Skrevet av Emne: Eg hatar nynorsk  (Lest 18979 ganger)

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: Eg hatar nynorsk
« #120 : 25. november 2008, 20:35 »
Har nynorsk terminprøve på mandag. Har egentlig ingenting imot nynorsk men at jeg som bor i stavanger og snakker bokmål blir tvungt til å snakke nynorsk og lære meg skriftsspråket (KUN FORDI JEG SKAL SVARE EN NYNORSK ARBEIDSSØK TILBAKE PÅ NYNORSK?!?!OKOKO)  nynorsk er faen meg helt sykt.

For meg er det 2 språk og det er norsk og nynorsk.. Dansk e faen meg liga relevant å læra som nynorsk e.. komme aldri te å bruka det

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: Eg hatar nynorsk
« #121 : 25. november 2008, 20:38 »
Da jeg en gang i forrige årtusen - faktisk - gikk på ungdomsskolen og på videregående, kunne jeg ikke fordra nynorsk. Det var bortkasta tid og bortkasta energi å lære det .... Dette til tross har jeg alltid påstått at jeg med min sørlandske dialekt snakker nærmere nynorsk enn bokmål, og jeg har dermed aldri synes nynorsk har vært vanskelig å lære ... bare unødvendig.

Så i 2001 flyttet jeg til Sogndal og hadde nynorsk rundt meg på alle kanter ... og jeg forelska meg hardt og inderlig i et fantastisk vakkert skriftspråk med en fantastisk mengde utrolig artige dialekter. Uten nynorsk hadde det norske skriftspråket manglet en vesentlig del, og jeg synes det er flott at man fortsatt lærer dette på skolen! Og helt ærlig? Jeg håper virkelig det fortsetter å være en pålagt del av undervisningen å lære nynorsk.

Forresten så leser jeg gjerne nynorske romaner også, og den siste jeg leste var nesten 800 sider oversatt fra fransk til nynorsk. Fantastisk!  biggrin
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: Eg hatar nynorsk
« #122 : 25. november 2008, 20:38 »
widding; du som sier (og skriver) eg og ikkje snakker (og skriver) jo faktisk mer nynorsk enn bokmål ... Wink
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Eg hatar nynorsk
« #123 : 25. november 2008, 20:45 »
Har nynorsk terminprøve på mandag. Har egentlig ingenting imot nynorsk men at jeg som bor i stavanger og snakker bokmål blir tvungt til å snakke nynorsk og lære meg skriftsspråket (KUN FORDI JEG SKAL SVARE EN NYNORSK ARBEIDSSØK TILBAKE PÅ NYNORSK?!?!OKOKO)  nynorsk er faen meg helt sykt.

For meg er det 2 språk og det er norsk og nynorsk.. Dansk e faen meg liga relevant å læra som nynorsk e.. komme aldri te å bruka det
Det virker ikke som du bruker bokmål heller.

Jeg håper du prøver litt hardere på det i fremtiden, for innlegg på dialekt er virkelig ille å lese.
Værre enn å lese nynorsk.

Utlogget Fex

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 88

Sv: Eg hatar nynorsk
« #124 : 26. november 2008, 00:36 »
Jeg er enig i at innlegg på dialekt er vanskelige å lese innimellom. However, nynorsk er bortkasta tid, kultur eller ei. Det er bortkasta at vi skal bruke skoletimer på å lære det. Hvis du ser på det i et nytte-perspektiv.

Utlogget TURTLE~

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 433

Sv: Eg hatar nynorsk
« #125 : 26. november 2008, 01:02 »
Sitat
Det er bortkasta at vi skal bruke skoletimer på å lære det. Hvis du ser på det i et nytte-perspektiv.

Yeah! mere gym  Cool

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Eg hatar nynorsk
« #126 : 26. november 2008, 01:14 »
Eg tykkjer me skulle kutte ut det norske språket og ha kunn engelsk som skriftmål. Då hadde ein sluppe utgifter til oversettjing, og me vart med ein gong meir med i det som skjer i verda. Tross alt er det jo berre rundt 4/5 millionar som snakkar norsk, så kvifor skal me vera til heft for resten av verdi! Nynorsken og bokmaulet kan me vel leggje på eit museum? Og når me fyst er på dei tankar, så kunne me jo ha skifta valuta og. Med euro istadenfor kroner, så hadde me vel slept denne finansuroa!

Nei takke meg til, bokmål og nynorsk.. blæh!

Wink

Utlogget fredderen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 619
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 619

  • Tempus fugit
Sv: Eg hatar nynorsk
« #127 : 26. november 2008, 15:45 »
Kan vi ikke sende alle nynorsk tullingene opp til samene, så kan de drikke brennevin på dagen og skrive ekle dikt på kvelden!

Utlogget 1983

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 628
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 628

  • No Pain No Gain
Sv: Eg hatar nynorsk
« #128 : 26. november 2008, 15:48 »
Folk må da få snakka akkurat som de vil! Men å skrive på eks forum på dialekt eller nynorsk syns jeg er veldig tungt å lese!

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Eg hatar nynorsk
« #129 : 26. november 2008, 16:25 »


Dette er en illustrasjon på hvordan diskusjonen om å få til 'samnorsk' har utartet seg her til lands. Det jeg kom til å tenke på er at det ikke bare kan brukes til å illustrere diskusjonen her, men vi kunne like godt kalt den:

"Kostholdsdyret"
"Dopingtestingdyret"

Eller lignende Grin Dette gjelder selvsagt her på treningsforum..

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: Eg hatar nynorsk
« #130 : 26. november 2008, 16:29 »
Det virker ikke som du bruker bokmål heller.

Jeg håper du prøver litt hardere på det i fremtiden, for innlegg på dialekt er virkelig ille å lese.
Værre enn å lese nynorsk.
sorry:) Glemte meg litt ut i slutten når temperaturen økte litt

Utlogget Rocky-Balboa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 548
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 548

Sv: Eg hatar nynorsk
« #131 : 27. november 2008, 19:27 »
Nynorsk tentamen er drit. Fikk bare 3+ på forrige. Jeg skylder ikke på kunnskapen min, jeg skylder på læreren Smiley
Bildelogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=103777.msg1572196;topicseen#new

The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow

Utlogget Fex

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 88

Sv: Eg hatar nynorsk
« #132 : 28. november 2008, 01:09 »
Nynorsk tentamen er drit. Fikk bare 3+ på forrige. Jeg skylder ikke på kunnskapen min, jeg skylder på læreren Smiley
Fint at du gjør det. Skyld også på at du ikke får alle timene du har krav på. Slik at vi her i Østfold må ta igjen enda flere timer fordi folk har klaget over de dårlige standpungtskarakterene sine og skyldt på at de ikke fikk alle timene de har krav på. Så nå har Østfold blitt testfylket og følger det systemet som i et nazi doctrine. For eksempel: Vi måtte ta igjen første og andre skoledag pga vi ikke hadde vanlige timer, vi har allerede tatt igjen for 17. mai, og eksamensdatoene. Fordi eksamen er jo ikke en vanlig skoledag så den skal taes igjen med alle fag man evt. har den dagen. Så ikke fortsett å skyld på lærern, det gagner ikke noen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!