Skrevet av Emne: Hvordan få de perfekte magemusklene?  (Lest 15430 ganger)

Utlogget Active

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 80

  • Sånn passe kul
Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #15 : 19. november 2008, 22:05 »
Bare et lite spørsmål, siden trådstarter har fått svar på spørsmålet allerede.

Jeg tar situps og lene-seg-forover-apparat for å trene magen. Jeg ser at de øverste six-pack-musklene blir større. De nedre blir også større, men ikke like fort som de øvre.

Fungerer øvelsen å løfte beina opp fra bakken i liggende stillig og ned bra på de nedre musklene?

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #16 : 19. november 2008, 22:51 »
Spiser man nok protein, blir musklene. Trenger ikke gå overvektig for å få muskelmasse, når du bulker får du et kalorioverskudd, altså mer enn du egentlig trenger. Er kanskje litt tricky å få en balanse mellom kaloriinntak og kaloriforbrenningen, men det er mulig. Det er vel den besten måten å gjøre det på=).

Active: Ja å løfte beina fungerer på de nedre magemusklene, men husk å "krøll" nedre del av ryggen akuratt som når du trener øvre magemusklene
Blablabla

Utlogget Active

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 80

  • Sånn passe kul
Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #17 : 19. november 2008, 23:30 »
Greit, da skal den legges inn i programmet fra og med neste uke. Takk.

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #18 : 20. november 2008, 00:01 »
Spiser man nok protein, blir musklene. Trenger ikke gå overvektig for å få muskelmasse, når du bulker får du et kalorioverskudd, altså mer enn du egentlig trenger. Er kanskje litt tricky å få en balanse mellom kaloriinntak og kaloriforbrenningen, men det er mulig. Det er vel den besten måten å gjøre det på=).

Active: Ja å løfte beina fungerer på de nedre magemusklene, men husk å "krøll" nedre del av ryggen akuratt som når du trener øvre magemusklene

Å løfte beina vil ikke gjøre annet enn statisk trening på magen, er ikke magen som skaper bevegelsen. Er heller ikke noe lurt å skape en fleksjon i korsrygg da mage/rygg muskulatur er skapt for å gjøre det motsatte, nemmelig holde ting på plass.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #19 : 20. november 2008, 07:05 »
Jeg tar situps og lene-seg-forover-apparat for å trene magen. Jeg ser at de øverste six-pack-musklene blir større. De nedre blir også større, men ikke like fort som de øvre.

Fungerer øvelsen å løfte beina opp fra bakken i liggende stillig og ned bra på de nedre musklene?

Det finnes ikke noe som heter "nedre magemuskler". De strake magemusklene (rectus abdominis) er å regne som èn muskel. Selv om det går å ann å føle forskjell i i forskjellige deler av den ved trening så betyr det ikke at man kan stimulere muskelfibrene som løper langst muskelen (i hovedsak fra bekken til ribbein) til å vokse særlig mye mer på et sted kontra et annet. Det blir litt som å prøve å strekke en del av en strikk mer gjennom å dra den i begge ender...

Det eneste du sannsynligvis vil oppnå gjennom å kjøre mye benhev og lignende øvelser er sterke iliopsoas (hofteleddsbøyere), som i sin tur kan føre til ryggproblemer pga svai da de trekker bekkenet fremover.

For å få frem de nederste magerutene må du ned i fettprosent. Dessverre er det som regel der fettet på kroppen holder stand lengst, særlig på oss menn.


"BACKGROUND AND PURPOSE: Controversy exists around exercises and clinical tests that attempt to differentially activate the upper or lower portions of the rectus abdominis muscle. The purpose of this study was to assess the activation of the upper and lower portions of the rectus abdominis muscle during a variety of abdominal muscle contractions."

"Results: No differences in muscle activity were found between the upper and lower portions of the rectus abdominis muscle within and between exercises."

Quantification of the Differences in Electromyographic Activity Magnitude Between the Upper and Lower Portions of the Rectus Abdominis Muscle During Selected Trunk Exercises. Phys Ther. 2001 May;81(5):1096-101.





Spiser man nok protein, blir musklene.

Kaloribalansen er det avgjørende for muskeltilvekst. Man kan spise så mye protein man bare vill, men uten kalorioverskudd bygger man ikke særlig mye muskler.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=63849.msg871799#msg871799


Utlogget Arilhr

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 968
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 968

  • .
Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #20 : 20. november 2008, 11:11 »
Takk Beefcake

kingkris3

  • Gjest
Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #21 : 20. november 2008, 14:58 »
Takk for raske svar!!
Jeg spiser sunt og får i meg nokk proteiner og alt det der.
Det jeg egentlig lurte på var om det er noen måte å trene volum av magen på som er bedre en programmet jeg kjører nå.

Utlogget Arilhr

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 968
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 968

  • .
Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #22 : 20. november 2008, 15:39 »
Takk for raske svar!!
Jeg spiser sunt og får i meg nokk proteiner og alt det der.
Det jeg egentlig lurte på var om det er noen måte å trene volum av magen på som er bedre en programmet jeg kjører nå.


Jeg råder deg til å prøve ut det jeg skrev i den første posten min. Funker veldig bra

kingkris3

  • Gjest
Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #23 : 20. november 2008, 16:44 »
Jeg vil annbefale deg å kjøre lettere vekter (50% av 1RM) og langsom opp og ned (ca 4-6 sek opp og 4-6 sek ned) i området 8-14 rep

jeg skal altså bruke 8-12 sec på en rep?

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #24 : 20. november 2008, 16:51 »
Kaloribalansen er det avgjørende for muskeltilvekst. Man kan spise så mye protein man bare vill, men uten kalorioverskudd bygger man ikke særlig mye muskler.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=63849.msg871799#msg871799

Greit, men kardio bør ligge i programmet for å få magemusklene synliggjort. ser ikke bra ut uten kardio. Det var mitt poeng, bulking uten kardio er bare tull syns jeg(vist du VIL ha mye fett på kroppen så er det jo greit, men han vil det skal se bra ut.)

Kingkris3, du bør ha et treningstempo på 1-0-3(-4). Altså et sekund på sammentrekkning, med explosivitet. Ingen pause på top, forså å gå sakte ned igjen(3-4 sekunder).
Blablabla

kingkris3

  • Gjest
Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #25 : 20. november 2008, 16:56 »
Kingkris3, du bør ha et treningstempo på 1-0-3(-4). Altså et sekund på sammentrekkning, med explosivitet. Ingen pause på top, forså å gå sakte ned igjen(3-4 sekunder).

Da har jeg fått vite det jeg kurte på så takk takk

Utlogget Arilhr

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 968
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 968

  • .
Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #26 : 20. november 2008, 17:47 »
Du før høre på den du vil.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #27 : 20. november 2008, 18:01 »
Begge deler funker sikkert...

Går jo an å trene med langsom konsentrisk/eksentrisk fase m/stopp u/stopp på alle muskelgrupper..

Men personlig er jeg en subjektiv tilhenger av å kjøre så eksplosivt som mulig opp og kanskje 2 sek på vei ned. 20-35 reps med korte pauser. Men dette er jo bare noe som funker på meg.

Ellers så er stadig markløft og knebøy den beste måten å trene magen på.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #28 : 22. november 2008, 21:45 »
Greit, men kardio bør ligge i programmet for å få magemusklene synliggjort. ser ikke bra ut uten kardio. Det var mitt poeng, bulking uten kardio er bare tull syns jeg(vist du VIL ha mye fett på kroppen så er det jo greit, men han vil det skal se bra ut.)

Fettlagring kommer av kalorioverskudd. x kcal kalorioverskudd er x kcal kalorioverskudd, uansett hvor mye kardio man utfør.


Utlogget Olausson92

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 111

Sv: Hvordan få de perfekte magemusklene?
« #29 : 23. november 2008, 18:00 »
For å få de perfekte magemusklene:
 
Ab roller, leg-raise (frame, eller liggende), V-up, abdominal, planken, sideplanken, alternativ situps (kne+armer) ++ Cardio for fettforbrenning.

Der har du'n Cheesy
Alder: 16   
Høyde: 1.78
Vekt: 85



Mine recorder [Mål for 1.12.08 - Styrketest]
KB:135 [140]
ML:125 [130]
BP: 65 [70]
MP: ?? [40]
Dips: 10 [15-20]
Chins: ?? [10-15]

Styrketest:
3RM Benk: 3X65kg
1RM Benk: 1X72,5kg
Dips: 15XBW
3RM Knebøy:
1RM Knebøy:
Chins:

Nordlitest:
23/04/08 - 24 Runder
26/04/08 - 24 Runder
23/11/08 - 24 1/2 Runder
2/12/08 - 25 Runder
April 09: ?? [Mål: 26 runder]

Min treningsdagbok:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78694.msg1110083#msg1110083

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!