Skrevet av Emne: Steroider - akseptabelt eller ikke?  (Lest 6730 ganger)

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

Sv: Steroider - akseptabelt eller ikke?
« #60 : 27. november 2008, 12:46 »
Har lest ett par steder at det finnes en rapport fra 2004 som viste at 4 % av 16-åringene i Akershus hadde prøvd doping. Mener å huske at dette var en spørreundersøkelse på alle skoler i Akershus. Hvor doping var ett av temaene, da ved siden av narkotika, alkohol og sex osv.

Finner fint lite når jeg søker nå. Kun et gammelt nyhetsbrev ifra Antidoping norge som kun nevner dette i en setning. (http://www.antidoping.no/files/%7B9F0EAF5A-B62F-48F3-8328-8EDA28C81DE7%7D.pdf.

Nå vet ikke jeg hvor mange 16åringer det var i Akershus i 2004, men det gir ihvertfall en oversikt på hvor utbredt/ikke ubredt det er. 
Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Steroider - akseptabelt eller ikke?
« #61 : 27. november 2008, 12:48 »
Har lest ett par steder at det finnes en rapport fra 2004 som viste at 4 % av 16-åringene i Akershus hadde prøvd doping.

Men hva er "å prøve" egentlig? For meg er ikke det bruk like lite som et trekk av en røyk ikke gjør meg til røyker. Så "å prøve" blir fort en litt ullen definisjon i sammenhengen.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Steroider - akseptabelt eller ikke?
« #62 : 27. november 2008, 12:48 »
Jeg mener å ha hørt at det har blitt foretatt undersøkelser blant de som er inne til førstegangstjeneste, og for ikke lenge siden (husker ikke eksakt årstall) var det snakk om ca 2,5%. Det er selvsagt vanskelig å generalisere, men det gir jo en viss pekepinn hvis dette viser seg å være korrekt. Jeg tror vel antallet er høyere enn oppgitt da folk har en tendens til å oppgi det de tror undersøkeren ønsker som svar, snarere enn hva fakta skulle tilsi, men det blir nå engang kun spekulasjoner fra min side.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Orion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Sv: Steroider - akseptabelt eller ikke?
« #63 : 27. november 2008, 12:51 »
Bortimot 10000 norsk ungdom mellom 16 og 19 har prøvd steroider i 2007. Ren fornuft og mediaartikler tyder på at det er økende.

http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/319292/14.000+norske+ungdommer+%C2%ABboler%C2%BB+seg.html

Jeg påstå aldri at 10000 var et faktabasert tall, og nei jeg orker ikke bruke fridagen min på å lese gjennom en 150 lang masteroppgave når jeg skriver til en eksamen selv. Jeg kjenner heller ikke 10000 bolere, men i min begrensede vennekrets av normale folk, så kjenner jeg endel. Jeg har ikke noe som helst fakta utenom de undersøkelsene, som sjelden klarer dekke alle uansett. Så ja jeg tror at tallet idag er LANGT høyere enn 900 brukere, og det tror jeg du er enig i.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Steroider - akseptabelt eller ikke?
« #64 : 27. november 2008, 13:00 »
HADDE du lest masteroppgaven, ville du sett at nettop medias overfiksering er grunnlaget for mytifiseringen om de enorme tallene med brukere. Det er også mange her som mener å ha sett og mener å ha lest. Jeg også mener å ha sett mange påstander, desverre av dem er mange ødelagt av medias håndtering av kilder.

Akershusundersøkelsen fra 2004 er en kilde. Men jeg anbefaler å lese den diskursanalysen. Man finner den vedå google "Farlig stor" og se etter en pdf fra en Svenkerud. Lett å finne. I sidene fra 45 og utøver handler det om omfang og medias feilhåndering av tallene.

Jeg tror at "å ha prøvd" ikke defineres som "bruker". og jeg tror ikke en undersøkelse blant tenåringer alene er nok kildemateriale.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Steroider - akseptabelt eller ikke?
« #65 : 27. november 2008, 13:06 »
Ingressen til den nettavisenartikkelen viser hvilket utrolig labert nivå artikkelen er på.
Politiet har beslaglagt nær 2500 anabole steroider de siste fem årene. 2500 molekyler, ampuller, tabletter eller typer??  :Smiley

Og når overskriften 13-åringer doper seg begrunnes med at noen på 13 år hadde spurt om noe på dopingtelefonen, så faller denne artikkelen i søpleboksen sammen med mange av de andre i samme gate...å være kritisk til media sin kildebruk er mer og mer viktig...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!