Skrevet av Emne: IPF regel- "drag på lår"  (Lest 836 ganger)

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
IPF regel- "drag på lår"
« : 03. desember 2008, 09:23 »
Gjennom mange år har regel nr 3 for underkjennelse av markløft vært et yndet tema å diskutere. Regel nummer tre blir i Norge populært kalt "drag på lår".

 I IPF sin tekniske regelbok står det "Supporting the bar on the thighs during the performance of the lift. If the bar edges up the thighs but is not supported, this is not reason for disqualification."

På godt norsk betyr dette (slik jeg forstår det) at følgende må finne sted for underkjennelse:
- stanga må støttes (supported) til lårene
- det må lages bulk (edges)
- avlaste (supported) på lårene
Selve formulering gir rom for skjønn. Da vil jeg ta frem en gammel illustrasjon som viste hensikten med regelen til å begynne med.
http://www.metabolicdiet.com/pdfs/pap_book_update.pdf

Slik jeg skjønner det er avlasting eller opprinelig hvile det sentrale tema. Du har sikkert selv opplevd å måtte legge det du skulle løfte på lårene noen sekunder før du løftet det opp, spesielt om det er tungt. Strongmen praktiserer denne teknikken i steiner for eksempel.

For det er jo ikke noe fordel for store løfte med store lår å ha en masse hud som stritter imot ovenfor stanga.

Derfor er det etter min mening mye "rar" dømming. Dommere må gjerne utdype sitt syn på regelen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!