Skrevet av Emne: hei alle sammen  (Lest 953 ganger)

Utlogget annchristin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

hei alle sammen
« : 14. februar 2004, 19:42 »
Jeg er ny her... har "smuglest" litt i forumene og synes det er mye bra som blir sagt her..
Litt om meg. Jeg er jente, 25 år, 162 cm høy og 66kg Shocked. Fødte tvillinger for 4 mnd siden (skal ikke legge skylda for vekta på dem, for jeg har vært overvektig noen år!). All overvekten min er samlet rundt rumpe og lår!!! Målet mitt er å gå ned til ca 58kg. Det er ikke kg som teller mest, men at jeg får en slank og veltrent kropp! Begynte på helsestudio for 6 uker siden, og trener ca 4 ganger i uka (nok??). Oppvarming (sykkel, tredemølle) ca 25min, ror 500m (ca 2min,15sek). Så div vekter...
Merker at både kondisen er litt bedre + at musklene er noe strammere.. Jeg har ikke gått ned nevneverdig i vekt Sad Er vel kostholdet det går på tenker jeg... Jeg er veldig glad i mat..men har også god selvdisiplin.. Spiser ikke godteri o.l. ofte (jeg har pleid å unne meg ca 1 gang i uka). Ser at dere har "snakket" litt om dette med "pumpa" muskler, noe jeg selvfølgelig ikke vil ha... Er det da fornuftig å kjøre lette vekter og flere rep? Feks hvis jeg klarer 60kg i beinpressX15 hvor mange kg skal jeg ta med 25 rep da? Skal man bli helt utslitt etter de 25 rep ? Vet at dette er det dummeste og teiteste spm av alle, men spør allikevel: hvor lang tid ca vil det ta å gå ned 6-8kg, og få en noenlunde normal kropp??
Er takknemmelig for alle svar og tips!!

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 159
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 159

Re:hei alle sammen
« #1 : 15. februar 2004, 14:05 »
Hei. Velkommen hit. For å gå ned i vekt vil jeg anbefale deg at du tar 2-3 morgene promenader per uke før frokost om morgenen. Ta er glykogenlagrene (energilagrene) så og si tomme og du vil forbrenne fett umiddelbart. Gå 1 times tid i relativt rask gange hver gang. Spis 5-6-7 måltider per dag for å holde forbrenningen oppe, men sørg for at du inntar mindre kalorier enn det du forbrenner slik at du vil gå ned i vekt. En grei tommefingerregel er at du går ned ca 0,5kg per uke, ellers vil det gå utover musklene dine. Lykke til.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:hei alle sammen
« #2 : 18. februar 2004, 13:48 »
Det er fint å se at du selv har innsett at det ikke er kg som teller mest Smiley og at du er godt i gang med din nye livstil. Jeg skjønner godt dette med et ønske om å få en fastere og slankere kropp, men man trenger nødvendigvis ikke å bli lettere for å oppnåe dette. Du må huske at muskler veier mye mer enn fett Wink Og etterhvert som du trener så vil du få mere muskler. Men  ikke vær redd for å få for mye muskler - dette skjer ikke over natten og krever mye og hardt arbeid. dessuten for vanlig mosjonerende jenter blir dette sjelden et aktuellt tema. Men om det mot formodning skulle skje? Hva så? Muskler er jo bare bra det Cheesy og da blir jo kroppen fastere og ser mer fit ut - du vil også se slankere ut med en oppstrammet kropp. men som sagt ikke gå og bekymre deg for det du.
4 ganger i uken med trening er veldig bra det faktisk - men pass på at du får variert treningen - bytt gjerne ut noen av vektreningsktene med en aerobictime eller lignende. Hvis du trener vekter hver dag og tar de samme øvelsene, risikerer du bare å få belastningsskader.
Hvis du likevel Bare ønsker å trene vekter vil jeg anbefale deg at du får deg et så kalt splitt program hvor du trener forskjellige muskelgrupper hvar gang, men som nybegynner er ikke dette noe jeg ville begynt på med en gang. Et annet alternativ er et full body program ( det kan nok de på studioet ditt sette opp for deg) som du kjører 2-3 ganger i uken ( feks mandag onsdag fredag - da får kroppen hvile innimellom øktene. Men skal du bli kvitt fett må du nok- som number1 foreslår - legge til noe kardiotrening. Dessuten - det viktigste er ikke å trene mest mulig i fht. antall timer - men å trene mest mulig effektivt - altså at du får optimal uttelling for de øktene du tar. Før tenkte jeg som du - om å gjøre å trene mest mulig i løpet av uken så noen dager trente jeg kanskje 3-4 timer på en dag ( alt på en gang - vekter og 2 økter med dans) - Det var utrolig lite jeg fikk ut av det i forhold til alle timene jeg la ned i arbeid Sad Nå trener jeg styrke 3 ganger i uka + dans 1-2 ganger i uka og har mye bedre uttelling for det ( nå må et noe bedret kosthold også få litt kreditt for det, men likevel...).

Det kan gjerne ta litt tid før du merker noe fremgang ifht vektreduksjon - men det betyr ikke at resultatene ikke er på vei Wink Så et lite tips - klær kan være noenlunde indikator på om du er på vei i riktig retning ( hvis du får bedre plass har du jo "slanket" deg- selv om vekten sier noe annet).
Når det gjelder å kunne unne seg noe godt en gang iblant, er dette noe som må være lov, men prøv å begrens det til en gang i uka. Hvis du klarer å kutte det helt, er jo det det beste, men for mange er dette vanskelig iallefall i starten ( inkl. undertegnende)

Men stå på videre - du er godt igang allerrede!
Lykke til!

Utlogget annchristin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Re:hei alle sammen
« #3 : 29. februar 2004, 21:48 »
Tusen tusen takk for svar!!!  Cheesy

Gå til:  

Jefferson Squat

Trening19.09.2019274

Dette er en unik og særegen øvelse.
Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.

Slik bør du trene leggene dine

Trening17.09.2019577

Don't skip leg day! Slik bør du trene leggene dine.

Sunn banansplitt

Kosthold16.09.2019696

Er du glad i banansplitt? Prøv denne.

Triggerpunkter

Trening15.09.2019396

Sliter du med såre punkter i muskulaturen din?