Skrevet av Emne: Eg hatar nynorsk  (Lest 18970 ganger)

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: Eg hatar nynorsk
« #90 : 08. november 2008, 04:47 »
Er sikkert mange som meinar at slik matematikk man lærar på vidaregåande/høgskule er totalt meiningslaus, sidan man utruleg skjeldan kjem opp i situasjonar der man treng å vite kva (x*3/2)^2 delt på (12/34)^-17 er. Men det inngår i planen, og då må man lære det.
Den er fullstendig meningsløs, ja.
Slik banal matematikk en lærer i grunnskolen og den videregående skolen gir ikke noen som helst utfordring som kan hjelpe på å øke logiske og analytiske evner.
I tillegg skremmer slik formelhoring de fleste vekk fra realfag da man kun får slengt etter seg; "sånn er det bare".

Matematikk og fysikk burde ha et MYE mer inngående pensum, så folk faktisk lærte noe.
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
Sv: Eg hatar nynorsk
« #91 : 08. november 2008, 10:52 »
Kan vel si meg enig med deg i at matte i (x*3/2)^2 delt på (12/34)^-17 er bortkasta for de fleste, men det er faktisk mange som trenger matte med tanke på hvilken jobb de skal få seg senere. Nynorsk derimot,  er noe jeg selv føler er bare tull og tøys. De fleste som er i min alder mener nynorsk er bortkasta tid på skole benken. DA skulle man heller ha brukt de timene på (x*3/2)^2 delt på (12/34)^-17. Så gi meg en god grunn til at jeg er fortjent med og være flink i nynorsk? Bortsett fra Ivar Aasen og alt der.
Kva med dei som meiner bokmål er bortkasta tid?
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Eg hatar nynorsk
« #92 : 08. november 2008, 14:07 »
Er sikkert mange som meinar at slik matematikk man lærar på vidaregåande/høgskule er totalt meiningslaus, sidan man utruleg skjeldan kjem opp i situasjonar der man treng å vite kva (x*3/2)^2 delt på (12/34)^-17 er. Men det inngår i planen, og då må man lære det.
Hvor mange matte-fag har vi da? Kun ett, sier du? Hmmmm hva er det da som gjør matte-argumentet fullstendig irrelevant i forhold til nynorsk vs bokmål-diskusjonen? Svaret er vel åpenbart. Tongue

Kva med dei som meiner bokmål er bortkasta tid?
De skal tvinges til å lære bokmål like lenge som vi bokmål-folk har vært tvunget til å lære nynorsk. Tongue

Neida, de skal selvsagt få lære akkurat hvilket av målene de vil de og.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Bjarne G.T.

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 328

Sv: Eg hatar nynorsk
« #93 : 08. november 2008, 15:52 »
Hvor mange matte-fag har vi da? Kun ett, sier du? Hmmmm hva er det da som gjør matte-argumentet fullstendig irrelevant i forhold til nynorsk vs bokmål-diskusjonen? Svaret er vel åpenbart. Tongue
De skal tvinges til å lære bokmål like lenge som vi bokmål-folk har vært tvunget til å lære nynorsk. Tongue

Neida, de skal selvsagt få lære akkurat hvilket av målene de vil de og.

No er du ute på viddene, vi har berre eitt mattefag og vi har berre eitt norskfag. Nynorsk og bokmål er ein del av norskfaget, på lik line med at logaritmer og vektorar er ein del av matmatikken.

Elles må eg få gratulere deg med kongetittelen Wink

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Eg hatar nynorsk
« #94 : 08. november 2008, 20:52 »
No er du ute på viddene, vi har berre eitt mattefag og vi har berre eitt norskfag. Nynorsk og bokmål er ein del av norskfaget, på lik line med at logaritmer og vektorar er ein del av matmatikken.

Elles må eg få gratulere deg med kongetittelen Wink
Takk for det! Sjølvalgt konge, funker best på den måte. Wink

Hmm ser ut som vi egentlig bare blir enige om å være uenige. Selv synes jeg sammenligningen du gjør med matte er helt på tur; om norsken hadde vært lik matten på den måten du sier, hadde det vært mer korrekt å bare være innom nynorsk på samme måte som man er innom feks pytagoras. Evt den andre veien, for dem som skulle velge nynorsk som hovedmål.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Eg hatar nynorsk
« #95 : 08. november 2008, 20:53 »
Dei som er ute etter ein betre karakter enn 2-3 i nynorsk, lærar seg nynorsk.
Er sikkert mange som meinar at slik matematikk man lærar på vidaregåande/høgskule er totalt meiningslaus, sidan man utruleg skjeldan kjem opp i situasjonar der man treng å vite kva (x*3/2)^2 delt på (12/34)^-17 er. Men det inngår i planen, og då må man lære det.
Du kan trenge det når du minst venter det. For eksempel, denne vitsen er ikke morsom uten litt matematikkunskaper:

Det var en stor fest, og enhver mulig funksjon hadde det moro, skravlet og drakk denne kvelden. I et n-dimensjonalt hjørne står e^x bitter og ensom. Rundt den ensomme står det en liten gruppe av eksponensialfunksjoner, blant dem 2^x som snur seg bort til e^x. "Heisann, kom igjen, prøv å integrere deg litt mer" sier 2^x og peker bort til gruppen av eksponensialfunksjoner. "Hvorfor det" svarer e^x stille, "det forandrer ingenting".

Utlogget JohnAmund

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 893
  • Honnør: 124
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 893

Sv: Eg hatar nynorsk
« #96 : 08. november 2008, 21:39 »
Du kan trenge det når du minst venter det. For eksempel, denne vitsen er ikke morsom uten litt matematikkunskaper:

Det var en stor fest, og enhver mulig funksjon hadde det moro, skravlet og drakk denne kvelden. I et n-dimensjonalt hjørne står e^x bitter og ensom. Rundt den ensomme står det en liten gruppe av eksponensialfunksjoner, blant dem 2^x som snur seg bort til e^x. "Heisann, kom igjen, prøv å integrere deg litt mer" sier 2^x og peker bort til gruppen av eksponensialfunksjoner. "Hvorfor det" svarer e^x stille, "det forandrer ingenting".


Hahaha, lol! rofl Thumbsup
Min logg
▪██─────██▪
"There is no point in being alive if you cannot do the deadlift"
- Jón Páll Sigmarsson

Utlogget Klarks

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 859
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 859

Sv: Eg hatar nynorsk
« #97 : 08. november 2008, 21:43 »
syntes alle kunne velge om di ville ha det eller ikke, husker selv fra ungdomsskolen hvor irreternde det var Tongue

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Eg hatar nynorsk
« #98 : 08. november 2008, 21:47 »
Hahaha, lol! rofl Thumbsup
Hvis vi ser bortifra det å ha jobben som norsklærer, kan du gi meg en situasjon det er mulig for meg å havne i hvor bokmålet mitt ikke holder og det er essensielt å kunne nynorsk for å lykkes?

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: Eg hatar nynorsk
« #99 : 08. november 2008, 21:50 »
Fikk 2/3 på en tåpelig nynorskstil her om dagen, BÆÆDER for trynet mitt. Ivar Aasen og nynorsken kan brenne.

Hvordan er det mulig? Du snakker jo nynorsk!
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Eg hatar nynorsk
« #100 : 09. november 2008, 00:09 »
Hvordan er det mulig? Du snakker jo nynorsk!

Er du frekk eller? Jeg snakker NORDNORSK! Helt forskjellig.

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: Eg hatar nynorsk
« #101 : 09. november 2008, 00:17 »
Er du frekk eller? Jeg snakker NORDNORSK! Helt forskjellig.

Ah Tongue
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Eg hatar nynorsk
« #102 : 09. november 2008, 11:24 »
Hvordan er det mulig? Du snakker jo nynorsk!
Ingen snakker nynorsk, siden det er et rent skriftspråk. Man kan ha en dialekt hvor nynorsk fungerer godt som skriftspråk, men man snakker det ikke.

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: Eg hatar nynorsk
« #103 : 09. november 2008, 16:11 »
Ingen snakker nynorsk, siden det er et rent skriftspråk. Man kan ha en dialekt hvor nynorsk fungerer godt som skriftspråk, men man snakker det ikke.

Så fortell med hvorfor vi må lese nynorsk på skolen da
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget Fex

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 88

Sv: Eg hatar nynorsk
« #104 : 09. november 2008, 16:52 »
Så fortell med hvorfor vi må lese nynorsk på skolen da
Fordi det står i læreplanen -.-

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!