Skrevet av Emne: Nå har jeg VIRKELIG behov for hjelp umiddelbart!  (Lest 2442 ganger)

Utlogget marken85

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Nå har jeg VIRKELIG behov for hjelp umiddelbart!
« : 09. november 2008, 19:09 »
Hei,

Jeg er en gutt på 23 år, som er 184 cm høy og veier ca 76 kg.
Personlig har jeg trent i flere år med mange idretter, men har liksom aldri holdt helt fast til en spesifik idrettsgren, bortsett fra jevnlige besøk på helsestudio.

Jeg har forsøkt flere ulike treningsprogrammer, som jeg kan følge ukentlig, men ingen har fungert for meg. Dette fordi jeg har falt ut fra programmet helt enten pga avvik, eller rett og slett fordi jeg har fått for meg et nytt program. De siste månedene har jeg kun trent primære muskelgrupper. Jeg trener hver morgen kl 06:30, da helsestudioet ligger 20 meter fra der jeg bor.
Jeg starter alltid opp med en oppvarming på tredemølle eller sykkel i ca. 5-10 minutter, så jeg blir varm. Deretter går jeg i gang med øvelsene. Mandager tar jeg f.eks bryst, onsdager ben og skuldre, fredager biceps og triceps. Dette er da de mest viktige øvelsene jeg trenger å ta for meg, korrekt meg hvis jeg tar feil. Det skal nevnes at det også her er avvik. Trener jeg feil? Bryst består f.eks av: 3X15 rep. benkpress (ca. 60 kg), 3X15 rep skråbenk (22,5 kg manualer), 3X15 rep brystapparat (60 kg), 3X15 rep kabler for bryst, også kanskje noen øvelser ekstra. Brystet mitt blir liksom aldri markert ordentlig. Jeg har fortsatt 2 store bryst uten markering, men man kan jo se at jeg trener, når jeg har på meg stram t-skjorte f.eks. Hvordan får jeg markeringene?

Problemet mitt er at jeg har mistet all motivasjon.  Cry Jo, jeg har jo en OK fysikk både utseendemessig og "innseendemessige" (m/tanke på at jeg aldri er syk. Tror jeg var syk sist for over et år siden). Jeg føler liksom at jeg aldri når mitt mål.
Det skal gjøres veldig klart at mitt mål alltid har vært å ha en kropp som er slank, men med muskler, noe alla Marcus Schenkenberg og andre mannlige modeller.
Kroppen forblir på en måte slik den alltid har vært. Jeg føler også den perioden jeg tok proteinpulver etter trening at jeg faktisk ble litt tykkere. Dette resulterte i at jeg sluttet ganske kontant med dette. Hadde det bakgrunn i at jeg tok for mye proteinpulver, og ikke trente tilstrekkelig til at inntaket av protein ble dekket?? :/
Jeg har derfor den senere tid lagd med smoothie, som ofte består av: en banan, 2 eggehviter, 1/2 dl musli, 3 ss yoghurt naturell, 1 dl appelsinjuice og 1/2 dl bær. Jeg vet ikke om dette er riktig inntak for en mann på min størrelse. Det er litt dumt at jeg har sluttet med proteinpulver egentlig, med tanke på at det er en utrolig god kilde til proteiner. Men det må da være et pluss at jeg har gått over til å benytte ekte råvarer isteden?
Jeg ønsker ikke å bli noen stor mann med masse muskler, men heller en slank èn (henviser til det ovenfor). Må jeg isteden fokusere på å trene masse utholdenhet? Og i så fall hvor ofte, og hvor mye? Jeg ble fortalt av en treningsekspert en gang at det var tilstrekkelig med èn gang i uka med jogging i 20-30 min. Men dette kan da ikke holde?

Jeg vet at dette kanskje er litt mye på èn og samme gang, men jeg har etter alle disse år gått lei av å aldri se ordentlig resultater. Håper noen av de dyktige medlemmene her, kan hjelpe meg mot å nå mitt mål.

Tusen takk på forhånd  Smiley
Magnus.


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Nå har jeg VIRKELIG behov for hjelp umiddelbart!
« #1 : 09. november 2008, 19:17 »
jeg må desverre skuffe deg litt... eller gi en realitycheck.

Det er flere ting som tyder på at tilogmed mannlige modeller tar ibruk snarveier for å oppnå drømmefysikken.
Kravene til de mannlige modellene har endret seg de siste 20 år. I snitt har en mannlig modell idag over 10 kg mer muskler enn for 20 år siden. I en bransje som deres, så skal musklene være på plass store deler av året, og tid til å trene hardt er kanskje ikke det det er mest av.

I tilleg til logikken ovenfor, så har jeg fra en som var modell i england for 2 år siden, at kravene fra manager og byrå er ganske tydelig til en fersk modell. "Ta de tabletter du trenger for å bli mer markert og muskuløs!"

Det er meget mulig at de du beundrer, har litt støvete mel i posen. Ikke alle, men kanskje noen.

Uansett kan man ikke gjøre annet enn sitt beste. Ved å bygge muskler og siden holde fettprosenten lav, så kommer du så nerme DU kan din drømmekropp for DEG.

Utlogget Gunnar Strand Jacobsen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

  • Kaliber Treningsstudio
Sv: Nå har jeg VIRKELIG behov for hjelp umiddelbart!
« #2 : 09. november 2008, 21:36 »
Hvis jeg forstår deg riktig om jeg leser innlegget ditt som at du er fornøyd med selve størrelsen på musklene, og kun er ute etter å gjøre dem mere markert, så er løsningen din like enkel som den er hard: cardio! Om du har sett på sportsnyhetene intervjuer fra f.eks en fotballgarderobe noen gang, så har du sett at det alltid er minst 2-3 stykker på de beste lagene med helt utrolige markeringer på overkroppen. De har ikke så veldig store muskler, men fordi de er godt trente all over og har veldig lavt kroppsfett, blir de veldig markerte og fremstår som mer muskuløse enn de er. 90-95% av treningen deres er løping. Dette vil også være tilfelle for modellene du har som forbilder, de trener en del med vekter, men bulken av treningen deres vil være diverse former for kondisjonstrening. Sammen med et veldig strikt kosthold.

Når det gjelder proteinpulver, så kan jeg med èn gang si at du IKKE blir fet av proteinpulver. Like lite som du blir fet av kyllingfilet. Et godt proteinpulver har såpass lite karbohydrater og fett at du trygt kan spise det uten å tenke på å legge på deg fett. Men om du legger til 100-200g proteinpulver i kosten din, uten å ta bort noe annet, så legger du jo til 400-800 kalorier, og da vil du selvsagt gå opp i vekt på en eller annen måte, enten muskler eller fett, så du må jo titte på ditt totale kosthold når du gjør vurderingene.

Den smoothien du lager deg etter trening er fin hvis du bytter ut de to eggehvitene med 40g proteinpulver. Velg helst et pulver som inneholder BÅDE whey/myse og kasein, den siste forskningen viser at man faktisk forbedrer proteinopptaket ved å inkludere litt kasein.

-Gunnar
http://www.kalibergym.no

Utlogget TURTLE~

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 433

Sv: Nå har jeg VIRKELIG behov for hjelp umiddelbart!
« #3 : 10. november 2008, 10:29 »
Sitat
Mandager tar jeg f.eks bryst, onsdager ben og skuldre, fredager biceps og triceps. Dette er da de mest viktige øvelsene jeg trenger å ta for meg, korrekt meg hvis jeg tar feil
Rygg ?  biggrin

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Nå har jeg VIRKELIG behov for hjelp umiddelbart!
« #4 : 11. november 2008, 06:26 »
Hvis du vil se ut som en fitnessmodel hadde jeg nok spist masse proteiner, trent vekter 5 dager i uka og kjørt 45-60 min cardio 4-6 dager i uka eller noe. Skal du ha en sånn look må du nok belage deg på å gå opp minst 15-20kg til hvis du bare er 76kg. Så du hadde kanskje ikke trengt å kjøre full cardio ukelig i starten når du bulker opp.

Det vil nok overraske deg, men de gutta du ser på forsiden av mens health, mens fitness osv, er betraktelig større enn man får inntrykket av ved å se disse forsidene. Bodde I California, og så noen modeller der, og de var for å si det mildt, heftig bulka.

Pass hvertfall på å spise mye rent, masse kylling, fisk og kjøtt.

Treningsmessig ville jeg kjørt vektløftinga på noe samme måte som en kroppsbygger, passe på å ha med øvelser som knebøy og mark. For å få den healthy looken som en fitness modell er det veldig viktig du har en symmetrisk utført kropp med en sterk coremuskulatur og lav fettprosent.

Jeg er litt forundret over noe av det du sier, iom du sier du vil være slank som mannlige modeller, men ikke bli noe stor. 76kg på din høyde er utrolig lite, og hvis du vil ha en noenlunde atletisk bygning, så må du nok bulke.

Utlogget ArvidH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 183

Sv: Nå har jeg VIRKELIG behov for hjelp umiddelbart!
« #5 : 11. november 2008, 08:15 »
Viss du er i veldig god form er ikke 76 kg ekstremt lite, tviler på at det er mange modeller som er 90-95 kg i god form med den høyden.

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Nå har jeg VIRKELIG behov for hjelp umiddelbart!
« #6 : 12. november 2008, 22:07 »
Bare informerer om at jeg ryddet litt opp og slettet noen innlegg her for ikke å spre feilinformasjon, samt fjernet unødvendige frekke kommentarer.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Nå har jeg VIRKELIG behov for hjelp umiddelbart!
« #7 : 12. november 2008, 22:08 »
Jeg har forsøkt flere ulike treningsprogrammer, som jeg kan følge ukentlig, men ingen har fungert for meg. Dette fordi jeg har falt ut fra programmet helt enten pga avvik, eller rett og slett fordi jeg har fått for meg et nytt program.

Trengte ikke å lese hele posten din for å finne ditt åpenbare problem. Du mangler kontinuitet.

Stikkord her er: Modenhetsnivå, personlighet, psyke.

Det finnes en rekke programmer som man kan følge, de fleste har det til felles at de varer gjerne en 2-3 mnd. Dersom du ikke klarer å følge et program av en slik varighet, og samtidig ha en streng kost, så er det dessverre ikke noe håp. Noen er på evig jakt etter "the silver bullet", dvs. DET programet, og DET kostholdsprogrammet som skal gi deg din drømmefysikk. DRØMMEOPPLEGGET finnes ikke. Det eneste som finnes er hardt kontinuerlig arbeid både med trening og kost. Det finnes snarveier i form av doping, men velger du den veien er du et forferdelig svakt menneske. Du bør også spørre deg selv hva som er årsaken til at du ønsker deg en modellkropp. Dersom du ikke er lykkelig i dag, vil du neppe være lykkelig den dagen du evt. skulle få deg en slik kropp heller. Livet har et videre perspektiv enn som så. Les gjerne noen selvutviklingsbøker. Du er en ung mann på 23 år, og jeg skal love deg at du kommer til å forandre deg mye i de neste årene av ditt liv, og ting som i dag kan synes viktig for deg, kommer sannsynligvis ikke til å være det i like stor grad en del år frem i tid. Vær stolt av den du er, og jobb hardt med å forbedre det du ønsker å forbedre. All informasjon finnes tilgjengelig på internett og i bøker. Les og lær. Stå på!

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Nå har jeg VIRKELIG behov for hjelp umiddelbart!
« #8 : 12. november 2008, 22:10 »
Bare informerer om at jeg ryddet litt opp og slettet noen innlegg her for ikke å spre feilinformasjon, samt fjernet unødvendige frekke kommentarer.

*Klappe på skulderen*.

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Nå har jeg VIRKELIG behov for hjelp umiddelbart!
« #9 : 12. november 2008, 22:12 »
Trur kosthold er meir kritisk hos deg enn treninga. Don't get me wrong, du trener nok langt i fra optimalt, men det er nok meir å hente på å få korrigert kostholdet.
Er direkte uenig med Gunnar som roper cardio også. Du kan gå ned vel så masse i vekt og føle seg langt friskere og sunnere med ein god diett og styrketrening enn dårlig kost og hauger med cardio.

Som alltid, så vil eg referere til MyRevolution. Stiller alltid opp med gode artikler og velprøvde og dokumenterte metoder.

Den beste dietten
Styrkeprogram for nybegynnere

Om du virkelig er seriøs angående dette, og er villig til å legge litt penger i det kan det vere ein idé å skaffe seg ein PT.
Har sjølv brukt Børge Fagerli hos MyRevolution og er meir enn meget fornøyd med resultatet.

http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget Gunnar Strand Jacobsen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

  • Kaliber Treningsstudio
Sv: Nå har jeg VIRKELIG behov for hjelp umiddelbart!
« #10 : 13. november 2008, 23:05 »
Er direkte uenig med Gunnar som roper cardio også. Du kan gå ned vel så masse i vekt og føle seg langt friskere og sunnere med ein god diett og styrketrening enn dårlig kost og hauger med cardio.

Kan hende det jeg skrev gikk an å misforstås. Jeg mener selvsagt ikke at han skal ha dårlig kost og hauger med cardio! Han må ha bra kosthold uansett. Men for en som er ute etter modellkropp, og som åpenbart har for lite muskler per i dag, og samtidig for mye kroppsfett, så kommer han ALDRI til å komme dit ved å simpelthen gå på diett, slik du foreslår. Han må ha mere muskelmasse OG mindre fett. Dèt oppnår han ved å spise overskudd av protein og kvalitets fett og karbohydrater (= mere muskler) samtidig som han bedriver cardio (= brenner fett).

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!