Skrevet av Emne: Starta å trene, men gjør feil!  (Lest 3480 ganger)

Utlogget olehenrik

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Starta å trene, men gjør feil!
« : 02. desember 2008, 02:26 »
Hei, har nettop starta på helsestudio.

Har trent 7-8 ganger på et helsestudio i et håp om å bli større, men etter å ha lest her inne, skjønner jeg at jeg gjør det meste feil.

Jeg er tidligere hocleykeeper, og siden litt styrke innebærer i hockey'n, føler jeg at jeg har godt kontroll på at jeg løfter riktig.

Jeg er ikke stor i kroppen, og har fått animal pak av en kompis som har kyssesyken , men så dum som jeg er bruker jeg det uten å vite hva jeg egentlig får i meg(?) Jeg løfter manualer, men når det kommer til benk, pleier jeg å kjøre på maskin siden jeg aldri har fått dreisen på benken, og ja er ærlig å si at jeg vil se sterkere enn jeg er. Derfor kjører jeg maks på det meste og presser meg i håp om å bli større.

Selv om jeg ikke har trent så lenge, kan jeg faktisk se en bitte liten framgang. Men nå har jeg fått vondt i venstre skulder, kan dette ha noe med dette å gjøre, i så fall hva bør jeg gjøre? Går ann å trene med den da den blir varm...

Jeg er en helt ærlig person som vil få tydelige muskler til sommeren, og trenger tips og veiledning.

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #1 : 02. desember 2008, 07:33 »
1. Ikke løft max hver trening, skaff deg et program (kommer til dette senere)
2. Animal pak er ikke vits i, hvertfall ikke når du ikke trener seriøst enda.
3. For skulderproblemene, tren rotator cuff øvelser (google it). Dette varmer skulderen bra opp, og mange får store forbedringer med disse øvelene!
4. Skaff et ordenttlig program til sommeren! Feks. RYP, 5x5 osv osv, les endel her på forumet!

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #2 : 02. desember 2008, 07:51 »
Ta kontakt med en treningsveileder der du trener, de vil stort sett kunne hjelpe deg. Etter at du har fått programmet ditt kan du jo poste det feks her på forumet sammen med hva du spiser og mer info om deg selv for at man lettere skal kunne hjelpe deg.

Utlogget Tryggis

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 496
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 496

  • Muskel på boks..
Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #3 : 02. desember 2008, 08:21 »
5x5 og 3000kcal, da snakker vi Grin

Hi. My name is Tryggis and I have a problem. I never expected it and I didn't plan for it. It just happened. And now, I'll never be the same. Hardly a minute passes when I don't think about it, salivate, and get the shivers. My own grandmother cringes in fright when she even hears about "it."

Yes, folks, I'm a deadlift-aholic. I don't just want to pull; I want to pull every minute of every day for the rest of my life. I dream about grinding out heavy pulls where the bar seemingly bends in half, and I jump at the opportunity to do speed pulls so quickly that I nearly castrate myself with the bar.

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #4 : 02. desember 2008, 15:05 »
du får skulderproblemer fordi du trener i kjerringmaskin.
Det du trenger er støttemusklatur, så tren med frivekter, så bruker du smithmaskinen til å henge jakka på!:D

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #5 : 02. desember 2008, 16:33 »
du får skulderproblemer fordi du trener i kjerringmaskin.
Det du trenger er støttemusklatur, så tren med frivekter, så bruker du smithmaskinen til å henge jakka på!:D

Og dette baserer du på hvilken vitenskap? Ingenting som tilsier at man skal få noe mer problemer med skulderene i apparat enn ved frivekter så lenge teknikken er korrekt.

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #6 : 02. desember 2008, 16:52 »
Og dette baserer du på hvilken vitenskap? Ingenting som tilsier at man skal få noe mer problemer med skulderene i apparat enn ved frivekter så lenge teknikken er korrekt.

Støttemuskulatur blir undertrent ved apparattrening, og skaderisikoen er på topp når du faktisk løfter noe tungt ute i den virkelige verden. Låst bevegelsebane er lite gunstig for støttemuskulatur, samt lite overførbar til andre aktiviteter.

Hva baserer du at "ingenting tilsier at du får skader av apparater sålenge teknikken er korrekt?"

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #7 : 02. desember 2008, 17:18 »
Støttemuskulatur blir undertrent ved apparattrening, og skaderisikoen er på topp når du faktisk løfter noe tungt ute i den virkelige verden. Låst bevegelsebane er lite gunstig for støttemuskulatur, samt lite overførbar til andre aktiviteter.

Maskiner/apparater de fleste er bygd på en slik måte at apparatet skaper stabiliteten ikke den såklate "støttemuskulaturen". Apparater er ikke nødvendigvis


Hva baserer du at "ingenting tilsier at du får skader av apparater sålenge teknikken er korrekt?"

Han sa at skaden sannsynlig skyldes APPARATER, apparatene i seg selv har ikke gitt gutten skulderskader, men mest sannsynlig feiltrening.

De fleste maskiner/apparater er bygd på en slik måte at apparatet skaper stabiliteten, ikke den såklate "støttemuskulaturen". Og det finnes apparater som trener "støttemuskulaturen" også, da feks diverse skulderøvelser, sidehev mm. På mange av de nyere apparatene er ikke bevegelsen låst. 
Det finnes forøvrig mange bevegelser vi gjør i den daglige der bevegelsen er låst, så kanskje ikke det beste argumentet.

Siden du snakker om å overføre til det virkelige liv, gi meg eksempl der jeg får bruk for 100 kilo i benkpress, eller der jeg vil komme i en situasjon der jeg må presse mange kilo over hode?

Må påpeke at ikke alle apparater er optimale, men det er ikke på langtnær så ille som folk vil ha det til.
Jeg mener bare at man skal ha litt mer balansert syn på det med trening og faktisk ta seg tid til å se både fordeler og ulemper.

Utlogget krissmp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 233
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 233

Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #8 : 02. desember 2008, 17:23 »
5x5 og 3000kcal, da snakker vi Grin

Det var da lite:P 5x5 og 4-5000kcal, da snakker vi;D hehe

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #9 : 02. desember 2008, 17:26 »
Det var da lite:P 5x5 og 4-5000kcal, da snakker vi;D hehe

Får da virkelig ikke håpe at gutten veier 50 kilo hehe

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #10 : 02. desember 2008, 17:30 »
Trangsynt:O

Selvfølgelig er det ikke optimalt å trene i maskiner! Jeg sa at skylden for skaden hans var fordi han løftet benk i smith. Og hvis du mener det er en fin øvelse for skadeforebyggende trening samt en øvelse som trener støttemusklaturen også, så får det være deg om det.

Mener du at du ikke trener støttemusklatur i benk da heller? Jeg vet ikke hvordan du trener benkpress, men jeg trener det over brystet. Blir litt for tungt for meg å løfte 100kg benk over hodet.

Hvordan kan det feks ha seg at coacher som Boyle og Cressey sverger til bruk av frivekter, der apparater er så å si totalt unyttet og støttemusklaturen spiller en viktig rolle både med tanke på skadeforegyggende trening og får å få en mer opptimal aktivering av musklefibre i flere ledd ved samme øvelse? (lang setning, men regner med du skjønner tankegangen).

Og hvordan vet du at apparater ikke er så ille som folk skal ha det til? Og trener du sidehev i maskin?

Ja jeg kan gi deg et eksempel: styrkeløft!

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #11 : 02. desember 2008, 17:43 »
Trangsynt:O

Selvfølgelig er det ikke optimalt å trene i maskiner! Jeg sa at skylden for skaden hans var fordi han løftet benk i smith. Og hvis du mener det er en fin øvelse for skadeforebyggende trening samt en øvelse som trener støttemusklaturen også, så får det være deg om det.

Mener du at du ikke trener støttemusklatur i benk da heller? Jeg vet ikke hvordan du trener benkpress, men jeg trener det over brystet. Blir litt for tungt for meg å løfte 100kg benk over hodet.

Hvordan kan det feks ha seg at coacher som Boyle og Cressey sverger til bruk av frivekter, der apparater er så å si totalt unyttet og støttemusklaturen spiller en viktig rolle både med tanke på skadeforegyggende trening og får å få en mer opptimal aktivering av musklefibre i flere ledd ved samme øvelse? (lang setning, men regner med du skjønner tankegangen).

Og hvordan vet du at apparater ikke er så ille som folk skal ha det til? Og trener du sidehev i maskin?

Ja jeg kan gi deg et eksempel: styrkeløft!

Jeg uttalte meg ikke om smithmaskinen eller om dens funksjon, jeg sa at generelt sett så skaper ikke apparater i seg selv skader men feiltrening kan gi skader.

Ja jeg trener sidehev i apparat, jeg trener i cabelcross da det skaper en sirkulær og variabel motstand, fremfor en frivekt som har null motstand i startposisjon.

Jeg skrev også 100 kilo i benk, ikke 100 kilo over hodet, og han er ikke styrkeløfer så argumentet om at han får bruk for det der funker dårlig. Ta da heller utgangspunkt i hockey som han driver med der vil han kanskje (har lite greie på sporten) kunne gjøre den vertikale pressøvelsen over til ett horisontalt press når det kommer til nærkontakt.

Om han får vondt av å kjøre i smithmaskin så vil han få like vondt i benkpress da han skriver at han ikke har teknikken inne.

Jeg skjønner hva du mener i forhold til Cressey, Robertson, Boyle osv, veldig dyktige coacher, også som Erik Sandvik påpeker så burde man jobbe funksjonelt, jobbe med å skape en synergisk blanse mm. Dette vil veldig sjeldent eller aldri oppnås i apparater, men det betyr fortsatt ikke at apparater ikke fungerer til rehab, isolering mm.


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #12 : 02. desember 2008, 17:50 »
Skal man se statistisk på det. Så er det vel flere som skada seg med fristang i benk enn i en smith maskin.

Selvom færre trener i Smith maskin. Ja tenker nå prosentvis.

Jeg vil tro at skader man seg i en smith maskin, så ville man iallfall ha gjort det med fristang.




Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #13 : 02. desember 2008, 18:03 »
Jeg uttalte meg ikke om smithmaskinen eller om dens funksjon, jeg sa at generelt sett så skaper ikke apparater i seg selv skader men feiltrening kan gi skader.

Ja jeg trener sidehev i apparat, jeg trener i cabelcross da det skaper en sirkulær og variabel motstand, fremfor en frivekt som har null motstand i startposisjon.

Jeg skrev også 100 kilo i benk, ikke 100 kilo over hodet, og han er ikke styrkeløfer så argumentet om at han får bruk for det der funker dårlig. Ta da heller utgangspunkt i hockey som han driver med der vil han kanskje (har lite greie på sporten) kunne gjøre den vertikale pressøvelsen over til ett horisontalt press når det kommer til nærkontakt.

Om han får vondt av å kjøre i smithmaskin så vil han få like vondt i benkpress da han skriver at han ikke har teknikken inne.

Jeg skjønner hva du mener i forhold til Cressey, Robertson, Boyle osv, veldig dyktige coacher, også som Erik Sandvik påpeker så burde man jobbe funksjonelt, jobbe med å skape en synergisk blanse mm. Dette vil veldig sjeldent eller aldri oppnås i apparater, men det betyr fortsatt ikke at apparater ikke fungerer til rehab, isolering mm.



Før jeg kom til ordene Eirik Sandvik så var ordene du skrev som tatt ut av munnen på Eirik.
Dessuten er jo også apparatene en vekt på null i startpossisjon, bare til info:P

Men det som er rart, er at du mener at ikke trening med frivekter eller lignende ikke er mer skadeforebyggende enn feks all slags mulige issolasjonsøvelser i diverse apparater.
Men sjansen for å bli skadet der du ikke bruker støttemusklatur er større uansett hvordan du snur på det, enten når det er der å da på trening, eller når du kommer ut i det daglilge livet ditt.
Jo mer synergisk en styrkeøvelser er, jo bedre og mer skadeforebyggende vil den være.



Jeg vil tro at skader man seg i en smith maskin, så ville man iallfall ha gjort det med fristang.


hvorfor det?

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Starta å trene, men gjør feil!
« #14 : 02. desember 2008, 18:08 »

 hvorfor det?

Er jo alltid slik at hvis man f. eks sliter med en rygg skade f. eks og vil kjøre bøy, så er det jo en kjent sak at folk kjører bøy i smith til ryggen blir bedre.

Dessuten har jeg aldri hørt om ennå (dette er jo tilfeldig) om folk som har skada seg i Smith maskin. Men 100 gangr om folk som har rivi av seg bryst muskelen i vanlig benk.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!