Skrevet av Emne: Trener vektløftere mer riktig for å bli sterke enn styrkeløftere?  (Lest 28104 ganger)

Utlogget kubein

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 806
  • Honnør: 316
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 806

Joda, det skal sies.  Prilepin baserte tabellen sin på treningsloggene til et stort antall vektløftere.  Men Prilepins tabell er dypt respektert av Westsidefolkene, og også av mange løftere som ikke trener Westside.

Å da bruke tall fra løft som uansett % av RM er eksplosive, på benk og bøy er mildt sagt veldig søkt.

Hvem bryr seg om hva Westside-løftere gjør? Når sist løfta en fyr derfra 400 i mark? Eller noe som helst oppsiktsvekkende i det hele tatt?
De kan ikke sammenlignes i det hele tatt med de beste strongmanutøverne, vektløfterne eller ikke-westside styrkeløfterne i verden.
Westsideklubben blir hypa opp som de sterkeste på planeten, at dette i det hele tatt er mulig vitner om at det finnes en helt utrolig stor mengde hjernedøde tullinger på internett.

Charles Poliquin kalte Westside "a perversion of excercise science". Ikke uten grunn. Jeg ville kanskje lagt til "but with great marketing"

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Å da bruke tall fra løft som uansett % av RM er eksplosive, på benk og bøy er mildt sagt veldig søkt.

Hvem bryr seg om hva Westside-løftere gjør? Når sist løfta en fyr derfra 400 i mark? Eller noe som helst oppsiktsvekkende i det hele tatt?
De kan ikke sammenlignes i det hele tatt med de beste strongmanutøverne, vektløfterne eller ikke-westside styrkeløfterne i verden.
Westsideklubben blir hypa opp som de sterkeste på planeten, at dette i det hele tatt er mulig vitner om at det finnes en helt utrolig stor mengde hjernedøde tullinger på internett.

Charles Poliquin kalte Westside "a perversion of excercise science". Ikke uten grunn. Jeg ville kanskje lagt til "but with great marketing"

No vart eg nesten litt rørt. Det der er noe av det mest meningsfulle jeg noen gang har lest av en ikke styrkeløfter
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Å da bruke tall fra løft som uansett % av RM er eksplosive, på benk og bøy er mildt sagt veldig søkt.

Hvem bryr seg om hva Westside-løftere gjør? Når sist løfta en fyr derfra 400 i mark? Eller noe som helst oppsiktsvekkende i det hele tatt?
De kan ikke sammenlignes i det hele tatt med de beste strongmanutøverne, vektløfterne eller ikke-westside styrkeløfterne i verden.
Westsideklubben blir hypa opp som de sterkeste på planeten, at dette i det hele tatt er mulig vitner om at det finnes en helt utrolig stor mengde hjernedøde tullinger på internett.

Charles Poliquin kalte Westside "a perversion of excercise science". Ikke uten grunn. Jeg ville kanskje lagt til "but with great marketing"
Honnør! Westside funker sikkert fint det, men sammenlignet med skikkelige gjennomtenkte programmer faller det nok til kort Smiley
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Eksplosivitet er inkludert i NSF's nyere programmer.

Men poenget var ikke at man skulle trene Westside, heller tilpasse prinsippene til dopfrie løftere på samme måte som man har gjort med prinsippene fra russisk vekt- og styrkeløfting. Og deretter kunne bruke dem i i et Dietmar-programmer. Vil man trene eksposivitet i styrkeløft så burde man jo lære av de som har spessialisert seg på det.

Gjentar meg selv.

sammenlignet med skikkelige gjennomtenkte programmer faller det nok til kort Smiley

Dette var ikke et gjennomtenkt innlegg. Westside er ikke akkurat kastet sammen på noen dager som en amatørmessig kroppsbygger splitt.

Å da bruke tall fra løft som uansett % av RM er eksplosive, på benk og bøy er mildt sagt veldig søkt.

Tallene beskriver hva som er ideelt for å bli bedre i et eksplosivt løft, er det så unaturlig å anta at tabellen bør brukes for å planlegge ideel trening for eksplosivitet?

..fokus på eksplosiv utførelse bør som Mr. Benkpress sa, være en naturlig del av enhver styrkeløfters mentale prosess under trening..

Ifølge dette skal alle løft i styrkeløft også være eksplosive. Da blir det vel ikke så søkt alikevell.

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sitat
Dette var ikke et gjennomtenkt innlegg. Westside er ikke akkurat kastet sammen på noen dager som en amatørmessig kroppsbygger splitt.
Greit nok, problemet med westside er ikke at det ikke er gjennomtenkt, for det er det nok. Problemet er at det ikke fungerer like bra som en del andre systemer, samtidig som det markedsføres som treningsfilosofien som har gjort all annen form for styrketrening annenrangs.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Når sist løfta en fyr derfra 400 i mark?

Vogelpohl har forresten 816 Ib (ca 365 kg) i markløft i -110. Tror han skulle greid 400 kg som SHW. Men dette har E-dawg bedre kontroll på enn meg.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Caleb Williams trener westside.

Alex: poenget er at jeg ser vektløftere trener mer enkle og doble enn styrkeløftere. Hvorfor vil de gjøre det når det så inneffektivt som du påstår. Hvorfor ville Stian Grimset trene inneffektivt når han var olympiatoppens gullgutt?? Enten så tror du veldig høyt om dine evner eller så er du ny mesias. Det siste tror jeg lite på.

The Child: Man trenger bare tenke på at man skal aktivere for at det skal skje?

Jeg har likevel tro på konkurranselik trening med utstyr på single og doble.

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Caleb Williams trener westside.

Han gikk vel fra styrkeløft til vektløfting?
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Caleb Williams trener westside.

Alex: poenget er at jeg ser vektløftere trener mer enkle og doble enn styrkeløftere. Hvorfor vil de gjøre det når det så inneffektivt som du påstår. Hvorfor ville Stian Grimset trene inneffektivt når han var olympiatoppens gullgutt?? Enten så tror du veldig høyt om dine evner eller så er du ny mesias. Det siste tror jeg lite på.

Man bruker jo doble og single i styrkeløft også. Selvsagt trente ikke Grimseth inneffektivt. Men det som er optimalt for en vektløfter vil ikke være optimalt for en styrkeløfter da det faktisk er snakk om to forskjellige idretter, ergo vil ikke alle treningsfaktorer være like. Det vil derfor trolig være forskjell på  hvor viktige single og doble er i fra idrett til idrett.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Honnør! Westside funker sikkert fint det, men sammenlignet med skikkelige gjennomtenkte programmer faller det nok til kort Smiley

De har produsert over 60++ elite løftere siden de startet.
Derfor valfarter folk dit for å få treningsråd?
Sist noen dro over 400 i mark fra westside var av Vlad alhazov og han dro 925lbs Smiley
Chuck v dro 365raw på 100kg kroppsvekt.
Sist noen satte norgesrekord i mark ved å trene westside var på JRNM av Espen Rødsjø. 
Donnie thompson som slo siders i rawbøy på NERB i 2006, trente også etter westside sine prinsippper.

Det er direkte morsomt at folk kan bli så iltre over hvordan man trener. Westside( eller konjugert trening om du vil) er basert på russisk vektløfterlektyre og applisert styrkeløft. FOlk har blitt avsindig sterke ved å trene slik.  George halbert på 90kg kroppsvekt har over 250kg i rawbenk f.eks. Har folk blitt avsindig sterke ved å trene mye annet o`g? ja selvfølgelig.

Westside er ingen hellig gral innen trening, men det fungerer vel så bra som mye annet. 
SHeiko fungerer, dietmar fungerer, vestlig lineær periodisering fungerer for noen. 
Hva har alle disse tilsammen? De er bygget rundt varianter av bøy,benk og mark.

Non Plus Ultra

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

The Child: Man trenger bare tenke på at man skal aktivere for at det skal skje?

Vist du tenker på det jeg skrev om at visualisering kan hjelpe på aktiveringsproblemmer, så nei. Visualiseringen vil kun gi en en bedre ''mind/muscle-kontakt'', i mangel på et bedre ord, som resulterer i større aktivering under knebøy.


Her er to studier som har økt muskelstyrke som et av resultatene av visualisering (motor imagery):


Effects of imagery motor training on torque production of ankle plantar flexor muscles.
Zijdewind I, Toering ST, Bessem B, Van Der Laan O, Diercks RL.
Department of Medical Physiology, University of Groningen, A Deusinglaan 1, 9713 AV Groningen, The Netherlands. i.zijdewind@med.rug.nl

The aim of this study was to investigate in control subjects the effect of imagery training on the torque of plantar-flexor muscles of the ankle. Twenty-nine subjects were allocated to one of three groups that performed either imagery training, low-intensity strength training, or no training (only measurements). The low-intensity training served as an attention control group. Plantar-flexor torques were measured before, during, directly after, and 4 weeks after the training period. At the end of a 7-week training program, significant differences were observed between the maximal voluntary torque production of the imagery training group (136.3 +/- 21.8% of pretraining torque) vs. the low-intensity training group (112.9 +/- 29.0%; P < 0.02) and the control group (113.6 +/- 19.2%; P < 0.02). The results of this study show that imagery training of lower leg muscles significantly increased voluntary torque production of the ankle plantar-flexor muscles and that the force increase was not due to nonspecific motivational effects. Such muscle strengthening effects might be beneficial in rehabilitation for improving or maintaining muscle torque after immobilization.


PMID: 12872320 [PubMed - indexed for MEDLINE]


Effect of mental imagery on the development of skilled motor actions.
Fontani G, Migliorini S, Benocci R, Facchini A, Casini M, Corradeschi F.
Dipartimento di Fisiologia, Sezione di Neuroscienze e Fisiologia Applicata, Università di Siena, Via A. Moro 3, I-53100 Siena, Italy. fontanig@unisi.it

To test the effect of imagery in the training of skilled movements, an experiment was designed in which athletes learned a new motor action and trained themselves for a month either by overt action or by mental imagery of the action. The experiment was carried out with 30 male karateka (M age = 35 yr., SD = 8.7; M years of practice = 6, SD = 3) instructed to perform an action (Ura-Shuto-Uchi) that they had not previously learned. The athletes were divided into three groups: Untrained (10 subjects who did not perform any training), Action Trained (10 subjects who performed Ura-Shuto-Uchi training daily for 16 minutes), and Mental Imagery (10 subjects who performed mental imagery training of Ura-Shuto-Uchi daily for 16 minutes). The subjects were tested five times, once every 7 days. During each test, they performed a series of 60 motor action trials. In Tests 1, 3, and 5, they also performed a series of 60 mental imagery trials. During the trials, an electroencephalogram (EEG), electromyography (EMG), muscle strength and power, and other physiological parameters were recorded. The results differed by group. Untrained subjects did not show significant effects. In the Action Trained group, training had an effect on reactivity and movement speed, with a reduction of EMG activation and reaction times. Moreover, muscle strength, power, and work increased significantly. The Mental Imagery group showed the same effects on muscle strength, power, and work, but changes in reactivity were not observed. In the Mental Imagery group, the study of Movement Related Brain Macropotentials indicated a progressive modification of the profile of the waves from Test 1 to Test 5 during imagery, showing significant variations of the amplitude of the waves related to the premotor and motor execution periods. Results show that motor imagery can influence muscular abilities such as strength and power and can modify Movement Related Brain Macropotentials, the profile of which potentially could be used to verify the effectiveness of motor imagery training.


PMID: 18229536 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Enda et eksempel på en løfter som har vært over 400 kg i markløft med Westsidebaserte prinsipper er Ano Turtiainen.  Han har gjort 894 pund (405.5 kg).  Treningsloggen hans er her:

http://asp.elitefts.com/qa/training-logs.asp?tid=134&__N=Ano%20Turtiainen

Men det skal også sies at markløftrekordene til kjente Westsideløftere som Dave Tate og Jim Wendler ikke fortjener sterkere superlativer enn 'bra'.  Når Westside kritiseres i diskusjoner på nettet, så er det særlig prestasjonene i markløft som trekkes fram.  Kanskje Simmons & co. gjør noe feil i markløfttreninga?

Å sammenlikne treningsprinsipper er uansett vanskelig så lenge de brukes til å trene opp så spesialiserte egenskaper som styrkeløft med løfteteknisk utstyr.  F.eks. har jeg sett det knebøyprogrammet som Ed Coan påstår at han brukte gjentatte ganger for å få sine kjemperesulteter.  Det var en såre enkelt opplegg med lineærperiodisering.  Coan må ha gjort store individuelle tilpasninger (i tillegg til ekstraordinært talent og dop i kilovis) for å ha fått resultetene sine.

På den annen side tror jeg at vi har nok erfaring til å felle en hard dom over HIT/Heavy Duty.  HIT/HD utga seg for å være løsningen på all styrketrening.  Dette systemet - og avarter av det - er blitt brukt over hele verden i flere tiår nå, og har såvidt jeg veit ikke produsert en eneste topputøver i noen idrett.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Caleb Williams trener westside.

Alex: poenget er at jeg ser vektløftere trener mer enkle og doble enn styrkeløftere. Hvorfor vil de gjøre det når det så inneffektivt som du påstår. Hvorfor ville Stian Grimset trene inneffektivt når han var olympiatoppens gullgutt?? Enten så tror du veldig høyt om dine evner eller så er du ny mesias. Det siste tror jeg lite på.

The Child: Man trenger bare tenke på at man skal aktivere for at det skal skje?

Jeg har likevel tro på konkurranselik trening med utstyr på single og doble.

1.   Så vidt jeg kan se, så er det ingen som har hevdet at det er inneffektivt å trener enere for vektløftere. Vi alle kan være enige om at vektløftere har imponerende raw styrke i knebøy. Når det er sagt så har eg tilgod å se en vektløfter som imponerer like mye med styrkeløftutstyr på. (Vi kan være enige om at en vektløfter bøy er en optimal teknikk for å utnytte utstyret)
Skal vi svare på om deres treningsmetoder er bedre en styrkeløfterens så må vi først identifisere hvorfor vektløftere ikke får til utstyret (jeg ikke det bra ligger i hodet).

2.   Vet du hvordan Stian trente gjennom sin karriere? Bygde han sin styrke på å trener enere, eller var den aktuelle treningen spesiell for å tilpasse seg konkurranse hastighet?
 DU har resonert deg frem til en konklusjon om hans trening, ut i fra at du ved ett tilfelle så han trene mange enere. Dette er vel like lite gjennomtenkt, som om en skulle påstå at Metal sin King drakt er verdens beste styrkeløft drakt fordi eg satte en rekord med den.

3.   Du har i diskusjonen vist at du har begrenset kunnskap om Fysiologi. (herav har du trukket konklusjonene at en må trene på 100 % for å aktivere alle motoriske enheter) Dermed faller nok et argument for å trene enere.


4.   Vi er inne i en periode der det generelle nivået på utøverne i styrkeløft er høyere enn noen gang, kan det tyde på at treningen har blitt bedre enn tidligere og at vi gjør ting rett?


At alle styrkeløftere i Norge har mye å gå på når det gjelder ustyrstrening, og bør gjøre det mye oftere enn det som allerede blir gjort, er vi veldig enige i. Men hvordan du klarer å begrunne dette med bakgrunn i vektløfteres trening har jeg store vansker med å se.

Om du mener at eg må tro eg er mesias, fordi eg påpeker dine klare kunnskapshull. Så forteller vel det langt mer om ditt eget syn på deg selv, enn det gjør om mitt eget ego.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
1.   Så vidt jeg kan se, så er det ingen som har hevdet at det er inneffektivt å trener enere for vektløftere. Vi alle kan være enige om at vektløftere har imponerende raw styrke i knebøy. Når det er sagt så har eg tilgod å se en vektløfter som imponerer like mye med styrkeløftutstyr på. (Vi kan være enige om at en vektløfter bøy er en optimal teknikk for å utnytte utstyret)
Skal vi svare på om deres treningsmetoder er bedre en styrkeløfterens så må vi først identifisere hvorfor vektløftere ikke får til utstyret (jeg ikke det bra ligger i hodet).

2.   Vet du hvordan Stian trente gjennom sin karriere? Bygde han sin styrke på å trener enere, eller var den aktuelle treningen spesiell for å tilpasse seg konkurranse hastighet.
 DU har resonert deg frem til en konklusjon om hans trening, ut i fra at du ved ett tilfelle så han trene mange enere. Dette er vel like lite gjennomtenkt, som om en skulle påstå at Metal sin King drakt er verdens beste styrkeløft drakt fordi eg satte en rekord med den.

3.   Du har i diskusjonen vist at du har begrenset kunnskap om Fysiologi. (herav har du trukket konklusjonene at en må trene på 100 % for å aktivere alle motoriske enheter) Dermed faller nok et argument for å trene enere.


4.   Vi er inne i en periode der det generelle nivået på utøverne i styrkeløft er høyere enn noen gang, kan det tyde på at treningen har blitt bedre enn tidligere og at vi gjør ting rett?


At alle styrkeløftere i Norge har mye å gå på når det gjelder ustyrstrening, og bør gjøre det mye oftere enn det som allerede blir gjort, er vi veldig enige i. Men hvordan du klarer å begrunne dette med bakgrunn i vektløfteres trening har jeg store vansker med å se.

Om du mener at eg må tro eg er mesias, fordi eg påpeker dine klare kunskapshull. Forteller vel langt mer om ditt eget syn på deg selv, enn det gjør om mitt ego.

Halleluja Cheesy
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Caleb Williams trener westside.

Alex: poenget er at jeg ser vektløftere trener mer enkle og doble enn styrkeløftere. Hvorfor vil de gjøre det når det så inneffektivt som du påstår. Hvorfor ville Stian Grimset trene inneffektivt når han var olympiatoppens gullgutt?? Enten så tror du veldig høyt om dine evner eller så er du ny mesias. Det siste tror jeg lite på.

The Child: Man trenger bare tenke på at man skal aktivere for at det skal skje?

Jeg har likevel tro på konkurranselik trening med utstyr på single og doble.

Poenget ditt er ok, men du er ikke i nærheten av å begrunne det hverken med eksempler eller fysiologi.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!