Skrevet av Emne: Hvilke muskler bør trenes i lag?  (Lest 3503 ganger)

Utlogget Newfield

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Hvilke muskler bør trenes i lag?
« #15 : 09. januar 2009, 00:51 »
Vil moderere meg selv litt, så at det stod en to splitt nå. Er mulig at å kjøre slik jeg sier vil gjøre deg sliten til neste dags trening.

Noe du kan vurdere er å teste den nye forskningen som sier at å trene hurtig gir samme resultater som å trene tungt, bare at du blir mindre sliten og at det ikke er like hardt for kroppen. F.eks 30reps totalt som du deler opp i sett som bestemmes av hvor mange skikkelig raske reps du klarer uten å miste form og eller hastighet. Da bryter man og tar en pause, så nytt sett osv. Driver å tester ut denne metoden selv, prøvde den først på ryggøkta i går, var litt merkelig, men tror det har noe for seg!

Nå vil jeg starte denne posten ved å si at jeg på ingen måte ser på meg selv som ekspert på disse temaene, og bare poster ting slik jeg ser det. Jeg prøver heller ikke å rakke ned på noen som helst med det de poster, men heller teste ut mine egne teorier om de strider med det som blir postet.

Når det gjelder denne nye forskningen du sikter til, Grungern, så vil jeg tro at denne treningsmetoden, slik du gjengir den vertfall, er ganske så identisk med det som kalles Plyometrisk trening (mener vertfall det heter noe slikt), der i tillegg til variablene vekt, sett, og repetisjoner i en treningsøkt, så legges variablen tid til.
Plyometrisk trening handler om å gjennomføre øvelser så raskt som mulig, men i et kontrollert tempo, og eksplosive sammentrekninger. Det gjøres helst med lavere vekter for å redusere risikoen for muskelskader.

Slik jeg har forstått det i treningsfag jeg har tatt tidligere har dette den effekten at det trener kroppen opp til å overstyre de innebygde muskelbegrensningene kroppen vår har, som hindrer alle nevronene som står for muskelsammentrekninger å gå av samtidig. Dette vil da føre opp til at kroppen bruker mer av det muskelpotensialet den har i seg, og vil få en økning i både styrke og hurtighet. Ulempen med denne typen trening slik jeg ser det er at denne treningstypen vil ikke gi noen synelig masseøkning i musklene på samme måte som tung trening gjør, så jeg vil tro at denne typen trening ikke bør være noen erstatter hvis en ønsker å øke muskelmasse. Den vil også ha en øvre grense for hvor mye den kan øke styrke og hastighet som er regulert av muskelmassen.

Plyometrisk trening er noe som er brukt mye innen kampsport for å gi god hurtighet samtidig som en kan levere kraftige slag, og jeg vil tro det er det denne treningstypen er best egnet for. Det, eller generelt for personer som ønsker å øke styrke men ikke gå noe merkbart opp i vekt, eller øke hurtighet.

Med det sagt vil jeg bare si at alle rettelser på det jeg her mener er velkommen.

EDIT: Beklager for offtopic, men ble litt oppslukt i posten før meg =)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!