Skrevet av Emne: Er allergisk mot kumelk  (Lest 6311 ganger)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Er allergisk mot kumelk
« #15 : 01. desember 2008, 00:49 »
Prøv litt sommersar,

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/satu_hor.htm

Selv skal jeg se om apoteket kan skaffe litt til meg, så kan jeg krydre bønnerettene med det. :-)

Utlogget thokasen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Er allergisk mot kumelk
« #16 : 01. desember 2008, 16:08 »
Noen som vet hvordan proteinopptaket er i egg og erte proteinpuvler kontra det av melk? Med tanke på hurtig og seint inntak.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Er allergisk mot kumelk
« #17 : 01. desember 2008, 16:30 »
Melkens proteiner består av 20% myse tror jeg, så det er nok en av de hurtigste proteinkildene vi har.

Men mener å ha lest at proteinsyntesen etter trening ikke blir særlig høy før en time etterpå, og det er først da det er skikkelig viktig med proteiner innabords eller noe slikt. Så kanskje er ikke hurtighet så viktig.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget thokasen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Er allergisk mot kumelk
« #18 : 01. desember 2008, 17:37 »
Kjøper en pakke 3kg erteproteiner.

Høres faen ikke bra ut Tongue

Utlogget 1983

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 628
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 628

  • No Pain No Gain
Sv: Er allergisk mot kumelk
« #19 : 01. desember 2008, 20:10 »
Noen som vet hvordan proteinopptaket er i egg og erte proteinpuvler kontra det av melk? Med tanke på hurtig og seint inntak.


Eggeprotein ligger ca midt mellom Whey og Casein..

Utlogget thokasen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Er allergisk mot kumelk
« #20 : 01. desember 2008, 20:15 »
Blir jo nødt til å legge litt om på kostholdet. Funker dette:

Frokost
2 skiver m/ makrell i tomat
Spinat
Selolje

Lunsj
100g kyllingfilet
100-200g pasta
Salat

Lunsj 2
100g nøtter
1 stk frukt

Trening
Før: 20g prot, 50g karb
Etter: 40g prot, 70g karb

Middag
300g kjøttdeig
150g ris
Salat

Kvelds
4-5 egg
ca 150g bacon
Selolje
ZMA

Dager jeg ikke trener bytter jeg ut treningsshakene med havregrøt og litt proteinpulver.
Ser dette bra ut? Og hva kan jeg gjøre for å få i meg nok kalsium!?

Utlogget 1983

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 628
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 628

  • No Pain No Gain
Sv: Er allergisk mot kumelk
« #21 : 02. desember 2008, 01:04 »
tabeletter med kalsium?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Er allergisk mot kumelk
« #22 : 03. desember 2008, 18:40 »
[...]
Dager jeg ikke trener bytter jeg ut treningsshakene med havregrøt og litt proteinpulver.
Ser dette bra ut? Og hva kan jeg gjøre for å få i meg nok kalsium!?
Hva skal du med selolje når du spiser makrell i tomat?

Og, hvorfor skal du ha i deg så mye kalsium? Hvis du spiser litt brisling så får du i deg litt mineraler og sporstoffer også,

Utlogget thokasen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Er allergisk mot kumelk
« #23 : 04. desember 2008, 20:24 »
Det var en fyr som sa jeg kunne prøve råmelk. Er det noen "eksperter" her som kan svare på om råmelk går an å drikke når man er allergisk mot proteinet fra kumelk?

Utlogget thokasen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Er allergisk mot kumelk
« #24 : 04. desember 2008, 23:37 »
Hva skal du med selolje når du spiser makrell i tomat?

Og, hvorfor skal du ha i deg så mye kalsium? Hvis du spiser litt brisling så får du i deg litt mineraler og sporstoffer også,

Er ikke alltid jeg tar makrell i tomat til frokost, men jeg tar selolje fordi jeg har alltid tatt selolje/tran til frokost.

Mye kalsium? Hva snakker du om, det er ikke mye kalsium i min diett. Jeg er langt under daglig anbefalt inntak etter jeg måtte kutte ut melken.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Er allergisk mot kumelk
« #25 : 05. desember 2008, 00:29 »
.

Utlogget thokasen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Er allergisk mot kumelk
« #26 : 06. desember 2008, 17:15 »
Jeg er ingen ekspert, men har lest igjennom tråden nå. Melk og melkeprodukter er noe jeg synes er spesielt interessant, og det kommer en større artikkel om dette her på TF i neste uke eller uka etter.
At du reagerer på kumelk er ingen sjeldenhet - det er det mange som gjør. Ofte også uten å vite det. Symptomene kan ofte være diffuse, slik at man ikke nødvendigvis merker det åpenbart ved diaré eller magesmerter.
Når det gjelder reaksjoner på melk, så er både laktose og melkeproteinet kasein vanlig å reagere på. I Norge er det imidlertid ikke veldig vanlig å reagere på melkesukker (laktose), men ganske mange sliter med å fordøye kasein. Listen over plager kasein kan forårsake i kroppen er meget lang, og ofte ser man at det påvirker psyken også.
Jeg vil råde deg til å kutte ut melk helt en periode, og se om dette hjelper. Kutt også ut ost og andre produkter basert på melkeproteiner. På denne måten kan du kjenne etter om du merker bedring.
Ikke vær redd for at et kosthold uten melk gir deg mangel på proteiner, kalsium eller andre næringsstoffer. Dette finnes det rikelig av i animalsk mat ellers. Hvis det er tilfelle at melk er noe du reagerer på, vil dette sannsynligvis ødelegge mer enn det bygger totalt sett - så du kan gjøre lurt i å slutte med melk uansett!

Når det gjelder råmelk, så tør jeg ikke si sikkert om du vil tåle denne bedre enn vanlig melk. Men la meg spørre; hvordan skal du få tak i denne råmelken? Dette er jo en ganske sjelden vare i våre dager.
Råmelk inneholder mye mer proteiner enn vanlig melk, så på grunnlag av dette ville jeg vært minst like skeptisk til råmelk dersom du er allergisk. Likevel har råmelk fordeler ved at den inneholder aktive stoffer som styrker immunforsvaret, og sannsynligvis en del mer enzymer enn vanlig melk. Men man skal ikke glemme at kumelk er for kalver, og ikke mennesker. Slik er det bare!
Likevel har melkeprodukter svært lange tradisjoner, og er høyt skattet for sitt næringsinnhold.
Søt melk har imidlertid ikke lange tradisjoner, ettersom mennesker alltid har slitt med å fordøye denne. Enda værre er det å fordøye pasteurisert melk fordi denne er varmebehandlet - og har på den måten mistet mye av sitt naturlige innhold av enzymer og bakterier viktige for å bryte ned næringsstoffene.
Tradisjonelt har man bare benyttet sure melkeprodukter, ost (den er lettere fordøyelig pga syrning/gjæring) og smør. Det er noe vi bør fortsette med.
Melkefettet er som regel lettfordøyelig og kan som oftest brukes uproblematisk, selv blant de som sliter enten med melkesukkeret eller melkeproteiner. Det samme gjelder fløte og rømme, ettersom andelen proteiner og laktose er lavere her enn i ordinær melk.

Vet du åssen blodtype du har? Dersom du har blodtype 0 eller A, så er sannsynligheten stor for at melk er noe du vil tjene på å luke ut av kostholdet.
Dessuten er det ofte slik at de som er mest "avhengige" av melk, er de som tåler det dårligst Smiley

Mvh PT Andreas


Takk for et utfyllende innlegg.

Når det gjelder råmelken, så tenkte jeg at jeg skulle spørre før jeg la meg ut på en eventuell søken etter hvor det er mulig å få tak i. Jeg skal ta og ringe fastlegen min for å finne ut hvilken blodtype jeg har.

Utlogget 1983

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 628
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 628

  • No Pain No Gain
Sv: Er allergisk mot kumelk
« #27 : 06. desember 2008, 18:42 »
MB7?

Du har tydeligvis peilig på hva du prater om! Men har et lite spm, ikke for å være frekk eller noe! Du sier melk er for kalver... Hva er egentlig for mennesker da?

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Er allergisk mot kumelk
« #28 : 06. desember 2008, 19:18 »
MB7?

Du har tydeligvis peilig på hva du prater om! Men har et lite spm, ikke for å være frekk eller noe! Du sier melk er for kalver... Hva er egentlig for mennesker da?

Melk ER for kalver, ikke for voksne mannfolk

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Er allergisk mot kumelk
« #29 : 07. desember 2008, 01:49 »
.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!