Skrevet av Emne: Trener vektløftere mer riktig for å bli sterke enn styrkeløftere?  (Lest 26731 ganger)

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 124
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 124

Noen ganger lurer jeg litt Stian..

Du lurer på om styrkeløfterne har noe å lære av vektløfterne når det gjelder trening. Vi har en tidligere veldig god vektløfter med veldig stor kunnskap, som står for majoriteten av de programmene som blir kjørt av styrkeløftere i norge. Og i tillegg lærer han opp andre via trenerkurs, slik at man får delt kunnskapen enda bredere, kan det bli en større selvmotsigelse?

Vet ikke hvilke program du sikter til når det gjelder repantall,  men de jeg har kjørt som er lagt opp av Dietmar/Jørgen haug, inneholder som oftest 2ere eller 1ere når jeg har en "tung" dag i bøy, benk, eller mark. Når jeg kjører oppkjøring, selvfølgelig
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sjølvsagt logisk. Men utsagnet "Landslagsutøvere i styrkeløft SKAL trene 5 dager i uka. " sa ingenting om at dette kun gjaldt unge og oppadkommende løftere. Ponget mitt var at det går ann å være landslagsløfter uten å løfte 5 ganger i uka.

Eg skjønner kor du vil hen, eg berre synes det er artig å kverulere med deg. Smiley

For å slippe videre kverulering med deg, så kan eg poengtere at:

For å komme inn under rekruttgruppene i NSF (jr. landslag), så forplikter en seg om å trene nettopp 5 dager i uken.

Dette blir selvsagt tilpasset livssituasjon ellers, som om en har enkelte perioder i løpet av ett år som er ekstra hektiske og at man då må trene litt mindre, eller at man rett og slett er så fersk at man må bruke tid på å venne seg til denne treningsmengden.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Kva er kriteriet for å få eit slikt programm i hende då? Landslagslyftar? Smiley

Den beste måten er vel å være medlem i en klubb   Smiley
Alltid noen som har en del programmer liggende, som man kan dele med en klubbkompis Smiley
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sjølvsagt logisk. Men utsagnet "Landslagsutøvere i styrkeløft SKAL trene 5 dager i uka. " sa ingenting om at dette kun gjaldt unge og oppadkommende løftere. Ponget mitt var at det går ann å være landslagsløfter uten å løfte 5 ganger i uka.

Eg skjønner kor du vil hen, eg berre synes det er artig å kverulere med deg. Smiley

Nivå er stigende, kanskje dette ikke lengre er mulig om 10 år!
Kravene til uttøverne på landslagene øker nok en del i årene som kommer Smiley
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
For å slippe videre kverulering med deg, så kan eg poengtere at:

For å komme inn under rekruttgruppene i NSF (jr. landslag), så forplikter en seg om å trene nettopp 5 dager i uken.

Dette blir selvsagt tilpasset livssituasjon ellers, som om en har enkelte perioder i løpet av ett år som er ekstra hektiske og at man då må trene litt mindre, eller at man rett og slett er så fersk at man må bruke tid på å venne seg til denne treningsmengden.

Det var interessant informasjon, og også bra at det er slik. Det må kreves noe av utøveren når vedkommende først blir gitt en slik plass. Smiley

Utlogget Ensomme Arm

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 646
  • Honnør: 119
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 646

  • Alt går!
Det er vel variabelt hvor mye landslagsløfterene trener, har hørt alt fra 2 ganger om dagen på noen til kun 3 økter i uka på andre...
Når en kommer til slutten av året og summerer antall løft,så er nok ikke variasjonen i antall løft så stor. De aller fleste ligger på 13000-18000 løft pr. år litt avhengig av antall konkurranser,skader, livsituasjon etc. Det viktigste er ikke antall dager en trener, men antallet løft og kvaliteten på dem(riktig intensitet og teknikk).
'262,5-55-100   Alt går!

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Vedr spm. og single og doble burde hatt større innpass i treningen da det virker som mange har stor evne på høyere rep antall uten utstyr enn maks vekter med utstyr. På dette spm virker det som man unngår å svare kvalifisert. Min påstand at dette kan være veldig fordelaktig. Til orientering så jeg Stian Grimset på begynnelsen av 2000 tallet kjøre en rekke single med 300 kg i knebøy uten utstyr. Av denne logikken virker det som vektløftere trener mer single og doble. De gangene jeg ser vektløftere trene virker det som de har mye enkle og dobble i rykk og støt. Årsaken til dette kan være at det er øvelser som stiller større krav til teknikk og at det er lengre arbeidstid per repetisjon.

Nå fikk jeg denne assosiasjonen på U NM men har også sett den av eldre styrkeløft programmer med løftere på meget høyt nivå.

Kirketeig: Det du sier er sikkert velmenende selv om det ikke oppleves slik. For meg som selv har gått det som ble markedsført som trener tre kurs virker det som om det som en del ikke har tilgang til standardiserte programmer utenom de som ligger på styrkeloft.no. Jeg ville da sørget for at alle som har gått disse kursen har tilgang på lik informasjon og programmer. Noe annet kan virke som en makt strategi.

Bo: Du har tilgang på ressurser kun få utvalgte har tilgang til.

Lars Edvind: Du har også tilgang til programmer få andre har tilgang til virker det som.

Geir: Det var det jeg trodde også, men siden jeg ser så mye slurv på toppvekter mener jeg at dobble og enkle med utstyr har en naturlig større plass i programmet enn de som er offentlige i dag. Personlig ga det meg tidligere mulighet til å ta ut det aller beste.


Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Når en kommer til slutten av året og summerer antall løft,så er nok ikke variasjonen i antall løft så stor. De aller fleste ligger på 13000-18000 løft pr. år litt avhengig av antall konkurranser,skader, livsituasjon etc. Det viktigste er ikke antall dager en trener, men antallet løft og kvaliteten på dem(riktig intensitet og teknikk).

Godt oppsummert! Smiley

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Vedr spm. og single og doble burde hatt større innpass i treningen da det virker som mange har stor evne på høyere rep antall uten utstyr enn maks vekter med utstyr. På dette spm virker det som man unngår å svare kvalifisert. Min påstand at dette kan være veldig fordelaktig. Til orientering så jeg Stian Grimset på begynnelsen av 2000 tallet kjøre en rekke single med 300 kg i knebøy uten utstyr. Av denne logikken virker det som vektløftere trener mer single og doble. De gangene jeg ser vektløftere trene virker det som de har mye enkle og dobble i rykk og støt. Årsaken til dette kan være at det er øvelser som stiller større krav til teknikk og at det er lengre arbeidstid per repetisjon.

Nå fikk jeg denne assosiasjonen på U NM men har også sett den av eldre styrkeløft programmer med løftere på meget høyt nivå.

Kirketeig: Det du sier er sikkert velmenende selv om det ikke oppleves slik. For meg som selv har gått det som ble markedsført som trener tre kurs virker det som om det som en del ikke har tilgang til standardiserte programmer utenom de som ligger på styrkeloft.no. Jeg ville da sørget for at alle som har gått disse kursen har tilgang på lik informasjon og programmer. Noe annet kan virke som en makt strategi.

Bo: Du har tilgang på ressurser kun få utvalgte har tilgang til.

Lars Edvind: Du har også tilgang til programmer få andre har tilgang til virker det som.

Geir: Det var det jeg trodde også, men siden jeg ser så mye slurv på toppvekter mener jeg at dobble og enkle med utstyr har en naturlig større plass i programmet enn de som er offentlige i dag. Personlig ga det meg tidligere mulighet til å ta ut det aller beste.

Jeg vil tro at en faktor til kommer inn i bildet her: Eksplosivitet.  I vektløfting (og kast) er det helt avgjørende å gjøre bevegelsene hurtig.  Dermed blir single og doble et naturlig valg når løfteveien er så lang som den er i rykk og støt.  Skal vi tro på det som legender som Vasili Alexejev samt kastveteraner som Anatoli Bondarchuk har fortalt, så var det å unngå for mange langsomme bevegelser en sentralt prinsipp i østblokk-stryrketrening.

De som utformet Westsidemetodene, har ment at eksplosivitet også bør få en mer sentral plass i trening for styrkeløft.  Hva gjør Dietmars disipler for å få økt eksplosivitet?  (Dette siste spørsmålet er ikke retorisk ment.  Det er et nysgjerrig spørsmål fra en som selv er treig som melasse i motbakke i en vinternatt på sydpolen).
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Ensomme Arm

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 646
  • Honnør: 119
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 646

  • Alt går!
Eksplosivitet er inkludert i NSF's nyere programmer.
'262,5-55-100   Alt går!

Utlogget Zhenja

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 78
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 78


NSF har i dag en utmerket trenerutdanning (som bare vil bli bedre), en trenerutdanning som har tatt prinsippene fra det man vet om vektløftertrening og utviklet disse videre, for å oppfylle de krav som styrkeløft krever.
NVF har ingen trenerutdanning pr i dag, og det ser ikke ut til at de får det med det første heller. Det finnes noen flinke vektløftertrenere i Norge i dag, men de er nok i ett klart mindretall i forhold til de resurspersonene vi har i styrkeløft.  

Feil Alex! NVF har faktisk et trener/lederkurs som er delt opp i fire deler (se venstre marg på www.vektlofting.no under "Idrett og ledelse")

Når det gjelder våre to styrkeløftgutter så er de store talenter men har ikke så veldig stor bevegelighet. Derfor løfter de mye på styrke.

Treningsopplegget vårt er delt inn i to perioder: forberedelse og konkurranse.

Under den forberedende perioden kjører vi flere løft på ca 70-85% (dvs 3-6 reps avhengig av øvelse). Her har vi større fokus på styrke enn teknikk og målet er å bygge seg opp før en begynner på konkurranseperioden.

Konkurranseperioden går stort sett over 6 uker hvor vi begynner med mengde før antall reps reduseres og intensiteten økes. Ca 2 uker før konkurransen reduseres også intensiteten for å bygge opp overskudd, men dette varierer fra utøver til utøver. Ruth er f.eks en utøver som liker å trene tungt fordi hun føler det må til for å opprettholde spenningen i musklaturen.
Dæ æ jabnå så dræge!

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Feil Alex! NVF har faktisk et trener/lederkurs som er delt opp i fire deler (se venstre marg på www.vektlofting.no under "Idrett og ledelse")


Dette er et lederkurs og ikke en trenerutdanning Eg siterer vektlofting.no:

"Hva er formålet med kurset?

Formålet er å gi målgruppen lederutdanning rettet mot driften av klubben slik at man utøver god motiverende ledelse og blir i stand til å lede klubben gjennom en positiv utviklingsprosess. Håpet er at kurset motiverer deltakerne til ytterligere arbeid for å utvikle klubben."


Dette er en viktig faktor for klubbdrift, men er ikke en trenerutdanning der man lærer å legge opp treningsprogramer tilrettelagt enkeltutøvere.



"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI

Lars Edvind: Du har også tilgang til programmer få andre har tilgang til virker det som.


Jeg lager programmer selv og har tilgang på en rekke Dietmar-programmer fordi jeg er regionstrener.
Men du har vel trener kurs? Får et godt innblikk i teorien i programmene der.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
. Min påstand at dette kan være veldig fordelaktig. Til orientering så jeg Stian Grimset på begynnelsen av 2000 tallet kjøre en rekke single med 300 kg i knebøy uten utstyr. Av denne logikken virker det som vektløftere trener mer single og doble.

Og av dette trekker du den konklusjonene at vektløftere fokuserer mer på enkle og dobble enn styrkeløftere, og dermed trener mer riktig for å bli sterk?
Fordi du såg Stian kjøre mange enkle på en trener tidlig på 2000 tallet???
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Eksplosivitet er inkludert i NSF's nyere programmer.

På hvilken måte?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!