Skrevet av Emne: Trener vektløftere mer riktig for å bli sterke enn styrkeløftere?  (Lest 28000 ganger)

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
I årets Junior NM i styrkeløft var det flere vektløfte med og det imponerte med hvor sterke de var. Det så ut som de var stekere enn styrkeløftere, hvorfor?

Nå vet jeg at vektløfterprogrammer har mye mer enkle, doble og treere. Styrkeløft programmer har ofte mye treere, firere og femmere. Dette fikk meg til å unders hvorfor styrkeløftere ikke trener mer enkle og doble. Hva er egentlig grunnen?

Jeg har en tanke om at mengdetreings filosofien til NSF sin Dietmar Wolf som har skylden. Om dette er positivt eller negativt skal ikke jeg uttale meg om. Ricky Dale Crain og flere av helten fra 70 og 80 tallet trente regelmessig konsekvent alle løft over 80 % med fullt utstyr og kun single. En mann på 75 kg som bøyer 350 kg i single plys IPF suit må da ha rett? !

Hva er deres tanker om doble og enkle i styrkeløft?

Utlogget Michael-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 687
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 687

Hva med faktorer som; Høy treningsmengde (Mange trener vell f.eks beina hver eneste dag?), beveglighet, core styrke og ikke minst teknikk?


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

"The squat rack became like the altar, where life and death would pass in front of your eyes, and you looked forward to that every squat workout."

Watch med lift and jump
http://www.youtube.com/user/RosenbergMichael

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Og det faktum at dei vektløftarane som deltok er store styrketalent.

Utlogget Chremmen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

  • Fræna Atletklubb
Har aldri tenkt noe over at Styrkeløftere er sterkere enn vektløftere. Forskjellen er vel treningsopplegget. Men vektløftere løfter vekter de også, så det er naturlig det at de blir sterke av det. Og så er det jo fra person til person hvor sterke de er, uansett hvilken form for styrkesport de driver med  biggrin
Alder: 18år
Vekt: 114kg
Høyde: 1.90cm

Trent siden November 07

Klubb: Fræna Atletklubb

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

I årets Junior NM i styrkeløft var det flere vektløfte med og det imponerte med hvor sterke de var. Det så ut som de var stekere enn styrkeløftere, hvorfor?

Nå vet jeg at vektløfterprogrammer har mye mer enkle, doble og treere. Styrkeløft programmer har ofte mye treere, firere og femmere. Dette fikk meg til å unders hvorfor styrkeløftere ikke trener mer enkle og doble. Hva er egentlig grunnen?

Jeg har en tanke om at mengdetreings filosofien til NSF sin Dietmar Wolf som har skylden. Om dette er positivt eller negativt skal ikke jeg uttale meg om. Ricky Dale Crain og flere av helten fra 70 og 80 tallet trente regelmessig konsekvent alle løft over 80 % med fullt utstyr og kun single. En mann på 75 kg som bøyer 350 kg i single plys IPF suit må da ha rett? !

Hva er deres tanker om doble og enkle i styrkeløft?

Jeg så bare to vektløftere jeg? Øystein Robberstad og Varlid i ungdomsklassen? Var det noen junior vektløftere med og?

Ellers når det kommer til styrken så tror jeg det har mye mer å si på personen enn treningsmetodene, treningsmetodene er rett og slett bare forskjellige. Både Øystein og Varlid er vel et par av de største vektløfter talentene i landet, da sier det seg selv at de kan gjøre det rimelig bra i en styrkeløft konkuranse. Mot tilsvarende talenter i styrkeløft, f.eks Carl Yngvar(for å dra det litt langt) har de jo ikke sjangs da.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Beklager ... jeg mente sikkert ungdom.

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Poenget her er jo alt blitt nevnt.

Det stilte to vektløftere til start, Vebjørn Varlid og Øystein Robberstad. Dette er to av norges beste ungdomsvektløftere, hvor begge to innehar et stort talent. Hadde man fått flere vektløftere til å stille, også de som havner ned på resultatlistene og bare kommer med medium-resultater så hadde saken stilt seg anderledes og man ville fått en mer synlig forskjell. Robberstad ble på ungdoms-nm nå norgesmester i sin tredje idrett, han har også en tittel i stille lengde, bare for å understreke talentet.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Eg må innrømme at eg tilstadighet blir overrasket over hvor mye vås du "kappi stian" kan prestere å skrive. På ungdoms NM stilt to av Norges største vektløfter talenter. 


En vant klasse 110 med 640 kg noe som var 60 kg mindre enn styrkeløfteren som vant 100 kg klassen, og begge stilte med samme utstyr. Med min kjennskap til utøverne vet eg at denne forskjellen ville vært mye mindre om begge skulle stilt utstyr, men pga benkpress og markløftstyrken til Kim Andre vil eg allikevel holde han som favoritt. 
Vebjørn stilte i +125 og gjorde et veldig bra løft på 240 i knebøy uten utstyr, noe som må sies å være meget bra, men på ingen måte suverent. Vebjørn er Nordisk rekordholder i rykk og støt i klasse +105, sannsynligvis nordens sterkeste ungdomsvektløfter.


Hvordan det er mulig å hevde at vektløfterne så ut til å være sterkere en styrkeløfterne er over min forstand.


At en del vektløftere trener bedre enn styrkeløftere kan du ha til dels rett i, men da går det mest på at de trener mer enn det styrkeløftere har gjort tidligere, denne forskjellen er nok utlignet nå og eg vil tro at landslagsløfterne i styrkeløft trener like mye som vektløfterne.

Dietmar er som du vet opprinnelig vektløfter og det er der han har sin trenerutdanning. Tror du virkelig at en som har trent vektløfting på høyt internasjonalt nivå, og som lever av å gjøre Norske styrkeløftere så god som mulig, velger å trene disse etter mindre effektive prinsipper enn det han gjør på de vektløfterne han til tider trener?Huh 
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Til orientering heter jeg Stian Sundvold og det vet du Alexander. Men som kjært barn har mange navn.

Vel det var to poenger her
1) Trener vektløftere bedre enn styrkeløftere, ergo har vi noe å lære av de? Konklusjon = åpenbart siden stort sett alt Dietmar har utviklet kommer fra vektløfting. Dietmar er som kjent meget dyktig.

2) Hvilken plass har enkle og doble i styrkeløft? Dette poenget lot idrettsviter og utdanningsansvarlig i NSF Kirketeig være å svare på.

Utlogget sterkestesomfinns

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 313
  • Honnør: 210
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 313

  • Sjefskjerring :)
1. Det at kun to vektløftere stiller til start i styrkeløft gir oss ikke noe som helst grunnlag for å komme med konklusjoner.
2. 1ere eller 2ere kan nok skape maksstyrke over kort tid, men over lengre tid, langsiktig styrkeøkning, er man avhengig av økning i muskelvolum og dermed også et høyere antall reps;
Blenda!

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Så vidt jeg vet så heter du Stian Andrè Sundvold, men kappistian bør fungere.

1.   Har styrkeløftere noe å lære av vektløftere når det gjelder trening?

Om man da snakker om vektløftere som gruppe i Norge vil eg si entydig nei..
NSF har i dag en utmerket trenerutdanning (som bare vil bli bedre), en trenerutdanning som har tatt prinsippene fra det man vet om vektløftertrening og utviklet disse videre, for å oppfylle de krav som styrkeløft krever.
NVF har ingen trenerutdanning pr i dag, og det ser ikke ut til at de får det med det første heller. Det finnes noen flinke vektløftertrenere i Norge i dag, men de er nok i ett klart mindretall i forhold til de resurspersonene vi har i styrkeløft.

Om styrkeløftere kan lære av enkeltløftere? Så er svaret helt klart, JA.
F.eks så tror eg at Vebjørn Varlid er Norges mest målbeviste og seriøse styrkeutøver (selv om det er mange styrkeløftere som er sterker enn han).

Din påstand var at ut ifra det du såg på Ungdoms Nm så såg vektløfterne sterkere ut enn det styrkeløfterne gjorde. Noe som er en absurd påstand. 


2. Vet du at dagens vektløftere i Norge i dag trener mer 2ere og 3ere på styrkeøvelser (Knebøy, frontbøy og drag) enn det styrkeløftere?   
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Ensomme Arm

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 646
  • Honnør: 119
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 646

  • Alt går!
Øystein Robberstad er en sterk utøver, ingen tvil om det!  Han virker i tillegg å være et stort talent!
Det at han tok 230 i knebøy raw for et år siden sier vel at han bør ta en god del mer nå i og med at han er en ung utøver i utvikling. Han har også gått opp ca. 5 kilo i kroppsvekt siste året. Hadde tingenes tilstand vært som Stian mener, så hadde Robbersted tatt mer enn 265 i knebøy på jr-nm 2008(som var et maxløft). Vet ikke hvor ofte Robberstad øver med utstyr, men 30-40 på utstyret bør ikke være uralistisk med hans teknikk. Hans utvikling siste året er ikke mye større enn utøverne på juniorlandslaget sin utvikling!
Jeg tror Hansen,Imingen, CYC, Rosenberg,Bakke,Berget,Tutta,Walgermo,Bergan,Gundersen trener minst like riktig for å bli sterk som det vektløfterene gjør, spesielt i knebøy.
'262,5-55-100   Alt går!

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

2. 1ere eller 2ere kan nok skape maksstyrke over kort tid, men over lengre tid, langsiktig styrkeøkning, er man avhengig av økning i muskelvolum og dermed også et høyere antall reps;

Og med det sier du at man er nødt til å ha flere rep for hypertofi?

Uansett, så var vel ikke spørsmålet om man skulle basere seg på 1ere og 2ere, men snarer om det hadde spille en viktigere rolle i treningsoppleggene, enn det kanskje utøves per idag?

Hvordan er treningsmenden til styrkeløftere på landslagsnivå per idag Kirketeig?
Vet at Jørgen Hansen har solid mengde blandt annet.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Øystein Robberstad er en sterk utøver, ingen tvil om det!  Han virker i tillegg å være et stort talent!
Det at han tok 230 i knebøy raw for et år siden sier vel at han bør ta en god del mer nå i og med at han er en ung utøver i utvikling. Han har også gått opp ca. 5 kilo i kroppsvekt siste året. Hadde tingenes tilstand vært som Stian mener, så hadde Robbersted tatt mer enn 265 i knebøy på jr-nm 2008(som var et maxløft). Vet ikke hvor ofte Robberstad øver med utstyr, men 30-40 på utstyret bør ikke være uralistisk med hans teknikk. Hans utvikling siste året er ikke mye større enn utøverne på juniorlandslaget sin utvikling!
Jeg tror Hansen,Imingen, CYC, Rosenberg,Bakke,Berget,Tutta,Walgermo,Bergan,Gundersen trener minst like riktig for å bli sterk som det vektløfterene gjør, spesielt i knebøy.

Øystein er et utrolig stort mulittalent, som eg tror ville kunne hevde seg i nesten hvilken som halst idrett der kraft og hurtighet er viktige faktorer, og skulle vi kjørt en allroundtest med en rekke ulike idretter på de utøverne du nevner der så tipper eg at Øystein hadde vunnet.

Om hadde spørsmålet til KappiStian kommet for 6 år siden, så vet eg at landets vektløftere trente bedre (mer) med tanke på sin idrett enn det styrkeløfterne gjorde.

Slik er det ikke lenger. De trener nok like mye og spesialisert på det som må til for å bli best i sin idrett, men eg vil hevde at styrkeløft både har de beste enkelt utøverne og det høyeste snitt nivået i dag.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Hvordan er treningsmenden til styrkeløftere på landslagsnivå per idag Kirketeig?
Vet at Jørgen Hansen har solid mengde blandt annet.

For de fleste (de unge) ligger nok treningsmengden på minst 5 økter i uka, og flere trener flere økter for dagen, noe som sannsynlig vis er det samme som de beste vektløfterne gjør.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!