Skrevet av Emne: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?  (Lest 5849 ganger)

Utlogget smoothoperator

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #15 : 01. november 2008, 19:26 »
Har nylig begynt å eksperimentere med treningsstrikk i dips.
Fester det rundt stengene og over trapsa. På denne måten blir det tyngre og tyngre før lock-out, mens i bunnen er strikkene relativt slappe og det er ikke så mye stress på skulderleddet som om jeg skulle hatt ekstravekt i bunnposisjonen. Ikke at jeg har slitt med skuldra under full ROM dips, men kan i allefall tenke meg til dette. Strikkene akselerer også den eksentriske delen av løftet. Gjelder å holde i mot og ikke "bli med på turen".
På det siste settet er det artig å knipse av strikket og fortsette med kroppsvekt.

Er ellers såpass brystdominant i denne øvelsen (dips er en av mine favorittøvelser for brystet), men med strikk blir triceps skamjult.
Hvor effektivt dette er gjenstår å se, men den føles veldig digg ut (følelse er ikke alltid synonymt med effektivitet, men dips er jo en fin baseøvelse uansett). Kaster nå bare ut ideen. Det er jo derfor man har forum. Smiley

Reps og sett varierer etter treningsprogrammet. Noen ganger lave repper og mange sett, andre ganger få sett og mange reps, noen ganger "standard" bygging med 3-4x6-12, noen ganger HIT-inspirert med 2 tunge arbeidssett til failure i 6-12 rep-rangen + litt beyond failure-teknikker (dropsets, rest-pause, supersett med en annen triceps- eller brystøvelse).



Denne hørtes virkelig spennende ut! Hva slags strikk bruker du?

Utlogget smoothoperator

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #16 : 01. november 2008, 19:37 »
Jeg bruker billige energetics-strikk kjøpt på g-sport eller intersport. De røde er vel lette, grønt er middels og blått er tungt (dette står vel på pakkene). Jeg bruker for tiden de grønne, men jeg dobler dem. På denne måten blir det litt motstand i bunnen og endel mer i toppen. Forsøkte med blått, men ved å doble dem ble det litt for tungt og ved å kjøre enkelt lag ble det for lite endring i belastningskurven.

Ellers er vel flex-bands gode strikk, og elsket av hardcorefolka. Wink

Dett skal virkelig prøves en gang etter jeg får somla meg inn på G-Sport. Burde egentlig ikke være så vanskelig da det ligger en butikk i samme bygg som skolen min, men vi får se hvor lang tid jeg klarer å bruke Cheesy

Takk for svar Smiley

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #17 : 01. november 2008, 20:00 »
Jeg kan ikke la vær å se at du er helt vill i benkpress (imponerende løft forresten), og lurer derfor på om når du trener med kloss, tate-press og smalbenk om du utelukkende trener disse spesifikke øvelsene for å bli sterkere i nettopp benkpress? Jeg forstår jo at det er for å trene styrken med tanke på lockout, men syns du det er det er disse øvelsene som fungerer best for deg?
Alle har sin øvelse, iallefall hvis du tenker på de bra trente gutta på gymmet, alle har den øvelsen hvor de sitter igjen etterpå å tenker "fy faen, den øvelsen tar bra!".


Pr. idag trener jeg benk to ganger pr uke og jevnt over vil det si en dag med benk med vanlig grepsbredde og helt ned til kassa, mens den andre dagen går enten med til smalbenk eller benk på kloss. Har vært oppe på benk tre ganger pr uke og da har det vært vanlig, mediumsmal på kloss og smal, hvorpå de to sistnevnte har vært meget delaktige i en økt lockoutstyrke.

Trener, som jeg skrev ovenfor, ikke utelukkende disse øvelsene for benk, men de har hatt en stor betydning for min progresjon. Løfter med et relativt smalt grep og derfor er jeg avhengig av lockoutstyrke. Evt. kan man snu på det og si at jeg er (relativt sett) sterkere i triceps enn bryst og derfor er best egnet til å løfte med smalere grep enn hva som anses fordelaktig.

Skulle jeg valgt én øvelse for triceps tror jeg nesten det må være mediumsmal benk på 5-6cm kloss. Mediumsmal for meg er skulderbredde og en hånd ut pr side. Dette river godt i triceps og er tricepsøvelsen (og brystøvelsen) jeg gjerne utfører med et smil om munnen.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #18 : 01. november 2008, 20:26 »


Ellers er vel flex-bands gode strikk, og elsket av hardcorefolka. Wink

Flex bands is the shit!   
Non Plus Ultra

Utlogget -TT-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 211

  • Quincy Taylor
Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #19 : 01. november 2008, 23:16 »
Pr. idag trener jeg benk to ganger pr uke og jevnt over vil det si en dag med benk med vanlig grepsbredde og helt ned til kassa, mens den andre dagen går enten med til smalbenk eller benk på kloss. Har vært oppe på benk tre ganger pr uke og da har det vært vanlig, mediumsmal på kloss og smal, hvorpå de to sistnevnte har vært meget delaktige i en økt lockoutstyrke.

Trener, som jeg skrev ovenfor, ikke utelukkende disse øvelsene for benk, men de har hatt en stor betydning for min progresjon. Løfter med et relativt smalt grep og derfor er jeg avhengig av lockoutstyrke. Evt. kan man snu på det og si at jeg er (relativt sett) sterkere i triceps enn bryst og derfor er best egnet til å løfte med smalere grep enn hva som anses fordelaktig.

Skulle jeg valgt én øvelse for triceps tror jeg nesten det må være mediumsmal benk på 5-6cm kloss. Mediumsmal for meg er skulderbredde og en hånd ut pr side. Dette river godt i triceps og er tricepsøvelsen (og brystøvelsen) jeg gjerne utfører med et smil om munnen.

Strålende! Skal prøves!

Kjører på med benkpressprogrammet fra iform nå. Vet det er litt som å banne i kjerka ved at jeg skriver på treningsforum at jeg bruker programmet fra iform, men jeg syns det fungerer greit. Bedre enn det her på treningsforum syns jeg. Det ble for mye med 3 dager i uken.

Syns du jeg burde trene med kloss på benk og triceps-dagen for å bli sterkere i benken? Nå kjører jeg gjerne 2-3 sett med 6'ere i smalbenk, 2x10-12 rep pushdowns, også muligens ett sett eller to med enarms-press bak hodet. Syns jeg får nok juling i triceps av benken skjønner du. Livredd for å bli overtrent igjen. Det ødela mye av forrige vinter. MYE.

Utlogget -TT-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 211

  • Quincy Taylor
Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #20 : 01. november 2008, 23:17 »
Jeg bruker billige energetics-strikk kjøpt på g-sport eller intersport. De røde er vel lette, grønt er middels og blått er tungt (dette står vel på pakkene). Jeg bruker for tiden de grønne, men jeg dobler dem.
Verdt å bruke en hundrelapp på et par stk med andre ord? Wink

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #21 : 02. november 2008, 02:37 »
Hva syns du om å kjøre franskpress som siste øvelse på triceps - og kjøre f.eks 10 RM, også pushe rett på smalbenk med EZ stanga for å kjøre triceps helt ut?

Det blir å trene til failurex2 nesten.

Blir det da for hardt for triceps å bygge seg opp igjen med tanke på fire ganger i uken med trening?
Benkpress, skråbenk, skulderpress, tricepsøvelser osv? Alle er øvelser hvor man bruker triceps aktivt.

Jeg har trent i et par-tre år nå, og jeg føler at jeg dreit meg ut før, kjørte ofte opptil 16 sett på bi, tri, skuldre o.l. Nå trener jeg mye mer på feelingen, tenker mye på hva jeg spiser, kjører ikke mange sett på armene ettersom de får kjørt seg mye. Og jeg har merket MYE fremgang de siste månedene.  Hva mener du?

Jeg unngår helst failure. Å bomme på 10. repetisjon gjør ikke noe særlig mer for muskelvekst eller styrkeøkning enn å gi seg på 8. eller 9. - det påvirker derimot restitusjonstiden. Ja, muskelen blir kanskje enda litt mer hoven av å kjøre drop sets og assisted reps, men større melkesyreansamlinger er ikke det samme som mer muskelvekst på sikt. Ikke kjør deg helt ut, og tren heller oftere.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!