen president, så fenomenet er nok ikke så vanlig heldigvis.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Eventh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

Sv: Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen
« #5 : 30. oktober 2008, 11:19 »
Det stemmer at den som får flest stemmer i valgmannskollegiet blir president. Det vil derimot ikke si at den får flest stemmer (popular vote) vinner. I USA stemmer man nemlig ikke direkte på en president, men indirekte via representanter som sverger å stemme på sin/din kandidat. Her er det antallet representanter staten har som teller. Uansett, den kanditaten som får flest popular votes i en stat, får alle electoral votes. Dette kalles first past the post eller winner-take-all.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen
« #6 : 30. oktober 2008, 11:22 »
Slik det ser ut nå, kommer jeg til å vinne. Grunnen er at både McCain og Obama stemmer på meg, og hver av deres stemmer er teller for 1 billion hver.

Så fort jeg får makten skal jeg gå til krig.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Viper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 495
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 495

Sv: Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen
« #7 : 30. oktober 2008, 11:32 »
men kjære vene, dette er jo akkurat samme system som i Norge (i prinsippet)....Så det er ingenting fremmed med denne type valgsystem.

I Norge er også en stemme i distriktene "mer verdt" enn en stemme i byen. Dette er lagt opp til slik at distriktene skal hensyntas og ikke drukne i antallet stemmer fra storbyene.
Så i teorien vil et parti kunne få over 50% av stemmene hvis man teller antall stemmer, men likevel tape valget fordi de f.eks har kun høstet stemmer i storbyene og ikke distriktene.
Nordland, troms og finnmark f.eks....her er stemmene mer verdt enn min siden jeg bor i Oslo.


Slik det ser ut nå, kommer jeg til å vinne. Grunnen er at både McCain og Obama stemmer på meg, og hver av deres stemmer er teller for 1 billion hver.

Så fort jeg får makten skal jeg gå til krig.

og takker til Badboyfleksnes for nok et saklig innlegg på et i utgangspunktet saklig spørsmål.
Our greatest glory is not in never falling,
but in rising everytime we fall...

-Confucius-

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen
« #8 : 30. oktober 2008, 12:05 »
og takker til Badboyfleksnes for nok et saklig innlegg på et i utgangspunktet saklig spørsmål.

Ikke no problem kompis! Bare å spørre om du lurer på noe.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen
« #9 : 30. oktober 2008, 15:25 »
Det stemmer at den som får flest stemmer i valgmannskollegiet blir president. Det vil derimot ikke si at den får flest stemmer (popular vote) vinner. I USA stemmer man nemlig ikke direkte på en president, men indirekte via representanter som sverger å stemme på sin/din kandidat. Her er det antallet representanter staten har som teller. Uansett, den kanditaten som får flest popular votes i en stat, får alle electoral votes. Dette kalles first past the post eller winner-take-all.

Ok, så det for eksempel grunnen til at Bush vant var fordi han vant "vippestaten" Florida? Altså fikk republikanerne alle stemmene fra Florida.

Utlogget Eventh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

Sv: Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen
« #10 : 30. oktober 2008, 15:58 »
Jepp, så urettferdig kan det amerikanske valgsystemet fremstå. Gore fikk 50 999 897 stemmer mot Bush sine 50 456 002 stemmer på landsbasis. I Florida fikk derimot Bush 537 flere stemmer enn Gore, ble dermed tildelt statens 25 electoral votes, og vant valget.

Om dette er tidenes ran er en annen historie. Wink

Kilde: http://www.fec.gov/pubrec/2000presgeresults.htm

Utlogget Viper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 495
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 495

Sv: Spørsmål angående den Amerikanske valgkampen
« #11 : 06. november 2008, 10:13 »
Jepp, så urettferdig kan det amerikanske valgsystemet fremstå. Gore fikk 50 999 897 stemmer mot Bush sine 50 456 002 stemmer på landsbasis. I Florida fikk derimot Bush 537 flere stemmer enn Gore, ble dermed tildelt statens 25 electoral votes, og vant valget.

Om dette er tidenes ran er en annen historie. Wink

Kilde: http://www.fec.gov/pubrec/2000presgeresults.htm

Sjekk ut en film som heter Recount med bl.a Kevin Spacey og Denis Leary. Handler om akkurat dette valget med spesielt fokus på selve valgprosessen og alt byråkratiet som ligger bak. Bra film, HVIS du liker politisk drama.
Our greatest glory is not in never falling,
but in rising everytime we fall...

-Confucius-

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!