Skrevet av Emne: Trener vektløftere mer riktig for å bli sterke enn styrkeløftere?  (Lest 28159 ganger)

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
På hvilken måte?

Som oftest er det med  i knebøy, hvor man trener 5-6 sett med 3 reps så eksplosivt som mulig, med belastning på 60-70% av 1rm.

Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Aha.  Dette er nært beslektet med det som gjøres innenfor Westsidemetodikken.  Kjøres det med stopp på boks også?
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Som oftest er det med  i knebøy, hvor man trener 5-6 sett med 3 reps så eksplosivt som mulig, med belastning på 60-70% av 1rm.


Men kun knebøy?

Merker at strikk-trening i benk forekommer oftere på KK, dette er kanskje nyere metoder det også?

Ser likheten jeg også, tipper Dietmar også bruker tabellen til Prilepin.
 

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Aha.  Dette er nært beslektet med det som gjøres innenfor Westsidemetodikken.  Kjøres det med stopp på boks også?

Jeg har ikke hatt det med i programmer jeg har delt ut Smiley
Men dersom noen valid forskning viser at dette er effektivt har nok Dietmar det med i programmene han lager tenker jeg Wink

Men kun knebøy?

Merker at strikk-trening i benk forekommer oftere på KK, dette er kanskje nyere metoder det også?

Ser likheten jeg også, tipper Dietmar også bruker tabellen til Prilepin.
 

Blir nok brukt i benk/mark også, men jeg kan ikke si jeg har sett det i programmene jeg har liggende her Smiley
Strikk/kjetting er med i avanserte Dietmar program i alle øvelser Smiley
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Jeg har ikke hatt det med i programmer jeg har delt ut Smiley
Men dersom noen valid forskning viser at dette er effektivt har nok Dietmar det med i programmene han lager tenker jeg Wink


Hehe, da må vi nok vente lenge. Å lage et treningsprogram basert på forskning vil nok aldri bli like bra som å basere seg på erfaring.

Å se på erfaringene til de på Westside tror jeg er veldig lurt når man skal legge til eksplosivitetstrening i forhold til styrkeløft. Men det er vel ikke lov å lære av folk som bruker dop i nåtiden, kun i fortid  Tongue

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Hehe, da må vi nok vente lenge. Å lage et treningsprogram basert på forskning vil nok aldri bli like bra som å basere seg på erfaring.

Å se på erfaringene til de på Westside tror jeg er veldig lurt når man skal legge til eksplosivitetstrening i forhold til styrkeløft. Men det er vel ikke lov å lære av folk som bruker dop i nåtiden, kun i fortid  Tongue

Dietmars treningsprinsipper tar utgangspunktet i øst-europeisk trening, men han har tatt høyde for dopingbruken og tilpasset det. Westside har samme utgangspunkt for sin trening, men har åpenbart valgt å fokusere på helt andre faktorer ved styrketrening enn Dietmar.
Ser ikke mange IPF løftere som trener westside.

Det er erfaring som er den virkelig spisskompetansen til Dietmar. Han har gått "skole" i maaange år, og bruker sin erfaring til uttøvernes beste. Og det faktum at han har en enorme evne til å tilpasse teknikken til uttøverne, tilsammen blir det gull Smiley

Nå er det kommet skolerte regionstrenere som får fatt i uttøverne tidlig og veileder og tilpasser programmene for den enkelte uttøver. Dette vil helt klart gi enda bedre resultater av Dietmar programmene. 

Knotete formulert, men det er jo uttøver-trener kontakten som er viktig. Programmene er ikke av stor nytteverdi alene.

Edit: vet ikke helt om jeg egentlig svarte på noe her eller om jeg bare babler  Tongue
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Ser ikke mange IPF løftere som trener westside.

Ja det er klart, men da kommer vi tilbake til utøver-trener kontakten som du nevner. Om IPF-løftere hadde muligheten til samme kontakten med Simmons som landslagsløfterne har med Dietmar og fått oppsett tilpasset til individet med høyde for at løfteren ikke bruker dop hadde man kanskje sett flere som trente etter Westside.

Men poenget var ikke at man skulle trene Westside, heller tilpasse prinsippene til dopfrie løftere på samme måte som man har gjort med prinsippene fra russisk vekt- og styrkeløfting. Og deretter kunne bruke dem i i et Dietmar-programmer. Vil man trene eksposivitet i styrkeløft så burde man jo lære av de som har spessialisert seg på det. 

Jeg spurte vel egentlig ikke om noe så da går det nok bra med litt babling  Wink

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Ja det er klart, men da kommer vi tilbake til utøver-trener kontakten som du nevner. Om IPF-løftere hadde muligheten til samme kontakten med Simmons som landslagsløfterne har med Dietmar og fått oppsett tilpasset til individet med høyde for at løfteren ikke bruker dop hadde man kanskje sett flere som trente etter Westside.

Men poenget var ikke at man skulle trene Westside, heller tilpasse prinsippene til dopfrie løftere på samme måte som man har gjort med prinsippene fra russisk vekt- og styrkeløfting. Og deretter kunne bruke dem i i et Dietmar-programmer. Vil man trene eksposivitet i styrkeløft så burde man jo lære av de som har spessialisert seg på det. 

Jeg spurte vel egentlig ikke om noe så da går det nok bra med litt babling  Wink

Westside har vel det meste av teori tilgjengelig på nett og i en rekke filmer?
Men klart det er en faktor at det mangler trenere som følger opp denne treningsformen innenfor IPF.

Dietmar var jo vektløfter og har nok god peiling på eksplosiv trening. Kanskje ser han ikke den store overføringsverdien til styrkeløft av ren eksplosiv trening.
Det er jo viktig å kunne se forskjellene på styrkeløft og vektløfting. I grunntrening er nok mye likt, konkurranseoppkjøring vil derimot fortone seg nokså ulikt (mye pga. løfteutstyr i styrkeløft).

Det mangler nok ikke på kunnskap hos Dietmar, tror ikke det er sååå mye han kunne hentet fra westside. Det er nok erfaring som gjør at det er så lite rendyrket eksplosiv trening i programmene til Dietmar.

Antagelig har uttøvernes kroppsvekt og antall timer tilgjengelig til trening mye å si også.
Dersom en uttøver har mye tid til trening kan treningen bestå av mye annet enn konkurranselignende løft.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Westside har vel det meste av teori tilgjengelig på nett og i en rekke filmer?
Men klart det er en faktor at det mangler trenere som følger opp denne treningsformen innenfor IPF.

Ja, det er ikke mangel på informasjon i form av artikler og seminarer på dvd osv, det skal være helt sikkert. Problemet blir å sile ut det som dreier seg om dynamic effort som de kaller det.

Dietmar var jo vektløfter og har nok god peiling på eksplosiv trening. Kanskje ser han ikke den store overføringsverdien til styrkeløft av ren eksplosiv trening.

Da kan jo jeg si at han har god peiling på vektløfter- og styrkeløft-trening, og ikke eksposivitetstrening. Bare for å provosere litt  Wink

Men jeg er jo enig i at om man ikke trenger eksplosivitetstrening så gjør man ikke det. Så jeg tenker jo på tilfeller der man trenger det. Om man trener lockout som bare det, men alikavel ikke greier å presse ut de siste cm f.eks. Da kan det være en ide å se på om man er treg i starten, og trene for å kunne ha maks kraft fra bunn.

Det er jo viktig å kunne se forskjellene på styrkeløft og vektløfting. I grunntrening er nok mye likt, konkurranseoppkjøring vil derimot fortone seg nokså ulikt (mye pga. løfteutstyr i styrkeløft).

Det er her Westside kommer inn i bilde. De har lagt ekstremt mye arbeid inn i å gjøre om vektløftertrening til eksplosiv trening for styrkeløft. Og om det er en plass erfaringen til Dietmar er mindre så mistenker jeg at det er her.

Antagelig har uttøvernes kroppsvekt og antall timer tilgjengelig til trening mye å si også.
Dersom en uttøver har mye tid til trening kan treningen bestå av mye annet enn konkurranselignende løft.

Jeg tar utgangspunkt i en landslagsløfter og at eksplosiviteten blir lagt inn som en del av 5-dagers trening når det trengs. F.eks i ''switching'' uker eller hos trege løftere. Det er også et viktig poeng at jeg ikke snakker om trening av rykk, støt, hopping osv. men eksplosiv trening i bøy, benk og mark. Alså at man bruker Westside til å finpusse eksplosivitetstreningen som allerede er en del av programmet.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Hehe, da må vi nok vente lenge. Å lage et treningsprogram basert på forskning vil nok aldri bli like bra som å basere seg på erfaring.

Hva mener du her? Hvilken erfaring mener du er bedre enn forskning?


Mvh

Burrhus

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Hva mener du her? Hvilken erfaring mener du er bedre enn forskning?


Mvh

Burrhus


  erfaring "under the bar" Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Hva mener du her? Hvilken erfaring mener du er bedre enn forskning?


Mvh

Burrhus

Jeg mener at forskningen ligger ekstremt langt etter. Samtidig så får Dietmar treningsraporter fra løfterne og kan trekke konklusjoner basert på deres erfaringer.

Om du skal forske på trening kan du ikke gjøre det slik, du må først bryte ned alt til det mest grunnleggende som f.eks hvor mange reps er best, hvor mange sett gir best effekt, hvilken intensitet er best osv.

Det er derfor det kommer ut forskningsraporter om at 4x4 er den beste måten å trene maks styrke på, noe de fleste vet at ikke stemmer, men som blir konkludert med fordi man ikke er kommet langt nok til å kunne si noe om periodisering osv.

Den dagen forskning tar igjenn erfaringene vi nå tar for gitt vil vi kunne vite nøyaktig hva som fungerer og hvorfor slik at vi kan optimalisere treningsprogrammer og gjøre dem bedre en de som er basert på kun subjektive erfaringer. Men fram til da må vi basere oss på prøving å feiling.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Ja det er klart, men da kommer vi tilbake til utøver-trener kontakten som du nevner. Om IPF-løftere hadde muligheten til samme kontakten med Simmons som landslagsløfterne har med Dietmar og fått oppsett tilpasset til individet med høyde for at løfteren ikke bruker dop hadde man kanskje sett flere som trente etter Westside.

Her har du snudd alt opp med. Du innbiller deg at Westsideløfterene er bedre enn de beste løfterene i IPF.

Hadde de beste Westside gutta fått ett Dietmar program tilpasset sine nivå og sin dopbruk, så ville man nok virkelig fått sett en nivåheving på disse også....



"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Her har du snudd alt opp med. Du innbiller deg at Westsideløfterene er bedre enn de beste løfterene i IPF.

Hadde de beste Westside gutta fått ett Dietmar program tilpasset sine nivå og sin dopbruk, så ville man nok virkelig fått sett en nivåheving på disse også....


...hadde man kanskje sett flere som trente etter Westside.

Å sammenligne Westside å IPF-løftere direkte er ganske vanskelig, det blir noe alla din sammenligning av vektløftere og styrkeløftere tidligere der du konkluderte med at styrkeløftere var sterkere.

Utlogget Urghings

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Her har du snudd alt opp med. Du innbiller deg at Westsideløfterene er bedre enn de beste løfterene i IPF.

Hadde de beste Westside gutta fått ett Dietmar program tilpasset sine nivå og sin dopbruk, så ville man nok virkelig fått sett en nivåheving på disse også....

Hehe. Dietmarfanatiker eller? Trur ikke Dietmar er et synonym for sannhet, dessverre. Smiley Det finnes mange veier til Rom, jeg trur treningsprogram er underordna kvile, mat, godt treningsmiljø, guts og vilje til å bli bedre.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!