Skrevet av Emne: Trener vektløftere mer riktig for å bli sterke enn styrkeløftere?  (Lest 28052 ganger)

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sitat
Det er direkte morsomt at folk kan bli så iltre over hvordan man trener.
Synes ikke det har vært påfallende mange iltre folk i denne tråden, ihvertfall ikke til treningsforum å være. Det har derimot vært påfallende mange innlegg (spesielt fra The Child, og Kirketeigen) der man begrunner svarene sine vitenskapelig, og tråden generellt synes jeg holder et veldig bra nivå.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Det har du helt rett i, han hadde vel sant i si et meget anstrengt forhold til personlig styrkeløftutstyr. Prøvde å kvalifisere seg til OL i 69 kg klassa.

http://www.lifttilyadie.com/Results/08SrNats.htm

http://www.youtube.com/watch?v=gcjY0ZF--Uw

Men etter deg har forstått var han en Westside "disippel"


Han gikk vel fra styrkeløft til vektløfting?

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Nå er det flere IPF løftere som har tatt mye lærdom av Westside prinsippene og øvelsene. 395 i markløft i Masters VM var fra en løfter som bruker deler av deres filosofi sammen med andre ting som funker for han.

Å da bruke tall fra løft som uansett % av RM er eksplosive, på benk og bøy er mildt sagt veldig søkt.

Hvem bryr seg om hva Westside-løftere gjør? Når sist løfta en fyr derfra 400 i mark? Eller noe som helst oppsiktsvekkende i det hele tatt?
De kan ikke sammenlignes i det hele tatt med de beste strongmanutøverne, vektløfterne eller ikke-westside styrkeløfterne i verden.
Westsideklubben blir hypa opp som de sterkeste på planeten, at dette i det hele tatt er mulig vitner om at det finnes en helt utrolig stor mengde hjernedøde tullinger på internett.

Charles Poliquin kalte Westside "a perversion of excercise science". Ikke uten grunn. Jeg ville kanskje lagt til "but with great marketing"

Utlogget urnar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Det er stor forskjell på trening av vektløfterølvelsene og styrkeøvelsene.

Tviler på at det finnes en vektløfter som aldri har trent 5ere i knebøy. Men knebøy er ikke det viktigste for en vektløfter. Når løfteren har blitt sterk nok er ikke det nødvendig å trene knebøy like hardt. I de russiske tekstene sier de at høyere repetisjoner, hovedsaklig 3-6 men også opp til 8-12 (!), brukes av utøvere av lavere kvalifisering. Når løfteren har oppnådd ønsket kroppsvekt og styrke, kuttes slik trening. Unntaket er løfterne i 105 og 105+ klassen, som må trene høye repetisjoner for å beholde muskelmasse.

I rykk og støt derimot er alt over 3 repetisjoner både unødvendig og farlig. Her ligger gjennomsnittsrepetisjonen på rundt 2. Lave repetisjoner er både mer effektiv for teknikk og for å utvikle det viktigste for en vektløfter, fart og eksplosivitet.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Det er ett ubestridt faktum at hurtig utførelse er ett av de viktigset faktorene for å lykke som vektløfter.

Den aller viktigste faktoren er graden av mot for å kunne kaste seg under stanga og håpe på det beste.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Fullt spenn, masse luft og maks hastighet konsentrisk.

Litt off topic, og jeg vet ikke hvor mye luft du mener med "masse luft", men det er ihvertfall et artig begrep som man ofte hører blir ropt til løfterne på stevner. "Kom igjen nå! Masse luft!", akkurat som om de skulle komme på å glemme å puste inn nok luft. Etter det jeg har lest så viser forskning på vektløftere at man oppnår maksimal effekt ved å fylle lungene til 2/3 av kapasiteten. Jeg husker at Kjell Kaspersen pleide å puste inn så kraftig i knebøy at han nesten dro  av murpussen på treningsstudioet til Arnulf Sunde på Gjøvik. Det var ikke lurt å stå foran ham i knebøy. Begrepet "å svelge en kamel" stammer faktisk fra den gangen Kjell Trente knebøy foran en kamel i Egypt. Jeg mistenker faktisk Kjell for å ha lest studiet, men at han leste feil og trodde det stod "3/2" av kapasiteten. 

Men fra kamelsvelging til russere så er det en del løftere, f.eks Papazov, som nesten ikke drar inn luft, men ser ut til å bare ta et lite "inngulp" først ETTER at han har begynt å bøye knærne... Han hadde ikke engang svelget en flue selv om den hadde vært inne i munnen hans.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Spennende... det hadde vært meget interessant om noen med vektløfter trener bakgrunn kunne gi et mer helhetlig innblikk i denne verdenen.

Det er stor forskjell på trening av vektløfterølvelsene og styrkeøvelsene.

Tviler på at det finnes en vektløfter som aldri har trent 5ere i knebøy. Men knebøy er ikke det viktigste for en vektløfter. Når løfteren har blitt sterk nok er ikke det nødvendig å trene knebøy like hardt. I de russiske tekstene sier de at høyere repetisjoner, hovedsaklig 3-6 men også opp til 8-12 (!), brukes av utøvere av lavere kvalifisering. Når løfteren har oppnådd ønsket kroppsvekt og styrke, kuttes slik trening. Unntaket er løfterne i 105 og 105+ klassen, som må trene høye repetisjoner for å beholde muskelmasse.

I rykk og støt derimot er alt over 3 repetisjoner både unødvendig og farlig. Her ligger gjennomsnittsrepetisjonen på rundt 2. Lave repetisjoner er både mer effektiv for teknikk og for å utvikle det viktigste for en vektløfter, fart og eksplosivitet.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Jeg leste ett eller annte sted at omtrent det samme som du sier. Dvs at man ikke bør dra inn lufta oppe i markløft.

Litt off topic, og jeg vet ikke hvor mye luft du mener med "masse luft", men det er ihvertfall et artig begrep som man ofte hører blir ropt til løfterne på stevner. "Kom igjen nå! Masse luft!", akkurat som om de skulle komme på å glemme å puste inn nok luft. Etter det jeg har lest så viser forskning på vektløftere at man oppnår maksimal effekt ved å fylle lungene til 2/3 av kapasiteten. Jeg husker at Kjell Kaspersen pleide å puste inn så kraftig i knebøy at han nesten dro  av murpussen på treningsstudioet til Arnulf Sunde på Gjøvik. Det var ikke lurt å stå foran ham i knebøy. Begrepet "å svelge en kamel" stammer faktisk fra den gangen Kjell Trente knebøy foran en kamel i Egypt. Jeg mistenker faktisk Kjell for å ha lest studiet, men at han leste feil og trodde det stod "3/2" av kapasiteten. 

Men fra kamelsvelging til russere så er det en del løftere, f.eks Papazov, som nesten ikke drar inn luft, men ser ut til å bare ta et lite "inngulp" først ETTER at han har begynt å bøye knærne... Han hadde ikke engang svelget en flue selv om den hadde vært inne i munnen hans.



Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sånn til orientering så tror jeg på MYE trening av alle slag men også konkurranse spesifikk trening med enere og toere.

Skal man satse så bør to økter om dagen ikke være noe stort problem. Den andre økta behøver ikke være styrkerelatert i det hele tatt. Restitusjon, beveglighet, lav aerob utholdenhet, spent eller generell gymnastikk hadde ikke skadet. I de periodene jeg har hatt best fremgang har en rolig joggetur etterfulgt av 15-20 min tøying hver kveld fungert meget bra.

Utlogget urnar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Artikkel med god og presis informasjon om hvordan man trener vektløftere fra begynnelse til toppnivå, også med informasjon om repetisjoner og årsaken til bruk av repetisjoner:
http://www.chidlovski.net/liftup/a_strategic_planning.asp

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Artikkel med god og presis informasjon om hvordan man trener vektløftere fra begynnelse til toppnivå, også med informasjon om repetisjoner og årsaken til bruk av repetisjoner:
http://www.chidlovski.net/liftup/a_strategic_planning.asp

Ja vektløfting uten bruk av repetisjoner hadde nok blitt skrøpelige greier. Men tjukk hadde man nok blitt, og dermed hadde man automatisk blitt styrkeløfter uten å løfte en finger slash repetisjon!

Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!