Skrevet av Emne: Eg hatar nynorsk  (Lest 18921 ganger)

Utlogget Tricex

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

  • :)
Sv: Eg hatar nynorsk
« #30 : 04. november 2008, 22:36 »
Eller berre lære å respektere at folk har forskjellig språk og dialekter, uten å kalle seg betre enn andre? Smiley

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Eg hatar nynorsk
« #31 : 04. november 2008, 22:38 »
To put it in lamest terms: Jeg lurer på hvordan en tilsynelatende oppegående mann(!) som deg selv kan spre så mye tull på forumet. Har du noe større mål utenom å erobre "åpent forum"-riket?
Skvatarausi rykkja rova

Blir helt fascinert over hvor selvhøytidelige folk er. Et tips til deg, les første innlegg.

Forøvrig er jeg nå oppe i 70% bullshit! Cheesy
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Eg hatar nynorsk
« #32 : 04. november 2008, 22:41 »
Jeeez...

Jeg sov i nynorsktimene. Jeg syntes det er idiotisk at det er i læreplanen på østlandet. Tilogmed inspektøren(?) på ungdomsskolen sa; Drit i nynorsk!

Men for all del, jeg forstår og kan snakke med folk som har den dialekten. Ikke har jeg noe imot at dere skriver på forumet heller.

Men det jeg ikke skjønner, er at dette virkelig kan oppta folk! Har dere så fuckings lite å drive med at dere må ta denne diskusjonen i hver 3 tråd som blir lagd?
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Eg hatar nynorsk
« #33 : 04. november 2008, 22:42 »
Helt enig.. Nynorsk suger.. Få det bort. Våre tre skriftspråk blir da Norsk(altså bokmål, eller opprinnelig dansk om man vil), engelsk og arabisk.
Hva er dette for et bygdenazistisk oppgulp? Bokmål ligger ganske tett opp til hvordan jeg snakker, og jeg snakker da vitterlig ikke dansk. Og jeg tviler på at danskene noen gang har snakket min dialekt (Ivar-Aasen ligaen greier jo faktisk å nekte for at man har en dialekt i Oslo, men det faller på sin egen urimelighet)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Eg hatar nynorsk
« #34 : 04. november 2008, 22:44 »
Eller berre lære å respektere at folk har forskjellig språk og dialekter, uten å kalle seg betre enn andre? Smiley
Jeg "kaller" meg ikke bedre. Jeg simpelten er bedre.

Utlogget Tricex

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

  • :)
Sv: Eg hatar nynorsk
« #35 : 04. november 2008, 22:48 »
Til Næææh

Nynorskfolk laga oppstand i kvar tredje tråd?

Trur nok at du òg bør lese første innlegg ein gong til. Start med å les overskrifta du kjære medmenneskje Wink

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Eg hatar nynorsk
« #36 : 04. november 2008, 22:51 »
Men det jeg ikke skjønner, er at dette virkelig kan oppta folk! Har dere så fuckings lite å drive med at dere må ta denne diskusjonen i hver 3 tråd som blir lagd?
Det opptar ikke meg i allefall, folk må skrive hvilket av de to de føler for. Men her er det jo snakk om prioriteringer i skoleverket, og jeg mener det er meningsløst stort fokus på nynorsk når man tar i betraktning at vi faktisk også har bokmål. Det var noe sekunder seriøst fra min side. Puh, slitsomt.

Jeg VIL pirke i dette, folk som ikke kan å stave, fjollete meninger og alt som måtte ligne, av den enkle grunn at jeg synes det er moro. Ikke mer avansert enn det. Kan ta meg selv i å le høyt og rått av enkelte av tullingene her på forumet, forsåvidt både av og med dem, og det er det sikkert mange som gjør med meg og. Sikkert mer av enn med i mitt tilfelle, men dog.
Noen har en selvhøytidelighet og en mangel på humor som jeg faktisk ikke klarer la være å pirke borti. Sorry, but I`m an asshole. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Eg hatar nynorsk
« #37 : 04. november 2008, 22:52 »
Til tricex:

Kanskje du burde lese innlegget mitt litt bedre Smiley


Jeg sa at det blir gnåling om dette i hver tredje tråd. Og jeg har fått med meg at det stort sett er noen som skriver bokmål som begynner å kritisere. Men du forstår kanskje ikke bokmålsskrifta mi? Isåfall er det helt greit, men jeg begynner ikke å skrive nynorsk forde Wink
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Eg hatar nynorsk
« #38 : 04. november 2008, 23:01 »
Jeg ser virkelig ikke poenget med å ha flere offisielle skriftspråk. Det er kunstig, upraktisk og i det hele tatt dårlig begrunnet.

Utlogget JohnAmund

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 893
  • Honnør: 124
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 893

Sv: Eg hatar nynorsk
« #39 : 04. november 2008, 23:11 »

Jeg sa at det blir gnåling om dette i hver tredje tråd. Og jeg har fått med meg at det stort sett er noen som skriver bokmål som begynner å kritisere. Men du forstår kanskje ikke bokmålsskrifta mi? Isåfall er det helt greit, men jeg begynner ikke å skrive nynorsk forde Wink

Og der har vi kjerna i saka.

Kvifor kan ikkje bokmålsfolk (alle, ikkje meint direkte til næææh) berre godta at vi skriv, og nyt,  vårt skriftspråk, utan å hate skriftmålet? Eg skjønar ikkje problemet med å berre lære seg den fordømte nynorsken! Tenk, då hadde du moglegens hatt ein betre snitt-karakter, og kunne kanskje funne gleda i å lære ting som verkar unødige der og då.
Det handlar om respekt for det norske skulevesenet. Vi har faktisk gratis skulegong, og her sitt dykk og ikkje er nøgde med det tilbodet dykk har fått tildelt.

Beklager, skjønner ikke bæret av hva du babler om. Jeg hadde nok for lite nynorsk på skolen.

Tenk om eg hadde svart på alle bokmålskrevne inlegg: "Beklagar, men eg skjønar ikkje ein dritt av kva du skriv. Kanskje eg skulle ha fylgt litt betre med i bokmålstimane på skulen".
Hadde dykk då tatt bryet med å oversette teksta til nynorsk slik at vi kunne fatta kva som var meininga med skribleriet? Neppe.

Akkurat dette gjorde du, og EazyE, som det gode medmennesket han er, tok seg tid til å skrive om inlegget til bokmål.

Moralen er: Bokmål er for trangsynte egoistar som ikkje tek hensyn til minioritetar, medan nynorsk førekjemparane er hyggelege, og tek hensyn til alle, uansett alder, storleik, etnisk bakgrunn, og om dei likar kykkling eller ei. Smiley
Min logg
▪██─────██▪
"There is no point in being alive if you cannot do the deadlift"
- Jón Páll Sigmarsson

Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Eg hatar nynorsk
« #40 : 04. november 2008, 23:16 »
Jeg godtar det som bare faen jeg... Har ikke klagd en eneste gang på at noen skriver eller snakker på noen annen måte enn meg. Og som jeg også skrev, så forstår jeg hva du skriver selv på nynorsk.

Men ikke dra inn skolegangen min, for den vet ikke du en dritt om!
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget JohnAmund

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 893
  • Honnør: 124
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 893

Sv: Eg hatar nynorsk
« #41 : 04. november 2008, 23:38 »
Nei håddu, her har det skjedd ein hendig misforstånad. Eg skulle kanskje bytta avsnitt etter komentaren "Og der har vi kjerna i saka."

For det var berre den vesle komentaren som var meint til deg, då som ein komentar på din notis om at det er bokmålsfolka som kritiserar oss nynorskens venar, og ikkje omvendt. Resten avd et eg skreiv var meint til alle og ein kvar, og var på ingen måte meint som kritikk på deg, ditt skriftspråk, din forståelse, eller din skulegong. For enkeltheits skyld redigerar eg inlegget mitt, og problemet er løyst Smiley

Å kritisere ein av dei få bokmåls-nyttarane som ikkje klagar på nynorsk hadde vore å skyte av seg foten Tongue
Min logg
▪██─────██▪
"There is no point in being alive if you cannot do the deadlift"
- Jón Páll Sigmarsson

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Eg hatar nynorsk
« #42 : 05. november 2008, 01:40 »
Nei, nå synes jeg dette ble litt kjedelig.. Smiley

Nynorsk er jo pent i dikt og sånt, er da ikke værre enn at jeg kan innrømme det. Men det er jo fransk også. Er jo ingen som tvinger noen til å lære fransk av den grunn. I en perfekt verden hadde vi fritt fått velge, men dette landet er jo bygd på å frata folk ansvar og myndighet over seg sjøl.. Å kalle det "demokrati" er jo ikke den hele og fulle sannhet, er jo heller en litt utvannet form for dikatur, der selvutnevnt bedre vitende vil styre alle andre til deres eget beste... Tongue Flesteparten av oss har jo ikke noe vi skulle ha sagt uansett, bortsett fra ved valg. Hadde vært ok om folkeavstemning hadde vært hyppigere brukt. Jada, fullstendig klar over at man stemmer på partiet man digger mest når det er valg og at mange mener at man da ikke har noe å klage på, men man er jo aldri enig i alt de foretar seg.

Skjønner forøvrig alt som skrives på både bokmål og nynorsk, så for meg må alle bare skrive hvilket mål de føler for. I allefall så lenge de ikke skriver dialekt i seriøse tråder, da blir jeg nødt til å oppspore dem og tenne på huset deres mens de sover. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget EvergoOd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • EAT TO GROW
Sv: Eg hatar nynorsk
« #43 : 05. november 2008, 08:54 »
Jeg synes nynorsk er greit, det har med vanesak å gjøre. Hadde for eks nynorsk vert innført i alle skoler fra 1 klasse, og hadde det vært nynorsk i all media for eks. Så hadde det ikke vert noe problem tror jeg, per idag har vi ikke vårt eget språk. Språket vårt har røtter fra Danmark. Så egentlig er nynorsk vårt eget språk som ikke blir tatt i bruk. Undecided

Alt er en vanesak spør du meg. Ta for eks et eksperiment. De begynte med nynorsk undervisning i en klasse på grunerløkka, alle var utlendinger. Alle bøker og lekser foregikk på nynorsk, dem ble faktisk flinke med nynorsken, og synes det var et kult språk Tongue

Men ikke missforstå meg, jeg liker ikke nynorsk selv. Men det er liksom forsent å begynne å lære nynorsk i 8 klasse. Det skulle vært innført fra starten av skoleprosessen
Vekt - 75kg Morgenvekt
Høyde -   174.5cm     

1RM
BP 105
ML 200 (lenge siden)
KB 155
MP ?

Min treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89612.0

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Eg hatar nynorsk
« #44 : 05. november 2008, 09:22 »
hva er det med folk som bruker nynorsk som gjør at de er så forbanna stolte og staute av det - det er ett språk for pokker, ikke ett flagg eller historisk monument. Ingenting å være stolt av.

Det høres helt grønnjævelig ut. Det er direkte slitsomt å lese. ( selv om jeg hater det, hadde jeg faktisk bra nynorsk karakterer på skolen - så ikke gå der..... )

Jeg synes dere nynorsk bønder kan holde dere i utkantnorge og "egge" dere rundt på låvedansen i hjemmebrentrusen deres, kontra å tre dette grotmålet nedover øra på oss som faktisk klarer å overleve i en by her i landet.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!