Skrevet av Emne: Sats lærer DEG knebøy!  (Lest 18769 ganger)

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #90 : 01. desember 2008, 20:13 »
Å be instruktører på kommersielle gym lære seg knebøy, benkpress eller markløft er jevnt over som å be Ray Charles og Stevie Wonder lære deg å fotografere - det går lukt åt helvete ca hver eneste gang.

Har bl.a. spurt en PT (mener å huske det var en PT, men kan hende det var en treningsveileder) om hvordan jeg kunne øke i benk, men istedet for å dra fram prinsippet om spesifisitet ble jeg fortalt å starte med skrå hantelpress for siden å kjøre benk. Skal man bli sterk i benk må man trene benk. Punktum! (Litt satt på spissen riktignok, men dere ser poenget).

Videre var det, såvidt meg bekjent, kun en av instruktørene på Elixia (hvor jeg trente noen år) som faktisk kjørte dype knebøy når han selv trente. De andre nikket og neiet etter beste evne, men å la disse lære bort noe som helst er igrunn ganske tragisk. Nuvel, mye man kunne klaget på, men det beste er vel strengt tatt å holde seg borte fra slike steder...

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #91 : 01. desember 2008, 20:13 »
Hvorfor i det hele tatt oppsøke et sted som friskis for en markløftøkt? Hadde du forventet deg noe annet?

For å gi handsfree-avislesende tanter et lite støkk?
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #92 : 01. desember 2008, 20:50 »
Synes ikke skuling fra tjukke mosjonister som drikker saft mens de går på tredemølla er noe å bry seg om. Jeg smiler bare tilbake og flekser litt. (ikke at jeg har så mye å flekse, men jeg liker å provosere folk som fortjener det)

Trener for så vidt på SATS..Begynte der fordi jeg trodde det var best og fordi alle kompisene mine trente der. Er generelt vitebegjærlig og hadde 5 veiledningstimer de første 6 månedene. Fikk cirka like dårlig program, men det første tok kaka med masse isolasjonsøvelser og 8 sett biceps og 14 sett rygg som nevnt før. De andre muskelgruppene fikk minst like hardt kjør.


I alle fall så ser jeg nå at alle programmene jeg fikk hadde flere sett enn vanlige program + de programmene hadde ikke deloading uker.. Kosthold ble ikke nevnt i det hele tatt.

Angående de kompisene mine så tar de rundt 80 i benk (eneste baseøvelsen de trener) etter rundt 2 1/2 år med kontinuerlig trening 3-4 ganger i uken.

Poenget mitt er at slike kjede studioer som SATS er helt forferdelige. Vet ikk alle sentre er like MEN AT DE PROGRAMMENE DU FÅR AV VEILEDERNE LEDER TIL SIKKER OVERTRENING ER IKKE TOLERERBART!!

En ting er den generelle holdningen etc, men det burde vært straffbart for en person å kalle seg PT og gi deg et overtreningsprogram!!


Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #93 : 01. desember 2008, 21:09 »


Angående de kompisene mine så tar de rundt 80 i benk (eneste baseøvelsen de trener) etter rundt 2 1/2 år med kontinuerlig trening 3-4 ganger i uken.

Poenget mitt er at slike kjede studioer som SATS er helt forferdelige. Vet ikk alle sentre er like MEN AT DE PROGRAMMENE DU FÅR AV VEILEDERNE LEDER TIL SIKKER OVERTRENING ER IKKE TOLERERBART!!

En ting er den generelle holdningen etc, men det burde vært straffbart for en person å kalle seg PT og gi deg et overtreningsprogram!!



Hehe en PT har gitt deg et program som kanskje var litt høyt volum for en nybegynner, det betyr ikke at det er den generelle holdningen.

Og hva har egentlig kompisene dine i argumenteringen din å gjøre?
Er det veileders feil at de ikke har kommet lengre?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #94 : 01. desember 2008, 21:24 »
Ikke en PT, 5. Fikk en ny hver gang jeg bestilte veiledning.

Kompisene mine trener også med programmer de fikk fra PT/veileder på SATS.

et program som består av 8 sett biceps og triceps, 14 sett bryst og rygg, og 10 sett skuldre i uken UTEN deloading eller innlagt hvile er for mye for alle som ikke boler. De sa heller ingenting om at jeg burde hvile hvis jeg følte meg trøtt etc. Ben var ikke med i programmene, men det er min egen feil:P
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #95 : 01. desember 2008, 21:37 »
Ikke en PT, 5. Fikk en ny hver gang jeg bestilte veiledning.

Kompisene mine trener også med programmer de fikk fra PT/veileder på SATS.

et program som består av 8 sett biceps og triceps, 14 sett bryst og rygg, og 10 sett skuldre i uken UTEN deloading eller innlagt hvile er for mye for alle som ikke boler. De sa heller ingenting om at jeg burde hvile hvis jeg følte meg trøtt etc. Ben var ikke med i programmene, men det er min egen feil:P

Vil vell ikke påstå at en nybegynner trenger deload etter 4 uker med trening he he.

Uansett, skjønner ikke hva folk klager etter, sats, elixia, spenst,nautilus osv er treningskjeder ment for folk flest, ikke for de 5% som har ønske om å bare bli større og sterkere.
 
Målene til 75% av de som trener etter min erfaring er mennsker som ønsker å komme i litt bedre form, bedre livskvalitet, bedre kondisjon, de ønsker apparater å trene de da de føler seg tryggere. Det er heller ikke økonomisk eller tidsmessig forsvarlig og lære Ola Normann på 75 år godkjente knebøy.

Og sitte å kritisere en hel kjede fordi du har noen få erfaringer er latterlig, fordi vifta på seaten min har ryki så er alt med Seat dritt?

La vær å trent på de kjedene da, finn deg en lokal kjeller der olebole kan lære deg godkjente løft og få deg så stor som du ønsker.




Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #96 : 01. desember 2008, 23:12 »
Hvor har du de 4 ukene i fra? Veilederne mine sa aldri noe om deload/pause i det hele tatt.

Greit nok at du ikke får optimale program av veilederne MEN OVERTRENINGSPROGRAM? Det må da gå an å forlange mer..

Hvordan kan en ungdom skjønne at SATS ikke er stedet for de som er seriøs?? SATS gir inntrykk av at de har et bra tilbud til folk som driver med styrketrening og at veilederne er kompetente. Det førstnevnte stemmer sånn halveis, varier i fra senter til senter. Mitt senter er helt greit, bortsett fra at det er lite tilrettelagt for markløft. Men det går an å tåle.

Veilederne derimot? Nah. Ingen jeg kjenner har fått halvgode treningsprogram engang fra dem. Bare program med masse isolasjonøvelser og altfor mange sett. Skjønner at det ikke er lønnsomt å terpe på knebøy teknikken til alle sammen, men det går an å si "Anbefaler på det sterkeste at du går på youtube søker på instruksjonsvideor i ---- og lærer deg teknikken!"

Det er selvfølgelig noen som får gode program. Men uti fra det jeg og folk jeg kjenner erfarer er ikke det så mange. 

Skjønner at jeg går hardt ut mot veilederne her og skjønner at ikke alle er dårlige, men jeg blir ganske irritert over at folk som ikke har peiling gir inntrykk av at de har det! Det er på en måte luring.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #97 : 01. desember 2008, 23:29 »
men jeg blir ganske irritert over at folk som ikke har peiling gir inntrykk av at de har det! Det er på en måte luring.

Omtrent nå som du går ut med påstander som du ikke har peiling på, men gir inntrykk av at du selv trur du har det?

Dessutten trur jeg du kan slappe helt av, kanskje er det overdrevent å kjøre så mange sett på de muskelgruppene i begynnelsen, men overtrening det er det ikke hehe. Å trene litt mer enn nødvendig er ikke overtrening.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #98 : 02. desember 2008, 00:17 »
Jeg tar ikke betalt for mine anbefalinger og jeg har aldri sagt at jeg er en veldig kompetent person. Det er en viss forskjell.

Jo, du blir overtrent ganske fort av å trene 14 sett på en hvilken som helst muskelgruppe UTEN å deloade eller ha hvilepauser. Husk at jeg hadde 5 veiledningstimer på 5 måneder fordi de hele tiden anbefalte jeg bestilte en ny en etter en måneds tid. Og de sa ALDRI noe om hvile eller viktigheten med kosthold.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #99 : 02. desember 2008, 06:45 »
Jeg tar ikke betalt for mine anbefalinger og jeg har aldri sagt at jeg er en veldig kompetent person. Det er en viss forskjell.

Jo, du blir overtrent ganske fort av å trene 14 sett på en hvilken som helst muskelgruppe UTEN å deloade eller ha hvilepauser. Husk at jeg hadde 5 veiledningstimer på 5 måneder fordi de hele tiden anbefalte jeg bestilte en ny en etter en måneds tid. Og de sa ALDRI noe om hvile eller viktigheten med kosthold.

Desverre så har noe av kvaliteten på treningsprogrammet noe med interessen medlemet også viser. Om du er en fjott som ikke ser ut til å skjønne noe som helst så blir det sjeldent gått noe i dybden på kosthold, deloadfaser mm, og det er mye lettere å gi ett standard program.
 
Du har jo rett i det du sier at kvaliteten varierer for mye, men man kan ikke forlange for mye av en deltidsstudent som egentlig bare har tatt jobben for pengene. For en 16 åring så er det så klart kjedelig å feks vite at man har trent på ett gym som ikke er bra, men har man litt interesse for trening leser man seg også til ting, ender opp på treningsforum og får veiledning der Wink

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #100 : 02. desember 2008, 09:47 »

Jo, du blir overtrent ganske fort av å trene 14 sett på en hvilken som helst muskelgruppe UTEN å deloade eller ha hvilepauser.

Det er en heftig påstand som jeg ønsker du refererer litt til..

Hvis vi sier du deler opp mengden trening (14sett) på 3 dager som er et typisk nybegynnerprogram så sitter du med 4-5 sett per økt per muskelgruppe per økt. Syns du det er ekstremt mye?

Du må lære deg å skille mellom å overtrene, og det at man kanskje trener litt for mye!

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #101 : 02. desember 2008, 10:15 »
Overtrening er når man trener mer enn optimalt, og ikke lenger får optimal fremgang.  Man trenger ikke være utbrent/klinisk overtrent bare fordi man trener for mye.

Vet at f,x RYP har en 15 sett eller noe slikt i uken, 2-3 siste ukene i programmet, men har du sett hvor lavt man skal starte på det programmet? Eller hvor kort den perioden man skal trene denne mengden med sett? GVT er vel like hardt som de programmene jeg fikk, men der har du også hvileperioder.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #102 : 02. desember 2008, 10:21 »
Det hjelper ikke så mye hva du sier Udrugn hehe Smiley

Sats/Elixia er fortsatt gay.

Største grunn er at disse stedene prioriterer å være en stor pengemaskin, livnære seg av folks dårlig samvittighet.

De prioriterer ikke i det hele tatt og gi folk en mer positiv oppfatning om kroppsbygging, styrkeløft og fitness.

De har tatt kroppsbygging og fitness etc... tonet det ned 150 hakk og tilpasset det til den vanlige mann i gata, slik at de kan ha god samvittighet for å ha trent nok til å spise rullekake etter trening og lese avisa mens de trener.

Istedet for å få folk til å bli interissert i kroppsbyggning og fitness for hva det faktisk er.

Beste kommentaren jeg fikk på Sats en gang...

"Øy du! Du kan ikke trene i singlet her! Dette er ikke noe kroppsbygger sted"

da sa jeg... "hmm... det var rart... jeg trudde disse vektene her var med hensikt på å legge på seg muskler?"

"Jo, men dette er ikke noe sted for å briefe sånn"

"Hmm, min bestemor brukte singlet da hun jobbet i hagen i går fordi det var vamt. Hun burde også slutte å briefe sånn"


LOL Sats... hva var det nyeste forresten... trening for husdyra der og? Eller var det det trening for 3-6 åringer. Hva som helst for å tjene mer penger. Til helvette med folket.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #103 : 02. desember 2008, 11:57 »
Det hjelper ikke så mye hva du sier Udrugn hehe Smiley

Sats/Elixia er fortsatt gay.

Største grunn er at disse stedene prioriterer å være en stor pengemaskin, livnære seg av folks dårlig samvittighet.

De prioriterer ikke i det hele tatt og gi folk en mer positiv oppfatning om kroppsbygging, styrkeløft og fitness.

De har tatt kroppsbygging og fitness etc... tonet det ned 150 hakk og tilpasset det til den vanlige mann i gata, slik at de kan ha god samvittighet for å ha trent nok til å spise rullekake etter trening og lese avisa mens de trener.

Istedet for å få folk til å bli interissert i kroppsbyggning og fitness for hva det faktisk er.

Beste kommentaren jeg fikk på Sats en gang...

"Øy du! Du kan ikke trene i singlet her! Dette er ikke noe kroppsbygger sted"

da sa jeg... "hmm... det var rart... jeg trudde disse vektene her var med hensikt på å legge på seg muskler?"

"Jo, men dette er ikke noe sted for å briefe sånn"

"Hmm, min bestemor brukte singlet da hun jobbet i hagen i går fordi det var vamt. Hun burde også slutte å briefe sånn"


LOL Sats... hva var det nyeste forresten... trening for husdyra der og? Eller var det det trening for 3-6 åringer. Hva som helst for å tjene mer penger. Til helvette med folket.

Har jeg sagt noe annet da?

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #104 : 02. desember 2008, 12:06 »
Det hjelper ikke så mye hva du sier Udrugn hehe Smiley

Sats/Elixia er fortsatt gay.

Største grunn er at disse stedene prioriterer å være en stor pengemaskin, livnære seg av folks dårlig samvittighet.

De prioriterer ikke i det hele tatt og gi folk en mer positiv oppfatning om kroppsbygging, styrkeløft og fitness.

De har tatt kroppsbygging og fitness etc... tonet det ned 150 hakk og tilpasset det til den vanlige mann i gata, slik at de kan ha god samvittighet for å ha trent nok til å spise rullekake etter trening og lese avisa mens de trener.

Istedet for å få folk til å bli interissert i kroppsbyggning og fitness for hva det faktisk er.

Beste kommentaren jeg fikk på Sats en gang...

"Øy du! Du kan ikke trene i singlet her! Dette er ikke noe kroppsbygger sted"

da sa jeg... "hmm... det var rart... jeg trudde disse vektene her var med hensikt på å legge på seg muskler?"

"Jo, men dette er ikke noe sted for å briefe sånn"

"Hmm, min bestemor brukte singlet da hun jobbet i hagen i går fordi det var vamt. Hun burde også slutte å briefe sånn"


LOL Sats... hva var det nyeste forresten... trening for husdyra der og? Eller var det det trening for 3-6 åringer. Hva som helst for å tjene mer penger. Til helvette med folket.

Hva får deg til å tro at folk flest er opptatt av kroppsbygging, fittness og styrkeløft? Folk flest er ikke opptatt av dette, ergo de store kjedene velger ikke dette som fokusområdet.
Hvorfor har elixia mm. 3,4,5 sikkert opp til 6 tusen medlemmer på enkelte studioer, mens feks kaliber gym Trondheim ligger på rundt 500 medlemmer. Det er lov å tenke litt selv også Smiley

Det folk flest ønsker seg er bedre kondisjon, og generell bedre helse. Dette innebærer da ofte rehabilitering av skulder, rygg, kne.

Og om du går i utringet singelet så svetter du ut over benken/apparatene som andre skal bruke og du er sikkert like dårlig som andre til å tørke etter deg. Til og med bestemor blir nektet å trene i singelt pga hygiene.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!