Skrevet av Emne: Treningsprogram - Kan jeg begynne rett på powerbuilding prog av G-S?  (Lest 975 ganger)

Utlogget l0s37h

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 18

Hei folkens!

Jeg trenger veiledning og tips til program, så håper på hjelp her.

Nå er dette min første post her på forumet, velger da å fortelle litt raskt om meg her:
Jeg skal nå begynne å trene etter å ha vært enormt rolig det siste året, det begynner å vises på kroppen for å si det sånn.
Jeg ønsker større biceps, brystkasse og flat mage, jeg er ute etter å bygge store muskler.
Vekten min er 89kg på 183cm i en alder av 20-år, dvs jeg er verken overvektig eller tynn, men har litt mage som jeg vil ha vekk.

De siste 2 månedene har jeg brukt på å endre kostholdet mitt, fra brus til vann hver dag, før startet jeg dagen med middag, nå starter jeg med frokost og spiser hver 3 time.
Har også benyttet alt fra 2-4 dager i uken med å jogge/gå ca 3-5km, hjemme er det blitt gjort puchups og situps + litt biceps og triceps trening med manualer.
Vekten min er den samme som for 2 måneder siden, noe jeg syns er rart, men er blitt sterkere og fått noe fastere kropp.

Kan ellers nevne at jeg trente 4-5 måneder på senter for nesten 2 år siden, så øvelser kjenner jeg til, men er ellers ganske grønn nå.

Og til saken:
Jeg vil egentlig begynne rett på Powerbuilding programmet av Gunnar Strand - http://www.iform.no/pub/art.php?id=3, men dette er vel neppe lurt?
Bør kanskje starte med et oppvarmingsprogram, et vanlig program før jeg begynner med dette? Isåfall, kom gjerne med tips.
Og hva med program etter at jeg har kjørt powerbuildning programmet av Gunnar? Om jeg ender opp med å kjøre det...

Hva om jeg setter mage eller biceps veldig høyt iforhold til resten av kroppen, kan jeg trene biceps og mage dobbelt opp iforhold til hva jeg gjør med andre muskelgruppene? Dette ville da ha avviket noe iforhold til f.eks programmet av Gunnar Strand.

Og har det noe å si at jeg skeier ut på en lørdag når det gjelder mat og drikke?

Håper på besvarelse

Utlogget EvergoOd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • EAT TO GROW
5x5 programmet er veldig hardt med tunge vekter og få reps. Det vil si at det er svært viktig med presis  teknikk med riktig utførelse. Min anbefaling er at du starter med noe roligere som inneholder rundt 10 rep. Slik du får inn teknikk og kommer deg i form. Les litt om riktig utøførelser av øvelser, spesielt basisøvelser som markløft og knebøy. Mange som trener feil på disse øvelsene som går på de store muskelgruppene.  Wink


Og ja, du kan prioritere det du vil med å ha to økter i uka, men viktig at du trener alle muskelgruppene i  'løpet av uka. du blir ikke stor av å droppe knebøy og markløft og trene armer en hel del. Armene komme av seg selv når du begynner på 5x5 programmet skal du se Wink
Vekt - 75kg Morgenvekt
Høyde -   174.5cm     

1RM
BP 105
ML 200 (lenge siden)
KB 155
MP ?

Min treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89612.0

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Ikke enig.

Det går helt fint å kjøre 5x5 uten noe særlig trening bak seg. To ting skal du være obs på:

1. Har du teknikk, fleksibilitet og stabilitet til å kjøre knebøy og markløft? Hvis ja, fint, hvis nei; fiks det først. Mange sett med få reps og moderat vekt er bedre for å lære teknikk enn få sett med mange reps. Tren gjerne ekstra mage/korsrygg og tøy stive muskler for å hjelpe på teknikken.

2. Dersom teknikken holder, husk å starte lett, veldig lett. Hvis treningsgrunnlaget ditt er tynt vil du oppleve effekt av veldig lett trening i starten. Det er ikke noe poeng i å endre program bare for å endre program. Så lenge vektene går opp og du vokser kan du trene samme program ad infinitum.

Jeg er enig i at armene nok kommer til å vokse bra på grunn av stort volum på press- og ro-øvelser, men om du skulle ønske mer trening kan du fx legge inn noen lette sett med biceps og triceps på skulderdagen. Gjerne supersett dem, og ha korte pauser for å unngå at du laster på for mye vekt.

Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget EvergoOd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • EAT TO GROW
Ikke enig.

Det går helt fint å kjøre 5x5 uten noe særlig trening bak seg. To ting skal du være obs på:

1. Har du teknikk, fleksibilitet og stabilitet til å kjøre knebøy og markløft? Hvis ja, fint, hvis nei; fiks det først. Mange sett med få reps og moderat vekt er bedre for å lære teknikk enn få sett med mange reps. Tren gjerne ekstra mage/korsrygg og tøy stive muskler for å hjelpe på teknikken.

2. Dersom teknikken holder, husk å starte lett, veldig lett. Hvis treningsgrunnlaget ditt er tynt vil du oppleve effekt av veldig lett trening i starten. Det er ikke noe poeng i å endre program bare for å endre program. Så lenge vektene går opp og du vokser kan du trene samme program ad infinitum.

Jeg er enig i at armene nok kommer til å vokse bra på grunn av stort volum på press- og ro-øvelser, men om du skulle ønske mer trening kan du fx legge inn noen lette sett med biceps og triceps på skulderdagen. Gjerne supersett dem, og ha korte pauser for å unngå at du laster på for mye vekt.



Det du sier i poeng 1. Er akuratt det samme poenget som jeg sier bare med andre ord Tongue men men, jeg gikk ut ifra at han ikke hadde teknikk pga. fraværende i over lengre tid med trening.
Vekt - 75kg Morgenvekt
Høyde -   174.5cm     

1RM
BP 105
ML 200 (lenge siden)
KB 155
MP ?

Min treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89612.0

Utlogget l0s37h

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 18

Hei og takk for svar til dere!

Er det noe jeg føler jeg ikke kan så er det faktisk knebøy og markløft, så jeg får vel prøve å sette meg mere inn i dette.
Og for å nevne hva jeg føler jeg kan er det biceps og triceps, noe mere usikker på skuldre og brystøvelser f.eks.

Forstår det du sier med å ikke endre program, er jo heller ikke noe jeg vil gjøre igrunn så lenge programmet jeg har er bra og fungerer for meg...

Hva syns dere om hvordan jeg spiser? Jeg spiser vel som en idiot ?

11:00: Et par brødskiver m/egg, leverpostei eller ost + et glass melk. Om ikke spiser jeg kun kellogs special k som morgen mat.
14:00-15:00: Typisk norsk middag. Alt fra kjøttkaker m/potet, karbonader m/potet, fisk m/potet, pytt i panne til Mr. Lee og pasta.
18:00: Lager gjerne et par brødskiver med stekt egg, om ikke tar jeg mr.lee igjen om jeg ikke har spist det tidligere.
21:00: Kveldsmat: Kellogs cornflakes eller brødskive slik som jeg gjør om morgenen.

Holder meg unna godteri og annet snacks på hverdager, men skeier noe ut på helg.

Skal selvsagt gå til innkjøp av proteiner og kreatin når jeg begynner med dette programmet.
Syns det hørtes helt sykt ut hvor mye proteiner man trenger ifølge G-S, 3,5g pr kg høres for meg ut MYE.
DVS: 3,5g * 89kg. Proteinboksen blir raskt tom!


Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Du trenger ikke prøve å gjøre alt perfekt med en gang. Prøv å endre en eller to ting om gangen, så blir det lettere å gjennomføre og ikke minst opprettholde endringene.

Hvis du kun føler deg sikker på hvordan du skal trene armer anbefaler jeg at du oppsøker en kyndig person for hjelp med teknikk på resten. En flink pt, eller aller helst en styrkeløfter for bøy, benk og mark. Det vil gi deg bedre resultater enn all verdens tilskudd. Det kan hende at det koster deg noen kroner for en pt, men i det lange løp er det billigere med en femhundrelapp til det, enn tusenvis av kroner i kosttilskudd ut vinduet fordi du ikke vet hva du driver med.

Lær deg øvelser og teknikk, og få gjerne hjelp til å sette opp et program med fornuftig progresjon slik at du unngår å bli en av dem som trener i årevis uten å komme av flekken. Når programmet og treningen er på stell kan du ta tak i maten. Anbefalinger om proteininntak er ofte overhypet av folk som skal tjene penger på produkter. De lærde strides vel i beste fall om hvorvidt høyt proteininntak er nødvendig for muskelvekst.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget l0s37h

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 18

Takk for godt svar !

Da velger jeg å kontakte Kalibergym for å bli veiledet der... Smiley

Ha en fin dag!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!